Kijk aan, de winterband houdt stand

Auteur: , 70 Reacties

Waar een wil is...

winterbanden

Het gekloot van Moeder Natuur de laatste maanden blijkt de winterbanden flink ten goede te zijn gekomen. Eerder las je al hoe dit voor de nodige problemen zorgde, doordat een behoorlijk aantal oelewappers pas een setje wilden hebben nadat de sneeuw al lang en breed was gevallen. De juiste of onjuiste motivatie daargelaten, heeft de hysterie toch voor een stijgende lijn gezorgd.

Dit blijkt uit de KwikFit Bandenmonitor. Ten opzichte van het voorgaande jaar, werden er in 2017 1,6 procent meer winterbanden gebruikt, waarmee het totaal op 33,4 procent komt. Hiervan bestond 15 procent uit Vredestein rubber, terwijl Michelin en Continental op de voet volgen met respectievelijk 13,8 en 12,2 procent.

Kijk aan, de winterband houdt stand

Terwijl het winterrubber vrolijk steeg, gingen zowel de zomer- als vierseizoenenbanden er iets op achteruit. Hoewel een daling van 1,2 procent ten opzichte van 2016 op zich geen drama is, moet gezegd worden dat het aandeel zomerbanden 6 jaar geleden nog 65 procent was. Het aandeel vierseizoenenbanden, daarentegen, groeide de afgelopen jaren aardig door, maar kromp in 2017 met 0,3 procent.

Leggen we alle banden naast elkaar, dan zien we dat de fabrikanten Michelin, Continental en Vredestein de absolute favorieten zijn. Voor ieder soort rubber vormen zij het winnende trio. Gezamenlijk zijn ze verantwoordelijk voor 42,5 procent van het gebruikte rubber in Nederland.



70 reacties

Ik rijd het hele jaar door op winterbanden. Ging in de zomer een keer naar oostenrijk. Stortregen. Iedereen rechts met 60. Ik links met 130.
@loserboi932: ja…. moeten we nu klappen?
@steelfighter: met die flink langere remweg die winterbanden hebben op droogwegdek klapt ie vanzelf wel ergens achterop.
@steelfighter: sticker voor in z’n boekje
@loserboi932: heel dom….. zomer op winterbanden rijden
@loserboi932: Ja vriend hele jaar winterbanden is de shit want als het 30 graden is glijdt het zo lekker op gesmolten rubber!
@loserboi932: lekker verantwoord hoor. Helaas zie je die figuren wel vaker die denken dat de winterband hun superkrachten geeft en ze daarom lekker hard door de regen of sneeuw kunnen rijden terwijl de rest van het verkeer zich wel aanpast op de situatie. Uiteindelijk komen ze zichzelf wel een keer tegen als ze in de vangrail staan omdat de magische winterband ze niet kon redden…
@rice09: 4×4, 300pk en een berg 3 letter afkortingen helpen ook wel een beetje om t een en ander op de baan te houden.
@loserboi932: kan je nagaan wat verse zomerbanden met goed profiel hadden gedaan. Leuk dat je winterbanden met extra regenprofiel hebt, maar na een noodstop op de snelweg met winterbanden met +17 graden merkte ik wel dat zomerbanden op warm wegdek echt wel meer grip hebben….
@rnej: sterker nog met winterbanden bij temperaturen van 0 graden heb ik minder grip dan met mijn zomerbanden… gas geven in een bocht zorgt ervoor dat mijn auto telkens uitbreekt terwijl dit met de zomerbanden nooit gebeurt of je moet volgas geven.
@audirijder: De auto is geen Audi maar een c350e. De winterbanden zijn ook niet goedkoop zijn speciaal 240kmph winterbanden, voor Duitsland.
@audirijder: ik had dezelfde ervaring met de Impreza. Had pas meer grip als er echt sneeuw lag. Met zowel kou als water geen voordeel met winterbanden. Uitvoerig getest als experiment toen ik het de eerste keer merkte.
@loserboi932: want met 400 pk heb je nog veel meer grip, goed argument.
@loserboi932: Klopt, maar winterbanden voeren minder water af, en in een zomerse stortbui is het ellende!
@loserboi932: obvious troll is obvious
@osmo: Ik help het je hopen.
@loserboi932:
Ik zou zeggen; lees ’s winters eens wat verschillende autotest. Elke winter zijn er tests waarbij een van de importeurs hun auto voor een vergelijkingstest heeft aangeboden met een setje winterbanden er onder. Elke winter lees je weer dat auto X slechts matig presteert op de remproef (er meters langer over doet), omdat er winterbanden onder liggen. Elke keer weer tegenvallende prestaties op de uitwijkproef, maar ja, het ding staat dan ook op winterbanden.
Zelfs de argumenten dat de waterafvoercapaciteit van winterbanden beter zou zijn of dat een winterband onder de 7 graden beter zou presteren, zijn al achterhaald.

