• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom niet: je racewagen baseren op een oude bekende

Auteur: Loek, gepost 9 mei 2019 om 21:08 – 30 Reacties

Afbeelding Waarom niet: je racewagen baseren op een oude bekendeAfbeelding Waarom niet: je racewagen baseren op een oude bekendeAfbeelding Waarom niet: je racewagen baseren op een oude bekendeAfbeelding Waarom niet: je racewagen baseren op een oude bekendeAfbeelding Waarom niet: je racewagen baseren op een oude bekendeAfbeelding Waarom niet: je racewagen baseren op een oude bekendeAfbeelding Waarom niet: je racewagen baseren op een oude bekende

2002 Gruppe5
Restomodden is heet, toch?

Bij sommige projecten moet je je niet afvragen waarom. Je moet gewoon kijken naar wat er gebouwd wordt. Een Amerikaans bedrijf lijkt een project te hebben wat als zijn minst bestempeld kan worden als ‘merkwaardig’. Of retegaaf, maar dat moet je zelf bepalen.

Restomodden is niet nieuw: een oud icoon terugbrengen met nieuwe techniek. Een BMW restomodden is ook niet nieuw, je kan nu een ‘gloednieuwe’ E30 kopen. Gruppe5 Motorsport pakt het heel anders aan. Hun slachtoffer/basis: een BMW 2002.

BMW 2002

Het is meer dan een 2002 met een dikke bodykit. Het doel is de snelste straatlegale 2002 bouwen. Daarvoor wordt de auto compleet opnieuw in elkaar gezet. De grootste verandering is de aandrijflijn, waarvoor ze een bijzondere nieuwe motor bouwen. Het gaat om een S85 V10-motor van BMW zelf, bekend uit de M5 (E60/E61) en M6 (E63). In die auto’s 5.0 liter groot en goed voor ongeveer 510 pk, in de Gruppe5 wordt hij uitgeboord tot 5.8 liter of 5.9 liter, met 750 of 810 pk als gevolg. Da’s vrij veel voor het kaliber auto. Om het allemaal heel te houden is alles onder de carrosserie gemaakt van race-onderdelen. Het geheel ziet er daarom uit als een dikke racer, maar er mag daadwerkelijk een nummerbord op de Gruppe5 2002 Turbo.

Zoals altijd moeten potentiële klanten zelf de basis aanleveren, wat in dit geval een vreemde situatie oplevert. Een 2002 is vrij zeldzaam, de vraag is daarom hoeveel mensen een originele versie van deze wagen ervoor wil opofferen. Het is wel een goed signaal om af te geven als Gruppe5 zijnde, de auto wordt dus niet uit de grond gestampt maar wel degelijk gebaseerd op zijn origineel. Prijzen zijn niet bekend, alle specificaties kun je vinden op de site van Gruppe5.

Ook interessant!

  • Gave BMW 2002 occasion is niet helemaal zuiver
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • 'Nieuwe BMW 3 Serie zal naast de oude verkocht worden'
    'Nieuwe BMW 3 Serie zal naast de oude verkocht worden'
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

2002, BMW, restomod, tuning, V10

Vorig bericht: « Heeft de Porsche ‘GT5’ iets te maken met de Cayenne Coupé?
Volgend bericht: Dit is de meest bizarre occasion van de week »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghost zegt

    9 mei 2019 om 21:18

    Ja het heeft wat maar ook totaal weer niet. Doe mij een originele, witte 2002 Turbo, met die mooie M-strepen erop over de lengte van de body.

    Login om te reageren
    • niex zegt

      10 mei 2019 om 04:05

      @ghost: psies, het ontwerp is weinig van over zo. heb trouwens eens mogen sturen in zon 2002 turbo en het viel mij tegen. maar ik vergeleek het dan ook met mijn opgevoerde 70s civic.

      Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    9 mei 2019 om 21:19

    Leuke hotrod wel ..

    Waarom zou je die meuk restomod willen noemen ??
    Baardje knotje .. en restomodden maar ..

