• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Heeft de Porsche ‘GT5’ iets te maken met de Cayenne Coupé?

Auteur: Loek, gepost 9 mei 2019 om 19:04 – 27 Reacties

Spoilert


We vrezen het ergste…

Als we het even simpel zeggen: er zijn twee Porsches. Eén fenomenaal sportwagenmerk uit Zuffenhausen met een rijke historie, en een in 2002 opgericht automerk dat zich vooral richt op grote auto’s een ‘sportief karakter’ meegeven. Want laten we eerlijk zijn: een Panamera of Cayenne is gaaf, maar een Porsche die twee ton weegt en een dieselmotor voorin heeft liggen? Ferdinand draait zich om in zijn graf.

Volgens Porsche komen de twee verschillende merken samen in de nieuwe Cayenne Coupé. Althans, zo vindt Porsche. Je kunt op die auto namelijk allerlei opties krijgen die doen lijken alsof de auto een racemonster is. Wat te denken van het Sport Chrono-pakket, waarmee het panoramadak ingeruild wordt voor een dak van koolstofvezel. Waarom dat nu interessant is? Er bestaat een schoon vermoeden dat een extra sportieve Cayenne Coupé in de startblokken staat, bovendien registreert Porsche de naam ‘GT5’ in het US Patent and Trademark Office.

Die naam valt in lijn met de GT-namen van Porsche. GT1 was de heftigste, maar prijkte niet meer op een 911 sinds 1999. GT2 is de heftigste 911 die in zijn huidige vorm zo’n 700 pk peutert uit een turboversie van de flat six, de GT3 levert 200 pk in met een atmosferisch blok. De naam GT4 wordt bewaard voor de baby-911, de (718) Cayman. Wat allemaal wél overeenkomt: het zijn gestripte racemonsters. Echter, onder de Cayman is niet heel veel ruimte meer. Zou dit betekenen dat de Porsche Cayenne Coupé een raceversie krijgt?

Car and Driver meldde al een tijdje geleden dat de SUV’s uitgezonderd werden van het GT-label. Als het de marketing uitkomt, dan zijn automerken echter geneigd naar vreemde beslissingen. Dat er een hete Cayenne Coupé komt lijkt sowieso het geval. In de eerder gelinkte Instagram-post staat dat Porsche Motorsport een flink aandeel heeft gehad in de 4.0 liter V8 die 641 pk levert in de Lamborghini Urus. De extra hete Cayenne Coupé zal misschien wel wat te maken hebben met die motor. Of hij Cayenne GT5 gaat heten, dat moeten we afwachten.

Ook interessant!

  • Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
    Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Video: straatracen met een Porsche Cayenne
    Video: straatracen met een Porsche Cayenne
  • Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
    Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

cayenne, Coupe, Porsche

Vorig bericht: « Hier, een eerste blik op de rijdende stofzuiger
Volgend bericht: Waarom niet: je racewagen baseren op een oude bekende »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    9 mei 2019 om 19:07

    Ferdinand kan het niet verrotten wat voor een logo er op een Volkswagen zit ..

    Die misplaatste drukte is louter voor simpele stervelingen ..

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      9 mei 2019 om 20:11

      @lincoln: voor de minder gefortuneerde kansenparels is er altijd nog shownieuws en RTL boulevard.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        9 mei 2019 om 20:18

        @ghost:

        Onzin .. die hebben het heel druk met Alpina geen BMW te vinden ..

        Login om te reageren
        • autopetje zegt

          10 mei 2019 om 06:55

          @lincoln: sterk! Zijn dat dezelfde die de 159 de beste auto ooit vinden ?

          Login om te reageren
  2. galverink zegt

    9 mei 2019 om 19:17

    Als je ziet hoeveel Mercedessen de AMG-behandeling krijgen, dan is dit ook wel te begrijpen.

    Login om te reageren
  3. schoen85 zegt

    9 mei 2019 om 19:17

    Wanneer stoppen we nu eens met dit soort onzin. Net alsof we olifanten willen laten sprinten…

    Login om te reageren
    • mperformance zegt

      9 mei 2019 om 21:38

      @schoen85: Wees blij, dan is er weer budget voor de ontwikkeling van speeltjes zoals de 918

      Login om te reageren
  4. standeman zegt

    9 mei 2019 om 19:22

    911 for the win

    Login om te reageren
  5. humpyourdog zegt

    9 mei 2019 om 19:24

    Wel aan de krappe kant, die kofferbakopening.

