XC90 bestuurder heeft in 3 jaar tijd 650 keer getankt

Auteur: , 70 Reacties

Dat is lekker broodjes scoren bij de pomp!

De Volvo XC90 is een reisauto pur sang. De auto is voorzien van uitstekende stoelen, het onderstel is lekker comfortabel afgesteld (zeker met luchtvering) en je hebt voldoende ruimte om nog eens wat mensen mee te nemen.

In het geval van de T8 kan dat eventueel vrij vlot, want met 407 pk heb je behoorlijk wat vermogen over. Het is overigens best knap dat Volvo destijds de XC90 T8 kon leveren als een zevenzitter, want bij de meeste grote plugin hybride SUV’s kwam de derde zitrij te vervallen. Daar heeft Volvo een concessie voor moeten doen, want de brandstoftank is namelijk vrij klein: slechts 50 liter.

Volvo XC90 T8 AWD Twin Engine Inscription '16

Met de occasion van vandaag betekent dat de vorige eigenaar erg vaak heeft moeten tanken. Ondanks het feit dat de auto precies 3 jaar oud is, staat er maar liefst 320.000 km op de teller! Op de redactie begonnen wij meteen met rekenen: hoeveel heeft deze vorige eigenaar in hemelsnaam getankt? Stel dat ‘ie 1 op 10 gemiddeld heeft gereden. Bij normaal gebruik en geregeld de accu volladen is dat goed mogelijk.

In dat geval heeft de vorige (Deense) eigenaar 640 keer hebben moeten tanken! Dat betekent dat hij in drie jaar tijd dat er 32.000 liter aan benzine in getankt. De gemiddelde benzineprijs was in de afgelopen jaar zo’n 1,55 euro in Denemarken. Dus in drie jaar tijd is er voor 49.600 euro aan brandstof alleen al doorheen gejaagd.

Volvo XC90 T8 AWD Twin Engine Inscription '16

De XC90 T8 in kwestie een zogenaamde ‘Inscription’-uitvoering met zo ongeveer alle mogelijk opties. Zo is de auto voorzien van 21″ velgen, luchtvering en een head-up-display. De enige twee opties die lijken te missen zijn het met leer beklede dashboard en de Bowers & Wilkins stereo. Interesse? Voor slechts 33.500 is deze Volvo van jou. De advertentie kun je hier bekijken.



70 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
1 op 10 deed een T-Ford 100 jaar geleden ook ..
Maar die hoefde dan ook niet zoveel accuโ€™s mee te torsen ..
@lincoln:
Ook geen ESP of een head-up display….๐Ÿ˜œ Wat is jouw punt?
@bennyweisz: Dat 1 op 10 waardeloos is.
@viezefreddyw: 1 op 10 doe ik bij 200 kpu, prima waarde!
@vonklausenburg: was het maar waar. Deed de mijne weg na 50.000 km. Dood en doodziek werd ik van dat tanken. Ritje naar de Alpen? 5x tanken, moeiteloos. Met een flinke rechtervoet loopt het ding 1-7 max, maar eerder 1-5/6.
We hadden een extra 10 liter tank want het aantal keren dat we met zweet in de naad de volgende pomp haalden, was niet meer te tellen.
En een โ€œreisautoโ€ is het ook al helemaal niet. 160+ is gewoon niet prettig (ook niet met luchtvering).
Ben blij dat ik ervan af ben en voor degene die het hier 320.000 km mee heeft uitgehouden neem ik mijn pet diep af!
@superfunky: Vrienden van mij precies hetzelfde verhaal. Mistte hun oude xc90 d5. Alhoewel ik de s80 die mijn vader had vele malen comfortabeler vond de xc90 ( als bijrijder iig)
@superfunky: hier nog zo iemand! Heb de auto na 10 maanden en 20.000km laten staan bij de dealer, Nada ‘ie daar al 41(!!) Dagen had gestaan in dat kleine jaar.

In DLD haalde ik eens een moyenne van meer dan 168km/u, waarbij ik na iets meer dan 1,5 uur van pomp naar pomp reed. Om gek van te worden!
@superfunky: de XC60 was wel heerlijk als reisauto. XC90 is gewoon te groot, lijkt me.
@viezefreddyw: wat wel weer mooi is om te zien, is de kwaliteit van het interieur. Want het ziet er na 320000km echt nog wel goed uit.
@mikje90: Dat viel me ook op inderdaad. Volvo heeft echt stappen gemaakt wat dat betreft. Ziet er nog keurig uit.
@viezefreddyw: huh? Veel van de oude types V70 zien er na zo veel km ook nog goed uit…
Alleen de S40/V50 serie en de V70serie van 2008 en nieuwer heeft een mindere indruk achter gelaten. Daarvoor was het echt wel in orde met hoe het interieur er uit ziet na een zwaar leven.
@volvo480gtt: Dat is ook weer zo inderdaad. Ik bedoelde het ook meer zo dat het interieur er niet zo gedateerd uit ziet als de Volvo’s van pak ‘m beet 10 jaar terug. Maar het was inderdaad wat slecht geformuleerd…
@mikje90: Ja maar het is wel pas 3 jaar oud
@mikje90: autostrade kms en vaak alleen rijden is dat logisch
@mikje90:
Het interieur van mijn vorige S-Type uit 2005 zag er met 270.000km ook nog als nieuw uit. Dus dat is echt geen Volvo-dingetje.
@viezefreddyw: ik wou dat ik dat haalde. Bij maximaal hypermilen zijn die waarden te halen, met een 80l tank kom ik echter alsnog best een eind. T is alleen ff slikken net nadat t pistool afschiet en je naar de prijs op de pomp kijkt. Maar zodra je wegrijdt ben je dat toch al weer vergeten en mag die 6 cilinder even zijn zang zingen.
@bennyweisz:

