• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Willen we dat Fiat een nieuwe Delta Integrale bouwt?

Auteur: Author, gepost 3 juli 2015 om 15:57 – 46 Reacties

Willen we dat Fiat een nieuwe Delta Integrale bouwt?


De originele Delta Integrale is een beest van een auto en nu al een klassieker. Maar een nieuwe versie van dit kanon, moeten we dat wel willen?

Zoals bekend zet Fiat-Chrysler baas Sergio Marchionne volledig in op de wederopstanding van Alfa Romeo. Dat merk moet het waar gaan maken voor FCA. De hoop dat het merk Fiat nog eens een grote speler wordt op de Europese markt is al door de plee gespoeld en Lancia werd een jaar geleden officieel onthoofd.

Enkele baasjes bij FCA pleiten nu voor het reanimeren van het Delta Integrale-label. We zouden daarbij overigens niet moeten rekenen op een revival van het merk Lancia, maar gezien de laatste stuipen met die Chryslers met een ander logo willen we dat ook helemaal niet.

Toch is een nieuwe Delta Integrale helemaal geen slecht idee. De auto spreekt ook nu nog tot de verbeelding van vele autofans en was bovendien bijzonder succesvol in de rallysport.

Aan de andere kant vragen we ons af of een dergelijk rallykanon voor op de openbare weg nog wel kan in deze tijd. Veiligheidssystemen voegen gewicht toe, aandrijflijnen moeten schoner en de accountant heeft tegenwoordig meer voor het zeggen dan de creatieve ontwerper. Bovendien lijkt ome Sergio weinig oog te hebben voor historie.

Wat vinden jullie?

Ook interessant!

  • Delta Evo-e is elektrische Integrale. Eindelijk.
  • Stellantis maakt meer oude Italianen weer helemaal fris
  • Lancia komt met drie nieuwe modellen
  • Zeldzame Delta HF Integrale
    Zeldzame Delta HF Integrale te koop bij domeinen

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Chrysler, delta, Fiat, integrale, Lancia

Vorig bericht: « Deze auto’s met 14% bijtelling zijn nog dit jaar te rijden
Volgend bericht: Tour de Fail: Nijntjes oren te groot voor deze tunnel [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. jack_abarth zegt

    3 juli 2015 om 15:59

    Oude mallen afstoffen, en gewoon terug in productie nemen zoals deze gestopt is…

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      3 juli 2015 om 16:52

      @jack_abarth: idd of zoals de Ford Mustang en de challenger opnieuw tekenen. Heb ik ook geen probleem mee. Zolang hij maar dat vierkante uiterlijk heeft. Ik heb de ena laatste delta gehad. Reed heerlijk maar leek totaal niet op de legendes.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      3 juli 2015 om 17:43

      @jack_abarth: lijkt me een top plan. Ik denk alleen dat legaal op de weg zetten nog wel eens een kustje kan worden.

      Login om te reageren
  2. Edge zegt

    3 juli 2015 om 15:59

    Nee! Lekker laten zoals het is en de legende in ere houden!

    Login om te reageren
    • ikbenmnzus zegt

      3 juli 2015 om 16:23

      @Edge: Eens!

      Login om te reageren
  3. snorrie zegt

    3 juli 2015 om 16:02

    Nee, doe maar minimaal 100.

    Login om te reageren
  4. MARS zegt

    3 juli 2015 om 16:05

    Misschien met dikke batterijen erin een kans van slagen!

    Login om te reageren
    • janmetdelangeachternaam zegt

      3 juli 2015 om 18:10

      @mars: hahah ga jij eens heel snel van autoblog af

      Login om te reageren
      • MARS zegt

        3 juli 2015 om 22:57

        Waarom? @janmetdelangeachternaam:

        Login om te reageren
      • dikdraak zegt

        4 juli 2015 om 14:45

        @janmetdelangeachternaam: Waarom? Met elektrische aandrijving heb je direct het maximum koppel tot je beschikking en je hebt daarnaast (als de ingenieurs een beetje nadenken over de plaatsing van de accupakketten) een lekker laag zwaartepunt. De Delta Integrale was revolutionair in zijn tijd, dus zijn opvolger zou ook de eerste van morgen en niet de laatste van gisteren moeten zijn.

        Login om te reageren
  5. baasbas zegt

    3 juli 2015 om 16:06

    Volgens mij hebben ze daar net iets meer behoefte aan iets wat ook daadwerkelijk verkoopt.

    Login om te reageren
  6. clarkson zegt

    3 juli 2015 om 16:14

    Voor toen erg leuk. Mooie historie. Lekker laten zo.

    Login om te reageren
  7. boltiev6 zegt

    3 juli 2015 om 16:32

    heel snel weer in productie nemen….niks veranderen!!!

