Waarom niet: je racewagen baseren op een oude bekende

Auteur: , 30 Reacties

Restomodden is heet, toch?

Bij sommige projecten moet je je niet afvragen waarom. Je moet gewoon kijken naar wat er gebouwd wordt. Een Amerikaans bedrijf lijkt een project te hebben wat als zijn minst bestempeld kan worden als ‘merkwaardig’. Of retegaaf, maar dat moet je zelf bepalen.

Restomodden is niet nieuw: een oud icoon terugbrengen met nieuwe techniek. Een BMW restomodden is ook niet nieuw, je kan nu een ‘gloednieuwe’ E30 kopen. Gruppe5 Motorsport pakt het heel anders aan. Hun slachtoffer/basis: een BMW 2002.

BMW 2002

Het is meer dan een 2002 met een dikke bodykit. Het doel is de snelste straatlegale 2002 bouwen. Daarvoor wordt de auto compleet opnieuw in elkaar gezet. De grootste verandering is de aandrijflijn, waarvoor ze een bijzondere nieuwe motor bouwen. Het gaat om een S85 V10-motor van BMW zelf, bekend uit de M5 (E60/E61) en M6 (E63). In die auto’s 5.0 liter groot en goed voor ongeveer 510 pk, in de Gruppe5 wordt hij uitgeboord tot 5.8 liter of 5.9 liter, met 750 of 810 pk als gevolg. Da’s vrij veel voor het kaliber auto. Om het allemaal heel te houden is alles onder de carrosserie gemaakt van race-onderdelen. Het geheel ziet er daarom uit als een dikke racer, maar er mag daadwerkelijk een nummerbord op de Gruppe5 2002 Turbo.

Zoals altijd moeten potentiële klanten zelf de basis aanleveren, wat in dit geval een vreemde situatie oplevert. Een 2002 is vrij zeldzaam, de vraag is daarom hoeveel mensen een originele versie van deze wagen ervoor wil opofferen. Het is wel een goed signaal om af te geven als Gruppe5 zijnde, de auto wordt dus niet uit de grond gestampt maar wel degelijk gebaseerd op zijn origineel. Prijzen zijn niet bekend, alle specificaties kun je vinden op de site van Gruppe5.



30 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Ja het heeft wat maar ook totaal weer niet. Doe mij een originele, witte 2002 Turbo, met die mooie M-strepen erop over de lengte van de body.
@ghost: psies, het ontwerp is weinig van over zo. heb trouwens eens mogen sturen in zon 2002 turbo en het viel mij tegen. maar ik vergeleek het dan ook met mijn opgevoerde 70s civic.
Leuke hotrod wel ..

Waarom zou je die meuk restomod willen noemen ??
Baardje knotje .. en restomodden maar ..
@lincoln: Voel er ook wel wat voor.
Blijft toch een dingetje dat ik mijn kinderen al heb laten vaccineren, quinoa niet te hakken vind en te hygiënisch ben om een hipster te worden.
@janjansen: met de naam Jan Jansen ben je ook niet “alternatief” genoeg vrees ik..
@wouteraerox: Is een Aerox al vintage?
@pallas: leren zadel, windscherm, kekke chromen spiegels en een uitklapbare picknickmand achterop. Vintage genoeg?
@wouteraerox: dat compenseer ik wel als ik met mijn beanie op mijn fixie naar de koffiebar cruise waarna ik schaamteloos langdurig tafeltjes ga kapen in een café om op één latte macchiato terend mijn eerste roman op mijn macbook tik en ’s avonds alleen maar gojibessen eet.
@janjansen: je begrijpt het concept hipster niet goed vrees ik…
Van ver zie je er uit als een straatrat maar in werkelijkheid:
-is je baard piekfijn getrimd
-je lange haar gewassen met een dure conditioner
– in een staart met een fancy rekker van 10€
– draag je een leren jasje van een half of heel Jan modaal maandloon
– kocht je je jeans voor 250€ omdat hij al pre aged is
– zijn je veromfaaide leren laarzen van een exclusieve leersoort
– het parfum dat je draagt is custom made door een bekend geurtjes huis (ik ken die dingen niet ik ben een “normale” vent)
– je verdient minstens 100k per jaar netto
– je rijdt een peperdure restomod omdat er geen zich van de meute distantiërende merken als Saab meer bestaan
– …
@tjorque: man, hipsters zijn zo 2016, zelfs de scotch&soda raakt uit de mode.
onbetaalbaar simplistisch is de nieuwe mode. zeg maar eruit zien als een onverzorgde puber incl. vlassig snorretje, maar wel in een shirtje voor 1000eu waar je t niet aan af ziet.

