![Renault Zoe accupakket](https://static.autoblog.nl/images/wp2013/Renault-Zoe-accupakket.jpg)
Zoals wellicht bekend heeft Renault een bijzondere strategie als het om elektrische auto’s gaat. Als je een elektrische Renault koopt, dan koop je niet het bijbehorende accupakket. Uiteraard zitten er wel accu’s in, maar daar sluit je een apart leasecontract voor af. Om te zorgen dat mensen elke maand betalen heeft Renault een belangrijke troef in handen. Het is namelijk mogelijk om, op afstand, het opladen van het accupakket te ‘blokkeren’.
Het accupakket dat je least bij een elektrische Renault is eigendom van RCI Banque (Renault Crédit International), deze partij is in staat om het accupakket bij wanbetalers op afstand te blokkeren. Het wordt dan onmogelijk om de accu nog op te laden. De resterende stroom uit het pakket kan je nog wel gebruiken.
In elke elektrische Renault is een TeleCommunicatie Unit (TCU) aanwezig die onder andere informatie over het rijgedrag en de staat van de accu verzamelt en doorstuurt naar Renault. Op deze manier kan de staat van de accu op afstand in de gaten gehouden worden en verzamelt Renault waardevolle informatie over hoe de accu’s zich houden in de praktijk en de veroudering van de batterij. Deze TeleCommunicatie Unit maakt het voor RCI Banque ook mogelijk om de accu op afstand te manipuleren.
Een woordvoerster van Renault Nederland laat weten dat dit vooral een hypothetische mogelijkheid is en dat zoiets alleen zal gebeuren na herhaaldelijke waarschuwingen en het inzetten van een deurwaarder. Het is dus niet zo dat na het missen van één betalingstermijn de boel gelijk wordt geblokkeerd. In de twee jaar tijd dat Renault met dit systeem in Nederland werkt is het dan ook nog nooit voorgekomen dat een accupakket werd geblokkeerd.
Aluhoedjes zullen na het lezen van dit artikel waarschijnlijk nooit meer in een Renault durven stappen, want dit klinkt in hun oren allemaal enorm eng en als een inbreuk op hun privacy. Renault wist helaas niet te vermelden hoe lang de verzamelde informatie wordt opgeslagen.
Overigens staat in de algemene voorwaarden voor de accuhuur duidelijk vermeld dat RCI Banque de mogelijkheid heeft om op afstand het accupakket te blokkeren. Voordat je de sleutels in ontvangst nam had je het onderstaande dus al kunnen lezen:
ARTIKEL 12 – VERZUIM VAN INLEVERING
Als de huurder de batterij weigert in te leveren (artikel 9, 10 en 11), kan de verhuurder de huurder daartoe dwingen na daartoe de juiste juridische maatregelen te hebben ingeleid bij de bevoegde rechterlijke instantie. De verhuurder heeft het recht alle maatregelen te treffen om inlevering van de batterij te bewerkstelligen of om verder opladen van de batterij onmogelijk te maken.
Behalve in het geval van overmacht, leidt te laat inleveren van rechtswege tot de verschuldigdheid van een vergoeding voor gebruik die gelijk is aan het oorspronkelijke huurbedrag.
Daarnaast worden ook eventueel de bedragen gefactureerd die verschuldigd waren bij de inlevering van de batterij volgens artikel 11.
Je kan dus niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent.
Ik wist het niet, maar het is niet meer dan logisch. Niet betalen is niet rijden.
Het zou voor pomphouders ook leuk zijn als ze een soortgelijk systeem zouden hebben. Zoiets als een lus die de elektronica uitschakelt als je wegrijdt zonder te betalen.
Wat een NSA praktijken
@coenijn: Hoezo? Staat toch gewoon in de voorwaarden?
@potver7: i know, ik was maar aan t grappen
@potver7: Inderdaad, gewoon wakker blijven en vanaf blijven. Want wat als de voorwaarden veranderen? Wat als over 5 jaar Renault bankroet en de stroom uit de server gaat? Onbruikbare autos? Lekkere herverkoopwaarde als daar ook maar sprake van komt.
Zou niet de eerste keer dat DRM betalende gebruikers blokkeert.
Alu hoedje om de TCU en klaar! Of zou de TCU alleen werken als ‘ie aan een laadpaal zit?
Zou ook wel een leuke methode zijn: het laadsnoer vergrendelen zodat ‘ie aan de ketting ligt als het ware :)
Ben wel benieuwd wat renault nou eigenlijk betaalt om die TCU bereikbaar te houden. Als dat in de prijs van de accu-huur zit en die wordt niet betaald…..
@Simpson:
Niet zo veel. Daar worden flinke afspraken over gemaakt met de provider. Veel simkaarten, maar heel weinig data.
