![Wiesmann](https://static.autoblog.nl/images/wp2019/wiesmann-gt-mf4-re-rear-side-2011-750.jpg)
Goed nieuws voor de fans van betrouwbare Britse sportwagens.
Het verhaal van Wiesmann is goed genoeg voor een meterslange special op Autoblog. Het bedrijf werd in 1988 opgericht door de gebroeders Wiesmann: Martin en Friedhelm. Hun grote passie: Britse sportwagens.
Sinds de jaren ’90 bouwen ze de beste Britse sportwagens die je maar kan krijgen. Zelfs in Groot-Brittannië zijn ze redelijk populair. Rond die periode waren er nog voldoende alternatieven op de thuismarkt, denk aan merken als TVR en Marcos. Een groot verschil tussen de Britse merken en Wiesmann was de bouwkwaliteit. De producten van Wiesmann zijn zeer goed in elkaar geschroefd en mede daardoor veel betrouwbaarder.
Ook heeft het merk aanzien doordat ze gebruik maken van BMW motoren. Sommige modellen hebben zelfs heuse M-motoren. Wiesmann krijgt (terecht) lovende reviews van de pers. Kortom, missie geslaagd. Echter, Wiesmann doet de Britse fabrikant iets te goed na door óók failliet te gaan. Maar wees niet getreurd, Wiesmann komt terug!
Ze zijn nog niet scheutig met nieuws. Op dit moment noemen ze de nieuwe auto ‘Project Gecko’. De Gekko is het logo van Wiesmann om de wendbaarheid te benadrukken en omdat het gewoon een smakelijk beestje is. Dat laatste feitje is overigens verzonnen. We kunnen zien aan de afbeeldingen dat de vorm van de grille en koplampen bekend voor zullen komen. Sowieso lijkt er en profil niet veel te veranderen.
Onderhuids is er nog minder bekend. We gokken op een doorontwikkeling van de MF5. Wel zijn er wat technische details bekend. Onder de kap komt een BMW M-motor te liggen, een heuse V8. Reken dus op de V8 uit de M5 met 600 of 625 pk. Deze wordt gekoppeld aan een versnellingbak met acht verzetten. Welke bak dat is, zegt Wiesmann niet. Wel dat het mogelijk om meer dan 320 km/u te halen. De 0-100 km/u sprint is in minder dan 3,5 seconden achter de rug. Volgens Wiesmann wordt het project in 2020 onthuld. Als ze écht Brits willen zijn, zou dat eind 2023 betekenen.
Met dank aan Erik voor de tip!
Fantastisch nieuws na het schrale feit dat er 10.000 Model 3’s in dit land rondrijden.
@str8six: Geen eigen ondernemer begrijp ik?
@JanJansen: jawel, maar dat betekend nog niet dat ik mn voorkeuren verloochen.
@str8six: *betekent
@str8six: 10000 maar?!
Nu met een dikke BMW driecilinder en BMW voorwieldrive.
Krijgt een lekkerder kontje lijkt me? Leuk!
Zou het stiekem op het platform van de BMW Z4/Toyota GR Supra staan?
@automotivedesigner: Was ook het eerste dat door dacht. Zou een goede basis zijn denk ik. Ik ben in ieder geval nieuwsgierig naar meer details in de toekomst!
@tnthomas: Was ook het eerst waar ik aan dacht.* Had ik toch maar een edit-knop bij m’n reactie…
@tnthomas: een editknop? Wauw dat zou een goed idee zijn, misschien kan iemand van de ICT afdeling daar eens naar kijken.
@maferick74: Of je schrijft je berichtjes gewoon steeds in 1 keer goed en foutloos
@piedlourd: handig is het toch niet, als je telkens maar een woord of 7 op 1 lijn ziet staan. En dan moet je naar links om te overlezen, of duw je per ongeluk al op versturen ipv de cursor opnieuw rechts te plaatsen…
@breakingpoint: gelukkig is de site ook benaderbaar via de computer voor dinosauriërs, mensen met dikke vinger of dinosauriërs met dikke vingers.
@flutterby: Hou je bek over m’n moeder!
@theblazerunner: ze is vast heel lief.
@automotivedesigner: Nee. De vorige Wiesmanns stonden toch ook niet op een BMW-basis? Ze gebruikten alleen een BMW-motor. Groot verschil.
Als ze een beetje willen mee zijn, dan wordt het natuurlijk elektrisch…
Mooi. ? Echt gave auto’s om te zien.
Met ducktail! Heel fijn nieuws dat ze een doorstart maken. Briljante auto’s.
Na het ziekmakende nieuws van 10,000 blinde idioten die een model 3 bestellen, is dit heel goed nieuws om te lezen.
Blijft gaaf, zou er graag 1 willen met de grote M5 V10 erin, cabrio dan wel ofcorse
@spykerboy: ach jochie, gaat het een beetje?
Lekker hoor. En ook fijn dat deze de M5/8 V8 krijgt! Ik had gegokt op elektrificatie….
Polyester kitcars zijn idd wel grappig ..
Vooral als de ontwerper ook Donald Duck tekenaar is ..
@lincoln:
Wiesmann; zowel de clown waarbij de kinderen huilend wegrennen, als de cabaretier waarbij volwassen de zaal verlaten omdat er alleen plas- en poepgrappen gemaakt worden.
Ik heb nooit begrepen wat ze nu precies wilden. Ondanks dat leken mij het wel sympathieke lui. Gun ze een doorstart van harte.
In de beste BMW traditie lijkt de grille (mononier?) twee keer zo groot te zijn geworden. Afwachten.
Wiesmann GMBH is toch duits?
@av_diver: Yep. Nog een keer lezen zou ik zeggen.
@av_diver: Ik was ook al verbaasd toen ik het las, maar @Willeme zal er vast een goede rede voor hebben. Dat terzijde, ik heb het altijd prachtige auto’s gevonden. Zat laatst nog naar een tweedehands exemplaar te kijken, maar die houden helaas hun waarde redelijk vast.
@jollydodo: Ah nu heb ik het beter gelezen, maar het blijft er erg cryptisch geformuleerd op deze manier…
@av_diver: bijna geannexeerd door Boris Johnson, heeft hij weldra nog iets om te exporteren!
@av_diver: Hint: een MX-5 is ook een betrouwbare Britse sportwagen. Snapt u?
Bekijk vooral ook even het filmpje op de wiesmann site zelf: https://wiesmann.com/
Dit gaat zo geweldig worden!
Als ze het probleem van de uit de as staande pedal box hebben opgelost, wordt het misschien eindelijk een leuke auto om te rijden… Of hoe te zware motoren en ditto versnellingsbakken de fun kunnen ondergraven. Overigens was ik ook nooit van van het dashboard van de Wiesmanns (Wiesmannen?). Beetje knullig vormgegeven.
@bara: het is hoe je het bekijkt, maar alleszins een wagen waarmee je je distantieert van de massaproducten. Het dashboard is alleszins wel volledig in leder afgewerkt en niet in kunststof of plastic zoals bij 95 % van de auto’s. Ik kan dit wel apprecieren.
Gekko werd ook gebruikt als synoniem voor kleven (aan de weg)
Leuk. Maar doe es kleinere velgen met klassieke hoge ballonbanden. Wat ze nu hebben beschadigt te snel en is killing voor het comfort. En een BMW 6 cilinder in niet-M specificatie. Die krengen gaan hard genoeg.
Doe maar die MF4 coupe van op de headerfoto.