Een volle eeuw evolutie bijv. ..
80% van de tijdspanne van het bestaan van de brandstofmotor !!
@bennyweisz: Lincoln denkt weer interessant te doen.
@aschja: Niet zo interessant doen.
@lincoln: en hoeveel als de tankinhoud 100 l was :-)
@dwfc: Daar vraag je me wat… Even rekenen hoor, pfoe… Kom ik binnen 5 minuten op terug!
@dwfc: 320 keer
@lincoln: oh wacht, je bedoelt die model t die 600 kg weegt en een topsnelheid van 70 km/h heeft? Het verbruik van die auto vergelijk je met een moderne 7 persoons auto die 2 ton weegt en 200+ km/u gaat?…. hmm makes sense ja….
@lincoln: Er staat dat de schrijver het verbruik schat. Op werkelijkverbruik.nl staat dat een T8 minder dan 6 liter / 100 km verbruikt.
@healey:

Cijfers van de folderlezers van TNO ..
Laat maar niet serieus nemen dus ..
@healey: echt onzin-cijfers. Zodra de brandstof-motor op de snelweg aangaat, en je harder rijdt dan 100, kom je niet meer onder de 10 liter op 100.
@healey: Ligt het aan mij of zijn de cijfers op werkelijkverbruik.nl aan de erg lage kant? Zowel bij een 325d als een Giulia liggen ze 15% ร  25% onder mijn ervaringen. Een Giulia Veloce met 8.1L verbruik? Ya right :-)
@b00st: het is wel redelijk te verklaren denk ik; Mensen die verbruik bijhouden doen meestal ook hun best om het laag te houden
@azmo83: Zou een logische verklaring kunnen zijn, maar de cijfers zijn afkomstig van Travelcard tankpassen. Vaak dus firmawagens waar mensen nog iets minder omkijken naar het verbruik (zou ik denken).
@b00st: ik haal wel 8.1 met mijn Veloce…..
@ttr6: Das knap van je, ik kwam niet onder de 13 verbruik uit, zonder autosnelweg weliswaar.
Dan wordt elektrisch rijden misschien wel wat voordeliger.
4x in de week tanken. Goed voor de airmiles.
Wat mij het meest opvalt is dat de bestuurdersstoel er nog als nieuw uitziet; de bestuurder was erg klein van postuur ? De meeste lease-bakken zien er na 100K al slechter uit …
@dawwg: Tegenwoordig inderdaad bijzonder, iemand zonder overgewicht..
@dawwg:

Zijn in China Zweedse vlaggetjes op gestikt ..
Daarom zijn ze zo duurzaam ..
@lincoln: niks China, worden in NL gemaakt.
@dawwg: Een stoel heeft meer te lijden van veel in en uit stappen. Deze beste man ging zitten en kwam er het eind van de dag pas weer uit..
@techniekmeneer: niet met die 50 liter tank. Op de duitse snelwegen kan ik iedere twee uur even uitrusten bij een pomp. (in- en uitstappen) Zit dan serieus na te denken of ik niet sneller reis door langzamer te gaan rijden.
@hehe: heel herkenbaar dit!! Heb ik ook zo vaak zitten bedenken! Wat een k auto. Zelfs de dealer gevraagd of ze de accu niet konden verwijderen er een 120liter tank voor terug plaatsen. Helaas.
Gemiddeld verbruik ligt op bijna 1 op 15 (spiritmonitor, min 25.000km). Als 400 km per dag rijd zal er veel snelweg bij zitten, verbruik bij constante snelheid is nihil, voor de stad gebruik je electro.
Als het 200 enkele reis naar kantoor is kan je wel 1 op 20 halen.
Maar diesel lijkt mij alsnog handiger , want hij DK zou het vast geen 7% zijn.
@b088y: Forenzen die 2 keer per dag laden kunnen inderdaad zo’n 25000km per jaar op elektriciteit rijden. Even 130km/u aanhouden zal dan niet lukken en die snelheid geeft een enorme bak luchtweerstand
@b088y: 1 op 20 kunnen heel veel auto’s halen, maar slechts heel weinig bestuurders kunnen dat over langere tijd.
320.000 kilometer lang zuinig rijden is niet voor veel mensen weggelegd.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@potver7: Voorziening om NIET op je mobiel te hoeven kijken?? Of bedoelen ze een make-up spiegel??
“In dat geval heeft de vorige (Deense) eigenaar 640 keer hebben moeten tanken! Dat betekent dat hij in drie jaar tijd dat er 32.000 liter aan benzine in getankt.” Hij was met het schrijven van het artikel nog niet van de schrik bekomen :P
Dat er een relatie zou zijn tussen de 50 liter tank en de derde zitrij is onzin de latere modeljaren XC90T8 hebben een 70 liter tank
@willeme: Was de gemiddelde benzineprijs in Denemarken? Of reken je met de Nederlandse?
Ding heeft nog best wat ruimte achter de 3e zitrij, dat valt me reuze mee. Tenzij het stoelen zijn voor kabouters.
Maar een hele prestatie is het zeker, zoveel rijden.
Was misschien voordeliger geweest om er een honda diesel generator achter te hangen.
@geoyuri:

