• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Worden Chinese auto’s straks ‘made in Holland’?

Auteur: machielvdd, gepost 26 juni 2020 om 08:41 – 25 Reacties

Het pand van VDL Nedcar, dat momenteel op zoek is naar nieuwe opdrachtgevers

VDL NedCar is wel druk bezig om dat voor elkaar te krijgen.

VDL NedCar bestaat de laatste jaren vooral bij de gratie van BMW. Sinds 2012 rolden in Born de Mini Cabrio, Mini Countryman en de BMW X1 van de band. BMW is natuurlijk een mooie opdrachtgever, maar afhankelijk zijn van één partij is nooit een goed idee. Daarom was VDL Nedcar al enige tijd op zoek naar nieuwe opdrachtgevers.

Dat bleek geen overbodige luxe te zijn. Deze maand werd namelijk bekend dat BMW de productie deels gaat stoppen. Dit ondanks het feit dat het contract nog tot 2030 loopt. Het gaat om de productie van de X1, die BMW in 2023 weg wil halen uit Limburg. De Mini Cabrio en Countryman blijven nog wel gewoon ‘Born in the Netherlands’.

Desondanks is er des te meer reden voor VDL NedCar om nieuwe opdrachtgevers te strikken. Daar zijn ze dan ook volop mee bezig, zegt de directeur tegenover L1. De gesprekken zouden al in een “vergevorderd stadium” zijn. Desondanks kan het nog een half jaar tot anderhalf jaar duren voordat het echt tot afspraken komt.

NedCar kijkt vooral naar China voor nieuwe opdrachtgevers. Dat wordt dan eigenlijk de omgekeerde wereld: Chinese producten ‘made in Holland’. Directeur Paul van Vuuren denkt dat zij een hele interessante partij zijn voor China. De gesprekken met Chinese opdrachtgevers zijn nog in een verkennende fase. Dankzij de huidige uitbreiding van VDL NedCar zou er nog ruimte zijn voor een á twee extra opdrachtgevers naast BMW.

Ondanks het feit dat BMW de productie van de X1 gaat verplaatsen heeft NedCar nog wel vertrouwen in de samenwerking. Van Vuuren zegt dat er “geen enkel vuiltje aan de lucht is.” NedCar vertrouwd er dus op dat ze na 2023 een nieuw contract kunnen krijgen bij BMW. We zijn benieuwd welke andere merken daar eventueel nog bijkomen.

Via: L1

Foto: Wikimedia Commons

Ook interessant!

  • VDL Nedcar moet productie weer stilleggen
  • Hackers leggen Nederlandse autoindustrie plat
  • Boomklimmen tegen uitbreiding autofabriek Nedcar
    Boomklimmen tegen uitbreiding autofabriek Nedcar
  • VDL Nedcar gaat auto's bouwen voor Amerikaanse startup

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, China, fabriek, MINI, nedcar, vdl

Vorig bericht: « Maak kennis met de veertiende generatie Ford F-150
Volgend bericht: Lordstown wil Tesla voor zijn met de elektrische Endurance »

Lees Interacties

Reacties

  1. jack_abarth zegt

    26 juni 2020 om 09:32

    Tja wat is erger, made in China of made in Limburg…..

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      26 juni 2020 om 10:52

      @jack_abarth: Made in China door een Limburger…

      Login om te reageren
    • pindakoning zegt

      26 juni 2020 om 11:48

      @jack_abarth: wat is het verschil, het is beide buiten de landsgrenzen :p

      Login om te reageren
  2. mashell zegt

    26 juni 2020 om 09:39

    Na tientallen jaren van loonmatiging is het eindelijk gelukt, Nederland is een lagelonenland en de Chinezen komen hier produceren.

    Login om te reageren
    • fietsenmaker zegt

      26 juni 2020 om 10:15

      @mashell: We mogen best trots zijn op de steeds verder gaande automatisering van onze productielijnen. Nederland heeft daarmee een toekomstbestendige positie ten opzichte van minder ontwikkelde landen met stijgende lonen in het verschiet. Daarnaast hebben wij ook nog eens een veelvoud aan sociologen en communicatieadviseurs.

      Login om te reageren
      • mb10 zegt

        26 juni 2020 om 12:28

        @fietsenmaker: 10 HBO opgeleiden leidinggevende op 1 monteur dat gaat best prima werken denk ik zo.

        Login om te reageren
  3. simppa zegt

    26 juni 2020 om 09:53

    Ze hebben de Chinezen waarschijnlijk nog niet verteld hoe hoog de loonkosten in Nederland zijn.