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      9 mei 2019 om 21:40

      @lincoln: Voel er ook wel wat voor.
      Blijft toch een dingetje dat ik mijn kinderen al heb laten vaccineren, quinoa niet te hakken vind en te hygiënisch ben om een hipster te worden.

      Login om te reageren
      • wouteraerox zegt

        9 mei 2019 om 21:48

        @janjansen: met de naam Jan Jansen ben je ook niet “alternatief” genoeg vrees ik..

        Login om te reageren
        • Pallas zegt

          9 mei 2019 om 22:17

          @wouteraerox: Is een Aerox al vintage?

          Login om te reageren
          • wouteraerox zegt

            9 mei 2019 om 23:39

            @pallas: leren zadel, windscherm, kekke chromen spiegels en een uitklapbare picknickmand achterop. Vintage genoeg?

            Login om te reageren
        • JanJansen zegt

          9 mei 2019 om 22:23

          @wouteraerox: dat compenseer ik wel als ik met mijn beanie op mijn fixie naar de koffiebar cruise waarna ik schaamteloos langdurig tafeltjes ga kapen in een café om op één latte macchiato terend mijn eerste roman op mijn macbook tik en ’s avonds alleen maar gojibessen eet.

          Login om te reageren
      • tjorque zegt

        10 mei 2019 om 08:05

        @janjansen: je begrijpt het concept hipster niet goed vrees ik…
        Van ver zie je er uit als een straatrat maar in werkelijkheid:
        -is je baard piekfijn getrimd
        -je lange haar gewassen met een dure conditioner
        – in een staart met een fancy rekker van 10€
        – draag je een leren jasje van een half of heel Jan modaal maandloon
        – kocht je je jeans voor 250€ omdat hij al pre aged is
        – zijn je veromfaaide leren laarzen van een exclusieve leersoort
        – het parfum dat je draagt is custom made door een bekend geurtjes huis (ik ken die dingen niet ik ben een “normale” vent)
        – je verdient minstens 100k per jaar netto
        – je rijdt een peperdure restomod omdat er geen zich van de meute distantiërende merken als Saab meer bestaan
        – …

        Login om te reageren
        • shogun zegt

          10 mei 2019 om 11:08

          @tjorque: man, hipsters zijn zo 2016, zelfs de scotch&soda raakt uit de mode.
          onbetaalbaar simplistisch is de nieuwe mode. zeg maar eruit zien als een onverzorgde puber incl. vlassig snorretje, maar wel in een shirtje voor 1000eu waar je t niet aan af ziet.

          Wat jij omschrijft is mainstream ;)

          Login om te reageren
          • tjorque zegt

            10 mei 2019 om 15:00

            @shogun: ik ben altijd al vooruitstrevend geweest in het achterblijven.

            Wat de mode van vandaag lijkt te zijn begrijp ik nog minder dan hipster gedoe…
            Blauwe jeans met hoge taille, model a la wibra/zeeman uit de jaren 80. En dan met opgerolde broekspijpen alsof er water in de kelder staat.
            En dan lelijke cheap ass looking witte loopschoenen met veel te vette zolen er onder…

            (man man ik wordt oud, en begrijp er geen hol van)

            Login om te reageren
            • shogun zegt

              13 mei 2019 om 08:40

              @tjorque: Als je pa tegen je zegt: “wat heb je een mooie spijkerbroek aan”
              Dan is het je tijd niet meer.
              https://www.youtube.com/watch?v=h2Vpc-j1EUk

              Login om te reageren
    • emping zegt

      10 mei 2019 om 06:35

      @lincoln: zelfde dat poetsen: detailen is en stickers noemen ze livery. Helemaal hip.

      Login om te reageren
  3. qoekje zegt

    9 mei 2019 om 21:19

    Operatie schoenendoos?

    Login om te reageren
  4. galgootje zegt

    9 mei 2019 om 21:21

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    OT: wat een heerlijk monster!!

    Login om te reageren
  5. flik2punt0 zegt

    9 mei 2019 om 21:24

    Best wel gaaf

    Login om te reageren
  6. roland78 zegt

    9 mei 2019 om 21:37

    Dit is toch vet! Veel diffuser dan het origineel.

