Warme broodjes: 16x Porsche 992 op Nederlands kenteken

Auteur: , 54 Reacties

Waar deelt Porsche de nieuwe 911 uit? De 992 vult in rap tempo het Nederlandse straatbeeld alsof het een goedkope A-segmenter is.

Warme broodjes: 15x Porsche 992 op Nederlands kenteken

De nieuwe Porsche 911. Alleen al die zin is magisch toch? De 911 is en blijft een icoon. Over smaak valt niet te twisten en met name de gewijzigde achterkant is een puntje van discussie. Het zal Porsche allemaal een zorg zijn, de 992 is een hit en voorlopig duiken wekelijks spots op van de nieuwe 992 op Autojunk. In dit artikel een overzicht van de nieuwe elfjes die tot nu toe gespot zijn. De meeste eigenaren kiezen voor grijs of zwart, gelukkig zijn er ook een aantal 992’s gespot die wél opvallen. De goedkoopste uit dit lijstje kost 188.816 euro, de duurste ruim 218.000 euro.

Wat naar voren komt in dit voorlopige lijstje is dat er voornamelijk gekozen wordt voor de 4S. Men lijkt massaal voor de vierwielaangedreven variant te kiezen ten opzichte van de achterwielaangedreven Carrera S. Porsche Nederland had niet direct een verklaring hoe dit zou komen. Bij de 991 werd vooral gekozen voor een 4S vanwege de dikkere heupen. De bredere body is standaard op de 992, of je nu een Carrera S of Carrera 4S koopt. Porsche Centrum Gelderland meldt dat men vooral kiest voor de 4S vanwege een extra stukje veiligheid. De meerprijs voor een 4S ten opzichte van een S is dermate klein (ongeveer 10.000 euro) dat klanten toch voor de 911 met vierwielaandrijving gaan. In het geval van Porsche Centrum Gelderland kiezen ongeveer 65 procent van de 992-klanten voor een 4S. Wouter schudde hier op de redactie zijn hoofd en riep heel hard ‘watjes!’. Porsche Nederland zegt dat één derde van de klanten kiest voor een 992 Carrera S en twee derde opteert voor de 992 Carrera 4S. Dit zijn verkopen van de Cabrio en Coupé gecombineerd.

911 Carrera 4S – zwart – 188.816 euro
Een zwarte 911 in zijn natuurlijke habitat (Amsterdam).
992

911 Carrera 4S – zwart – 189.164 euro
Deze 992, gespot in Leiden, is geheel zwart uitgevoerd. Batman-style!
992

911 Carrera 4S – zwart – 195.586 euro
Zwart blijkt een populaire kleur, de derde 992 uit dit lijstje komt wederom met deze tint
992

911 Carrera S – rood – 196.965 euro
De eerste achterwielaangedreven 992 uit het lijstje. Met gelijk een goede kleur.
992

911 Carrera 4S – grijs – 197.255 euro
Grijs staat de 992 heel goed. Zeker zo in deze samenstelling.
992

911 Carrera 4S – grijs – 199.255 euro
Een beetje flets, deze grijze Porsche.
992

911 Carrera 4S – rood – 200.337 euro
Deze 911 lijkt sterk op het andere rode exemplaar uit dit lijstje.
992

911 Carrera S – zwart- 200.633 euro
Kijk, zo kan het ook. Een 992-eigenaar (m/v) die niet bang is om dingen anders te doen.
992

911 Carrera 4S – grijs – 201.923 euro
eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit geen hele spannende 911 is.
992

911 Carrera 4S – zwart – 204.545 euro
Wel 911 rijden, niet willen opvallen. Naast een flinke M760Li oogt de 992 bijna klein!
992

911 Carrera 4S – grijs – 206.854 euro
Van deze kleur grijs kan de schrijver van dit artikel nooit genoeg krijgen.
992

911 Carrera 4S – grijs – 212.567 euro
De eerste cabrio van het lijstje.
992

911 Carrera 4S – grijs – 214.484 euro
Het neusje kan de stoep bijna proeven. Met een prijskaartje van ruim 214k behoort deze 911 tot de top drie van dit lijstje als het gaat om de duurste exemplaren.
992

