Wat je moet weten over de Alpina D5 S

Auteur: , 30 Reacties

Er komt een nieuwe hete zelfontbrander uit Buchloe!

Wat je moet weten over de Alpina D5 S

Hoewel er nu nog niet meer beeldmateriaal is vrijgegeven dan een enkele teaser, heeft Alpina wel de nodige gegevens van de aankomende D5 S de wereld in geslingerd. Deze dikke diesel zal qua vermogen en koppel tussen de 540d en de M550d in komen te zitten, onder de kap ligt de bekende 3.0 zes-in-lijn die 388 pk en 800 Nm levert.

Daarmee duurt de standaardsprint 4,4 tellen en de top bedraagt volgens Alpina een hefty 286 km/u. De D5 S krijgt AWD en komt als sedan en als station op de markt. Bovendien is de auto voorzien van systemen als Dynamic Damper Control, Integral Active Steering en Adaptive Drive.

We verwachten uiteraard ook de nodige uiterlijke verfraaiingen, maar hoe die eruit komen te zien is nog effe gissen. Naar verluidt geeft Alpina alle details binnen enkele weken vrij, dus nog heel even geduld! Onze rijtest met de BMW 530d check je trouwens HIER.



30 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Ik ben bang dat Alpina steeds meer een ‘uitrustingsniveau’ wordt. Alpina bouwt inmiddels niet meer zijn eigen motoren, maakt vrijwel nergens meer gebruik van technieken die nog niet bij BMW zijn doorgedrongen, en op een rondje interieur opleuken na komen ze inmiddels gewoon van de lopende band.
Maar dan nog: Alpina bouwt mijn favoriete BMWs. Ooit wil ik nog een 5-station.
@mout: Sinds elke auto een turbomotor heeft, zie je sowieso wel dat de aanpassingen minder worden. Alles kan nu immers via chiptuning worden bereikt.

