• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wist je dat Opel de eerste auto met vleugels bouwde?

Auteur: Author, gepost 16 juni 2016 om 21:02 – 50 Reacties

Wist jij dat Opel de eerste auto met vleugels bouwde?


In 1928 waren de Duitsers al met afstand ahead of the curve. Maak kennis met de bijzondere Opel RAK.1 en zijn opvolger.

Dit “recordmonster” werd aangedreven door maar liefst 12 raketmotoren, die het beest bij een poging in 1928 een bloedstollende topsnelheid gaven van maar liefst 75 km/u. In de eerste helft van het interbellum was men kennelijk bang dat een auto bij die snelheid de lucht in zou vliegen en dus werd de RAK.1 voorzien van kleine vleugeltjes aan de onderzijde van de koets. Zodoende werd de nodige downforce gegenereerd om het ding veilig aan de grond te houden.

Voor zover we konden achterhalen is dit de allereerste auto die met vleugels werd uitgerust om ‘m beter om de weg te laten liggen. Die flappers doen trouwens wel vermoeden dat de ingenieurs aanvankelijk dachten dat de topsnelheid hoger zou liggen, maar we waarderen de poging absoluut.

Opel RAK.2
Opel RAK.2

Gelukkig zat Opel niet bij de pakken neer en nog datzelfde jaar was de Opel RAK.2 gereed voor een flinke sessie laagvliegen. Deze versie deed er met 24 raketmotoren een flinke schep bovenop. Met niemand minder dan Fritz “Raketenfritz” von Opel achter het stuur haalde het ding op 23 mei 1928 een fijne 230 km/u. We zien het Sergio Marchionne nog niet doen.

Om deze krachtpatser (de RAK.2) aan de grond te houden werden de vleugels een stuk groter en duidelijk wat meer gevormd als omgekeerde vliegtuigvleugels.

Porsche 550 RS Spyder

Pas veel later zou de vleugel z’n intrede doen in de autosport. Aangenomen wordt dat deze Porsche 550 RS Spyder uit 1955 als eerste racewagen werd uitgerust met een (prominent aanwezige) vleugel, die bovendien verstelbaar was. Nog later zouden Chaparral en Lotus ervoor zorgen dat downforce definitief z’n intrede in de autosport deed, maar die geschiedenis verdient een artikel op zich.

Foto’s via: Rak.1, Rak.2 en 550 RS Spyder.

Ook interessant!

  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Opel maakt de prijs van de vernieuwde Grandland bekend
    Ingrijpende facelift doet Opel Grandland veel goeds
  • Opel Astra Stationwagon
    Opel Astra Stationwagon maakt crossovers overbodig

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

550, Klassiekers, Opel, Porsche, raket, rs-spyder

Vorig bericht: « Bizar: One-77 en SA Aperta te koop in Nederland
Volgend bericht: Kies de mooiste F1-auto van Jos en Max Verstappen »

Lees Interacties

Reacties

  1. mzonneveld zegt

    16 juni 2016 om 21:06

    Ja…

    Login om te reageren
  2. rob5nismo zegt

    16 juni 2016 om 21:10

    In 1928 was de wereld ook nog een krentenbol

    Login om te reageren
    • amgloverr zegt

      17 juni 2016 om 09:07

      @rob5nismo: wat is het nu dan een frikandelbroodje?

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        17 juni 2016 om 18:30

        @amgloverr: nog steeds een krentenbol

        Login om te reageren
  3. rufctr01 zegt

    16 juni 2016 om 21:10

    Ik zie de Porsche toch liever zonder zo’n rare vleugel.

    Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      17 juni 2016 om 11:11

      @rufctr01: nou inderdaad wat een lelijk ding.

      Login om te reageren
  4. gash zegt

    16 juni 2016 om 21:11

    Toen was men nog trots op een Opel en mocht iedereen het weten: de huidige Opel rijders laten hun emblemen uit schaamte voor het merk massaal verwijderen.

    Login om te reageren
    • autodrop zegt

      16 juni 2016 om 21:20

      @gash: heb ik ook met mn fiets gedaan. Wat is je punt?

      Login om te reageren
      • phdg zegt

        16 juni 2016 om 21:28

        @autodrop: dat mijn “blitz” er vanzelf is afgevallen toen mijn opel één jaar oud was. Misschien iets te maken met bouwkwaliteit?

        Login om te reageren
      • martinus zegt

        16 juni 2016 om 21:58

        @autodrop: Zijn punt lijkt mij dat zelfs opel-eigenaren zich tegenwoordig voor het merk schamen.

