• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wie heeft er 70k over voor deze Golf I GTI?

Auteur: machielvdd, gepost 11 september 2023 om 21:02 – 16 Reacties

Dit Golfje ziet er niet zo bijzonder uit, maar RM Sotheby’s verwacht een torenhoge opbrengst.

Zoals de ID. GTI vorige week liet zien op de IAA hoeven we voorlopig nog geen afscheid te nemen van het GTI-label. Dat maakt de auto waar het allemaal mee begon alleen maar belangrijker: de Golf I GTI, die in 1975 zijn debuut beleefde op de IAA.

Is de eerste Golf GTI nog een spectaculaire auto anno 2023? Niet echt, het is qua uiterlijk een vrij anonieme auto en met die 110 pk is het ook geen snelheidsmonster. Maar dat maakt allemaal niet uit: het is een echte cultauto, dus er zijn genoeg liefhebbers te vinden.

Een van deze liefhebbers was een zekere meneer Iseli, die op 16-jarige leeftijd een Kever als eerste auto kocht. Het kopen van auto’s werd vervolgens een hobby die volledig uit de hand liep, want uiteindelijk had hij er 93.

In deze collectie bevindt zich dus ook een Golf I GTI, die nu – samen met de rest van de verzameling – geveild wordt door RM Sotheby’s. Het meest bijzondere aan deze auto is de kilometerstand: er staat nog maar 34.752 km op de teller.

We hebben wel eens auto’s met lagere kilometerstanden voorbij zien komen, maar voor een 45 jaar oude Golf GTI is dit toch vrij weinig. Dit waren natuurlijk gewoon auto’s waar volop mee gereden werd. De eigenaren hadden geen flauw benul dat het ooit nog eens collector’s items zouden worden.

Inmiddels is dus wel zo ver, want RM Sotheby’s verwacht een torenhoge opbrengst voor deze oer-GTI. Ze rekenen op 50.000 tot 70.000 (!) Zwitserse frank. En voordat je denkt dat de frank zo laag staat: 70.000 Zwitserse frank is 73.140 euro.

Of dit Golfje ook echt zo idioot veel gaat opbrengen? Dat gaat we vrijdag zien, als de auto geveild wordt in St. Moritz.

Foto’s: RM Sotheby’s

Ook interessant!

  • Volkswagen showt 'praktische' Golf GTI
  • Volkswagen Golf en Golf GTI rijp voor de toekomst
  • Deze Golf GTI mk1 wil jij gewoon hebben
  • Deze VW Golf GTI is 180 kg zwaarder geworden
    Deze VW Golf GTI is 180 kg zwaarder geworden

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

golf, golf-1, golf-gti, occasion, veiling, Volkswagen

Vorig bericht: « Gespot – Deze unieke Carrera GT komt bekend voor
Volgend bericht: Deze basisfunctie zit nu eindelijk ook op de Tesla Model 3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Exit Luminar zegt

    11 september 2023 om 21:07

    Ik zou wachten tot de ID. GTI uitkomt. Die is gewoon leuker en goedkoper.

    Login om te reageren
  2. mjpamsterdam zegt

    11 september 2023 om 21:50

    HOEVEEL ?!? Goeie kar maar dit bedrag ?

    Login om te reageren
  3. AudiRS zegt

    11 september 2023 om 22:27

    Duur ding. En deze 1st gen Golf 1 was echt een roestbak.
    De facelift van eind jaren 70 was beter behandeld tegen roest.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      11 september 2023 om 23:51

      Voorschermen langs alle randen, onder de raamlijstrubbers, A-stijlen, onderzijde portieren, accubak, dat waren wel de meest beruchte plekken. Maar als deze letterlijk ‘in ongelaste en originele staat’ is en op die beruchte plekken geen rot en roest vertoont, dan is een royale Dinitrol-behandeling inderdaad wel een eerste vereiste, indien nog niet gedaan.

      Maar verder… 50 tot 70 mille wordt er verwacht? No way. Vanaf de foto’s te beoordelen is deze in heel nette staat, maar zeker niet ‘mint’, En ze hadden er tenminste wel even een stofzuiger doorheen kunnen halen en een anti-statisch interieurdoekje.

      Login om te reageren
  4. Mini Joe zegt

    12 september 2023 om 00:10

    Inderdaad een roest en ook een stuiter bak. Mijn Citroën GS was door gerot en ik besloot op advies een VW te kopen 🤢nieuw na een half jaar last van mijn rug van de k.t stoelen, roeste net zo hard als de GS en had de weglegging en vering van een pan soep. De GS was 2e hands en na 5 jaar rot, de Golf deed het nog sneller, na 4 jaar gaten in spatborden en bodem. Dat was dus mijn eerste en laatste VW van

    Login om te reageren
    • frederik zegt

      12 september 2023 om 07:59

      Mooie tijden

      Login om te reageren
    • doublechevron65 zegt

      12 september 2023 om 09:35

      Ja de GS… 🥰

      Login om te reageren
  5. supertjeduc zegt

    12 september 2023 om 00:15

    Ik herinner me dat ik wel eens een proefrit gemaakt heb met zo’n ding , wat was hij traag
    Was 2 liter alfa’s gewent en daar zat veel meer gang in

    Login om te reageren
  6. ghost zegt

    12 september 2023 om 07:56

    Ik vind veilinghuizen tegenwoordig helemaal doorgedraaid..alleen maar zichzelf verheerlijken met wat met aanbiedt, nadat men vaak eindeloos heeft lopen trekken aan een verkoper om via heb te verkopen, om vervolgens onrealistisch hoge prijzen te schatten en in te zetten.

    Het feit dat deze meneer 93 leuke auto’s had, was vooral omdat het allemaal leuk en betaalbaar was voorheen..

    Login om te reageren
  7. pomoek zegt

    12 september 2023 om 08:37

    Blijft een geweldig ontwerp. 110 pk is tegenwoordig inderdaad niks. Maar goed. Toen reed je in de F1 met 400 pk rond.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      12 september 2023 om 13:05

      In 1975 had een Ferrari T3 b.v. al ruim 500pk+ en dat ding woog amper 590 kilo ;-)

      Login om te reageren
  8. kniesoor zegt

    12 september 2023 om 09:12

    Een vroege versie, dus nog met 4-bak. Zeker met dat in gedachten lijkt de prijsrange wel érg frivool. Benieuwd waar-ie uiteindelijk voor afgehamerd gaat worden.

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      12 september 2023 om 12:25

      Bij dit soort auto’s is juist het feit dat het een vroege versie is, in de oorspronkelijke uitvoering, een waarde-opdrijvende factor. Een facelift-versie zal vaak beter rijden, betrouwbaarder zijn enz maar niet gewilder voor een verzamelaar.

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        12 september 2023 om 14:59

        Dat van die waarde-opdrijvende factor waag ik in dit specifieke geval te betwijfelen.

        Login om te reageren
    • SpiderIV zegt

      12 september 2023 om 13:58

      maar de “echte” eerste Golf 1 had toch chroom bumpers? Of niet in de GTI uitvoering?

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        12 september 2023 om 14:59

        Heb even gezocht, maar lijkt erop, dat ze op een Mk 1,GTI daadwerkelijk altijd zwart zijn.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North