Een winterband doet het alleen beter – en veeeel beter in dit geval – op sneeuw en ijs.
@ramshoek: Een winterband doet niet beter op ijs, als je grip wil op ijs moet je kettingen of spikes eronder leggen.
@osmo: een winterband doet het wel degelijk beter op ijs dan een zomerband…
@coffeecup: winterbanden doen het een klein beetje minder slecht op ijs is de juiste omschrijving.
@loserboi932: Zoiets heb ik ook een keer gehad…

Reed in de winter 130 op de snelweg op zomerbanden begon het ineens de zon te schijnen…

Echt iedereen trapte op de rem en ging eerst zeventig rijden en kort daarna opeens 50 en ik kon gewoon met 130 doorknallen…

Wat denk je, wordt ik even later aan de kant gezet. Of ik blind was en dat bord einde snelweg niet gezien had…

En geloof het of niet, niet eens een boete gehad omdat ik op zomerbanden reed…
@loserboi932: oh jij was die idioot
@loserboi932: slim iedereen met een snelheidsverschil van 70 km/u inhalen. Dan ben je niet alleen heel erg dom en gevaarlijk maar heb je ook geen inzicht.
Teveel moeite
“Het gekloot van moeder natuur”
Je bedoelt de zwakte van de mens?
Voor het eerst in 8 jaar heel de winter blijven rijden met zomerbanden 20” Bridgestone Potenza die standaard onder m’n nieuwe G11 liggen vanwege te lui om te gaan wisselen. Wat blijkt, In de Benelux totaal geen problemen gehad. 👍
@bmw535dxdrive: rustig rijden en afstand houden werkt prima idd. Winterbanden zijn een hulpmiddel, als je weet hoe je moet rijden dan heb je ze zelden echt nodig in NL
@rnej: tot dat je een helling op moet en er al slippende en glijdende auto’s niet om hoog komen en dus een lekkere file veroorzaken…(Geldt trouwens ook voor mensen die een helling af moeten en doorglijden… )
Ja ik ben het eens dat 99% van de tijd je geen winterbanden nodig hebt… maar ik ben er voorstander van dat de politie op dagen dat het WEL nodig is mensen zonder winterbanden een boete geeft vanwege het in gevaar brengen van andere verkeersdeelnemers en veroorzaken verkeersproblemen… Dus op die dagen VERPLICHTEN.. Scheelt de mensen die namelijk wel op winterbanden rijden een hoop ergernissen…
@tvr1974: welke hellingen op de nederlandse snelwegen waar gestrooid wordt? beetje vooruitdenken mag je wel van mensen verwachten. Overigens zou ik die politiecapaciteit dan eerder willen zien bij mensen die gewoon niet kunnen rijden, veel effectiever in het voorkomen van ongevallen dan winterbanden-check in ons platte land….
@rnej: de snelweg vanuit den haar richting Amsterdam. Daar moet je omhoog, stonden ontzettend veel auto’s vast die niet omhoog konden.
@rnej: brienenoord. 10-12-2017
@jzaero: daar woon ik naast, met mijn zomerbanden kwam ik daar prima omhoog. Ik rijd in de winter overigens normaliter op winterbanden ivm de kortere remweg, maar als je grip in een laagje sneeuw helemaal weg is met zomerbanden dan is je profiel toch al bijna op.. je mag ook van mensen verwachten dat ze zelf nog nadenken en in de winter met 2mm op hun zomerbanden eens aan nieuwe banden gaan denken…
@rnej: Hieronder zegt toch wat anders. Ik woon er ook naast. Ik rijd overigens nu met 2-3mm winterbanden, laatste keer dat die set gebruikt wordt, die doen het nog altijd beter dan nieuwe 255/30/19 in de sneeuw.