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      9 mei 2019 om 21:55

      @humpyourdog: dat is de brievenbus voor het CJIB

      Login om te reageren
      • humpyourdog zegt

        9 mei 2019 om 22:54

        @eklasse: mooooiii haha

        Login om te reageren
  6. harrie zegt

    9 mei 2019 om 19:24

    Taycan GT5 met extra luide zoem.

    Login om te reageren
  7. gokartmozart zegt

    9 mei 2019 om 19:25

    Porsche leeft nog en is succesvoller dan ooit. Voor Puristen een gruwel voor Poseurs een droom. Het feit dat je nog 911 jes kan kopen hebben we aan de rest te danken. Porsche is een veilige keuze en eigenlijk minder exclusief dan vroeger.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      9 mei 2019 om 19:41

      @gokartmozart:

      Puristen en poseurs ..
      Dat is appels en appels vergelijken ..

      Login om te reageren
  8. willeme zegt

    9 mei 2019 om 19:40

    Groot gelijk. Volgens mij kunnen ze er bij de sport-divisie er echt wel iets bijzonders van maken. Waarom niet?

    Panamera, Cayenne en Macan zijn verdoemd indrukwekkende auto’s. Daarbij heb je het gewoon nodig om te overleven.

    Je kan een purist zijn met principes en constant bijna failliet gaan. Nu heb je én toffe sportwagens en als mevrouw het perse winst een fijne daily. Dikke prima toch?

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      10 mei 2019 om 23:13

      @willeme: ja prima hoor, de Porschepijp moet ook roken. “Verdoemd”, heb je Russische roots? Herinner me een Rus in een Klepzeiker-strip: “Vodka, verdoemski”.

      Login om te reageren
  9. wopfe zegt

    9 mei 2019 om 19:49

    Ik vind de volgende anekdote mooi: tot en met de bouw van de 928, ontwierpen de ingenieurs een Porsche en die brachten vervolgens marketing/ sales op de hoogte wat de kosten waren. Direct daarna vertelde marketing /sales wat de Porsche mocht kosten en wat ze dachten dat de klant wilde hebben.

    Login om te reageren
  10. Benny_Weisz zegt

    9 mei 2019 om 20:14

    Een echte Porsche heeft slechts twee portieren! Punt.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      9 mei 2019 om 20:21

      @bennyweisz:
      Het zou me niks verbazen als er nog een tweedeurs Cayenne aankomt. En dan natuurlijk een Weissach actiemodelletje met extra snelle stickers en een plaatje met ingegraveerd nummer. Want heritage en racing pedigree.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        9 mei 2019 om 20:24

        @harrie:

        Livery zal je bedoelen ..
        Of hipster stickers .. mag ook ..

        Login om te reageren
  11. sanderp zegt

    9 mei 2019 om 20:48

    Ferdinand draait zich om…

    Login om te reageren
    • sr20det zegt

      9 mei 2019 om 21:24

      @sanderp: Ferdinand zou trots zijn dat zijn merk niet allang ten onder zou zijn zonder deze melkkoeien

      Login om te reageren
  12. moveyourmind zegt

    9 mei 2019 om 21:22

    Het mag dan wel geen echte Porsche zijn, maar dat waren de KdF- en Kübelwagen ook niet, en de Maus en de Ratte evenmin…

    Zolang het geld maar binnenkomt.

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      9 mei 2019 om 21:51

      @moveyourmind: Die tanks van ome Ferdinand waren niet zo best.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        9 mei 2019 om 21:53

        @karaya: Hooguit een beetje te zwaar… En een klein beetje ondergemotoriseerd.

        Login om te reageren
  13. ozzytrk zegt

    10 mei 2019 om 07:23

    Ga nou eens niet kloten met die vormen van auto’s man. Tesla model X vorm. Urus en audi Q8 vorm nu porsche erbij

    Login om te reageren
  14. ericc zegt

    10 mei 2019 om 08:48

    Porsche houdt rekening met al z’n klanten. GT2 / GT3 / GT4 voor de puristen, de 911 4/4S/turob voor de GT-rijder, Cayenne, Macan voor de huisvader/-moeder en Panamera voor de zakenman/-vrouw. Toch leuk dat ieder bij z’n lievelingsmerk kan shoppen.
    Cayman/Boxster voor de iets minder gefortuneerde man/vrouw.
    Laat maar komen die Cayenne GT5 coupé. Goed voor Knokke en PC-hoofdstraat (of zoiets)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North