    Login om te reageren
  4. reactief zegt

    26 juni 2020 om 10:04

    Toch mooi. Twee reacties onder elkaar die precies tegenovergesteld naar de situatie kijken. De één vindt de lonen hier veel te laag, de ander te hoog.

    Slim dat VDL verder kijkt naar andere partijen. Toch mooi als dit lukt, maar zou dat betekenen dat dat in het vervolg vaker gaat gebeuren? Chinezen die hier produceren… En in hoeverre is dat wenselijk. Is dit een teken dat China niet zo’n gevaar is, want de economie deels weer terug komt of is dit juist nog meer invloed van China op eigen grondgebied.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 juni 2020 om 10:17

      Tja, moeten we bang zijn voor de Chinezen, de invloed vanuit de Arabische landen, voor alt-right, voor Greta Grunberg of toch voor de staatsgreep door de virologen?

      Login om te reageren
      • raoufff zegt

        26 juni 2020 om 11:03

        @mashell: vergeet ook niet dat je van Corona 5G kan krijgen.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          26 juni 2020 om 11:46

          Als 60% van de mensen 5G heeft dan ontstaat er groepsimmuniteit voor 5G.

          Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        26 juni 2020 om 11:12

        @mashell: Het schijnt, dat de Rabobank de schuldige van alle leed is. Daar maar op letten dan.

        Login om te reageren
      • reactief zegt

        26 juni 2020 om 12:16

        Ik denk dat een samenleving baat heeft bij een sceptische groep mensen over ‘nieuwe’ invloeden. Dat zorgt in ieder geval dat er kritisch gekeken wordt naar zulke ontwikkelingen.

        Dus vragen stellen over alle invloeden die jij benoemd lijkt me prima. Al zijn ze voor mij niet allen even belangrijk.

        Login om te reageren
  5. karhengst zegt

    26 juni 2020 om 10:25

    Wat daar uit de fabriek rolt was toch altijd al voor de Chinese markt ontwikkeld?

    Login om te reageren
  6. 406_v6 zegt

    26 juni 2020 om 12:28

    Als ze er dan Vredestein banden -Made in Holland- onder schroeven, is iedereen blij.

    Login om te reageren
    • mpgc zegt

      27 juni 2020 om 06:33

      @406_v6: oeps, afgelopen week stond in de krant dat de productie van Vredestein naar het oosten dreigt te gaan ?

      Login om te reageren
  7. icarus zegt

    26 juni 2020 om 12:30

    Ze worden made in The Netherlands, niet made in Holland

    Login om te reageren
  8. 007 zegt

    26 juni 2020 om 12:40

    Chinese les 1:

    我们罢工! (Wij staken… met dank aan Google Translate).

    Login om te reageren
    • Ram-G-maN zegt

      26 juni 2020 om 13:13

      Ja leuk, maar hoe spreek je dit dan fonetisch uit.

      Login om te reageren
      • haio zegt

        27 juni 2020 om 14:07

        @AutomotiveDesigner: Ik lees Chinese tekens áltijd als ching chang chong…

        Login om te reageren
  9. ozzytrk zegt

    26 juni 2020 om 13:10

    Denk dat het niet gaat gebeuren, Nederland heeft te veel regels en kosten.

    Btw ik zag gister een Bordeaux Cabriolet Spyker C8 bij Zeewolde. Stond met me mond open wat ik zag. Na 26 jaar voor het eerst gezien in het wild

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    26 juni 2020 om 14:07

    Tja, beter Chinese auto’s dan geen auto’s in elkaar schroeven toch?

    Login om te reageren
  11. potver7 zegt

    26 juni 2020 om 14:43

    Dat wordt dus ‘Born in China’ ipv ‘Made in China’.

    Login om te reageren
  12. rve007 zegt

    27 juni 2020 om 00:56

    Het woord productie moeten we even mee oppassen. Assemblage is waarschijnlijk meer van toepassing. Vanuit China worden de onderdelen aangeleverd en dan in Born geassembleerd tot een auto. Daarmee hoeft er veel minder volume verscheep te worden. Volumineuze delen kunnen ze eventueel ook bij NedCar maken aangezien zij een State of the art persstraat hebben en een geweldige lak straat.
    In de tijd van Mitsubishi werd dit al zo gedaan. De outlander kwam in delen aan, er werd nog wat plaatwerk toegevoegd en klaar was Kees.
    Voor de Lancer lag zelfs het plan klaar om in Japan gebouwde auto’s uit elkaar te halen en om ze in Born weer in elkaar te zetten voor de Russische markt. Dat is echter nooit van de grond gekomen.

    Login om te reageren
    • Stijnson zegt

      27 juni 2020 om 11:29

      @rve007: Heb je een link wat betreft de Lancer?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North