Als ze vandaag in Duitsland gewerkt hadden, dan ging de champagne open op de PR-afdeling in Wolfsburg, want met de Golf VII is een dubbelslag geslagen. Na de Europese COTY-titel heeft hij nu de World-COTY-bokaal binnengehaald. Welke auto’s vielen er nog meer in de prijzen?
De discussie over de zin en onzin van dergelijke awards hebben we al genoeg gevoerd, en waarschijnlijk zal het Volkswagen een zorg wezen, want zij sloegen dit jaar met de nieuwe Golf een dubbelslag. Het merk is sowieso ‘on a roll’. Voor deze Grand Slam viel de up! vorig jaar al in de prijzen. Waarschijnlijk wordt er dinsdag wel even een flesje Mumm opengetrokken.
VW-designer Walter de Silva was in ieder geval blij met de prijs, die hij op de New York Auto Show in ontvangst nam:
En Jan van Halst was er ook:
Alle winnaars van dit jaar op een rijtje:
2013 World Car of the Year
VOLKSWAGEN GOLF2013 World Performance Car
PORSCHE BOXSTER / CAYMAN2013 World Car Design of the Year
JAGUAR F-TYPE2013 World Green Car
TESLA MODEL S
Een mooie opsteker voor Elon Musk ook, die met Tesla misschien wel een langere adem heeft dan Fisker: gisteren nam laatstgenoemde een advocatenkantoor gespecialiseerd in faillissementen in de arm, nadat al het personeel een week met verlof was gestuurd… Zag Henrik Fisker de bui al hangen, toen hij opstapte? We houden het in de gaten, en laten het weten zodra er noemenswaardigheden zijn.
Gefeliciteerd VW !
Terecht dat Porsche ‘m voor de sportscars heeft gepakt. Zijn ook top auto’s om te zien en(volgens ons aller Chris Harris) rijden.
@lemans96: Wat een baas is die Chris Harris hé! Die filmpjes van Drive op Youtube zijn geweldig!
@TimoBac: Ik vind hem, samen met die jongens van EVO, op dit moment bij verre het beste. Top Gear voor de fun, deze jongens voor de hardcore petrolheads.
@lemans96: ik kan zo genieten van hem! Net als de evo diaries van harry metcalfe trouwens.
@lambo4all: Inderdaad. Pure passie, die jongens/heren.
@lambo4all: Veruit ook mijn favoriete reviewers, maar ik vermoed dat dit voor veel personen zo is.
Metcalfe toont tenminste belangrijke zaken aan wagens, bijvoorbeeld de knieruimte achteraan een Gran Turismo.
2013 World Car Design of the Year
JAGUAR F-TYPE
End it there.
@E34M5Touring: Verrassend genoeg heeft VAG die niet gewonnen
@cocksdriveaudi: Geen awards voor Copy/Paste dit jaar :)
@E34M5Touring: van Xerox hebben ze wel een prijs gekregen: Best Customer for decades!
@E34M5Touring: Dat is inderdaad ook het enige dat me interesseert.
het kan ook niet anders
De World-COTY wordt mede mogelijk gemaakt door…
En dat is de reden waarom ik zo blij ben met m’n rode Giulietta.Laat de 1984-massa maar massaal dit “hij is goed in wat hij doet” product kopen, ik kies niet voor een anoniem bestaan.
@trigger565: Welke rood heb je? Rosso Alfa of die dure (die zo ontzettend mooi staat op die auto).
@E34M5Touring: Rosso Competizione was helaas wat te duur, heb Rosso Metallizzato, bordeaux metaalkleur, en ik ben er erg tevreden van.
@trigger565: Die is ook fraai hoor! Die Competizione is dik 1500,- meerprijs geloof ik, maar wat staat dat gaaf. Goede Keuze hoor! Mooie auto.
@E34M5Touring: thanks :)
@trigger565: Check. Ik denk er precies zo over. ;-)
@trigger565: helemaal met je eens hoor, maar wat bedoel je met 1984-massa?
@RRenault: ooit van George Orwell gehoord?
@RRenault: ik alludeerde op het boek ‘1984’ van George Orwell, een aanrader ;)
Smoke, die titel moet World Car For a Year heten, langer heb je er geen plezier van….
@jrk68: Haha huilie… vervelend hé als een concern zo goed presteerd, en al die marge autotjes uit italië weggepoetst worden.
@911GT2:
Nope, zoals gezegd heb ik respect voor hun marketing afdeling.
En nee, ik heb geen medelijden met mensen die zich vrijwillig laten naaien. Ik hoop dat je ervan geniet….
@jrk68: hou toch ’s op met afkraken van al het VAG spul… Deze trofee zegt alweer genoeg. Daarbij heb ik in genoeg VW/Audi’s gereden zonder in jaaaren ook maar 1 probleem ermee te hebben… En velen met mij! Heel zielig dit haters gedrag van 50+ mierenneukers hier altijd….