https://www.ad.nl/rotterdam/van-brienenoordbrug-weer-open~acacbe48/
@jzaero: kwam vooral door de vrachtwagens die daar niet omhoog kwamen, en 255 brede zomerbanden hebben lang niet genoeg vlaktedruk om in de sneeuw omhoog te kruipen, dus dan: inderdaad winterbanden kopen. Mijn 175/65/14 zomerbanden gingen prima omhoog. Geen stoere bandenmaat zoals die van jou… wel zomerbanden die het in de sneeuw goed genoeg doen… ;-) overigens ben ik voor verplichting van winterbanden hoor. scheelt een hoop gezeik met mensen die geen verstand van autorijden hebben.
@rnej: Eens! Ligt er ook wel aan wat voor een auto het betreft. Ik rijd BMW E46-jes, een 328i en een 330d, allebei relatief zware auto’s met RWD, in de sneeuw dus fijn om te weten dat ik niet problemen ga krijgen door de winterbanden. Ik rijd 40.000 per jaar, en voor die paar weken dat wij ijs of sneeuw hebben, moet ik ‘s-ochtends gewoon op mijn auto kunnen vertrouwen en weg kunnen rijden. 10 december ben ik ook gewoon naar buiten geweest ondanks dat het weekend was. 180km probleemloos door de sneeuw. Vorig jaar net zo, juist toen het sneeuwde heb ik mijn vriendin weggebracht zodat zij niet met de trein hoefde. 200km probleemloos over besneeuwde snelweg. Het is in dat situaties gewoon fijn om te weten dat ik niet per se thuis hoef te blijven.
@tvr1974: Goh. Toch gek dat ik dan in een sneeuwbui met mijn zomerbandjes en een kar van een ton weg kwam het viaduct op. Blijkbaar veroorzaakte ik daarmee een chaos op de weg…
@bmw535dxdrive: Dat hoopte ik afgelopen winter ook. Bij de eerste sneeuwvlok dit jaar mijn kinderen ophalen bij opa en oma. Ik rij in mijn 15jaar oude Volvo met nieuwe winterbanden naar de eerste rotonde. Sta netjes op tijd stil vanwege 2 fietsers, knalt er een nieuwe 5-serie X-drive met zomerbanden bij mij achterop. Schappelijke kerel, schadeformuliertje ingevuld en aanbeveling gedaan voor winterbanden want bij remmen heb je niet zoveel aan X-drive.
Ik rij weg en 350mtr verderop bij de volgende rotonde knalt er een A4 Quatro bij mij achterop. Die gast heeft geluk gehad, want hij had zeker een fietser meegenomen, nu was mijn oude, trouwe 4-wieler de sjaak. Wederom maar de aanbeveling gedaan om winterbanden onder een Quatro te leggen aangezien dat wel “iets” veiliger is bij lage temperaturen.
Helaas denken vele mensen in NL dat ze een soort superman zijn en dat ze op de weg onoverwinnelijk zijn of zo. Pas je aan 1: de omstandigheden, 2: de medeweggebruikers, 3: situatie!
Ja, je kan 130 op de snelweg rijden als het regent, want je hebt winterbanden, abs, tractioncontrol, 4×4, turbo en ruitenwissers; maar als je medeweggebruikers 50 rijden, moet je je daarop aanpassen. Dat heet normaal verstand. Doe eens een slipcursus of rallycursus, dan weet je hoe snel je je auto kan verliezen met 15km/u.

