• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zoveel verdienen Premium-fabrikanten aan een auto

Auteur: willeme, gepost 9 augustus 2018 om 18:03 – 56 Reacties

Ferrari 812 Superfast


In sommige gevallen is auto’s bouwen best een lucratieve aangelegenheid!

Waarom maken autofabrikanten eigenlijk auto’s? Simpel: er is heel erg veel geld mee te verdienen. Hoe groter een fabrikant, hoe meer aantallen en hoe meer omzet. Maar is een fabrikant die meer verkoopt dan een andere fabrikant ook daadwerkelijk succesvoller? Soms zijn er merken die met man en macht nog auto’s op de markt dumpen om maar boven de concurrent te staan. Houd je daar aan het einde nog wat van over?

Jaguar XJ50 '18

Dat is wat Ferdinand Dudenhoffer (coolste Duitse achternaam aller tijden) aan het onderzoeken was. De beste man is Professor economische wetenschappen en hij was aan het onderzoeken welke merken de eerste zes maanden van dit jaar het meest succesvol waren. Onder succesvol verstaat Dudenhoffer: De marge per verkochte auto.

Ferrari 488 Spider '17

Die was bij Ferrari verreweg het hoogst. Klaarblijkelijk blijkt de tactiek: ‘niet meer auto’s verkopen, maar meer opties per auto verkopen’, uitstekend te werken. Per auto scoort Ferrari maar liefst 69.000 euro marge. Natuurlijk, Ferrari verkoopt enkel dure sportwagens. Toch is het een bizar bedrag waar andere sportwagenmerken een moord voor doen.

Porsche Macan Turbo '17

Over andere sportwagenmerken gesproken, hoe doet het Porsche het? De Duitsers staan bekend om hun efficiënte productie en ook Porsche is zeer bedreven in het verkopen van peperdure en nutteloze opties. Per auto zit er ongeveer 17.000 euro aan marge op.

Audi R8 '18

Dat is beter dan de andere Premium merken. Audi, BMW en Mercedes-Benz zitten op ongeveer de helft qua marge (€ 8.500). Dat is eenvoudig te verklaren, op de kleinere en goedkope modellen (A1, A3, 1 Serie en A-Klasse) zit gewoon minder marge en die modellen verkopen erg goed.

Bentley Continental GT '18

Jaguar Land Rover is aanzienlijk minder succesvol. Dit jaar werd er slechts 800 euro per auto verdiend. Redenen hiervoor zijn niet direct duidelijk, wellicht dat de verkoop van modellen als de i-Pace nog goed op gang moet komen. Het gaat aanzienlijk slechter met Bentley, als het gaat om marge per verkochte auto. Die is er namelijk niet. De Britse Volkswagendochter verliest op elke auto 17.000 euro. Daar zijn twee redenen voor. Er wordt enorm geïnvesteerd in elektrische aandrijving en de Continental GT staat nog niet zolang bij de dealers. Eveneens verliesgevend is, hoe kan het ook anders, Tesla. Per verkochte Tesla moet het Amerikaanse merk 11.000 euro bijlappen. (via: Boerse Express)

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Porsche 992 GTS rijtest video
    Porsche 992 GTS rijtest video
  • Ferrari Portofino M rijtest video
    Ferrari Portofino M rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Bentley, BMW, Ferrari, geld, Jaguar, lijstjes, Mercedes, Porsche, premium, Tesla

Vorig bericht: « Wie is Lawrence Stroll, de nieuwe eigenaar van Force India?
Volgend bericht: Ford deelt opmerkelijke premies uit »

Lees Interacties

Reacties

  1. kenner zegt

    9 augustus 2018 om 18:12

    Zitten bij Ferrari ook de kosten van het F1 team inbegrepen ?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 augustus 2018 om 18:19

      @kenner: volgens de bron wel, maar ook de opbrengsten van de petjes, shirtjes en sleutelhanger verkoop. De professor heeft gewoon omzet en winst per gebouwde auto over het eerste halfjaar berekend. Ach ook een professor speelt wel eens een middagje met Excel.

