Sportauto’s met “S” zijn onzin

Auteur: , 75 Reacties

Een grotendeels subjectief artikel, maar volgens ons wél een interessant puntje.

Discussies op de AB-redactie: altijd mooi als je het niet met elkaar eens bent en alle partijen koppig vasthouden aan hun eigen standpunt. Zo nu en dan is het echter precies andersom en zijn we het absoluut met elkaar eens. Dit is zo’n gevalletje. De inzet? Auto’s als de Mercedes-AMG GT S en de Porsche 911 Turbo S. En dan gaat het vooral om die “S”. Of “Plus” (Audi S8). Eigenlijk gaat het gewoon om al die toevoegingen waarvan je je af kunt vragen wat ze nou precies toevoegen.

Een simpele kentekencheck wijst uit dat er in Nederland hooguit zes AMG GT’s “zonder S” geregistreerd staan. Ook een rondje op Autojunk wijst uit dat het gros van de AMG GT’s inderdaad met “S” op de kont is uitgerust. Belangrijkste verschillen met de gewone AMG GT? De S heeft 510 pk ipv 462 stuks, de S heeft een elektronisch differentieel terwijl de gewone het met een mechanisch exemplaar doet, de remmen van de S zijn sterker en hij is 20.000 euro duurder.

Voor de Porsche 991 Turbo geldt hetzelfde. Veelal zijn het de “S-jes” die we voorbij zien komen, met center-lock wielen, keramische remmerij en andere zaken die het leven nét wat gemakkelijker maken. Als je tenminste het uiterste van je auto vergt (doet vrijwel niemand), want anders zul je de verschillen echt niet merken. Je kunt je zelfs afvragen of de sportauto’s-met-S ook wel echt betere sportauto’s zijn, maar daarover valt te twisten.

Lang verhaal kort: collega WillemE en ik vinden het onzin dat dergelijke auto’s zowel met als zonder S op de markt worden gezet. Een beetje differentiatie is leuk en er wordt ongetwijfeld lekker mee verdiend, maar uiteindelijk zijn de dikste sportwagens toch die auto’s waar gewoon maar één type van is. Denk Carrera GT, F40 en ga zo maar door. Sterker nog: we gaan door! Indien beschikbaar krijg je de link naar de desbetreffende rijtest erbij. Doen we effe.

Stuk voor stuk coole auto’s die geen sterker of zwakker broertje nodig hadden om goed uit de verf te komen. Nog een sterk puntje van Willem: Tesla staat inmiddels bekend om haar OTA-updates die je auto pardoes 0,1 seconde harder naar 100 km/u laten sprinten. Gratis en voor niks, terwijl zo’n “S”-badge je vaak duizenden euro’s lichter maakt. Hoog tijd dus dat fabrikanten ermee kappen en gewoon één knaller van een sportwagen neerzetten en daarmee basta.

Oh enne, als je het er niet mee eens bent mag dat natuurlijk ook.



75 reacties

Ik maak me er niet druk om
@meneer: Komkommertijd hè. Dan moet je toch wat.
Stom of Slim?
@bas77: ik denk dus slim
Bij Audi gaat het niet op, een S is een duidelijk andere wagen dan de er onder zwaarst gemotoriseerde uitvoering…
@eugene01: Auto’s als de Mercedes-AMG GT S en de Porsche 911 Turbo S. En dan gaat het vooral om die “S”. Of “Plus” (Audi S8).
@maurits123: je hebt helemaal gelijk
Dr zit overigens vaak ook nog een taalkundig probleempje aan al dit soort letters.

Een sportauto met een S er op voor ‘ sport’ is al een beetje dubbel, een S toevoegen aan GT is ook een beetje raar want een GT , Gran Turismo, is dus echt iets anders dan een ‘ sportwagen’ . Als je er dan ook nog GTS-S van maakt..

