• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

YES! Van deze nieuwe F1-regels worden we blij

Auteur: Author, gepost 25 januari 2017 om 09:21 – 49 Reacties

Schmafety car


Voor kijkers werd het plezier in de Formule 1 nogal vergald door een overmaat aan regeltjes en straffen waar velen geen touw aan vast konden knopen. Daar komt per 2017 gelukkig verandering in!

Gisteravond is door de FIA bevestigd dat het reglement op de schop gaat. Zo worden coureurs vanaf komend seizoen niet meer bestraft voor een eventuele aanrijding, tenzij meteen duidelijk is wie als schuldige partij kan worden aangewezen.

Hartstikke mooi, want dat geeft coureurs weer de ruimte om het gevecht aan te gaan zonder dat ze bang hoeven te zijn voor een tijdstraf of erger. Mogelijk krijgen we daardoor weer cowboy-acties te zien die we sinds het voortijdige pensioen van Pastor “no claim” Maldonado zo vurig missen.

We gaan door, want er is meer positief nieuws! Na safety car-situaties worden we vanaf nu getrakteerd op een heuse staande start! Chaotische races worden dus nog chaotischer en da’s precies waar de kijker op zit te wachten. Houd daarbij in het achterhoofd dat coureurs weer meer zelf moeten doen bij het optrekken vanuit stilstand, dus dat belooft wat.

Verder gaat de pitlane vanaf nu 30 minuten voor de start van de race open, om 10 minuten later te sluiten. Dit heeft te maken met het feit dat coureurs present moeten zijn als het nationale volkslied ten gehore wordt gebracht, wat 14 minuten voor de start gebeurt. Lekker belangrijk.

Ook interessant!

  • f1 rechten ziggo
    'Ziggo verliest F1 rechten'
  • Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
    Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
  • Kvyat F1 zitje
    Daniel Kvyat heeft weer een zitje in de F1
  • Online F1 kijken: welke gratis en betaalde streaming opties zijn er voor Formule 1?

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

fia, Formule 1, Racing

Vorig bericht: « Zo achterlijk snel wordt de nieuwe Ford GT
Volgend bericht: Gaat de Mercedes hypercar er zo uitzien? »

Lees Interacties

Reacties

  1. snorrie zegt

    25 januari 2017 om 09:24

    Staande start na de safety car wordt helemaal mooi!

    Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      25 januari 2017 om 13:03

      @snorrie: Als ze nu ook nog eens die regel afschaffen die er voor zorgt dat een circuit eerst droog gereden wordt achter een SC…zodra de race aanvangt moeten ze al weer naar inters switchen, gaat nergens meer over.

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        25 januari 2017 om 18:33

        @skinnybmw: klagen…

        Over die regel is een half jaar geleden al een besluit genomen, dat gebeurt niet meer.

        Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    25 januari 2017 om 09:27

    Hier word ik zeker blij van. Geen straffen meer bij een botsinkje en een staande start na de safetycar. Top toch? Beetje bij beetje gaat het allemaal de goede kant op. Ik ben echt een stuk nieuwsgieriger naar aankomend seizoen met al de veranderingen dan ooit tevoren.

    Login om te reageren
  3. Aquios zegt

    25 januari 2017 om 09:28

    Op zich positief, alleen een stilstaande start na een safety-car situatie vind ik vreemd. Dat vertraagt de hele race enorm volgens mij. Van mij hoeft dat niet zo.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      25 januari 2017 om 09:32

      @aquios: Kost een minuutje of 2 extra. Pacecar vertaagt een minuutje in de laatste ronde. Dan naar binnen. Iedereen rolt naar de start. Stilstaan en los.

      Login om te reageren
      • Aquios zegt

        25 januari 2017 om 15:25

        @gregorius: maar het vertraagt wel. En ik vind zo’n rollende start veel eerlijker. Je hebt al een kans gehad bij het begin. Maar zo denk ik… :p

        Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      25 januari 2017 om 11:11

      @Aquios: ik ben ook meer voor een rollende herstart, maar dan het nascar-model waarbij je vanaf de streep gas mag geven

      Login om te reageren
      • Aquios zegt

        27 januari 2017 om 11:40

        @87sandyd: Dat zou mijn voorkeur ook hebben. Uiteraard wel een stilstaande start bij het begin, puur voor de spanning en sensatie en dan na elke safetycar gewoon een rollende start.