      Login om te reageren
      • lotuselises2 zegt

        9 augustus 2018 om 19:20

        @mashell: en dus totaal niet realistisch. Ferrari’s marges zijn zo hoog omdat ze t.o.v. andere merken vele malen meer merchandise verkopen.

        Login om te reageren
        • kareljansen zegt

          9 augustus 2018 om 20:41

          @lotuselises2: Is dat zo? Uiteindelijk is dat toch ook de simpele rekensom?

          Login om te reageren
        • jorden zegt

          10 augustus 2018 om 00:07

          @lotuselises2: Je moet er wel voor zorgen dat die petjes en sleutelhangers verkopen. Het gerucht gaat dat de Dacia 1:18 schaalmodellen toch niet zo goed gaan.

          Login om te reageren
        • unknown32 zegt

          10 augustus 2018 om 00:15

          @lotuselises2: klopt. Ooit gelezen dat zonder merchandising er weinig van ferrari overblijft. Geen idee of het ook zo is, geen zin om dit uit te zoeken:-)

          Login om te reageren
          • trust zegt

            10 augustus 2018 om 13:48

            @unknown32: het leuke is eigenlijk van dat alles wat Ferrari doet is ooit begonnen om het racen te financieren dus eigenlijk zijn de straat auto’s ook merchandising

            Login om te reageren
      • dromedaris zegt

        9 augustus 2018 om 21:43

        @mashell: laat ons dan niet beginnen met Pagani en Koenigsegg in die tabel te zwieren!

        Login om te reageren
    • karaya zegt

      9 augustus 2018 om 20:55

      @kenner: Krijgen elk jaar een zak geld van Marlboro.

      Login om te reageren
  2. gokartmozart zegt

    9 augustus 2018 om 18:15

    Hoe is dat berekend?

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      9 augustus 2018 om 19:12

      @gokartmozart: netto bedrijfswinst gedeeld door het aantal verkochte auto’s.

      Login om te reageren
      • gwnbmw zegt

        9 augustus 2018 om 20:03

        @henk_he: nou niet echt ‘professor’ of ‘onderzoek’ waardig. kan elke fluiter op t internet zetten met de melding dat ie vrijdag avond geen hol te doen had. hoef je studie voor te doen lijkt mij…

        Login om te reageren
      • vroaaar zegt

        10 augustus 2018 om 12:25

        @henk_he: netto bedrijfswinst is niet hetzelfde als marge. Marge is wat je overhoud na aftrek van alle direct toerekenbare kosten. Netto winst is wat je overhoud als je alle overige kosten en belastingen daar weer vanaf trekt.

        Login om te reageren
  3. alcantara zegt

    9 augustus 2018 om 18:15

    Tesla moet 11k bijlappen per verkochte Tesla? Verkooppraatje van de dealer zeker.
    Natuurlijk moeten ze hun investeringen nog terugverdienen, maar het is niet zo dat elke verkochte auto hen verder in de shit brengt, haha, het tegendeel is waar. Hoe meer verkoop hoe beter.

    Login om te reageren
    • dees zegt

      9 augustus 2018 om 18:27

      @alcantara: Ach is vrij eenvoudig.
      Er word vrij veel tijd en geld gestoken in de ontwikkeling van modellen die nog lang niet verkocht worden zoals de vrachtwagen, pickup etc.
      En de huidige productie is niet genoeg om alle kosten te dekken.
      Waarom denk je dat er zo vaak verhalen zijn over dat Tesla geld probeert binnen te halen.

      Tel daarbij op dat ze pas recentelijk het gewenste aantal autos per week halen.
      Elke dag dat ze onder dit aantal zaten hebben ze gewoon minder geld verdient.