        Login om te reageren
        • trekhaak zegt

          16 juni 2016 om 22:40

          @martinus: in tegendeel, fijn merk met een rijke historie

          Login om te reageren
          • martinus zegt

            16 juni 2016 om 22:59

            @trekhaak: Met die rijke historie ben ik het wel eens.. maar tegenwoordig heb je zelfs kans dat je een omgebadgede deawoo krijgt als je iets met een opel logo koopt.

            Het merk staat nu helemaal onderaan de ladder van de Duitse hiërarchie zou ik zeggen. Porsche, BMW, Audi, Mercedes zijn kwalitatief allemaal beter in alle segmenten.. en ik denk zelfs dat de meeste mensen VW nog hoger achten dan opel..

            GM zelf ziet het ook zo, en laat opel zelfs geen ‘fun-cars’ zoals het Opel-GT concept in productie nemen. Logisch ook dat het merk zo verschraald wordt met 17 jaar verlies op rij.

            Login om te reageren
    • martinus zegt

      16 juni 2016 om 21:51

      @gash: Volgens mij is het meer een kwestie van er spontaan er vanaf vallen.

      Login om te reageren
    • biggie zegt

      17 juni 2016 om 07:11

      @gash: rij zelf al jaren opel, zeer content van. Ja kraakt en piept weel beetje meer of een vw in het interieur maar met de huidige modellen is dat zogoed als opgelost. Wij hebben geen nieuwe motoren met olie verbruik of kettingen die teveel speling hebben, meer auto voor je geld en niet zo een eentonig uiterlijk als een vw.

      Jammergenoeg nu imago problemen maar vergeet niet dat ze 30jaar lang op rij best verkochte merk waren in NL.

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        17 juni 2016 om 09:08

        @biggie: Ondanks geen tfsi motoren.. zijn het Opels die gemiddeld uiteindelijk toch eerder naar de sloop gaan/moeten dan volkswagens.

        Qua duurzaamheid is het het slechtste merk van Europa.

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          17 juni 2016 om 11:38

          @martinus: waar baseer je die wijsheid op

          Login om te reageren
          • martinus zegt

            17 juni 2016 om 13:34

            @406_v6: De cijfers uit de de verplichte kilometeregistratie van alle auto-demontage bedrijven in Europa. Elke auto die gesloopt wordt wordt geregistreerd.

            [img]http://files2.fd.nl/infographics/NIB-volvo.png[/img]
            Het is een gemiddelde natuurlijk en er zullen zowel auto’s onder als boven zitten.

            Login om te reageren
        • biggie zegt

          17 juni 2016 om 14:31

          @martinus: hier ondervind ik niks van, en omdat een opel minder restwaarde heeft door imagoschade, zullen deze dus ook rapper afgeschreven worden. Cijfers zeggen niks vind ik. Je hebt een goede ervaring met een wagen, of je hebt een tegenvaller die op maandag ochtend gebouwd is. Je zal alleen die laatste horen klagen.

          Login om te reageren
          • martinus zegt

            17 juni 2016 om 17:45

            @biggie: Hoe is snelle afschrijving of snelle sloop in het voordeel van de eigenaar?

            Login om te reageren
            • biggie zegt

              17 juni 2016 om 18:23

              @martinus: ik zou graag eens weten wat snelle afschrijving is, het is niet dat een auto van de hand gedaan word na 10 jaar omdat deze op is. Bijvoordbeeld door schade op een ingewikkelde plek te rijden, waardoor de kosten hoger zijn dan de waarde van het voertuig, dit noemt men snelle afschrijving. Een merk met een hogere afschrijvingsprijs zal hier dus minder last van hebben.

              Login om te reageren
  5. mennok zegt

    16 juni 2016 om 21:12

    Vroeger, toen de knaken nog van hout waren

    Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    16 juni 2016 om 21:12

    Ik zie de vetgedrukte koppen in de autobladen van 1928 al voor me:

    Met 12 raketmotoren rijden… Dát is de toekomst!

    Login om te reageren
  7. aadzor zegt

    16 juni 2016 om 21:15

    Opzich geen verkeerde plaatsing van de vleugels op die Opel

    Login om te reageren
  8. danmar zegt

    16 juni 2016 om 21:33

    Ik kom er niet uit, is dit authentiek of hobbybob werk van (veel) later:

    https://66.media.tumblr.com/b7f8e00c8755ef2deac0bc628936ee74/tumblr_ni9p864ad11tknmz7o1_500.jpg

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    16 juni 2016 om 21:34

    230km/h in 1928, dat is serieus snel!