Het mooiste is dat die gasten hun auto al hebben laten repareren, terwijl ik nog in conclave ben met 2 verzekeringmaatschappijen wie nu wat gaat uitkeren…
Ik heb net mijn lentebanden laten monteren, die zijn perfect voor temperaturen tussen de 10 en 15 graden en superieur in motregen.
@harrie: lol
@harrie: je moet voor de grap eens de Herfst banden in de Lente eronder leggen. Alleen maar fun fun fun.
Nog 3 maanden ..
En dan kunnen mijn sneeuwkettingen eraf ..
Ik rij in een Prius.. geen winter of zomer banden nodig..
Ik ben overtuigd door dit artikel…

Heb gelijk gebeld naar Kwik-Fit om een paar winterbanden te bestellen…

Moet nog wel drie weken wachten voor ze ze kunnen monteren:

Eerder kon niet, ze hadden het heel, heel erg druk, want ze hadden vandaag al tientallen mensen gehad die ineens winterbanden hebben gekocht…

Vond het wel een beetje typisch dat hij uit zei dat ik met een Autoblogaccount GÉÉN extra korting krijg, nog voordat ik het kon vragen…

Hoe weet die gast dat ik op Autoblog zit…
Vredestein misschien onder mijn oude fiets maar anders gewoon Michelin niets beter!
@thomasthomas: Conti wint anders meestal de bandentesten, meestal een fractie beter dan Michelin. Maar die twee steken best wel af bij de rest van de fabrikanten.
@mashell: Vredestein banden zijn ook van prima kwaliteit en hebben een veel betere prijs kwaliteit verhouding. Ik leg ze tegenwoordig ook overal onder, bevalt me uitstekend. Ze doen het wat grip betreft een stuk beter dan de energy savers van Michelin bijvoorbeeld.
@thomasthomas: En vervolgens elke 3 jaar nieuwe kunnen monteren omdat ze uitgedroogd zijn. Michelin, de uitdroogkoning. Doe mij maar Vredestein.
Rijdt 160 km per dag voor men werk op gewone simpele zomerbanden.. nooit wat aan de hand, zelfs toen er een pak sneeuw lag was dit geen probleem! Ligt er 100% aan hoe je rijdt, ben je bewust, scherp of zit je vol op de automatische piloot met een telefoon te klooien.. ongetwijfeld dat winterbanden een positief effect hebben op de grip etc, maar het meeste is altijd nog te halen bij de bestuurder…
@epimetheus: Het probleem is dat je ook van anderen afhankelijk bent in het verkeer. Dan kan je nog een geweldige bestuurder zijn, maar soms is een botsing onvermijdelijk en dan biedt extra grip een mooie uitkomst.
Super sport cup 2 in de de sneeuw werkt schijnbaar ook heel goed!😜
“Michelin, Continental en Vredestein de absolute favorieten zijn. Voor ieder soort rubber vormen zij het winnende trio. Gezamenlijk zijn ze verantwoordelijk voor 42,5 procent van het gebruikte rubber in Nederland”
Ik dacht dat ook Durex een flink martkaandeel had in sommige rubbermarktsegmenten.
@mashell: Oh, bestaat dat ook nog? Ik vond het al zo gek dat er een kind kwam ondanks het vredestein skelterbandje wat ik erom had gelegd…
@lekbak: Dan heb je zeker een klapband gehad.
@mashell: Gebruiken we niet, gewoon een hark erin als het mis gaat.
Dit artikel schijnt ideaal te zijn om op te scheppen over zaken maar waar je jezelf ongelooflijk belachelijk mee maakt. Alleen snappen ze het zelf niet. Ik heb dit, ik rijd dat, ik kan dit, ik doe dat …….
@ruud1954: Je maakt jezelf pas echt belachelijk als je zegt dat winterbanden een absolute must zijn in nederland.
Een must? Nee. .Verstandig? Ja (en niet vanwege die “anderhalve dag” sneeuw die er bij wijze van spreken gemiddeld valt in de winter). Maar iedereen doet maar wat men wil. Vooral leuk was die opmerking van iemand die aangaf dat hij hele dure winterbanden had vanwege zijn vmax van 240 km p/u.
@ruud1954: Wat heet verstandig? Een bak met geld uitgeven voor banden die anderhalve dag per jaar (aanzienlijk) beter zijn, is dat verstandig? Ik vind het voor mezelf tamelijk roekeloos als ik dat zou doen. Want dan moet ik op andere veel belangrijkere dingen bezuinigen om het te kunnen bekostigen.