      Login om te reageren
    • mauricerma zegt

      9 augustus 2018 om 18:39

      @alcantara: hoezo zou dat niet kunnen ? Als Tesla een auto verkoopt voor €100.000 maar door het slechte productieproces blijkt deze €111.000 te kosten, dan verlies je toch gewoon €11K per auto ? Verder hebben ze nog gigantische investeringen die ze nog niet aan het terugverdienen zijn (model 3 roadster, vrachtwagen)

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        9 augustus 2018 om 19:04

        @mauricerma: Er zijn twee onafhankelijke bronnen die aangeven dat de Model 3 met ruime marge te verkopen is voor 35k USD. Per auto wordt er wel degelijk winst gemaakt.

        Deze cijfers zijn leuk in de kroeg (of op je blog), maar zeggen inhoudelijk niets. Een investering die zich terugbetaald in vier jaar kan je niet in een half jaar “wegboeken”.

        Login om te reageren
        • unknown32 zegt

          10 augustus 2018 om 00:21

          @flutterby: als je product X fabriceert voor 100 en je verkoopt het voor 120, dan heb je inderdaad 20 marge op dat product.
          Maar als je ondertussen product Y aan het bedenken bent, wat nog niet verkocht wordt, en je investeert daar 50 in. Dan maak je in totaal 30 verlies per verkochte product (aangezien Y nog niet te koop is). Y haalt dus die totale marge omlaag. Bij tesla: Truck, roadster, tot voor kort de model 3, inefficientie,…
          Het is een simpel rekensommetje dat eigenlijk niet correct is. Tenzij je elk product apart neemt en product Y dus uit de cijfers haalt, maar daarvoor gaat die Prof niet alle cijfers hebben/krijgen denk ik. Niettegenstaand wel een interessant verhaal

          Login om te reageren
      • alcantara zegt

        9 augustus 2018 om 19:19

        @mauricerma: Dan stel je die verkoopprijs toch bij, en ga je het bedrijf toch niet nog verder in de rode cijfers werken door die wagens onder de productieprijs te leveren.

        Login om te reageren
        • SpiderIV zegt

          9 augustus 2018 om 21:16

          @alcantara: marktaandeel, marktaandeel. Dat kost geld.

          Login om te reageren
        • fransananas zegt

          10 augustus 2018 om 00:18

          @alcantara: die 11k zegt niks over verlies per auto. Het betreft alles eromheen. Net als bij bentley. De marge per auto is prima, enkel wordt er veel geïnvesteerd rondom nieuwe modellen waardoor heel zwart/wit gezien je verlies maakt per auto. Oftewel een artikel van niks waarop geen conclusies getrokken kunnen worden behalve dat Ferrari de meeste petjes verkoopt

          Login om te reageren
    • SpiderIV zegt

      9 augustus 2018 om 19:03

      @alcantara: als ze minder verkopen verbranden ze nog meer per auto.
      Niets nieuws Tesla is enorm verliesgevend; brengen echt een verandering tot stand maar zijn al vanaf t begin (pakweg 10j) verliesgevend. Dat is overigens niet uniek. Die schoenen verkoper Zarlando bijvoorbeeld heeft ook nog niets verdiend. Alles voor t marktaandeel en in t geloof (hoop) dat het ooit goed gaat komen.

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        9 augustus 2018 om 22:20

        @spideriv: Als ze minder verkopen dan maken ze nog meer verlies idd, is precies wat ik zeg. Ze verdienen dus wel degelijk aan verkoop van auto’s ipv dat iedere auto extra meer geld kost. Zou ook heel raar zijn, kunnen ze beter meteen de stekker eruit trekken.

        Login om te reageren
        • SpiderIV zegt

          10 augustus 2018 om 08:19

          @alcantara: neen elke auto op zich is al verliesgevend. Alleen als je het totale verlies door het aantal auto’s deelt dan is het verlies per auto kleiner aan het worden gemiddeld per auto. Waarom dan toch doorgaan vanwege de roeping om verandering teweeg te brengen, alle aandacht (Musk wil graag meer aandacht dan Trump) en het vertrouwen/hoop dat ze in de veranderende wereld in de toekomst wel geld gaan verdienen. De huidige verliesgevende verkopen moet je zien als investeringen in de toekomst.