    Login om te reageren
  10. Rick-dos zegt

    16 juni 2016 om 21:41

    En na 80 jaar, toen wij mannen alles wat wij interessant vinden wel minstens één keer van vleugels hadden voorzien, keken we naar onze vrouwen en gaven hen maandverband met vleugels. En óók dat had een positief effect op ons plezier in het leven.

    Login om te reageren
    • evian zegt

      16 juni 2016 om 22:03

      @Rick-dos: en natuurlijk het energiedrankje

      Login om te reageren
  11. clarkson zegt

    16 juni 2016 om 21:51

    Twijfelen aan sergio? Dat moet een grapje zijn!

    Login om te reageren
  12. janmetdelangeachternaam zegt

    16 juni 2016 om 22:11

    Fritz “raketenfritz” von opel…en dan beweren dat Duitsers geen humor hebben

    Login om te reageren
    • poeperman zegt

      17 juni 2016 om 07:41

      @janmetdelangeachternaam: ik denk niet de de Duitsers die naam hebben bedacht ?

      Login om te reageren
  13. mout zegt

    16 juni 2016 om 22:17

    Is dit ook de eerste auto met raketmotor-aandrijving, of werd daar al meer mee gefröbeld?

    Login om te reageren
  14. EnthousiaST220 zegt

    16 juni 2016 om 22:24

    Downforce? 6433 kg aan gietijzer heeft geen extra downforce nodig lijkt me?

    Login om te reageren
  15. nopetrolnofun zegt

    16 juni 2016 om 23:26

    230 km/h, het is een wereldwonder als een Opel dat anno 2016 haalt..

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      17 juni 2016 om 01:12

      @nopetrolnofun: de OPC versies zijn toch flink sneller

      Login om te reageren
  16. mrB zegt

    16 juni 2016 om 23:50

    Haha, het is letterlijk een oud vleugel profiel met onder een negatieve hoek. Niet eens een vleugel op z’n kop.
    230 is trouwens best snel!

    Login om te reageren
  17. ghost zegt

    17 juni 2016 om 00:37

    Ja wist ik!

    Login om te reageren
  18. toyotafortuner zegt

    17 juni 2016 om 03:02

    Zeer interessant stukkie historie zeg!

    Login om te reageren
  19. toyotafortuner zegt

    17 juni 2016 om 03:02

    Zeer interessant stukkie historie zeg!

    Ik wist dit allemaal niet

    Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      17 juni 2016 om 03:05

      @toyotafortuner: gaat weer fout met de wifi. Deze comment en de 1e mogen weer weg. @mauritsh of @emand anders van de redactie

      Login om te reageren
  20. mrmiyagi1982 zegt

    17 juni 2016 om 05:57

    Dat was gewoon de eerste batmobiel.

    Login om te reageren
  21. martijn11 zegt

    17 juni 2016 om 07:28

    Was de rak2 bedoelt om mee te vliegen

    Login om te reageren
  22. poeperman zegt

    17 juni 2016 om 07:42

    Dus ze gaan van 75 km/u naar 230 km/u op één jaar tijd… Spijtig dat ze die evolutie niet hebben kunnen aanhouden

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      17 juni 2016 om 10:53

      @poeperman:
      Welja, niet doorgezet…., “we” gaan ondertussen 1228 kilometers per uur:
      https://www.youtube.com/watch?v=zyjcN0bDpa8

      Login om te reageren
  23. Alfarobert zegt

    17 juni 2016 om 08:58

    Zou toch liever een Opel rijden dan een VW.Elke straat staan al 10VW’s,toch?

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      17 juni 2016 om 09:10

      @Alfarobert: behalve in de vogelaarwijk… daar staan vind je zomaar 20 opels in elke straat.. gekke is dat je Opel dan weer 0,0 ziet in nette dorpen als je. Laren en Blaricum..

      Login om te reageren
      • danone zegt

        17 juni 2016 om 11:32

        @martinus: Mooie AutoJunk challenge: Wie een Opel weet te spotten in de nette dorpen Laren en Blaricum wint (van Martinus).
        De prijs? Martinus het ongelijk bewijzen.

        Login om te reageren
        • martinus zegt

          17 juni 2016 om 18:51

          @danone: Het is tot nu toe nog niemand gelukt.

          Login om te reageren
  24. mrmiyagi1982 zegt

    17 juni 2016 om 10:12

    @alfarobert

    Zeker weten liever een opel dan een vw *thumbsup*

    Login om te reageren
  25. pinut187 zegt

    17 juni 2016 om 11:12

    Nee dat wist ik nog niet, wee mr wat geleerd.

    Login om te reageren
  26. eefie zegt

    17 juni 2016 om 16:39

    Opel vind ik tegenwoordig niet een hoogvlieger

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North