LOL ..
Dat zou de ultieme stunt zijn ..
Bijna net zo erg als met een outlander phev met caravan erachter op vakantie gaan zoals een maat van me deed. Moest elke 200-250 km tanken. Leuk joh…
Geeft wel weer wat er mis is met hybrides..
33500โ‚ฌ!? Voor 33500dkk zou ik het overwegen.
Doe mij maar een nieuwe GLE.
Lekker veel Airmiles pik!
Heeft 10.67 (11) onderhoud – service beurt gehad. Gemiddeld elke 3,5 maand. Vanuit gegaan van een 30.000km interval.
@dailydriver: Als se exceptionele dingen of storingen zijn. Sta je zowat om de maand bij de dealer.
Zelfs die ouwe van mij achterin de 70 houdt het met zijn stramme botten nog 1000 km uit in zijn XC90! Dus met het comfort zit het wel goed.
iedereen zegt dat diesel beter was geweest, om een ruwe calculatie te maken: diesel is ruwweg 20% goedkoper in DK dan benzine. dus had hij EUR 10.000 kunnen besparen. Echter, kijk ik niet van om als de T8 ook ruwweg EUR 10.000 goedkoper in aanschaf of 20% goedkoper in leasetarief geweest is in DK. dus ja… was je dan echt goedkoper geweest met diesel onderaan de streep zoals velen hier snel concluderen?
@arashrsf: wat kan die man die paar centen nou schelen iemand die zo n auto nieuw koopt is geen pauper hoor ๐Ÿ˜‚
@arashrsf: maar het verbruik is ook ruwweg 20% lager met diesel (neem aan dat er weinig elektrisch werd gereden met die afstanden). En je moet ook niet om de 4u gaan tanken.
ik vindt, ook met 320k, zo’n glimmend stuur altijd zo ranzig. heeft zo iemand dan nooit een keer z’n stuur schoongemaakt? een lederen stuur hoort mat te zijn, niet hoogglans zwart.
@shogun: glad van het neussnot, je moet toch wat in de file.
@shogun: een leren stuur is versleten als ie mat is ๐Ÿ˜‚
Ik zit ook rond de +100k/jaar maar dan wel met vele verschillende autos:-)
Srry hoor jongens weet nie wat jullie rijden maar vast een e- bike ofzo.. 1 op 10 is erg zuinig voor een V8 en verder snap ik niet wat er zo interessant is aan een auto met 335.000 km…autoblog moeten we de ellende van een ander gaan kopen waar elke lager van gebruikt is ๐Ÿ˜ƒ๐Ÿ˜ƒdoe ff normaal man met dat hok…
@fred_hagelaars: V8? 2.0l 4 cil. ๐Ÿ˜‰
Omdat de elektromotor van de XC90 T8 slechts ca. 25 km actieradius heeft en de T8 400 kg zwaarder weegt en een kleinere benzinetank heeft, had ik in 2017 een XC90 T6 (alleen benzinemotor) besteld, maar die bleek in de praktijk 1 op 6 te rijden en maakte regelmatig noodstops terwijl er alleen een auto langs de weg normaal in een parkeervak stond en het geluid van de viercilinder bij volle belasting vond ik niet prettig.. Daarom hem binnen 1 jaar ingeruild voor een X5 met V8 van hetzelfde bouwjaar en 130 pk sterker (40% beneden de nieuwprijs, dure duitse auto’s schrijven enorm af, ondanks alle valse praatjes van hun fans en door de duitse automobielindustrie betaalde propagandablaadjes als Autoweek), ik rijd nu minstens 20% zuiniger en heb geen noodstops meer, BMW is wat betreft veel beter.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).