          Login om te reageren
      • mark997gt3 zegt

        10 augustus 2018 om 09:05

        @spideriv: https://www.marketwatch.com/story/zalando-revenue-up-21-as-profit-edged-up-2018-08-07

        Zalando maakt al enige tijd winst.

        Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      10 augustus 2018 om 01:22

      @alcantara: het Supercharger netwerk wordt ook continue uitgebreid. Daar gaat Tesla in de komende jaren ook flink op verdienen. Na 16 september krijgen nieuwe Tesla S en X modellen ook geen onbeperkte gratis Supercharging meer, ook niet met referralcode.

      Login om te reageren
  4. gokartmozart zegt

    9 augustus 2018 om 18:16

    Ben benieuwd naar de netto marges; marge minus alle relevante kosten die er voor nodig zijn om hem te verkopen.

    Login om te reageren
  5. dees zegt

    9 augustus 2018 om 18:20

    Ach VAG is het wel gewend om autos met verlies te verkopen. Hebben over de afgelopen jaren toch diverse modellen gehad waar gewoon flink verlies gemaakt werd.

    Jaguar heeft het pech dat mensen wanneer ze kijken voor een luxe auto geen hond denkt aan Jaguar.

    Login om te reageren
    • mgmgb zegt

      9 augustus 2018 om 19:26

      @dees:
      Dat geldt in zekere mate voor Jaguar, maar minder voor Land Rover/Range Rover. Neemt niet weg dat 800 euro winst per auto na aftrek van alle gemaakte kosten nog altijd een mooie winst is voor een bedrijf dat gevormd is uit merken die zo’n 10 jaar geleden nog vreselijk verliesgevend waren. In ieder geval genoeg voor een duurzame bedrijfsvoering voor de komende tijd.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        9 augustus 2018 om 19:47

        @mgmgb: Eens, alleen is het te hopen dat het uit de EU treden niet al te grote consequenties heeft voor de Engelse merken.

        Login om te reageren
        • mgmgb zegt

          9 augustus 2018 om 20:15

          @moveyourmind:
          Ik ben er heel bang voor dat dat wel gaat gebeuren. Maar we gaan het zien. Alles kan nog gebeuren met de totale politieke chaos daar.

          Login om te reageren
      • SpiderIV zegt

        10 augustus 2018 om 09:44

        @mgmgb: lastig dat die 2 merken het erg van diesels moeten hebben. En die zitten nu in het verdomhoekje.

        Login om te reageren
        • mgmgb zegt

          10 augustus 2018 om 11:20

          @spideriv:
          Ze hebben gelukkig ook de nieuwe Ingeniummotoren in benzineuitvoering, waarvan naar verluid ook nog een 3-pitter eco versie en een lekkere 6-pitter komen.

          Login om te reageren
  6. hplh zegt

    9 augustus 2018 om 18:20

    Is tesla niet premium?

    Login om te reageren
    • hplh zegt

      9 augustus 2018 om 18:21

      @hplh: laat maar.

      Login om te reageren
      • marinepower zegt

        9 augustus 2018 om 18:28

        @hplh: noem eens iets premiums uit Amerika? Het enige wat ik kan bedenken is de Domino’s pizza premium chicken.

        Login om te reageren
        • generaalalfa zegt

          9 augustus 2018 om 18:51

          @marinepower:
          Apple? Dat bedrijfje ken je wel toch?

          Login om te reageren
          • smoked zegt

            9 augustus 2018 om 18:56

            @generaalalfa: Hipstermerk dus

            Login om te reageren
            • generaalalfa zegt

              9 augustus 2018 om 20:36

              @smoked:
              Wanneer je je gemiddelde apparatuur voor de hoofdprijs kunt verkopen en daardoor dus een heel sterk merk neerzet dan zie ik dat als het zelfde soort “premium” als de Duitse 3 bijvoorbeeld.

              Login om te reageren
        • rufctr01 zegt

          9 augustus 2018 om 18:54

          @marinepower: domino’s????
          Ik begin serieus aan jouw culinaire kwaliteiten te twijfelen…

          Login om te reageren
        • rufctr01 zegt

          9 augustus 2018 om 18:55

          @marinepower: Singer?

