Wordt EV rijden dan eindelijk goedkoop? We hebben er weer eentje die onder de €45.000 duikt
Je hebt in het leven wat magische getallen. Bijvoorbeeld de ’14’. Het rugnummer van de legendarische Johan Cruijff. Of ’69’. Wat dat is, laat ik je graag zelf even opzoeken, er is wel het een en ander over te vinden op de interwebs.
Maar er is nog een nummer waar veel om te doen is de laatste tijd. 45.000. Dat is namelijk het bedrag waaronder een EV moet zitten om in aanmerking te komen voor de SEPP subsidie van €2950,-. En het zal je niets verbazen, steeds meer EV’s worden aangeboden onder die prijs.
Weer een EV te krijgen onder de €45.000
Ook Kia doet mee aan de prijsverlaging. Hun EV6 is namelijk vanaf nu leverbaar met een startprijs van €44.695. Da’s dus 305 ekkermannen onder de magische 45k. En dat betekent dat je dus bijna 3 rooien in je zak kunt houden als je zo’n auto koopt.
De snelle rekenaar weet dus dat je de zogeheten EV6 Light Edition al op de oprit hebt staan na achterlating van 43.045 piekies. Veel geld, maar iedere euro is meegenomen in deze steeds duurder wordende tijden.
Maar wat krijg je daar dan voor? Dat laten we de persmensen van KIA zelf even vertellen, want ondanks de uitgeklede prijs zit er nog best wel wat spul op.
De zeer rijke standaarduitrusting van deze achterwielaangedreven versie bestaat onder meer uit de dual curved 12.3” displays, een geavanceerd navigatiesysteem met Kia Connect en Live Services, een smart key, actieve rijbaanassistentie, adaptieve cruise control met navigatieondersteuning, snelwegassistentie en dual zone climate control. Ook standaard zijn luxe features zoals parkeersensoren rondom, DAB+ audio, 5 USB-aansluitingen, een achteruitrijcamera, stoelverwarming vóór en stuurwiel- en batterijverwarming.
Kia, doet niet aan uitkleden
Welke ‘goedkope’ EV moet je nou kiezen?
Naast deze KIA EV6 -die 394 kilometer ver zou moeten komen-, zijn er zoals gezegd veel meer auto’s die onder de 45.000 euro zijn gedoken. De bekendste is natuurlijk de Tesla Model 3, die nu al onder de 40.000 piek is te krijgen.
Maar ook de Volkswagen ID4 is subsidiegerechtigd met een vanafprijs van 43.690 euro. Net als de Skoda Enyak voor €44.990 en de Volvo XC40 voor €44.995.
Kortom, de keuze is reuze en het zijn echt geen stumperds waar je tegenwoordig subsidie voor krijgt. Maar welke zou jij kiezen?
Ik denk zelf dat ik toch voor de EV6 zou gaan. Al is dit natuurlijk heen bindend aankoopadvies.
We zouden niet durven.
dashter zegt
Wachten op een EV onder de € 25.000 die niet het formaat van een koekendoos heeft. Deze prijzen blijven waanzin.
stekkerkoning zegt
VW ID.2 All aldus VW. Wellicht de Tesla Model 2. Paar jaar wachten nog.
Richmond zegt
Een vergelijkbare Renault Scenic (formaat, ruimte, vermogen) kost net zoveel. Dus deze is goed geprijsd. Bij Peugeot heb je een verschil van 5k maar je krijgt een iets betere uitrusting. Dus wat wil je precies?
Bert zegt
Precies zoals er staat.
Een EV die betaalbaar is voor de “gewone” Nederlander. Maar vraag niet wat gewoon is.
45K is mn voor de leaserijders . De meer vermogende particulieren kiezen meer voor de “duurdere” modellen
Nederland electrificeren is nobel, maar voorlopig niet realistisch.
Ja, ik ben geïnteresseerd in EV rijden, maar niet in bv een Dacia. Wie weet of de Model2 of ID2 onder de 25K komen, maar ik verwacht zelf niet onder de 30K
Richmond zegt
het aantal “gewone” nederlanders dat nieuw een auto koopt is klein, dus die reden steeds opgeven om geen ev te kopen slaat kant nog wal. Over 3 jaar zitten ze wel rond de 25.000 en dat is een normale occasion prijs voor velen. Dat is wat telt. Zorgen dat de leasemarkt ze wel afnemen, zodat de rest van nederland ze dan als occassion kan halen zoals nu ook met de benzine en diesel auto.
kerre zegt
De reden dat het aantal “gewone” Nederlanders geen nieuwe auto koopt is omdat ze te duur zijn. €45.000,- kom op zeg. Over 3 jaar zie ik ze ook nog niet op 25.000 zitten, fabrikanten zouden wel gek zijn als ze ze ook duurder kunnen verkopen.
En 25.000 is niet de normale prijs voor velen. De meeste mensen vinden 15.000 tot 20.000 meer als genoeg voor een auto.
jollykart zegt
Tja, tegenwoordig koop je net de instapper Clio of 208 onder de 25 en dan kan je nog net een kleurtje erop doen. Dat electrisch voorlopig nog duurder is dan een kale 3 cilinder lijkt me niet zo gek.
werf76 zegt
Sowieso niet realistisch. Kijk maar naar het nieuwsbericht over de elektriciteitsnetwerken.
gregorius zegt
Wat heeft deze nou minder dan de normale EV6?
Allison Burgers zegt
Ligt eraan. Wat is ‘de normale EV6’?
stekkerkoning zegt
@gregoius vroeg het me ook af. Het antwoord is een batterij sensoren. Er zit geen dodehoekwaarschuwing op, geen waarschuwing voor kruisend verkeer bij achteruit rijden, geen achterbankzittersverklikker en als ik het goed heb ook geen lendesteunverstelling. Alles wat iedereen verwacht van een moderne auto heeft deze wel, dus het is een prima aanbod. Alleen jammer van de erg matige hoofdruimte achterin. Er is trouwens keuze uit een kleur of zes, waarvan bosgroen het meest uitbundige is. Wel zonder meerprijs.
Onehp zegt
Prima auto.
driver79 zegt
Een nieuwe ruime auto op brandstof kost tegenwoordig ook een flinke duit. Alleen wie koopt er nog nieuw?
marcomanta zegt
En ze worden nog veel goedkoper nu blijkt dat de wegenbelasting vanaf 2025 begint te tikken voor deze zware jongens
werf76 zegt
Ja want 45.000 euro is niet zoveel natuurlijk.
mashell zegt
Nee, als een tussenwoning in Amsterdam ongeveer een miljoen kost dan is 45k niet zo veel. Overigens is de nieuwprijs van een auto helemaal niet zo interessant, het gaat met deze formule autokosten = nieuwprijs – restwaarde + gebruikskosten. Als de restwaarde hoog is (goede kans bij deze en de gebruikskosten laag (zolang je dit kabinet dat gunt) zijn kan een dure auto goedkoop zijn.