• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom Tesla top is en andere merken viespeuken zijn

Auteur: jaapiyo, gepost 14 juli 2017 om 09:05 – 50 Reacties

Tesla-Novitec


Wat is het tegenovergestelde van ‘groen’ eigenlijk?

In de politiek kennen we het stijlvolle spreekwoord ‘links lullen, rechts vullen’. Wim Kok, Wouter Bos, je kent ze wel, neo-gauchisten van het eerste uur. Het equivalent hiervan in de autowereld lijkt te zijn om net te doen alsof je ontzettend begaan bent met het milieu, maar op de achtergrond keihard te vechten tegen scherpere uitstootnormen.

Terwijl de grote fabrikanten elkaar de loef af proberen te steken met pakkende reclames en termen als GreenLine, BlueEfficiency, e-tron, Efficient Dynamics et cetera, hebben ze namelijk gezamenlijk een brief gestuurd aan China. De brief is een reactie op het plan van de Chinezen om fabrikanten vanaf 2018 te verplichten om X procent van hun autoverkopen EV’s te laten zijn. Het percentage stijgt vervolgens gestaag door naar minimaal 20 procent in 2025. Als fabrikanten niet voldoen aan de eisen, worden ze geweerd van de Chinese markt.

De fabrikanten vinden dit geen puik plan. Persbureau Reuters heeft de inhoud van hun brief onder ogen gekregen en zonder teveel in te gaan op de details leest deze feitelijk als volgt:

Beste China,

Kappen met die quota voor EV’s, 请.

Vriendelijke Groet,

AAPC, ACEA, JAMA, en KAOMA KAMA

De vier afzendende afkortingen staan respectievelijk voor de American Automotive Policy Council, de European Automobile Manufacturers Association, de Japan Automobile Manufacturers Association en de Korea Automobile Manufacturers Association. Bij deze clubs zijn vrijwel alle fabrikanten die ertoe doen aangesloten, behalve Tesla! De toko van Elon ontsnapt in dit geval dus aan boter op het hoofd.

Voordat je overigens denkt dat we bij Autoblog opeens niet meer houden van verkwistend gas geven: rustig maar, daar kunnen we nog steeds intens van genieten. Maar de hypocrisie van de fabrikanten neemt tegenwoordig wel enigszins potsierlijke vormen aan. En dat laat misschien wel een slechtere nasmaak achter dan de heerlijke geur van benzinedampen bij het tankstation.

Ook interessant!

  • China is bang voor spionerende Tesla's
  • Tesla slechte verliezer
    'Arrogant' Tesla onderuit op tweede grootste markt
  • Tesla rijders van de weg geplukt door politie in China
  • "Golf-killer van Tesla uit China is al bijna klaar"

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

China, Elektrisch, Tesla, uitstoot

Vorig bericht: « FIA: Toro Rosso wil Sainz laten rijden in onveilige auto [updated]
Volgend bericht: Palingso(a)p: dit is een auto bedolven met vis »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jantje_555 zegt

    14 juli 2017 om 09:11

    ook logisch toch, Tesla krijgt subsidies via de staat die de andere merken niet krijgen. Oneerlijke concurrentie dus.
    Rijd je met een VW, Mercedes of andere…toch betaal je mee voor je buur zijn Tesla via de belastingen!

    en nu je het zegt, Tesla heeft zijn eigen 4 karakter afkorting reeds.

    E.L.O.N.: Echt Lullen Over Niks

    Login om te reageren
    • Jantje_555 zegt

      14 juli 2017 om 09:14

      @jantje_555: en oh ja, voor jullie het vragen, zijn achternaam kan ook gebruikt worden

      M.U.S.K –> Minder Uitstoot, Snelle Karren

      Login om te reageren
      • faalhaas zegt

        14 juli 2017 om 10:06

        @Jantje_555:
        Jij bent vast de grappigste van de scrabbleclub

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          14 juli 2017 om 13:50

          @faalhaas: Riep zeker ook ooit Scrabble terwijl hij geen Scrabble had.

          Login om te reageren
    • tenaci zegt

      14 juli 2017 om 09:31

      @Jantje_555: je hebt het duidelijk niet begrepen. De subsidie is niet voor Tesla. De subsidie komt toe aan die auto’s die aan bepaalde vereisten voldoen. Dit heeft vaak stimulering en schaalvergroting tot gevolg waardoor de prijs van het gesubsidieerde product kan dalen en een snellere marktpenetratie kent waardoor de voordelen voor de samenleving eerder effect sorteren. Zelfde verhaal als subsidie die ooit golden voor dubbel glas en zonnepanelen. Na verloop van tijd is de subsidie niet meer nodig. Als andere autoproducenten auto’s gaan bouwen die aan de vereisten voldoen dan komen ze in aanmerking voor dezelfde subsidies. Niks oneerlijke concurrentie!