          Login om te reageren
        • jules713 zegt

          9 augustus 2018 om 20:00

          @marinepower: Lincoln .. ?

          Login om te reageren
    • tjongejongejonge zegt

      9 augustus 2018 om 19:01

      @hplh: niet voor de meeste dinosauriërs op Autoblog

      Login om te reageren
  7. dees zegt

    9 augustus 2018 om 18:23

    Apart trouwens dat de R&D van de elektrische aandrijving voor de Bentley op het conto van Bentley gaat.
    Zou toch logisch zijn om deze als VAG te ontwikkelen en dan op zoveel mogelijk VAG modellen te gebruiken.

    Login om te reageren
  8. bennyyy zegt

    9 augustus 2018 om 18:29

    Is wel een bevestiging op de aanname, maar goed de bedragen voor de opties van Ferrari zijn al vaker in de media voorbij gekomen, ter vermaak.

    Login om te reageren
  9. trolle zegt

    9 augustus 2018 om 18:31

    Porsche heeft wel geluk dat de design afdeling bijna niets kost. Ik denk dat de modellen voor de komende 20jaar al vast staan.

    Login om te reageren
  10. snuif zegt

    9 augustus 2018 om 19:37

    Grappig lijstje hoor maar ik zou wel eens een lijstje willen zien van de kostprijs van deze en andere auto’s. Dat zo’n lijstje er nooit gaat komen begrijp ik ook wel, maar het zou een erg verhelderend lijstje zijn.

    Login om te reageren
  11. strammermax zegt

    9 augustus 2018 om 20:03

    Porsche bekijkt het dan toch juist beter dan Ferrari? Ferrari verdient dus veel geld met opties, die ze ook nog moeten maken en monteren. Bij Porsche betaal je voor de meest kale auto het meeste geld, het moet alleen een goede naam hebben maar dat lijkt me een kleine kostenpost.

    Login om te reageren
  12. BmwMPower zegt

    9 augustus 2018 om 20:33

    Waar ik wel eens benieuwd naar ben zijn de marges op auto’s van Pagani, Koenigsegg, Lamborghini, Rolls Royce, Aston Martin.

    Iemand?

    Login om te reageren
  13. j4cks0n zegt

    9 augustus 2018 om 20:54

    Ik vind Hasselhoff de beste Duitse naam.

    Login om te reageren
    • iphonistvongates zegt

      9 augustus 2018 om 23:30

      @j4cks0n: Schadefreud en Pumpernickel zijn beter klinkende namen im Deutsche sprache!?

      Login om te reageren
  14. ptothem zegt

    9 augustus 2018 om 22:37

    Ik ben vooral benieuwd naar wat de dealer per auto verdient. Daar heb je als consument tenminste wat aan.

    Login om te reageren
    • futse zegt

      10 augustus 2018 om 01:11

      @ptothem: ja? Wat dan?

      Login om te reageren
    • volvov70 zegt

      10 augustus 2018 om 09:44

      @ptothem: Rond de 10% marge meestal bij nieuwe auto’s. Verschilt per auto.

      Login om te reageren
      • futse zegt

        10 augustus 2018 om 12:18

        @volvov70: maar wat heb je er aan om dat als klant te weten? Om die laatste 10% ook te vragen als korting? Zodat een dealer niets meer verdient? En er volgend jaar geen dealer meer is? En geloof me, t is geen 10%, stuk minder

        Login om te reageren
  15. iphonistvongates zegt

    9 augustus 2018 om 23:25

    Welke (Porsche) opties zijn dan nutteloos? Welke opties hebben de hoogste winstmarge? De brandblusser bij verkochte Ferrari’s zijn eigenlijk geen opties….alsof je een keus hebt om deze niet aan te kruisen. Zo’n Ferrari brandblusser heeft wellicht een winstmarge van +500%.
    Ik dacht lange tijd dat Audi de ongeslagen Olympisch- & Wereldkampioen verkoper is van opties voor hun auto’s.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North