@timberleek: Die zullen daar niet zo veel trek in hebben, het lijkt me dat die juist verdienen aan de data. Of zou er stiekem al iets meer data verstookt worden dan alleen die uitschakel-acties?
*poetst alu hoedje weer op
@Simpson:
De providers verdienen er ook wel aan, maar de kosten zijn een stuk minder als een “normaal” abonnementje. Deze is gewoon precies afgesteld op hun gebruik.
Hetzelfde gebeurt bij veel alarmsystemen
Er wordt ook meer data verstuurd, staat ook in het artikel. Oa slijtagedata van de accu wordt verstuurd.
en terecht, wanbetalers.
Hopelijk treedt dan ook meteen een startblokkering in werking, anders rijdt de wanbetaler alsnog weg met bijna-lege accu en valt vervolgens midden op een kruising stil.
@potver7: lol, de moderne variant van een schandpaal, een stilstaande Zoe.
@potver7: er staat inde tekst dat je nogwel kunt rijden met de resterende stroom. stilvallen op kruispunt gebeurt heeft hier helemaal niets mee te maken, dat kan gebeurt gewoon als je accu leeg is. Of je die daarna nou kan opladen of niet maakt nietuit.
Ik lees op NU.nl net een berichtje over een tandarts uit Gelderland die het kunstgebit van een klant heeft afgepakt wegens het niet betalen van een rekening….die moet maar geen Renault Zoe, lijkt me dan
Helemaal mee eens, Renault is geen bank waar je geld kan lenen voor allerhande doeleinden. Niet betalen, geen stroom!
@toroloco: die accu’s zijn eigendom van een bank (RCI Banque) en daar lease/huur je de accu’s van.
@robbie: daar zeg je zowat. Zou er ook een andere bank te vinden zijn waar je je accu’s goedkoper kunt leasen? Want koppelverkoop enzo
@Simpson: volgens mij is dat niet mogelijk. Het gaat alleen via RCI, een bank die eigendom is van Renault.
Moeten ze ook gaan invoeren bij de meterkasten voor gas, water, electra en sloten van huurwoningen en dergelijke. Ohh nee, gaat de media weer zeuren dat je wanbetalende ouders met hun kinderen in de kou zet. :-(((
@autogek123: Gas, water en electra – en telefoon, kabel en internet – worden echt wel afgesloten als jij niet betaalt hoor. Alleen zullen nutsbedrijven zich eerst in allerlei bochten (moeten) wringen om hun geld te krijgen, bijvoorbeeld door via de rechter beslag te leggen op je inkomen. Uiteraard zijn ze meestal niet de enige schuldeisers, dus als niks anders helpt zullen ze gewoon de boel afsluiten.
@potver7: Moet je even in de Google gooien “Gezin afgesloten”. Komen 100den zielige verhalen van media-outlets. Maar als ik mijn rekeningen niet zou betalen en afgesloten zou worden zou geen kip erom kraaien. Gewoon te zielig voor woorden. :-(
@autogek123: je hebt volkomen gelijk. Te triest voor woorden gewoon. Ik had al gereageerd maar mijn reactie kwam niet door de kindvriendelijke keuring van ab.
Trouwens, alle reacties aan jou moeten schijnbaar gekeurd worden.
@melkkoe: Mijn reacties op AB al jaren. Ik werd flink uitgescholden jaren geleden en ging dan terug schelden. En ik werd op none-actief gezet. Die andere gasten niet. Die zijn nu weg. Maar na jaren moet elke reactie van mij nog steeds goedgekeurt worden. Denk dat ze graag wat te doen willen hebben. Of mijn reacties zijn vaak ” te waar en echt” om gelijk geplaatst te kunnen worden. De meeste hier zijn te jong om de wereld echt te kennen. :-)
@autogek123: tja. de wereld is oneerlijk.
Heel fijn kan ik dit niet noemen.
Maar dat is de lease-constructie van de accu sowieso al niet. Je koopt iets (een auto) die volstrekt waardeloos (als in: onbruikbaar stuk staal) is, zolang je er geen accu bij huurt.
Koppelverkoop? Zelfs met een GSM abo heb je nog de mogelijkheid om bij een geschil over te stappen naar een andere provider.
Ik zal mijn alu hoedje wel op hebben vandaag, maar op deze manier een wanbetaler (kunnen) aanpakken gaat mij toch wel ver. Andere middelden zouden afdoende moeten zijn om een niet betalende klant ofwel tot betalen te manen dan wel met succes een terugvordering van het gehuurde goed te garanderen.