Wat je allemaal niet kan kopen…
Die camera hebben ze ook heel tactisch geplaatst in de voorbumper….
Dat wordt wekelijks een nieuwe.
@jrk68: Als wij hier het wegdek niet bijhouden wel ja :) Maar ik vermoed dat er wel iets sterkers dan Chinees porselein voor zit.
@sir_smokalot:
Je hebt het wel over VAG, dus het zal eerder goedkoop waaibomen glas zijn, alles voor een hoge marge hè….
@sir_smokalot: Wel eens in een museum geweest? staat veel chinees porselein van meer dan 300 jaar oud, gaat geen enkele VAG redden, max 300 weken!
Zowel de Golf als de Cayman hebben dit keer ook wel een heel grote stap gezet. MQB is een serieuze innovatie, het wagengewicht is mooi lager, en toch zijn beide ruimer, zuiniger en strakker te rijden dan hun voorgangers.
Ik denk zelf dat ze bovendien geleerd hebben van het recente verleden: De zwaktes in de aandrijflijn zoals kapotte blokken in de eerste Cayman, snevende DSG en kapotte TSI-tjes verwacht ik niet nog een keer. Alhoewel de geschiedenis van COTY wat dat betreft eng is: Tussen de COTY zitten door de jaren heen opvallend veel onbetrouwbare auto’s.
@mout:
MQB is gewoon een andere naam voor de platformstrategie die Fiat ruim 20 jaar geleden al introduceerde, zo “vernieuwend” is dat niet.
@jrk68: Daar weet ik niets van, maar ik ben wel nieuwsgierig. Heb je ergens wat linkjes en leesvoer voor me?
@mout:
Gewoon ff googlen, ik heb het nog in oude tijdschriften staan.
Alle C/D-segmenters stonden toen op hetzelfde platform, van de Fiat Tipo tot en met de Alfa GTV. Die lijst is te lang om op te noemen.
@jrk68:
Alfa 164
Saab 9000
Fiat Croma
Lancia Thema
Schiet me zo te binnen
@desjonnies:
Dat was een ander project.
Ik doel meer op dit lijstje.
Fiat, Tipo Marea, Bravo, Brava, Stilo,Coupe.
Lancia Delta, Dedra.
Alfa, 145, 146, 147, 155, 156, GTV, Spider
En dan ben ik er vast nog een paar vergeten.
@jrk68: MQB is niet eens meer een platform. Het zijn bouwstenen. Het gaat veel eerder, omvat veel meer dan ooit een platform strategie gedaan heeft. Het is de ultieme manier eenheidsworst te verkopen zonder dat de klant dat door heeft.
@mashell:
Ik moet ze wel nageven dat ze goed zijn in het verzinnen van pakkende 3 letter afkortingen.
Ook voor hun marketing afdeling heb ik veel respect. Je moet het maar kunnen, al die onzin en rommel zo mooi verpakken dat miloenen er met open ogen intrappen.
Bewijst wel hoe weinig verstand mensen hebben van het product….
@jrk68: Dat laatste bewijs je keer op keer weer ja :)
@FelixF:
Hahaha, probeer je weer recht te lullen wat krom is in opdracht van je baasje VAG.
Ik claim niet dat ik oneindig veel verstand heb van auto’s, wel dat ik er genoeg verstand van heb om die rommel waar jij voor preekt niet meer te kopen….
@jrk68: Ik vind het alleen amusant als mensen die regelmatig een autokrantje lezen denken dat ze alle ins en outs van de autoindustrie kennen. Leuk om lekker te lullen op een verjaardagsfeestje, maar mensen die er wel wat vanaf weten lachen je uit. Daarbij preek ik verder nergens voor, jij bent degene die elk item over VAG volspamt, maar als dat helpt om je VW-trauma te verwerken vind ik dat prima.
@FelixF:
Wiens brood men eet wiens woord men preekt…?
Ach, je weet niet beter zal ik dan maar zeggen…, om je toch een beetje in bescherming te nemen. Toch denk ik dat jij je energie beter in het maken van een fatsoenlijk product kunt steken. Daar hebben we meer aan. Nu is het. Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel….
@jrk68: Nou leugens is een beetje onaardig geformuleerd, maar aan het einde zullen de awards, verkoopcijfers en winst die VW maakt met de Golf en z’n broertjes wel aantonen dat je ongelijk had ja.
@FelixF:
Awards zijn geen garantie voor succes, vraag maar aan Fiat. Geen merk heeft er zoveel gewonnen in de geschiedenis.
Een succes kan ik de Golf 7 nog niet noemen, ik kom ze hier zelden tegen.
Voorbeeld, ik kwam er gisteren 1 tegen, net als 1 Ferrari Dino en 1 Suzuki Cappuchino, en 2 Peugeots RCZ om maar een paar zeldzaamheden te noemen.
@jrk68: Tja Nederland, het land waar een Golf een dure Duitse bak is.