    Login om te reageren
  8. philipf zegt

    3 juli 2015 om 16:32

    Ene kant wel want het is een heerlijke bak. Andere kant laat maar lekker zo. Is mooi voor de geschiedenis.

    Login om te reageren
  9. eelco74 zegt

    3 juli 2015 om 16:38

    Tuurlijk, hartstikke leuk. Nu zou het hier in NL voor geen kant verkopen, want geen 14%….

    Maar tegen de tijd dat ie klaar is, dan is de bijtelling voor iedereen weer gelijk en gaan we weer normaal doen. Dan komen ze weer binnen bereik…

    Login om te reageren
  10. martinez666 zegt

    3 juli 2015 om 16:39

    Ja waarom niet, oke het is een legende, maar wie niet waagt niet wint, ze moeten zelf weten wat ze doen en vooral goed beseffen dat de lat immens hoog ligt! Bezint eer men begint

    Login om te reageren
  11. norge zegt

    3 juli 2015 om 16:49

    Snel ,rauw licht, onbetrouwbaar en levensgevaarlijk….Waar kan ik tekenen?

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      3 juli 2015 om 16:53

      @norge: ja maar zo wordt hij niet hè met de veiligheid regels van tegenwoordig.

      Login om te reageren
    • thierryvth zegt

      3 juli 2015 om 16:54

      @norge: wat was er levensgevaarlijk aan een delta ? in mijn ogen is het tegendeel waar, met zoveel feeling in de auto weet je precies wanneer je op of over het randje gaat, dat is nou net de crux van de integrale. levensgevaarlijk was een 911 turbo in de 80’s bijvoorbeeld

      Login om te reageren
      • norge zegt

        3 juli 2015 om 17:04

        @thierryvth: true, maar dit waren auto’s voor mensen die kunnen rijden…

        Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        4 juli 2015 om 04:07

        @thierryvth: De brandblusser waar stiekem NOS inzat -ja 99% zeker een mythe maar toch-

        Login om te reageren
    • alfablog zegt

      3 juli 2015 om 17:40

      @norge: Je wilt tekenen, maar wil jij er ook de prijs voor betalen die daar dan bij hoort?

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      3 juli 2015 om 17:51

      @norge: bij Volkswagen voor de nieuwe Polo of Golf R. Hebben ze daar ook eindelijk iets in hun gamma dat niet enkel onbetrouwbaar en levensgevaarlijk is…

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      3 juli 2015 om 17:53

      @norge: Ow, wacht! Ik interpreteerde je woorden verkeerd. Dacht dat je een carrièreswitch wilde maken.

      Login om te reageren
  12. thierryvth zegt

    3 juli 2015 om 16:51

    ja maar alleen als de auto als epic word als het origineel en ik denk dat dat moeilijk gaat worden nu zelfs golfjes een zillion pk hebben.
    Misschien moeten we de one and only delta integrale laten rusten

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      3 juli 2015 om 17:02

      @thierryvth: precies. Verwachtingen zijn te hoog.

      Login om te reageren
    • hanse1one zegt

      3 juli 2015 om 17:08

      @thierryvth: amen

      Login om te reageren
    • rolov zegt

      3 juli 2015 om 20:02

      @thierryvth: je kan hem toch gewoon. Een turbo geven en 300 pk? Chippen kan vanzelf wel.

      Login om te reageren
  13. dirkiii zegt

    3 juli 2015 om 17:16

    Ik hoop het maar laat eerst je merken weer goed draaien voordat je zoiets gaat ondernemen pak een alfa 4c met een lancia delta jasje

    Login om te reageren
    • scottishcarspotter2000 zegt

      3 juli 2015 om 18:10

      @dirkiii: een lawaaige en oncomfortabele (is te overzien) tweezitter met middenmotor (???????). Als je daar n 5-deurs vierpersoons hatch omheengeboetseerd krijgt zou ik versteld staan

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        4 juli 2015 om 04:13

        @scottishcarspotter2000: Het ekte kanon dat in de Rally’s gebruikt werd had wel die setup (de S4 IIRC). Is ook nog een straatversie van gebouwd.

        Login om te reageren
  14. pjotr zegt

    3 juli 2015 om 17:17

    Ome Serge heeft er zelf eentje…

    Login om te reageren
  15. valetparker zegt

    3 juli 2015 om 17:22

    Dit zou fantastisch zijn. Maar dan met een enorm revolutionaire set accu’s erin. Lancia is altijd een pionier geweest, dus nu ook vooruit! Weg met ouderwetse verbrandingsmotoren en vier electromotoren en een of ander revolutionaire electriciteitsfabriek aan boord. Alle wielen kunnen door de computer precies hard genoeg worden aangedreven en de gewichtsverdeling kan fantastisch gemaakt worden.

