
Een hoop VAG-nieuws op een dag, maar deze gaat ook jouw toekomst veranderen.
Tenminste: da’s de bedoeling! Volkswagen heeft vandaag namelijk aangekondigd dat hun “nieuwe merk” Moia gaat heten. Dit bedrijf krijgt een hoofdkantoor in Berlijn en wordt aangekondigd als een mobility services company. Hoe dergelijke marketingpraat in de praktijk handen en voeten krijgt is nog even afwachten, maar de plannen luiden ongeveer als volgt.
Moia is bedoeld om VAG meer inzichten te verschaffen in nieuwe vormen van mobiliteit. Daarbij staat eigendom niet langer voorop. Zodoende kunnen ook mensen die zich geen (eigen) auto kunnen permitteren in de toekomst alsnog klant worden bij Volkswagen. Denk daarbij aan het per app bestellen van een deelauto, waarmee je vervolgens zelf van A naar B kunt rijden. Ook zet het bedrijf in op “pooling”, waarmee files vol auto’s met maar één persoon erin tot het verleden moeten behoren.
Vanuit Berlijn wil Volkswagen tegengas geven aan de ontwikkelingen in Silicon Valley. Dat betekent inderdaad dat begrippen als “elektrisch”, “autonoom” en “deelauto” een belangrijke rol gaan spelen. Verder zullen de ontwikkelingen bij Moia ook worden gebruikt bij de ontwikkelingen binnen de andere VAG-merken en komt er op termijn nog een vestiging in Hamburg bij.
Met andere woorden: in 2025 is iedereen Dieselgate lang en breed vergeten, als het aan VW ligt.
Doen die Duitsers ook wat in fietsen?
@dutchdriftking: Natuurlijk. Maar als het er komt, ga ik ze meteen terugvragen..
@dutchdriftking: jazeker! Porsche bijvoorbeeld, heeft een paar prachtige fietsen!
Ook zet het bedrijf in op “pooling”, waarmee files vol auto’s met maar één persoon erin tot het verleden moeten behoren. Stapt men echt in een deelauto die net als de trein volgepropt zit? Het ideale carpoolen bestaat alleen in het hoofd van een ambitieus stelletje beleidsmakers die het contact met de realiteit verloren zijn. Mensen zijn nu eenmaal individualistisch op het moment, wíllen een momentje voor zichzelf. Willen geen natte hond ruiken als iemand anders instapt.
Uit zichzelf zal dus niemand aan dit ‘poolen’ beginnen tenzij het op de een of andere manier geld oplevert, we blijven immers Nederlanders.
@dare2think: Beleidsmakers? Dit zijn ondernemers hoor…
@jochempie:
subsidievangers…..
@desjonnies: soms een erg dun lijntje…
@lekbak: politiekers zijn vandaag de dag voor 99% gewoon praatjesmakers die gesubsidieerd zijn
@dare2think: dit hele gebeuren is ook alleen maar opgezet om een wit voetje te halen bij de Groenen en linkse partijen
klinkt als “mwa…”
Mooi ja (op z’n Drents)
@potjak: heb ik liever: “moiooo”
Interessant. Ik vraag me af of VAG in staat blijkt flexibel genoeg te zijn om een belangrijke speler te worden op het vlak van toekomstige mobiliteit. Waarom niet investeren in interessante start ups?
Iets met olie en remmen. hebben we dat vast gehad.
ik vraag me af waarom je daar een apart merk aan hangt. ik zou als Volkswagen eventuele positieve publiciteit liever aan een beschadigde naam hangen.
Maar ik vergeet diesgate nooit.
Nooit komt er een bak van die zwendelaars in huis.
@buutvrij: Heeft iemand een kitspuit in de buurt? Autoweek begint te lekken.
@jochempie: Daarom heet het ook Autoweek…!
OT: Wat Moia daar nou mee!?!
@Jochempie: verrek! Kerel wat gezellig! En al mijn dieselvoorspellingen zijn met orkaankracht uitgekomen!! Leuk hè?!
@buutvrij: Met bak bedoel je een Audi versnellingsbak met sjoemelsoftware? :-)
Moia. Klinkt als nokia, zou wel mooi wezen als er weer eens iets oerdegelijks op de markt komt.
Moia? Hier noemen ze het gewoon taxi.
Ik zou alleen een auto willen delen met mensen die ook into auto’s zijn. En die kiezen geen VW, sorry. Dus mijn toekomst gaan ze niet beinvloeden.
Ik zie niet hoe zo’n koreaans klinkende naam hun zal helpen…
Noem het gewoon volkswagen, ze doen nu al niet alleen auto’s.
Klinkt eng.
Die kerel op rechts vertrouw ik niet…
Wat is Volkswagen meer dan een merk als kia? Dat het duits is.
Noemen ze het moia…
Autodelen is gehypet door de tech Industry. Denk maar niet dat het zo’n vaart gaat lopen. Je wil niet in de geur van een ander zitten. Je wil je spulletjes voor onderweg bij de hand hebben. Je jas standaard in de kofferbak oid. Dit draait uit op een grote deceptie voor de auto industrie. Er is al 15 jaar een Porsche Cayenne op de markt en iedereen die ook maar een klein beetje met auto’s heeft is er nog niet aan gewent…
Al die chagrijnige opmerkingen doen me plezier want dan weet je dat VW op de goede weg is en de rest achterop hinkt en dan is hun enige weerwerk wat gezeur. Muller is de juiste man op de juiste plaats.
https://www.transportenvironment.org/press/dieselgate-1st-anniversary-all-diesel-car-brands-europe-are-even-more-polluting-volkswagen