
Het wereldrecord van Lucid is nu alweer verbroken.
Een maand geleden schreven we dat er een nieuw wereldrecord was gevestigd voor de ‘langste afstand op één acculading’. Dit record werd gevestigd door de Lucid Air. Dat is geen verrassing, want dit is één van de meest capabele EV’s op de markt. Het record is echter na een maand alweer verbroken, en de nieuwe recordhouder is wél een verrassing.
De auto die de grootste afstand heeft afgelegd op één acculading is namelijk een Chevrolet Silverado EV. Inderdaad, een lompe Amerikaanse pick-up, die 3.800 kg weegt. Deze auto heeft het record van Lucid met een riante marge verbroken. Waar de Lucid 1.205 km reed zonder te laden, kwam de Chevrolet 1.704 kilometer ver op één acculading.


De Silverado EV is overigens niet gewoon een Silverado met een accupakket. De Silverado EV is echt een apart model op een dedicated EV-platform. Dit platform kennen we van de Hummer EV en de elektrische Escalade.
Om dit record te verbreken hadden ze wel een gigantische accu nodig. De rit werd afgelegd met de Max Range, die een 200 kWh accupakket heeft. Uit deze accu haalt de Silverado EV volgens de EPA-cyclus 793 kilometer, wat niet heel indrukwekkend is voor 200 kWh. Het begrip efficiëntie kennen de Amerikanen niet.

Om het wereldrecord te verbreken had de Silverado EV dus een belachelijk grote accu nodig. Verder was het rijgedrag verre van normaal. Waar mogelijk werd er slechts 30 tot 40 km/u gereden. Ook stond climate control de hele rit uit, waren de banden maximaal opgepompt, waren er geen passagiers aan boord, was het reservewiel verwijderd en was de laadbak afgedekt voor betere stroomlijn.
Als klant ga je dit dus nooit halen, maar goed, dit was ook een recordpoging, geen representatieve test. Ze hebben toch maar mooi 1.704 kilometer afgelegd met een inefficiënte EV. Dat is toch knap.




![Carrera GT sloopt eigen record [video]](https://www.autoblog.nl/files/2024/12/carrera-gt-24-1-432x240.jpg)
Als je tankauto vol met diesel laadt en je legt een slangetje aan van achter naar voren kun je ook vast wel een record breken.
Tjonge jonge.…
Hmm zo ver gezocht vind ik dit record niet, we kunnen wel lachen met de grootte van de accu en het gewicht, maar puntje bij paaltje kun je deze auto gewoon zo kopen. Tis niet de efficiëntste EV op de markt maar dat is niet het punt van dit type vervoersmiddel.
Nee, maar je kan je wel oprechte vragen stellen bij het nut van dergelijke records want het zegt echt niks. Laadbak toe gemaakt, snelheden van 30 tot 40 km/u, banden maximaal opgepompt. en ongetwijfeld hebben ze ook een parcours opgezocht dat heel gunstig is. Dit is gewoon goedkoop wat PR scoren zonder enige relevantie.
Een auto haalt ook 300km/u als je hem uit een vliegtuig dropt maar dat is even onrealistisch voor de dagelijkse gebruiker.
@ty5550 Maar je mag ook oprechte vragen stellen over de WLTP. Dat is ook maar een bepaalde testcyclus die niemand in de praktijk gaat halen. Dus op zich vind ik zo’n test, van wat er echt maximaal haalbaar is, best wel interessant. En andersom zou ik ook wel willen weten wat het rijbereik is van continue 130km/h.
Ik weet / denk niet dat je met dit soort wagens perse 800km ver wilt komen zonder bij laden, toch niet in Nederland iig.
Ik heb een 100kw accu en kom er net geen 700km ver mee, maar ik kan er geen mensen mee helpen verhuizen, dat kan je met deze dan weer wel.
Voor amsterdam perfect toch? 30-40km check. Bak afdekken (tegen gajes) check. Geen passagiers check. 1700km kan je een paar weken heen en weer. Wellicht een 6maand zonder tanken de blits maken. :)
Je zal wel moeten blijven rijden in Amsterdam want je kan nergens parkeren met zo’n groot apparaat
Hebben ze er nu voor de gelegenheid een grotere accu in gelegd of niet? Want daarover vindt ik de tekst niet duidelijk…
Dat dacht ik dus ook, maar het is een high range met de 200 accu.
Verder erg interessant.
Max rijd ik 40km/h gemiddeld naar men werk.
Airco niet nodig in België
Laadbak afsluiten doen ze allemaal.
Banden als een ballon opblazen geen probleem.
Ja nu nog de centjes verzamelen
Weer een voorbeeld van hoe het niet moet. Oud denken