@FelixF:
Zo duur is hij hier niet. Bijna dezelfde vanaf prijs als een Fiat 500L en die is duurder om te huren. Particulier is VAG hier een speler in de marge, alleen de Up! staat in de top 10 van particulier gekochte auto’s. Over die Up! beginnen de eerste horrorstories trouwens ook het web al te vinden….
@jrk68: hilarisch!
@mashell: een platform is toch ook in essentie gewoon een bouwsteen? Genoemde modellen hebben verschillende wielbasis net als het MQB platform die mogelijkheid biedt.
Wanneer de Golf VII een jaartje ouder is geworden krijgt het vast nog een prijs ‘Worlds most stolen car of the year’.
Het is pas maart en ze hebben nu al een car of the year… smh
En dan 19 foto’s van een Golf plaatsen. We weten al jaren hoe zo’n ding er uitziet. Er is niet zo heel veel veranderd de laatste jaren.
@rufctr01: oh dacht dat het een polo was
@rufctr01: & @cocksdriveaudi : Hahaa, lol. XD
Walter da silva….. toch nog een utaliaans tintje aan de golf….ik heb medelijden met die man, wat zal hij zich in moeten houden als je bedenkt dat de alfa 145/146/147/156 ook van zijn hand komen
@tmenges: Walter is weggeproveerd tot manager. Maar goed ook, anders had de Golf nu ook lelijke plastic deurgreepjes gehad in de C stijl.
Ik voel me net Theo Maassen in de sketch van “mengvoeders united”, maar deze prijzen en de Golf als winnaar tonen aan mij dat de autoconstructeurs qua innovaties en vernieuwingen, het verleggen van de grenzen uitgepetoet zijn .
‘veilig in het ziekenfonds, totdat de bom valt ‘
Kijk de lijst na van de roemruchte voorgangers van de zuto van het jaar award en u zult inhuilen uitbarsten.
NSU R0 80
Porsche 928
Renault R 16
Rover 2000
’t is slechts een greep. ……….
De auto is deaud.
De Kadett van de 21e eeuw is de winnaar.
Alles van innoverende merken wordt keihard gejat en uitgebuit.
Waar is de iPad van Van Halst? Hij kan voor de grievende medemens hier vast wel een analyse maken over hoe dit heeft kunnen gebeuren. Waarschijnlijk had Fiat meer moeten doordekken, en ontbrak het bij BMW aan scherpte om die beslissende pass te geven en ja… PSA had er geen zin in ofzo… Of matchfixing natuurlijk…
Nou van harte met je flutprijs. Consumenten hechten al jaren geen waarde meer aan de COTY award. Hoogstens interessant voor de grijze middelmaat die helemaal warm wordt van een Nissan Leaf (de vorige succesvolle winnaar).
Auteur van het artikel is niet op de hoogte van de lange financiële adem van Elon Musk en daarmee Tesla?
@Larick: Auteur is prima op de hoogte van het reilen en zeilen van zowel Tesla als Fisker. Lees de laatste alinea nog eens?
@sir_smokalot: Daar doelde ik ook op, er staat: misschien. Ik denk dat we er zonder meer vanuit kunnen gaan dat Tesla de komende jaren een groter research, marketing en operations budget heeft dan Fisker.
Vreemd dat bij car of the year niet rekening gehouden word met de betrouwbaarheidslijsten
@nasty: Wat is er dan bekend over de betrouwbaarheid van de Golf 7 waarop ze zich baseren kunnen?
@FelixF: het is wel waar dat vw het betrouwbaarste is van de hele vag zaak. Bovenaan de betrouwbaarheidslijsten hebben ze nochtans al jaren niet meer gestaan :)
@FelixF:
In het verleden behaalde resultaten voorspellen niet veel goeds….
Aangezien bij VAG de marges belangrijker zijn dan de klanttevredenheid, helpt dat ook niet mee aan verbetering van die verwachting.
Walter de Silva moet zich schamen voor zijn werk nu. Als je bedenkt wat hij vroeger allemaal mocht tekenen kan hij toch onmogelijk nog plezier hebben in zijn werk?!
Gelukkig ben ik in het bezit van een geslaagd ontwerp van zijn hand :)
@j00rs:
Schreyer is niet voor niets gevlucht naar de Koreanen….
Stelletje haters ook haha.
@schnitzelexpert46: Iets anders dan haat hebben ze dan ook niet in te brengen..
@audifreak: Altijd die onvolwassen huisvaders.
Denk dat er veel geld betaald is hiervoor. De Golf (en de rest van vag) is zeer onbetrouwbaar, en ze laten de klanten zitten met alle problemen, dus snap niet hoe dit kan.
2001 was de laatste terechte winnaar!
Leuk, nog wat prijsjes op de kast voor VW. Niet dat de klant er wakker van ligt, als het maar wegenbelastingvrij / 14% bijtelling is kon je de gemiddelde Neerlandsche leaserijder/wagenparkbeheerder nog een kartonnen doos op wielen met een VW logo erop aanbieden en zeggen dat het de nieuwste MQB-variant is.