      Login om te reageren
    • joep_mocking zegt

      14 juli 2017 om 11:05

      @jantje_555: Is wel grappig dat je dit zegt. Elon Musk is een VOORSTANDER van alle vormen van subsidies. Tesla heeft in de US 4.9 miljard USD aan subsidies genoten. GM 3.7 miljard USD en Ford 2.5 miljard USD. Dit is aan bedrijven die dus nog steeds vervuilende en slechte motoren maken. Verder zijn deze subsidies vooral afkomstig vanuit Nevada waar de gigafactory gebouwd wordt die ook battery walls gaat voorzien.

      Dit verhaal is gelijk voor andere continenten. Wat je ook niet moet vergeten is dat deze subsidies voor ALLE merken zijn en niet alleen Tesla. Misschien volgende keer even onderzoek doen ipv blaten en haat zaaien op een bedrijf dat gewoon slim is en gebruikt maakt van het systeem, maar zelf lobbyd voor een open markt.

      Login om te reageren
      • joep_mocking zegt

        14 juli 2017 om 11:05

        @joep_mocking: Sorry, Elon Musk is een tegenstander bedoel ik natuurlijk

        Login om te reageren
      • macready zegt

        14 juli 2017 om 17:51

        @joep_mocking:

        Die 4,9 miljard betreft met name subsidies die Tesla in de toekomst mogelijk kan ontvangen. Slechts een klein deel daarvan is uitbetaald en een deel van de uitbetaalde bedragen betrof leniningen die zijn terugbetaald.

        Hier een aardig vergelijk, zie ook de bedragen toegekend aan de grote jongens in de VS:
        https://electrek.co/2016/11/25/tesla-subsidies-big-three-oil-industry/

        Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      14 juli 2017 om 11:08

      @Jantje_555: volgens mij heeft VaG al subsidie genoeg gehad door het bedrijf in de EU niet geen boetes te geven vwb het sjoemelschandaal.

      Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      14 juli 2017 om 15:09

      @Jantje_555: heb je sinds 2008 onder een steen geleeft? Nooit gehoord over de Auto Industry Bailout? Amerikaanse overheid heeft na de crisis grote Amerikaanse autobedrijven geld geleend om niet kopje onder te gaan. Uiteindelijk is daar 10 miljard nooit van terugbetaald! Hoezo geen subsidie?
      https://www.thebalance.com/auto-industry-bailout-gm-ford-chrysler-3305670

      Login om te reageren
    • mlut zegt

      14 juli 2017 om 22:04

      @Jantje_555: Subsidies hebben een doel. In dit geval het beeindigen van het stenentijdperk. Iedere fabrikant had de mogelijkheid om hierop in te springen. They didn’t. Rest my case.

      Login om te reageren
  2. kobus1967 zegt

    14 juli 2017 om 09:21

    @jantje_55, die andere fabrikanten kunnen ook subsidie aanvragen als ze willen doen wat Tesla doet.

    Login om te reageren
    • sleurs zegt

      14 juli 2017 om 09:26

      @kobus1967: Precies. Tesla doet niks wat de andere ‘grote merken’ niet kunnen. Als zij EV’s gaan produceren kunnen ze dezelfde subsidies krijgen. Toch blijven ze inzetten op verbrandingsmotoren.

      Login om te reageren
    • mlut zegt

      14 juli 2017 om 22:12

      @kobus1967: @jantje_55: Denk dat we nu wel kunnen stoppen om Jantje uit te leggen hoe de wereld werkt? Jantje, prettig weekend!

      Login om te reageren
  3. E34M5Touring zegt

    14 juli 2017 om 09:29

    Maar wat is er nou precies aan de hand? Want dat haal ik nergens uit de tekst.

    Login om te reageren
    • futse zegt

      14 juli 2017 om 10:23

      -edit: nutteloze bijdrage-

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      14 juli 2017 om 10:24

      @e34m5touring: wel, China heeft een quotum ingesteld waardoor fabrikanten minimaal X procent EV’s moeten verkopen. Alle genoemde afkortingen die zo’n beetje alle fabrikanten vertegenwoordigen hebben China een brief gestuurd om dat terug te draaien. Tekst is inmiddels wat uitgebreid om dat duidelijker te maken.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        14 juli 2017 om 12:07

        @jaapiyo: Thanks Jaap! Duidelijk nu.