    Login om te reageren
  16. mjorace zegt

    3 juli 2015 om 17:29

    Niet in productie doen . Als hij in productie komt word hij toch uitgemolken

    Login om te reageren
  17. alfablog zegt

    3 juli 2015 om 17:38

    Maar wie gaat er ook 40.000 euro voor betalen hier?

    Login om te reageren
    • norge zegt

      3 juli 2015 om 19:14

      @alfablog: voor die prijs koop ik hem gelijk…Ben alleen bang dat het twee keer zo duur wordt hier…

      Login om te reageren
  18. reistje zegt

    3 juli 2015 om 17:39

    Nee. Ik denk dat ze zouden falen.

    Bij de Lancia Delta MK1 hoort een hoop (rally) historie. Bij het hele merk Lancia overigens in die jaren. Bovendien komt de Delta uit de topjaren van rally. En in zowel Group B als A dacht je aan Lancia. 25 jaar later is Lancia helemaal verdwenen zonder dat iemand het ook maar merkt (behalve de liefhebbers dan).

    Bovendien is dit de jaren 80 niet meer. Wetten zijn anders, auto’s zijn anders. En niet te vergeten verwachtingen van mensen zijn anders. Een wild rally cannon met Italiaanse emotie, in de jaren 80 en 90 verkocht dat wel maar nu… Mitsubishi produceert geen Evo’s meer omdat niemand ze kocht. Het geliefde Alfa wankelt op een been. Ik verwacht niet anders dan een flop als ze het zouden maken.

    Login om te reageren
  19. Dutchdriftking zegt

    3 juli 2015 om 17:43

    Het idee is in iedergeval leuk. Maar juist uitvoeren zal nog een klus worden!

    Login om te reageren
  20. tvr1974 zegt

    3 juli 2015 om 19:31

    Ooit met een speciale versie gereden.. Destijds was er volgens mij niks snellers op de 100 dan dat ding.. Fantastisch apparaat maar heb zelf uiteindelijk voor een Maserati Racing gekozen maar zal die rit nooit vergeten.. Zie http://www.autoblog.nl/archive/2010/02/08/rallymonster-gespot-lancia-delta-erre20.. Dan weten jullie waar ik het over heb

    Login om te reageren
  21. autodrome zegt

    3 juli 2015 om 19:36

    Volmondig ja, zonder iraliaanse grappen vwb betrouwbaarheid svp

    Login om te reageren
  22. gtwillem zegt

    3 juli 2015 om 20:02

    Nee. Niet doen. Om de volgende redenen:

    1. De Integrale was een snelle versie op basis van de Delta. De Delta wordt niet meer gemaakt en er was niets sportiefs aan. Sterker nog, Lancia is al bijna dood.

    2. Nogmaals: op basis van een bestaand model. De Mustang, Mini, Challenger, Camaro, Beetle waren in hun standaardvorm gekopieerd (daar kwamen uiteraard ook snelle versies van).

    3. Rallyhistorie: dankzij het grote succes was de Integrale een droom voor de reguliere Delta bezitter. Gewone Delta’s verkochten toen nog gewoon: het waren chique Golfjes.

    4. We romantiseren het wel: de Integrale was geen kneiterhard verkoopsucces en was al helemaal geen betrouwbaarheidswonder. Roesten deed die als een malle ennde exotische te hniek ging vaker stuk dan dat het heel bleef.

    5. Wie zit erop te wachten? Auto’s die bij de liefhebbers aanspreken, verkopen bij voorbaat niet, bijna.

    6. Laten we de Integrale gewoon de Integrale houden en hem herinneren voor wat het was. Elke nieuw iteratie wordt bij voorbaat neer gesabeld door de harde kern van Lancia liefhebbers en de S3 koper gaat echt niet ineens overstag.

    Login om te reageren
  23. schellekens006 zegt

    3 juli 2015 om 21:24

    Man man die auto kon vroeger al niemand betalen kostte een ton guldens. Wat zou die nu dan wel niet moeten gaan kosten dan

    Login om te reageren
  24. roppp zegt

    3 juli 2015 om 21:46

    Fiat heeft al genoeg aparte modellen (zie Maserati, Ferrari, Alfa 4C, straks de Fiat Miata). Lijkt mij niet zo heel handig om daar dan ook nog een Lancia bij te doen.

    Login om te reageren
  25. alfaitak zegt

    3 juli 2015 om 22:17

    Doe maar gewoon jaa

    Login om te reageren
  26. Esprit_de_Flandre zegt

    3 juli 2015 om 22:27

    Komt er niet. Dus hou op met speculeren…

    Login om te reageren
  27. mrrallycross zegt

    6 juli 2015 om 21:23

    JA!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North