Maar goed wat mij betreft blijft EcoSport de idiootste aanduiding, zeker voor een SUV en terwijl we het over SUV hebben.. heeft iemand ooit iets sportiefs ontdekt aan de meeste SUV’s op de markt?
@dracae: de manier waarop de brandstof meter beweegt is vrij ‘sportief’
@dracae: toch sturen de X versies van BMW helemaal niet verkeerd. En als er dan een beetje een moter in ligt kan die ook nog eens snel vooruit. Toch btj sportief, mja BMW X valt misschien niet onder de ‘meeste SUV’s’.
Ik vind andere smaakjes wel leuk
-edit: nutteloze bijdrage-
@ch26: gelukkig zijn er sterke reacties ;)
@amphiby: ?? ik heb eigenlijk veel argumenten maar lig lekker in de zon en heb geen zin om dat uit te gaan leggen.
S jongejonge…
Gewoon een manier om er meer voor te vangen. En in de regionen waar deze auto’s zich bevinden kijken de meeste kopers niet op een paar duizend ekkermannetjes meer of minder en kiezen dus voor een “S”. Gewoon slimme marketing tactiek waarvan de gemiddelde AB lezer geen last van zal ondervinden.
@pinut187: daarbij doen ze het ook met de letter L. Een iets langere versie van het bestaand model. Vooral in China werkt deze truuk erg goed. Was een paar jaar terug in de Audi dealer in China en er stonden alleen nog maar L modellen in de prijslijst. Audi zag al een paar jaar eerder in dat de A6L het erg goed deed en ging vervolgens overal een L achter zetten. BMW volgde al snel met de 5L met een mooie introductie op de Chinese muur, die ik toevallig live mee mocht maken. Je kan in China zelfs een Yaris L kopen, een auto die toch is ontworpen omdat ie lekker compact is.
@pinut187: dit punt wil ik vooral omdraaien. Waarom krijgen wij die L-modellen niet? Het is van de zotte dat een Skoda Superb zo ongeveer de enige auto in een normale prijsrange is, waar je echt lekker achterin kunt zitten. Nu koop je primijum, terwijl je met de knietjes degene voor je moet masseren.
@Maarten123: wellicht omdat de nuchtere gemiddelde NL’er geen paar duizend euro extra betaald voor een 10-15cm langere auto? En diegene die betaald zit meestal niet acherin. Wie betaald, bepaalt..
@pinut187: Er klopt iets niet in je argument. (naast wat d’s en t’s). Ik klaag over het feit dat de goedkopere Superb de enige auto is met fatsoenlijk beenruimte en jij stelt dat de nuchtere Hollander zich niet laat oplichten. Ik denk juist dat wel ons juist wel laten oplichten. Mensen die nu een A6 moeten kopen omdat een A4 te krap is, terwijl een A4L prima had voldaan.
@Maarten123: wow, die ‘juist’ zin had ik nog een keer moeten lezen…..
@Maarten123: Lijkt me sterk dat mensen nu een A6 kopen ipv een A4 omdat die te klein zou zijn. Scheelt wel erg veel in de aanschafprijs. Kunnen ze beter een Superb kopen ;-) maar ik snap je punt.
Zoals ford met de RS deed. Een kleur, een uitvoering . Anders koop je hem maar niet . Vond ik prachtig .
@rolov: ook alleen maar met de eerste Focus hè
@davelepeef: tuurlijk maar dat was wel mooi. Ik vond het ook jammer dat ze daarna groen blauw en wit deden maar ik begreep het wel. Groene zag je toch relatief vaak rijden. Elke kleur als het maar racing blue was. ;)
@rolov: Dat is precies wat @MauritsH en ik bedoelden! De Focus RS was in 2002 de beste Hot Hatch die Ford kon bouwen. Een kleur, een uitvoering. Helemaal goed.

Bij Volkswagen heb je de Golf GTI. Maar dat is niet de beste GTI de ze kunnen maken. Dan heb je de GTI Performance nodig. Of de GTI Club Sport. Nee! Wacht, dat is de Club Sport S…
@willeme: idd . Zo overbodig allemaal. Zet de beste neer en Thats it . Maar Porsche en Mercedes moet melken voor extra knaken.
Als je alleen maar gaat voor het vermogen (wat de meeste klanten dus doen) kan je het beste gewoon het basismodel bestellen en dan van de euro’s die je in je zak houdt naar een (geautoriseerde, fabrieksgarantie enzo) tuningboer gaan die je voor hetzelfde bedrag als een S’je achter je typeaanduiding naar een nog hoger vermogen tilt en eventueel je snelheidsbegrenzer eraf sloopt.