        Login om te reageren
    • heidekonijn zegt

      14 juli 2017 om 11:21

      -edit: nutteloze bijdrage-

      Login om te reageren
  4. trustmeiamanengineer zegt

    14 juli 2017 om 10:16

    Is toch logisch, lobbyen noemt men dan. En de Chinezen steunen hun eigen EV fabrikanten en de klanten in aanschaf van een Chinese EV. Deze subsidies gelden allemaal niet voor buitenlandse fabrikanten. Ze willen gewoonweg wat meer tijd om ook met concurrerende modellen te kunnen komen.
    Wel goed dat de Chinesen zo hard inzetten op EV, we moeten alleen in Europa wel blijven volgen (liever nog inhalen natuurlijk).

    Login om te reageren
  5. hfdude zegt

    14 juli 2017 om 10:21

    En toch klinkt het voor geen meter zo’n Tesla

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      14 juli 2017 om 13:53

      @hfdude: Dat is letterlijk en figuurlijk waar.

      Login om te reageren
  6. JanC zegt

    14 juli 2017 om 10:25

    rood. Dat is het tegenovergestelde.

    Login om te reageren
  7. wjeurs zegt

    14 juli 2017 om 11:33

    Gezeik, alles op EV’s. Alsof ze te dom zijn om in te zien dat die dingen net zo slecht, of misschien nog wel slechter voor t milieu zijn.

    Daarnaast; pak eerst de scheep-, lucht-, en ruimtevaart aan en de industrie, danz er je veel meer zoden aan de dijk. Wat alle auto’s op de wereld samen uitstoten is niets vergeleken met deze grote sectoren.

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      14 juli 2017 om 11:46

      @wouterjeuring: welk onderzoek haal je aan wat die vervuiling van EV’s betreft? Of doe je aan ongezoutenmeningverspreiding?

      Login om te reageren
      • wjeurs zegt

        14 juli 2017 om 12:04

        @tenaci: ooit nagedacht wat de productie en vooral het recyclen van een accu kost? (Ik heb eens gelezen evenveel als dat de accu in zijn totale levensduur heeft op- en ontladen). Kapotte accu’s worden al opgeslagen in bunkers omdat recyclen te veel energie kost. Daarnaast moet alle elektriciteit die zo’n auto gebruikt ook net zo goed geproduceerd worden, waarvan een groot deel nog van vervuilende installaties komt.

        Er staan meerdere artikelen over een onderzoek van een universiteit online.

        Daarnaast is bekend dat het gebruik van alle auto’s tezamen veel minder uitstoot dan bovengenoemde industrieën. Er wordt zelfs wel eens gezegd minder dan het grootste containerschip, maar dat bleek alleen om zwavel dragende gassen te gaan.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          14 juli 2017 om 13:59

          @wouterjeuring: ev accu’s hoeven niet recycled te worden. Deze kunnen als grid buffer ingezet worden.

          Login om te reageren
      • wjeurs zegt

        14 juli 2017 om 12:04

        @tenaci: (dat evenveel als in gehele levensduur…..) Lijkt me sterk btw

        Login om te reageren
    • lekbak zegt

      14 juli 2017 om 12:28

      @wouterjeuring: goed plan. Verenig jij alle landen ter wereld ff?

      Login om te reageren
      • wjeurs zegt

        14 juli 2017 om 12:50

        @lekbak: O wacht, er is net een belangrijke partij uit de klimaattop gestapt :P. Einde van de wereld maak ik toch niet meer mee, dus ik vind alles ook wel best. Pioniers in bepaalde technieken altijd 1, dus ook die lelijke Tesla’s.

        Login om te reageren
        • wjeurs zegt

          14 juli 2017 om 12:50

          @wouterjeuring: 1*

          Login om te reageren
          • wjeurs zegt

            14 juli 2017 om 12:51

            @wouterjeuring: ik typ plus 1 maar het plus symbool verdwijnt.

            Login om te reageren
        • lekbak zegt

          14 juli 2017 om 13:35

          @wouterjeuring: het gaat mij niet om die klimaat top. Dat is grote onzin. Maar als je de lucht en scheepvaart aan wilt pakken zal je dat wereldwijd moeten doen. Anders raakt het land met de strenge regels al hun werk in die sector kwijt doordat andere landen niet beperkt zijn. Dat schiet natuurlijk niet op.

          Login om te reageren
    • flutterby zegt

      14 juli 2017 om 13:57

      @wouterjeuring: het gaat niet om waar je veel kan winnen, het gaat om waar je kunt winnen. Hoe zie jij een schip van China varen naar Nederland zonder olie? Enige realistisch alternatief is kernenergie.