*Nee, ik ben niet voor het beschermen van wanbetalers of tokkie’s*
We moeten niet vergeten dat er bij het leveren van een wanprestatie door de verhuurder er voor de huurder wel erg weinig ‘leverage’ over blijft om de verhurende partij tot beter presteren te manen. Deze mogelijkheid inbouwen geeft mij enkel aan dat de verhurende partij reeds vooraf éénzijdig het vertrouwen in de klant op heeft gezegd, nog voordat er ook maar een koop/huur overeenkomst is getekend.
@sjamp: Ochja: het boeit mij geen fuck, want je bent niet verplicht om een Renault te kopen. Helaas ben je soms wel ethisch verplicht om tijdens feesten en partijen de lof en/of klaagzang aan te horen van anderen die wel in ’t bootje gestapt zijn.
@sjamp: de kerst komt er weer aan.
@xiran: @sjamp reageert weer op zijn eigen berichten? ;)
@Simpson: Jup. Omdat de edit-knop ontbreekt.
@sjamp: Zoals Renault al aangeeft (en ook in de voorwaarden omschreven staat), gaan ze alleen tot blokkade over als alle andere pogingen om geld te innen mislukken. Renault snapt namelijk zelf ook wel dat het niet bepaald goed voor hun reputatie is als ze te vaak in de publiciteit komen door ‘onterechte’ blokkades.
Trouwens, als jij je auto op afbetaling koopt en je maandelijkse rente/aflossing niet betaalt, komen ze op een gegeven moment gewoon je auto ophalen. Als jij je gasrekening niet betaalt, draait het gasbedrijf de kraan dicht. Staat allemaal gewoon in de voorwaarden, maar wil niet zeggen dat die bedrijven dat na een maandje betalingsachterstand al gaan doen.
@potver7: maar bij het afsluiten van gas water en licht blijf je niet zitten met een onverkoopbaar en onbruikbaar huis.
Het stilzetten van een huurauto, het afslepen van een leasebak of uitzetten uit een huurhuis is allemaal een beargumenteerbare vorm van laatste redmiddel ter “beëindiging” van een zakelijke relatie.
Maar het uitschakelen van een gehuurde accu als onderdeel van een gekochte auto,….
@sjamp: Ik ben het met je eens dat dit Renault een machtspositie geeft. Al zouden ze fout zijn in een geschil, ze kunnen dan alsnog betaling afdwingen door deze clausule. Het op afstand uitschakelen van auto’s is alleen niet nieuw. Ik heb al jaren geleden gehoord van een notoire wanbetaler wiens Audi Allroad door de leasemaatschappij zo op afstand werd stilgezet. Genoegdoening was toen mijn deel :-).
@sjamp: je kunt de accu ook bij de RCI Banque op de stoep gooien, en dan naar een willekeurige batterijenboer gaan om een nieuwe accu te kopen/huren/laten ontwikkelen.
Het is een kwestie van tijd, voordat de eerste chinese accu’s voor Renault worden aangeboden.
Dan kunnen hackers het ook….Kan leuk slaommen worden rond die Renaultjes.
@rob68: Het is niet sitlzetten, maar voorkomen van opladen.
Verder kan een goede hacker/electronica-expert ook jouw auto starten en wegrijden zonder sleutel.
@melkkoe: en ook je TCU hacken zodat Renault/de bank hem niet meer kan uitschakelen.
en dat kon nog wel eens het meeste geld opleveren.
Ik zou me hier meer zorgen over maken: “…die onder andere informatie over het rijgedrag en de staat van de accu verzamelt en doorstuurt naar Renault”.
Hoe gedetailleerd is die informatie, is het alleen snelheid en duur, of ook geo-locatie? Kan nog leuk worden als het CJIB die informatie ook gaat opvragen…
@Mairsil:
Dus jij gelooft nog in het sprookje dat privacy heet?
In theorie weten ze nu al waar je bent en hoe snel jij je beweegt, leuk hè zo’n smartphone.
@Mairsil: het wachten is op de eerste CSI aflevering waarin iemands (on)schuld word bewezen door dit soort gegevens :D
@Simpson: Dan hoeft je niet te wachten op CSI.
2007: (dat is bijna vorig millenium!)
http://www.smh.com.au/news/national/father-and-son-stick-to-guns-to-prove-radar-wrong/2007/03/11/1173548023012.html
@sjamp: hehe, dat kon ook bijna niet uitblijven he.
Zou het in een Twizy ook zitten? Die is zo basic en simpel dat ik het me bijna niet voor kan stellen.
Stel dat ik zo’n auto zou willen dan wil ik hem kopen en niet half huren of leasen. Maar kan dat eigenlijk?
Wanneer men vaak korte ritten maakt kan men ook manipuleren dat er nooit maximaal opgeladen wordt, dit komt ten goede van de slijtage van de accu’s en dus voor Renault minder kosten………………! Maar wel het volle pond betalen!