Daarbij heb ik er niet zo’n moeite mee. Mensen die niet zo veeleisend zijn kunnen voor een lager bedrag instappen, en mensen die wel wat meer willen betalen ook iets meer. Wat je wel ziet bij de genoemde voorbeelden, Mercedes en Porsche, is dat je veel voor de meerprijs terugkrijgt. Helemaal waardeloos is het dus niet, ik zie het dan ook gewoon als een optiepakket.
Ik ben het er niet mee eens. Je moet het eens van de andere kant bekijken. Als Porsche of welk merk dan ook maar met 1 model 911 komen, dan zit iedereen te zeiken dat hij ondergemotoriseerd is en wel wat meer vermogen kan gebruiken en alle andere dingen. Dan is juist dat S’je of R’tje of wat ze er ook achter plaatsen toch een goede oplossing? Al die verschillende modellen moeten toch een naam hebben?
@viezefreddyw: het is meer de ‘S’ dan het type. De 911 Carrera, Turbo en GT3 zijn uitstekende exponenten.

Het is meer Carrera ‘S’ en Turbo ‘S’. Marketingtechnisch volkomen legitiem, overigens.

De 911 Turbo was altijd de ultieme 911. Nu is het Porsche op ’80 procent’, want de 911 Turbo S is eigenlijk de ‘echte’ turbo.

(Klopt, dit is zondagmiddag geneuzel in de marge).
Mee eens. In Amerika hebben bijna alle auto’s toevoegingen als LE (limited edition), XLE, SE etc. Heb me altijd afgevraagd wat daar het nut van is, als bijna alle auto’s ze hebben.
Het blijft ontzettend slim van de fabrikanten. Klanten die een auto kopen zoals een AMG GT / Turbo willen de S want dat heeft met status te maken. Daarnaast S bij Audi heeft echt te maken met een andere auto. Audi laat “de mindere” dan wel genieten van een s-line pakket, maar dat is een ander verhaal. Kortom, als een S uitvoering een sportuitlaat heeft kunnen wij er allemaal extra van genieten dus allemaal de S bestellen!
Leuk voorbeeld die tesla maar heeft die geen 65, 70d, 85, 85+, 90d en dan nog de ludacris en insane modellen?
@itest: bmw heeft ook M5 en dan nog veel andere 5 series.
En dit hebben ze dan ook nog weer bij de andere series.
Als je begrijpt wat ik bedoel.
@itest: Die 60, 70, 90 en P90 zijn misschien nog te vergelijken met verschillende motorisering in “gewone” auto’s, maar ze hebben inderdaad ook de “ludicrous” upgrade die €12k extra kost. Dat is volgens mij precies hetzelfde als die “S” waarover geklaagd wordt. Dus om nou te zeggen dat Tesla het beter doet…
@neidjel: Dat is wel anders geloof ik. Speciale sensoren die de temperatuur in de accu zeer accuraat meten etc. Ik dacht eerst dat het ook alleen software was. Je zou gelijk hebben met de nieuwe ’60’ die met software een ’75’ wordt.
Ik vind met name de soundtrack compleet Anders, en indrukwekkender op S modellen, maserati, Mercedes, Porsche, audi, etc
Helemaal met jullie eens. Die ‘s’ is geldklopperij.
Mee eens. Maar de slimme koper koopt geen Turbo S maar een 911 Carrera 4, wel een wide body natuurlijk ( dus geen 4S) want die heeft tegenwoordig ook een turbo en exact dezelfde motor als de 4S. Ziet er ook beter uit als de Turbo en klinkt ook beter. 370 pk is ook genoeg voor een 911, zeker in Nederland. Als je overdag in Duitsland rijdt is het ook genoeg trouwens. De huidige 911 Carrera 4 rijdt tegenwoordig net zo goed als de 4S en daarmee spaar je erg veel geld uit. Voor dat geld koop je een leuke auto voor je vriendin erbij. Maar zo denkt de doelgroep waarvoor de 911 Turbo S ontwikkeld is niet, dat weet ik. Het gaat niet om hoe de auto rijdt maar om de status.
@991abc: 4wd op een 911 heb ik nooit gesnapt, ik zou een gewone Carrera kopen en nog meer besparen.
@racerx: Dat mag natuurlijk ook. Je hebt helaas dan niet de mooie “wide body” Ook weer zo een vervelende marketing truuk van Porsche. Dat je dus alleen een mooie dikke kont krijgt als je 4WD neemt op een 911.
En performance pakketjes dan, dat is pas onzin… Koop een youngtimer/klassieker is mijn tip!
@henkhupelschoten: Dat mag natuurlijk ook. Je hebt helaas dan niet de mooie “wide body” Ook weer zo een vervelende marketing truuk van Porsche. Dat je dus alleen een mooie dikke kont krijgt als je 4WD neemt op een 911.
Ik maak me pas druk als ze er nog een S achter zetten.
@thomasthomas: dan krijg je bijv. een Chevrolet Camaro SS.