911 Carrera 4S – grijs – 216.957 euro – 911 Carrera S Cabriolet – wit – 190.850 euro
Wat is beter dan één 911? Twee 911’s natuurlijk.
992

911 Carrera 4S – grijs – 218.456 euro
Gele remklauwen op deze grijze 911. Wie weet wat voor opties deze eigenaar nog meer aangevinkt heeft. Het is in elk geval de duurste 992 tot nu toe gespot op Autojunk!
992



54 reacties

Hij blijft ogen als een 991 met obesitas.
@harrie: Ik vind hem juist steeds mooier worden. Eindelijk eens een Porsche die er (oké, niet radicaal) anders uit ziet. Ik vind hem zelfs mooier dan de 991.
@harrie: Ik denk dat de plaatsing van de kentekenplaat ons dat doet denken. Wel opvallend dat niemand in het lijstje voor dat bumperpartijtje gekozen heeft dat ervoor zorgt dat de auto minder obese lijkt.
Koopt er nou niemand een groene of blauwe? Ze hebben toch andere kleuren bij Porsche als grijs en zwart?
@jupke: jawel, 2 rode
Lekkere kleurtjes hoor…..
Als warme broodjes over de toonbank
Donkergroen, gele remklauwen. Denk dat ‘m dat goed past.
Niet vernieuwend genoeg
@bsxc2: Het is maar zoals je het wilt bekijken. Één ding blijkt onomstotelijk vast te staan: Het ontwerp is in de basis gewoonweg tijdloos gebleken! Welke andere auto is immers al sinds 1968 qua design zo herkenbaar en toch zo succesvol gebleven? En vooral technisch gezien is hij ontzettend verbeterd. Vooral wat de wegligging betreft. De eerste uitvoeringen waren zéér wispelturig en onvoorspelbaar en heeft menigeen zelfs het leven gekost! Nu is die wegligging al sinds vele jaren perfect! En kijk ook eens naar de prestaties en het vermogen. De eerste had slechts 130 pk en trok in 8,9 sec. van 0 naar 100. Da’s nu toch wel even anders.
@9000cse: 1964. Als je normaal rijdt in een klassieke 911 valt het trouwens best mee. De reputatie is erger dan de werkelijkheid.
Niemand die het “sport design” optie aan vinkt?
@kennone: als je ze naast elkaar zet en een half uurtje kijkt dan weet ik nog zo net niet welke mooier is.
@dutchdriftking: klopt, maar had onder tussen wel verwacht minstens 1tje tegen te komen, maar zelfs dat niet
@kennone: @ko4n: zb-382-k. Sportdesign en de dubbele dubbele pijpen, zoals het heurt. Echt veel mooier, vind de standaardversie met die Audi-pijpen nog steeds geen porum. We hebben ‘m helaas nog niet in ons archief staan, dus alle spotters die zich geroepen voelen…
@jaapiyo: je vergeet nog te melden “handbak”.
@dutchdriftking: half uur naar kijken??? Naar zo’n obesitas 911? Zonde v je tijd en slaapverwekkend.
@kennone: xx251b heeft sport design
@ko4n: jungeh! Helemaal niet.
Het nieuwe kontje begint te wennen.
Wat zijn nou die 2 rode strepen in die luchtrooster achterop?
@lekkaah: derde remlicht. Ik had verwacht dat het een knipoog was naar iets uit het verleden, maar het lijkt gewoon een stukje design te zijn.
@720s: Aangezien het derde remlicht nog geen 20 jaar verplicht is, kun je je afvragen waar het dan een knipoog naar moet zijn. Het luchtrooster direct onder de achterruit is dat dan wel weer.
@suzikubelona: precies mijn gedachte
@lekkaah: remlicht
Waarom staat er een veiligheidshekken voor die BMW M760i
@leaper035t: ?
@leaper035t: Neem er nog één joh
@stekel01: haha. Was het daarom maar! Gewoon ontzettend aan het knoeien!