      Login om te reageren
  8. peterpann3nkoek zegt

    14 juli 2017 om 11:39

    Tesla heeft geen benzineauto’s dus hebben zij toch geen nadeel aan het X procent dat de auto’s ev moeten zijn. Dan is het logisch dat ze er niks aan willen doen

    Login om te reageren
  9. waterisnat zegt

    14 juli 2017 om 11:55

    Als er nu iemand boter op z’n hoofd heeft qua groen praten en grijs zijn is het wel Elon/Tesla

    Login om te reageren
    • mlut zegt

      15 juli 2017 om 07:50

      @waterisnat: opgelucht?

      Login om te reageren
  10. awesome zegt

    14 juli 2017 om 11:57

    Lambadasonde

    Login om te reageren
  11. snorrewietskie zegt

    14 juli 2017 om 12:29

    Als nou iedereen een log eerst instellasie in z’n koffer pleurt is alles opgelost en iedereen tevreden. En nou stoppen met die elektro stierenpoep.

    Login om te reageren
  12. 2wheeler zegt

    14 juli 2017 om 12:29

    Snap die haat richting Tesla niet zo op dit blog. Ben je alleen een autoliefhebber als je bepaalde merken haat? Uiteraard is het nog geen perfect alternatief, maar het heeft ook even geduurd voordat we van de Model T bij de Mondeo zijn aangekomen.

    Doe mij maar zo’n model 3 voor woon-werk en een lekkere cabrio en de motor voor het weekend.

    Login om te reageren
    • mrB zegt

      14 juli 2017 om 13:18

      @2wheeler: echt hé, alsof er in de toekomst nooit meer met leuke auto’s gereden mag worden. Het is een enorme vooruitgang en zal uiteindelijk er toe leiden dat we op een klimaat neutrale manier aan onze energie behoefden voldoen.

      Maar ja, iedereen hier wil in de file naar werk met een oud, gammel blik waarbij je zwetend aan komt… Dat kan ook op de fiets…

      Login om te reageren
  13. Esprit_de_Flandre zegt

    14 juli 2017 om 13:05

    Tja, ze hebben door dat ze niet mee kunnen met de Chinese fabrikanten…

    Login om te reageren
  14. ericc zegt

    14 juli 2017 om 14:49

    Als men morgen alle subsidies stopt zet, verkoopt Tesla geen enkele auto meer in Europa. En het wordt tijd dat ze dat doen!

    Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      14 juli 2017 om 18:14

      @ericc: want? Jij hebt er super veel last van dat je af en toe een Tesla ziet rijden?

      Login om te reageren
      • ericc zegt

        17 juli 2017 om 19:53

        @2wheeler: geen last dat men een Tesla koopt, wel last van dat de wagens 120% aftrekbaar in hun belastingbrief. Wil zeggen dat de niet Tesla rijder dit moet bijpassen door allerlei taksen op fossiele brandstoffen. Zulke sub’s moeten ze stopzetten omdat het niet iedereen dient enkel diegene die +100 000 euro kan betalen.
        Wat zeg nu zelf, hoeveel Teslarijders kopen de wagen uit milieu-overweging? Geen enkel! Enkel om te genieten van de belastingvoordeel. Schaf het af en niemand rijd nog elektrisch.

        Login om te reageren
    • mlut zegt

      15 juli 2017 om 07:56

      @ericc: Als we morgen van alle domme mensen hun stemrecht intrekken, wordt de wereld een stuk vrolijker. En het wordt tijd dat we dat gaan doen!

      Login om te reageren
      • ericc zegt

        17 juli 2017 om 19:55

        @mlut: Met afschaffen bedoel ik wel het belastingsvoordeel. In België kan je de Tesla of ander elektrisch voertuig zonder CO2 uitstoot voor 120% aftrekken van je belastingen. De niet Teslarijder moet die “gat” in staatsinkomen bijpassen.

        Login om te reageren
        • mlut zegt

          17 juli 2017 om 20:48

          @ericc: lees ff de comments bij @jantje_555 hierboven. Ik stop ermee. Heeft geen zin.

          Login om te reageren
  15. spylegion zegt

    14 juli 2017 om 15:20

    De burger verplicht in een EV, roeptoeters die het blind nalullen (mag hopen dat ze er iets aan verdienen voor ze) en de echte vervuiling verplaatsen we gewoon naar andere landen; immers wat men niet ziet is er niet…

    Login om te reageren
    • mlut zegt

      15 juli 2017 om 07:59

      @spylegion: op welke universiteit heb jij gezeten?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North