Leuk toch?
@escort77: die is niet Duits
Onzin??
Absoluut niet, commercieel zeer aantrekkelijk, de status bewuste koper met een dikke bankrekening vinkt alle opties aan plus nog liefst een sausje individual, zeg maar maatwerk. Meer/beter/sneller is de mens zo gevoelig voor.
Zelfs met de Golf GTI is dit gebeurd… Vindt het jammer, ben liefhebber van 1 versie.
Het verkoopt goed, en de markt heeft altijd gelijk.
Lifecycle maatregelen. Niks mis mee toch. Of ’t al op de plank lag of niet doet er niet toe. Achter de schermen doet de fabrikant wel degelijk technische verschillen creeeren. Op een Amerikaanse site die ik nu ff niet kan vinden wordeb de technische verschillen tussen de Audi S8 en de S8 plus uitgelegd. Zal je verbazen wat er allemaal aan de motor versleuteld is
marketing en managers doen dit het heeft niets met het product te maken maar het gaat om inkomsten.

Alles waar een S of R of wat dan ook bij zit vraagt veel meer onderhoud en ze bedenken van alles om dat duur te maken.

Een auto liefhebber gaat voor licht en kracht dat ook nog effectief is.
@riri: Leuk dat jij dat kan bepalen wie een autoliefhebber is of niet.
@bofkont: een autoliefhebber niet de autoliefhebber .

In context zien van de topic met hele snelle auto’s.
Bij een MINI Cooper wil je juist de S hebben. 1.5 vs 2.0 plus een iets leuker uiterlijk. Bij MINI is juist de JCW zwaar overrated 21% meer betalen voor een iets getunede motor, iets betere remmen en een 1 maatje grotere velgen 8500,- aub.
Maar wat is er dan precies onzin aan? Dat het niet waardig is om een speciale naam te krijgen?

Het lijkt mij gewoon slimme marketing die voort is gekomen uit dingen als “performance packages”. Door de auto’s een speciale “S” benaming te geven onderscheid je hem nog wat meer als de dikste/speciale versie.
Toegegeven ik ben zelf een enorme sucker voor de dingen die je vaak krijgt, betere remmen, een ander diff, wat uiterlijke details. Als je er rationeel over nadenkt is het nooit het geld waard maar toch wil je het.

Een minpunt is dan wel weer dat je de niet S auto’s er negatief mee beïnvloed. Door het bestaan van de S maak je die meteen minder speciaal.
Het is allemaal zo relatief.
Mijn vriendin heeft onlangs een nieuwe Mini Cooper S gekocht. De normale Cooper kon haar net niet overtuigen; niet stoer genoeg, niet opvallend genoeg, niet genoeg emotie en niet uniek genoeg. Dus ruim 7000,- extra uitgegeven alleen voor die S achter het Cooper.

Maar, nog nooit zo blij geweest met een auto; ze is er helemaal verliefd op. Die 200pk en 300Nm geven de auto toch wel wat extra’s, icm het stoere uitlaatgeluit. En qua looks is ze er ook nog steeds helemaal verliefd op.

Ze had haar geld niet beter uit kunnen geven! Ik? Had het echter nooit van mijn leven gedaan, uberhaubt 42000 euro aan een Mini uitgeven. Maar zo maakt iedereen zijn keuzes en onderbouwt ze op zijn eigen manier en met eigen emoties.
Overigens probeerde ik haar wel te sturen richting een andere auto met een S in de typeaanduiding; Cayman S. En ook daar; denk ik echt dat je genoeg extra’s voor je geld krijgt, als emotie maar een belangrijke drijfveer voor de aanschaf is.