@leaper035t: ha, nice :)
?
Hah zag XR-838-V laatst bij Schiphol. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik 3 keer moest kijken voor ik zag dat het een 992 is, pas toen ik de achterkant zag was het duidelijk.
Beetje meer fantasie mbt de kleurkeuze zou het straatbeeld goed doen. Mijn keuze: PTS Oak Green met cognac interieur.
Groen zou ik ‘m nemen. Ik twijfel nog tussen Wehrmacht metallic grün en eco-friendly green. Waar blijft trouwens de gewone Carrera?
De 911 heeft zijn magie al een tijd verloren.
@niex: Nee hoor. De cabrio en targa kunnen immers een dak tevoorschijn toveren. 😋
@niex: zei hij jaloers zonder uitleg.
@mwti: Heeft niks met jaloers te maken. Ben het volledig niex eens. De 911 model dat totaal niets heeft in mijn ogen, niks specials op gt 2 model na vind ik ze saai en weinig vernieuwd. Ze zouden een moeten durven het model er radicaal anders uit te laten zien.
@raym: als een 911 er radicaal anders uit zou gaan zien, noemen ze ‘m vast geen 911.
@raym: waarom zou je een auto met een nagenoeg perfecte vormgeving er radicaal anders uit laten zien? Porsche heeft dat gedaan en doet het telkens opnieuw maar behoud daarnaast de 911 en geeft het model met de radicaal andere vormgeving een nieuwe naam. Ik presenteer u de 928, de 924, de Cayenne, de Panamera en de Macan!
@raym: dan heb je het niet helemaal begrepen. Koop een Jap, elke keer anders.
@mwti: Nee ik ben geen porsche liefhebber. De 911 is zo ongelooflijk saai. Er zij 2 porsche die me wel aanspreken dat is 911 gt1 en carrera gt de rest doen me echt niks.
@raym: zoals Honda met de NSX zeker, dat ding verkoopt voor geen meter.
Die zilvergrijze kwam ik gisteren tegen op de A2 bij Maarssen. Dikke kar.
Zelf een 991.2 Carrera S. Toch we een feestje met RWD
@flatsixx: 🎉🎉🎉op de wishlist van deze 997.1 rijder
@super007: 997 blijft ook geweldig!
Dodelijk saaie auto deze sportauto voor de gewone man
@maarten020: In welk universum rijden gewone mannen in 11jes? De gewone man is blij met een huis dat meer waard is dan de nieuwprijs van een dergelijk exemplaar.
@e320cdi: je snapt mijn punt duidelijk niet. Op een normale dag zie je gemiddeld genomen wel zo’n 10 porsches op straat staan of voorbijrijden, in tegenstelling tot Ferrari’s, Lamborghini’s en andere merken die een stuk exclusiever zijn.
Een tijdje geleden heb ik er nog een gespot die hier niet in het rijtje staat. Rijdt rond in Breda met kenteken XZ-902-J en een prijskaartje van €181.778 en daarmee zelfs de goedkoopste van deze lijst
Weinig spannende uitvoeringen, maar wat vind ik ‘m mooi worden! Het design waardeer ik steeds meer, zeker toen ik er een paar in het echt bekeek. Zelf zou ik een geel of Miami blue exemplaar bestellen in combinatie met het sport design pakket🤗
Het uiterlijk is best fraai, hoewel niet van voren (net een soepkip) en bij de cabrio niet van achteren (net een bultrug), maar de ligging van de motor is nog steeds dramatisch slecht, ondanks 60 jaar geklungel eraan is dat nog steeds te merken en moet je daarmee rekening houden, want een ongeluk op hoge snelheid met een 911 is nog steeds vaak fataal, ook testrijders hebben dat moeten ondervinden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).