
Het heeft niks te maken met de Fiat 500e.
Sergio Marchionne lijkt een man te zijn die het goed voor elkaar heeft in het leven. Hij is de eindbaas van Fiat Chrysler Automobiles (FCA), hij heeft een puike verzameling coltruien (of zou het er maar één zijn?) en hij is tegenwoordig vaker en vaker te zien in de pitbox van Ferrari’s F1-team. We leven echter in een grillige wereld. Waar je vroeger als grote bons bíjna zeker wist dat niemand je wat kon maken, sta je tegenwoordig voordat je het weet als beklaagde in een rechtbank. Vraag dat maar aan Martin Winterkorn.
Sergio Marchionne wil zich dit trieste lot uiteraard graag besparen. Daarom was hij, zo nu blijkt, pislink op Gualberto Ranieri. Ranieri was de coach van Leicester City woordvoerder van FCA in Amerika toen Volkswagen’s dieselschandaal losbarstte in september 2015. Het ding is namelijk dat Ranieri er enkele dagen later een officieel statement uitgooide dat FCA helemaal niks maar dan ook niks te doen had met sjoemelsoftware.
De door de wol gekriebelde geverfde Marchionne wist kennelijk toen al dat dit voorbarige statement later nog weleens terug zou kunnen komen om hem in het Italiaans-Canadese achterwerk te bijten. En zo geschiedde. Aandeelhouders klaagden FCA aan omdat het bedrijf de aandelenprijs kunstmatig opgekrikt zou hebben door te claimen dat hoge veiligheids en emissie-eisen totaal geen probleem zouden vormen voor FCA. Tijdens de rechtszaak zijn nu delen van een mail van Marchionne aan Ranieri naar buiten gekomen. Je hoort er de Italiaanse handgebaren gewoon nog in terug:
Are you out of your goddam mind?
De grote baas voegde er aan toe dat Ranieri ontslagen moest worden en betitelde zijn actie als:
Utterly stupid and unconscionable.
Uiteindelijk bleek uiteraard dat er ook binnen FCA wel degelijk gesjoemeld werd. Het concern ontkent dit weliswaar nog steeds, maar praat tegelijkertijd met de Amerikaanse autoriteiten over een schikking van de zaak. Ranieri is door FCA in 2016 van zijn Amerikaanse post afgehaald, officieel om op het hoofdkantoor in Turijn te werken. Nu weten we echter de echte reden…
Tja, niet meer dan logisch toch? Als je je in zo’n grote zaak mengt, lijkt het me als PR-bobo wel handig om het eerst even bij de directie te checken.
Wel lekker voor die andere merken. Vw vangt de dikste klappen op.
@kingdante: VW doet het echter nog steeds, kijk maar naar audi met het addblue spul. Zal mij niks verbazen als vw t ook doet.
Dat is ook wel erg onhandig, zeker omdat je er in de USA, zo ver van de bron niet zeker van kunt zijn.
Ik zie nog steeds geen coltrui.
Jullie blijven maar zeuren over die trui terwijl hij bijna nooit afgebeeld wordt met zo’n trui. Kies dan een andere foto als jullie het zo belangrijk vinden.
@munchy: op http://www.google.nl kan je heel veel coltruien bekijken als je daar behoefte aan hebt.
Hij draagt nooit coltruien, maar gewone truien. Zie foto… Steve Jobs, die droeg coltruien.
Who cares wat er gezegd is en door wie. De beerput is open en nu krijgen alle stoute automobiel fabrikanten boetes van de EU. Dat de baas van FCA graag een trui draagt , maakt me echt niets uit. Wel dat er wordt gesjoemeld ter faveure van het milieu maar dus niet echt blijkbaar. Daar stoor ik me wel aan en niet of hij een truitje draagt.
@barry355gtb: heb jij een 355?
@theblazerunner: typefout denk ik. Had 335 moeten zijn. Ook niet vervelend ;)
@gulli: haha die heb ik idd ook gehad en neej ik maak geen typefouten :-0
@theblazerunner: zeker weten en een mooie al zeg ik het zelf
Gesjoemel tegen het gesjoemel..
Waarom heeft FCA eigenlijk nog geen miljardenclaim aan de broek? Komt dat door de C in de naam? Protectionisme?
Wat een hypocriet. Hijzelf roept ook constant de meest rare dingen die het bedrijf en zijn producten schaden. Blij dat deze vent volgend jaar weg is.
Liegen en bedriegen de hype blijft voor bestuurder van landen en bedrijven echt een sport te zijn, het is niet uit te roeien en dat allemaal voor wat rotcenten. De boekhouders zijn een crime voor het ondernemersschap.
Ieder merk sjoemelt, nou misschien zijn er enkele uitzonderingen, omdat er niks gesjoemeld hoeft te worden, vanwege de toch al hoge verbuikcijfertjes, alleen zijn nog niet alle merken gepakt en, of veroordeelt.