Die banden zorgen elke dag van de 120 tot 150 herfst- en winterdagen wanneer het nat en kil is op een prettiger en veiliger rij- cq weggedrag en door elk jaar op twee verschillende sets te rijden gaan je zomerbanden veel langer mee (en daarmee zeg ik niet dat het niet tot extra kosten leidt). Maar no problem als je ze niet koopt. En dat is het laatste wat ik erover schrijf. Jij maakt jouw afweging en ik de mijne.
@ruud1954: eigenlijk niet. Ze zorgen dat je op die dagen beter voorbereid bent. Als het niet sneeuwt ben je op winterbanden in het nadeel, de remweg is op nat en droog gewoon langer.
@mashell: Dan zullen die onafhankelijke testen het wel bij het verkeerde eind hebben wat betreft de remweg bij lagere temperaturen. Maar nogmaals: iedereen maakt zijn eigen afweging.
Ik zeg: geen gedonder. Gewoon all-seasons dr onder.
Autoblog als het percentage winterbanden stijgt binnen een al omvattende verzameling (er zijn dus geen opties onderzocht naast winter, zomer & all season). Dan moet het aandeel van die andere wel dalen als winter stijgt
@jkool: Nee, want het feit dat er blijkbaar meer mensen op winterbanden overstappen wil niet zeggen dat ze niet meer op zomerbanden rijden. Wat wel waar is dat men daardoor minder snel nieuwe zomerbanden moet kopen. Want elke maand dat je op winterbanden rijdt betekent dat je zomerbanden een maand langer meegaan
Winterbanden voor, zomerbanden achter.
Wacht tot het sneeuwt en bedank mij later.
Als je graag het hele jaar op dezelfde band rijdt kun je wat mij betreft het beste een all-season band kopen ipv zomerbanden.. Er zijn erg goede op de markt die niet veel onder doen voor winter óf zomerbanden. Vraag me af waarom deze banden niet populairder zijn.. Ik geniet al heel wat km’s van de Quatrac 5 banden, komen ook erg goed uit de test. Voor de zomer genoeg grip en voor de veelal milde winters ook verassend veel grip, ook op sneeuw.
@bennyblisto: verbaast mij ook. Iedereen schijnt massaal winterbanden te kopen, terwijl de all seasons meer dan voldoen in Nederland. Ik rijd nu al geruime tijd op een setje Michelin crossclimate+. Stille, slijtvaste band die nauwelijks onderdoet voor een goede zomerband en in de winter mee kan komen met de betere winterbanden. Wat mij betreft de perfecte band voor ons klimaat en met sneeuwvloksymbool zelfs geschikt voor de wintersporters.
Winterbanden in Nederland, wahahaha, ik rol van mijn stoel van het lachen. Het hele winterbanden (sneeuwbanden dus) verhaal is één grote marketingtruc van de bandenwisselbranche. Iedere herfst berichten dat de winterbanden bijna op zijn, nu weer een berichtje van de ‘Kwik Fit bandenmonitor’. Wat is nou weer de Kwik Fit bandenmonitor?? Het is gewoon slappe marketinghap en het wordt hier gebracht als een nieuwtje. Komop mensen! Voor die 2 dagen sneeuw in een seizoen ga je toch niet zo moeilijk doen? Sterker nog, door de mindere regenwaterafvoer ben je met winterbanden eerder gevaarlijk bezig in Nederland!
Het klopt overigens niet dat Duitsland een winterbanden plicht hebben: maar een plicht om bij winterse weersomstandigheden, met de juiste banden rond te rijden.

Met andere woorden, als het na Pasen plotseling weer sneeuwt: moet je in Duitsland weer je zomerbanden eraf halen en je winterbanden erop leggen.

Of te wel, op een paar dagen na kun je prima in de winter met zomerbanden rond rijden, van winterse weeromstandigheden is ja bijna nooit sprake van.

Ik hou gewoon de temperatuur aan, als het vriest wacht ik dat de temperatuur boven nul is. Dan doe ik wettelijk gezien niks mis, volgens de Duitse wet.
Ik heb nog nooit winterbanden er onder gelegd en nooit problemen gehad. Het is meer voor de knakkertjes die niet kunnen rijden en alle marketing praat geloven.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).