Een VW Up S of Renault Modus S bijv? Zou het voor mij niet doen denk ik…
@swenr: Vrij logisch, de gewone cooper is maar een suf ding, dik wagentje de S.
“S” is goed, “R” is beter.
@rd1991: RS is dan ?
Weer niet goed gelezen he, voordat ik mijn mond opentrok….De titel zegt “Sportauto’s met een S zijn onzin”…. Gaat deel van mijn hele punt verloren, want de Mini is niet bepaald een sportauto. Net zo min als de Up of Modus.
Sorry… Maar toch, die Cayman S…. ;)
Mijn 997 Carrera is een S. De 3.8 is fijner en beter dan de 3.6. Voor de rest, zou je alles met optielijsten kunnen afhandelen.

Dus deels eens, deels niet.
Dit noemen ze marketing
Ik vind het verschil tussen een. Boxster en een Boxster S (bij de atmosferische zescilinders althans, heb nooit in de nieuwe gereden) anders erg groot. Motor is veel feller, krachtiger, enthousiaster. Voor een 911 en 911S idem dito.

Kan me voorstellen dat het bij een Turbo en een Turbo S voor iemand die een auto niet tot het uiterste kan benutten (wat niemand op straat kan) inderdaad nutteloos besteed geld is.
C63 amg en c63 s heeft wel teminste een verschil. (Verwiel/achterwiel)
Ik ben blij dat BMW niet alleen de GT maakt, maar ook de GTS.

(OK, dit is wel een van de weinige uitzonderingen)
Eens! Vanaf nu alleen nog maar AMG Blackseries.
Ik vind het mooie van specifiek de 911 dat je hem kunt krijgen precies zoals je wil. Met genoeg vermogen of nog meer, met achterwielaandrijving of op alle 4 de wielen, cabrio of niet, straat- of circuitgeorienteerd en ga zo maar door. Iedereen kan een 911 precies op zijn of haar wensen afstemmen, briljant!

Bij andere sportauto’s is die S vaak minder interessant, klopt wel ja. Toch fijn dat er keuze is voor de rijder met kleinere portemonnaie en/of beperkte rijvaardigheid.
Bij vag staat de “s” voor sjoemelsoftware ;)
Psstt, er is wel een XJ220S.
Daar heeft AB in 2012 nog eens een artikel over geschreven. De XJ220S is de straatlegale versie van de XJ220C, in een oplage van totaal,6 stuks
Als ik zo lees wat verschillen zijn (pk, remmen etc) zit er dus wel degelijk verschil tussen de (non) ‘S.

Gewoon slim, schoorsteen van de fabrikant moet roken. En als die wat harder rookt door zulke uitvoeringen vind ik dat zeer begrijpelijk. Wij zouden hetzelfde doen.

En blijkbaar is er markt voor.

En zeg nou zelf: wij als autofielen moeten dat toch alleen maar toejuichen? Niet al die eenheidsworst (tot zover dergelijke auto’s dat uberhaupt zijn).
Hmm het verschil bij mijn Porsche Boxster betekende of: non s 210pk en een 2.7 vs 280pk 3.2! Dit was dus een hele makkelijke keus
Dit artikel is onzin.
ze willen gewoon allemaal apple na-apen
Natuurlijk heeft de S-aanduiding zin. Kijk maar naar hoeveel er van verkocht worden. Dat dit dan meteen de kopers in het hoekje van “de keizer draagt geen kleren” duwt, tja, dat doen ze toch vooral zichzelf aan. Want face it: als het je te doen is om de rij-eigenschappen of de sportiviteit, waarom kan je je bij Porsche en aanverwanten dan wentelen in handtasjes-opties als “leder rond de ventilatiemonden”? Wat overigens niet hetzelfde is als “leder op de ventillatievinnen” – dat is namelijk een andere optie. Het S-label is een manier om je een sportief imago te kopen, niet om de sportiviteit te beleven (tenzij dan in je verbeelding).
De genoemde autofabrikanten staan niet bekend om hun slechte keuzes, dus er zal heus logica inzitten. Ik heb ook niet de ervaring met zowel 911 Turbo als Turbo S om het verschil te kunnen zien. Misschien is de Turbo S niet geschikt voor dagelijks gebruik dankzij bepaalde componenten of loopt je dan financieel helemaal leeg. Misschien kunnen we geen winterbanden op dankzij speciale velgmaten o.i.d.? Wie oh wie helpt ons met info?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).