• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat de Proceed en Levante met Mazda te maken hebben

Auteur: willeme, gepost 5 mei 2019 om 14:58 – 12 Reacties

Kia Proceed GT


Meer dan je denkt.

Laatst werd ik na het boodschappen doen bij de plaatselijke Albert Heijn bijna aangereden door een Kia. Niet zomaar eentje, maar een heuse Proceed. Je weet wel, zo’n Mercedes-Benz CLA Shooting Brake-achtige auto. Sterker nog, het is eigenlijk een schaamteloze kopie van die CLA. Ware het niet dat de Proceed eigenlijk fraaier is dan het origineel.

Oké, het gaat nu niet om de looks van die auto, maar we gaan het even hebben over de naam: Proceed. De eerste Kia met die naam kwam in 2006 op de markt als de Kia Cee’d (fabriekscode: ED) De altijd lollige Jeremy Clarkson maakte daar ‘Kia Cee-apostrophe-d’ van. In 2012 kwam de tweede generatie Cee’d (fabriekscode: JD) en inmiddels zitten we al op de derde generatie (fabriekscode: CD). Wat het meest opvallend is aan het nieuwe model, is de naamgeving. Ze hebben de leestekens eruit gehaald: het is nu Kia Ceed en de Pro_Cee’d heet nu Proceed.

Kia Proceed GT-Line '19

Daar ging het een beetje kriebelen voor ondergetekende, want Proceed is van huis uit geen naam van Kia, maar van Mazda. In het verleden zijn er drie generaties Mazda Proceed geweest. In het kader van auto-educatie op de zondagmiddag nemen we ze met je door.

Mazda Proceed (BUD61)
In de jaren ’60 waren de meeste Japanse automerken nog maar net opgericht. De meeste auto’s werden gebouwd voor de thuismarkt. Zoals je nu ziet bij Chinese en Indiase merken zijn dat voornamelijk hele nuchtere auto’s voor basaal vervoer. Auto’s waar men wat aan heeft en auto’s waar men mee kan werken. Van een model werden vaak heel veel carrosserievarianten gebouwd. Vierdeurs sedans, tweedeurs sedans, stationwagons en pickups kwamen veel voor. Mazda had een modellijn van compacte pickups, die onder de noemer B-Series of Proceed verkocht werden.

Mazda Proceed 1600 '71

Mazda Proceed Marvie
Ondanks dat veel compacte pickups officieel nog Mazda Proceed heetten, werd de naam B-Series vaker gebruikt. Van deze versie kwam in 1991 ook een personenwagen variant, de Mazda Proceed Marvie. Dit was een vijfdeurs en vijfzits terreinauto, met een flinke kofferbak.

Mazda Proceed Marvie '91

De auto was eigenlijk een voorbode op de moderne SUV’s. Ondanks de terreinwaardigheid van deze auto kocht men de Proceed Marvie met name vanwege de stoere looks. De auto was leverbaar met de meest afgrijselijke stickersets. Neem het Mazda niet kwalijk, dat was hoe men het nu eenmaal deed in de jaren ’90. Optioneel kon je de Mazda Proceed Marvie ook krijgen met houtinleg voor de bagageruimte, net zoals de Mercedes-Benz CLS Shooting Brake dat later ook zou krijgen.

Mazda Proceed Marvie '94

Mazda Proceed Levante
Mocht je denken dat deze auto bekend voorkomt, kan dat kloppen. De auto is in feite niets meer dan dan een Suzuki Vitara met een andere badge. Deze generatie Vitara (FT) werd aangeboden onder veel verschillende namen: Geo Tracker, Pontiac Sunrunner (ja, echt), Santana 350 en dus ook Mazda Proceed Levante. Maserati was dus zelf ook niet het eerste met die naam. De Proceed Levante werd enkel verkocht op de Japanse markt en was leverbaar als korte (driedeurs) en met lange wielbasis en vijf deuren. In ruil daarvoor kreeg Suzuki de beschikking over de ‘RF’-turbodiesel motor, zodat het de Vitara kon aanbieden met zelfontbrander.

Mazda Proceed Levante '95

Deze generatie Proceed bleef tot 1998 in productie. Logisch, want de Suzuki Vitara werd immers vernieuwd. De Mazda Proceed kreeg geen opvolger. Daarmee stierf de naam ‘Proceed’ uit totdat Kia hem weer ging gebruiken.

Ook interessant!

  • Kia Ceed
    De nieuwe Kia Ceed kost net zo veel als een Bentley
  • Dikke Kia Proceed
    Dikke Kia Proceed GT is nu nog dikker (en lager)
  • Maserati Levante als Hybride: de nieuwe instapper is hier
  • goedkoopste Proceed GT
    De goedkoopste Proceed GT van Nederland: dit is 'm!

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Kia, levante, Mazda, proceed, Suzuki, vitara

Vorig bericht: « Is dit de mooiste speelgoedauto ooit gebouwd?
Volgend bericht: Ricciardo: “Had gedacht Vettel meer pijn te doen” »

Lees Interacties

Reacties

  1. tge1 zegt

    5 mei 2019 om 15:15

    Zowel Toyota als Mazda waren in de jaren 30 al actief in de autoindustrie.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      5 mei 2019 om 15:28

      @tge1: klopt. Deze kwam pas echter echt op gang in de jaren ‘60.

      Login om te reageren
      • misterds5 zegt

        11 mei 2019 om 02:50

        @willeme: laten we trouwens de GMC Tracker niet vergeten. Nog zo’n variant waarvan je je afvraagt wat de toegevoegde waarde is.

        Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    5 mei 2019 om 15:48

    Blij voor je dat “bijna” aangereden bent ..
    Wat dat is tenslotte hetzelfde als helemaal totaal niet aanreden worden ..

    Login om te reageren
    • sirprize zegt

      5 mei 2019 om 15:54

      @lincoln: bijna grappig.

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      5 mei 2019 om 16:18

      @lincoln:

      Klopt helemaal ..

      Geen woord aan gelogen ..

      Volgens mij ben jij hoger opgeleid ..

      Hier, deze is voor jou ..

      Een soort Rob Kamphues ..

      Maar dan met een gitaar ..

      https://www.youtube.com/watch?v=cRjX6QQvsu0

      Login om te reageren
      • galgootje zegt

        6 mei 2019 om 00:15

        @willeme: grinnik

        Login om te reageren
    • marinepower zegt

      6 mei 2019 om 09:05

      @lincoln: in dezelfde categorie: bijna elke avond seks, in de praktijk dus nooit.

      Login om te reageren
  3. allesmetturbo zegt

    5 mei 2019 om 16:28

    Leuk artikel, nooit van het bestaan van deze auto’s afgeweten

    Login om te reageren
  4. bernoulli zegt

    5 mei 2019 om 21:20

    CEED: Corean Engineering European Design.

    Login om te reageren
  5. jeroenwz zegt

    6 mei 2019 om 20:11

    Mooi artikel weer @Willeme! Volgens mij ben je wel de nerd van autoblog…
    (En dat is niet bedoeld als neerbuigend)

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      26 juni 2019 om 15:45

      @jeroenwz: Thanks! Ja, waarschijnlijk wel :-D

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North