    Login om te reageren
  7. rob5nismo zegt

    9 mei 2019 om 21:39

    Ik vind het wel tof gedaan en waarom niet op het einde van de rit het is maar staal waar het om gaat

    Login om te reageren
  8. davelepeef zegt

    9 mei 2019 om 21:51

    Pff wat is dit voor onzin man. Als je dit wil, bouw ‘m dan volledig om naar gr5 specs, niet zo’n fantasie aangeboden in een render. Die V10 is veel te groot en te zwaar voor zo’n wagen. Rommel dit.

    Login om te reageren
  9. karaya zegt

    9 mei 2019 om 21:53

    Rape and murder.

    Login om te reageren
  10. moveyourmind zegt

    9 mei 2019 om 22:02

    Doe toch maar dat grijze Civic racemonster van een aantal dagen terug.

    Heb ik meer mee dan met zo’n computertekening.

    Login om te reageren
  11. mpgc zegt

    9 mei 2019 om 22:26

    Ik vind het drie keer nix. De modificaties verpesten de mooie lijnen van de oorspronkelijke carrosserie. En een V10 slaat ook als een tang op een varken. Als je wil restomodden kies dan voor het uiterlijk van een 2002 turbo en plaats er dan de moderne turbomotor van een 330 in.

    Login om te reageren
    • gasskaas zegt

      10 mei 2019 om 09:39

      @mpgc: in mijn herinnering was die V10 nou ook niet bepaald het meest betrouwbare blok.. misschien toch beter voor die 6 in lijn te gaan ja.

      Login om te reageren
  12. reactief zegt

    9 mei 2019 om 22:34

    Wat een blamage. Slecht ontwerp, zomaar wat specs roepen en een lelijke render.

    Leuk school projectje. Gaat er nooit komen.

    Login om te reageren
  13. zarknark zegt

    9 mei 2019 om 22:48

    Gaaf maar wel een tikkeltje over-the-top. Ik denk dat in dat genre de MKO CS M5 wat realistischer is. Ook al eens gebouwd. En staat zelfs te koop voor een flinke bak duiten.

    https://www.mko-v8.de/projekte/66.html

    https://9tro.com/media/features/classic-cars/mko-cs-m5-the-wayback-machine/

    https://www.autoscout24.de/angebote/others-others-andere-mko-cs-m5-v8-weltweit-einzigartig-benzin-silber-f7d8b5a6-476b-4bb1-84c3-29c8e841c232?cldtidx=12

    Login om te reageren
  14. veloce zegt

    9 mei 2019 om 23:38

    Een 2002 is vrij zeldzaam? Het is toch geen Tii ofzo?

    Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    9 mei 2019 om 23:46

    Zonder de idiote bodykit, en met een fijne 6 in lijn graag. Liever 800kg en 250pk ofzo. Lijkt mij veel fijner.

    Login om te reageren
  16. denniss00 zegt

    10 mei 2019 om 01:16

    Lijkt regelrecht uit NFS Shift 2 te komen..

    Login om te reageren
  17. ericc zegt

    10 mei 2019 om 08:39

    Een kennis van me heeft een 2002 met de 4 cilinder van de M3. (wagen staat in Nederland te koop) Maar nu de old-timers terug naar de keuring moeten in België krijgt hij de wagen niet door de controle. In België moet de wagen origineel blijven. (chassis, motor moeten hetzelfde blijven) Geen upgrade’s. In Nederland en Duitsland mag dit wel als je de wagen na ombouw opnieuw laat keuren.
    Ook had hij een 3.0 CS met de V8 van de M5. Deze heeft hij al kunnen verkopen in het buitenland.

    Login om te reageren
  18. Alex_79 zegt

    10 mei 2019 om 13:11

    Apart, lijkt wel of de restomodder niet kon kiezen tussen een CSL of een Group 5 batmobile

    https://drivetribe.imgix.net/PVM30_qtQsegGMTk35uDbg?w=800&h=390&fm=pjpg&auto=compress&fit=crop&crop=faces

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North