Wat jij omschrijft is mainstream ;)
@shogun: ik ben altijd al vooruitstrevend geweest in het achterblijven.

Wat de mode van vandaag lijkt te zijn begrijp ik nog minder dan hipster gedoe…
Blauwe jeans met hoge taille, model a la wibra/zeeman uit de jaren 80. En dan met opgerolde broekspijpen alsof er water in de kelder staat.
En dan lelijke cheap ass looking witte loopschoenen met veel te vette zolen er onder…

(man man ik wordt oud, en begrijp er geen hol van)
@tjorque: Als je pa tegen je zegt: “wat heb je een mooie spijkerbroek aan”
Dan is het je tijd niet meer.
https://www.youtube.com/watch?v=h2Vpc-j1EUk
@lincoln: zelfde dat poetsen: detailen is en stickers noemen ze livery. Helemaal hip.
Operatie schoenendoos?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

OT: wat een heerlijk monster!!
Best wel gaaf
Dit is toch vet! Veel diffuser dan het origineel.
Ik vind het wel tof gedaan en waarom niet op het einde van de rit het is maar staal waar het om gaat
Pff wat is dit voor onzin man. Als je dit wil, bouw ‘m dan volledig om naar gr5 specs, niet zo’n fantasie aangeboden in een render. Die V10 is veel te groot en te zwaar voor zo’n wagen. Rommel dit.
Rape and murder.
Doe toch maar dat grijze Civic racemonster van een aantal dagen terug.

Heb ik meer mee dan met zo’n computertekening.
Ik vind het drie keer nix. De modificaties verpesten de mooie lijnen van de oorspronkelijke carrosserie. En een V10 slaat ook als een tang op een varken. Als je wil restomodden kies dan voor het uiterlijk van een 2002 turbo en plaats er dan de moderne turbomotor van een 330 in.
@mpgc: in mijn herinnering was die V10 nou ook niet bepaald het meest betrouwbare blok.. misschien toch beter voor die 6 in lijn te gaan ja.
Wat een blamage. Slecht ontwerp, zomaar wat specs roepen en een lelijke render.

Leuk school projectje. Gaat er nooit komen.
Een 2002 is vrij zeldzaam? Het is toch geen Tii ofzo?
Zonder de idiote bodykit, en met een fijne 6 in lijn graag. Liever 800kg en 250pk ofzo. Lijkt mij veel fijner.
Lijkt regelrecht uit NFS Shift 2 te komen..
Een kennis van me heeft een 2002 met de 4 cilinder van de M3. (wagen staat in Nederland te koop) Maar nu de old-timers terug naar de keuring moeten in België krijgt hij de wagen niet door de controle. In België moet de wagen origineel blijven. (chassis, motor moeten hetzelfde blijven) Geen upgrade’s. In Nederland en Duitsland mag dit wel als je de wagen na ombouw opnieuw laat keuren.
Ook had hij een 3.0 CS met de V8 van de M5. Deze heeft hij al kunnen verkopen in het buitenland.
Apart, lijkt wel of de restomodder niet kon kiezen tussen een CSL of een Group 5 batmobile

https://drivetribe.imgix.net/PVM30_qtQsegGMTk35uDbg?w=800&h=390&fm=pjpg&auto=compress&fit=crop&crop=faces

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).