OT: 388 dieselpk’s. Wat een kanon. Hopelijk komt het er ook een beetje goed uit te zien. De normale 5 heeft me niet kunnen overtuigen. Heb hem nu vaak genoeg in het echt gezien om de conclusie te kunnen trekken dat ik het geen waardige opvolger van de F10 vind.
@berlinetta: Ik bedenk me trouwens nu dat de B5 wel al uit is dus het is ook al bekend hoe het eruit ziet. Wel een verbetering tov de normale 5, maar het oogt nog steeds niet helemaal lekker. De verhoudingen van de nieuwe 5 kloppen gewoon niet helemaal, zeker aan de achterkant niet.
@berlinetta: Compleet met je eens ouwe pik. Ik heb het ding nu al regelmatig voorbij zien komen en heb er af en toe in mogen zitten (nog niet bestuurd, helaas). Ik vind het echt absoluut géén mooie auto. Het is allemaal net even té veel van dit en té veel van dat. In mijn ogen moet een 5-serie een ingetogen maar sterk design hebben en zeer herkenbaar BMW zijn. De E39, de F10 en zelfs de E60 hebben dat. De nieuw 5-serie totaal niet. Het interieur vind ik trouwens ook vreselijk.
@viezefreddyw: Nja je weet dat BMW’s meestal pas met de jaren mooier worden, maar bij deze heb ik ernstige twijfels of dat ook het geval gaat zijn.
@berlinetta: Ik vrees dat ik de G30 voor eens en altijd geen mooie auto kan vinden.
@berlinetta: Dat klopt! Ik vind altijd de voorgaande BMW met een m pakket het mooiste model. Gebeurt me potnondeju nu weer met de 5 serie. Heel vreemd, moet blijkbaar elke keer 7 jaar wennen aan het design.
@berlinetta: binnenkant lijkt net een chinees restaurant man man wat een drukte
@berlinetta: De B5 is idd veel rustiger vormgegeven dan de reguliere 5-reeks. Alpina weet er een zekere rust in te brengen. Dat op zich verdient al een pluim. En ja, de gewone 5 valt moeilijk aan te wennen. Het valt al beter mee dan bij de inteoductie maar een tijdloze klassieker wordt het nooit.
@berlinetta: bij turbo’s kun je toch veel makkelijker tuning toepassen? Grotere turbo, meer druk. Chiptuning is relatief beperkt en je levert altijd ergens in (meestal op verbruik en duurzaamheid) maar als je aan die turbo gaat sleutelen en je weet wat je doet… dan gaat er een wereld open.
Ik vind de huidige 5 juist een fris en modern model en sinds die er is oogt de F10 juist flink gedateerd. Niet lelijk maar wel echt al oud geworden.
@mashell: Heb je ook zeker gelijk in, maar mout had het over een eigen motor ontwerpen. In mijn ogen is dat helemaal niet meer nodig. BMW bouwt prima motoren. Met wat aanpassingen kan Alpina het gewenste resultaat bereiken. Daar hoeven ze geen nieuw blok voor te ontwikkelen.
@berlinetta: mee eens. Het gaat om vermogen en koppel, dat is wat de gebruiker merkt en eventueel geluid uit de uitlaat. Of de motor door BMW of door Alpina gebouwd is merk je niet. Motoren zijn behoorlijk uitwisselbaar, dat weet VAG al lang.
@mout: de tijd verandert. Alpina verzorgt nog steeds eigen turbo’s, koeling en versnellingsbak + afstelling. Met turbomotoren is het weinig zinvol om te beginnen op te boren etc.
@berlinetta: is toch echt meer dan ‘chiptuning’, hier zorgen ze dat alle hardware ook werkelijk voorzien is voor de hogere koppel (sterkere bak etc) en vermogensafgifte (hitte => koeling)…
@onehp: de > het
@onehp: Daar heb je gelijk in. Alpina doet zeker veel meer dan alleen een andere chip erin. Ik wilde eigenlijk alleen duidelijk maken dat het tegenwoordig ook niet meer nodig is om de complete motor aan te passen. Zelfs Brabus doet dat niet meer.
@mout: helemaal niks waard die alpina.
@mout: Alpina als een soort individual waar bij een ander voor jou de keuzes maakt.
@mout: idd jammer. Alpina beheerde de kunst als geen ander om schroefde een of meer turbo’s op de 6 in lijn te schroeven en dan nog eens fantastisch af te stellen. Ook de vering en afstelling van de motor optimaliseerden ze als geen ander. Bij keuze tussen M of Alpina, kies ik altijd voor de Alpina.
5500 toeren redline, dat kunnen veel moderne turbobenzines niet beteren ;)
Ik kan niet wachten. Dit gaat de vervanger van de M550d worden denk ik.
“We verwachten uiteraard ook de nodige uiterlijke verfraaiingen, maar hoe die eruit komen te zien is nog effe gissen”
Haha. Zal ik eens een voorspelling doen: Mooie blauwe kleur. Striping op de flank. Het woord Alpina in de luchthapper voor. Vier uitlaateindstukken. Beetje veel tekst achterop en als kers op de taart een velgen met net iets te veel spaken.
Een 550d heeft minder koppel toch. 760 of Zoiets.
@marvin1608: iets meer pk’s maar iets minder koppel.
@thomas20vt: klopt alleen in de tekst staat dat het koppel van alpina tussen 540 en 550d zit terwijl het hoger is dan beide.
Beetje nep geworden nu Alpina haar motoren niet meer zelf bouwt.
@spylegion: het was natuurlijk al heel lang nep omdat ze zelf de wagens ook al niet bouwden…
Het blijft een diesel….
Ik dacht dat pas bij een facelift van een model de S-badge werd toegevoegd door Alpina, weet iemand meer hierover (@willeme)?
Fijn fijn fijn. Maar de huidige op z’n laatste benen lopende A6 vind ik veel mooier. Dat zou dus mijn keuze zijn. Als die er nu eens als S6 met de 4.0 TDI kwam…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).