        Login om te reageren
  4. mashell zegt

    25 januari 2017 om 09:30

    Maar die staande start dan toch hopenlijk wel simpel. Dus de safety car stopt op het rechte stuk. All auto’s parkeren, 10,9…3,2,1 and go. Want dat wat we vroeger hadden, dat de coureurs uit de auto gingen, de monteurs met de bandenwarmers gingen rondrennen was zo ongelooflijk saai.

    Login om te reageren
  5. sjeppie156 zegt

    25 januari 2017 om 09:34

    Dus als er een sc is geweest moeten ze ala rode vlag allemaal weer op de grid gaan staan?

    Login om te reageren
  6. sjaterantekomen zegt

    25 januari 2017 om 09:34

    En nu nog de V10 of V12 terug!

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      25 januari 2017 om 15:18

      @sjaterantekomen: Eens. En voormij mag de V8 dan ook. Als ze die 6 pitter dan maar schrappen

      Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    25 januari 2017 om 09:35

    Hoeveel dagen nog tot 1e race weekend?

    Login om te reageren
    • cpp1 zegt

      25 januari 2017 om 09:38

      @dutchdriftking: nog 2 maanden

      Login om te reageren
    • ae86 zegt

      25 januari 2017 om 09:39

      @dutchdriftking: over 58 dagen start de Grand Prix van Australië!

      Login om te reageren
    • lh44mv33sp11 zegt

      25 januari 2017 om 11:57

      @dutchdriftking: http://whenisf1on.com/

      Login om te reageren
  8. gregorius zegt

    25 januari 2017 om 09:36

    Dat nationale volkslied moeten ze afschaffen; tenenkrommend is dat. Bij de meeste landen zie je een paar enge mannen op de voorgrond staan. Dat je nou in zo’n schurkenstaat rijdt, ok, maar moeten die mensen ook nog op tv voor 3 minuten terwijl een lelijk kind een lelijk vals onverstaanbaar lied zingt?

    En dat hele gedoe met ‘bekende mensen’ die geen reet met de ‘sport’ te maken hebben die dan op de grid moeten lopen voor een race: wat een onzin.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      25 januari 2017 om 09:38

      @gregorius: Wie betaalt, bepaalt? ;)

      Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      25 januari 2017 om 10:14

      @gregorius: Maar dat is toch al jaren zo geweest? Er zijn al jaren bekende mensen en celebrity’s aanwezig bij de Formule 1. Het is een en al show en schijn. Al jaren.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        25 januari 2017 om 10:29

        @viezefreddyw: Bij die questionnaire die aan de fans werd voorgelegd vorig jaar, was het ook een vraag: meer of minder celebreties die niks te doen hebben met racen. Het is dus een punt waar wel naar gekeken wordt.
        Ik begrijp niet dat er een Canadeze jongen, die liedjes inzingt, aanwezig mag zijn tussen de winnaars van een GP in Monaco.
        Het was ook heerlijk hoe verveeld beide Williams zusters voor zich uitkeken in Texas en Mex.
        Als ik dan toch kan/moet kijken hoe DC of Kai door t veld loopt, hoor ik m liever iets vragen over wat er anders is aan de auto of wat de coureur/team baas vindt van een beslissing, dan dat er een of ander leeghoofd vertelt dat hij/zij al jaren fan is van Mercedes, terwijl hij/zij naar een McLaren wijst.

        Login om te reageren
        • arjontje zegt

          25 januari 2017 om 10:34

          @gregorius: idd wat heb ik mij daar aan zitten ergeren. Was er een spannend gevecht op de baan bezig, moeten we even kijken hoe die bimbo van een Hilton 1,5 uur naar de start eens een keer in de pitbox gaat zitten. Rot op man. Zo ook als er een coureur uitvalt. Even laten zien dat hij uit de auto is en klaar. Niet de hele walk of shame uitzenden.

          Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          25 januari 2017 om 10:41

          @gregorius: Ik ben het met je eens, ik snap zelf ook niet dat zo’n kereltje daar staat.

          Maar er zal vast een reden zijn waarom hij er staat. Ik weet natuurlijk niet de exacte reden maar ik kan me best voorstellen dat ze het expres doen. Justin Bieber is nu natuurlijk hartstikke in en hip. Misschien is hij op dat moment wel een soort van uithangbord voor het jonge publiek.

          Ikzelf heb er ook helemaal geen reet mee en het boeit me ook niet dat er celebrities aanwezig zijn, maar ik kan me voorstellen dat ze het expres doen om kijkers te trekken.

          Login om te reageren
    • vonklausenburg zegt

      25 januari 2017 om 10:21

      @gregorius: F1 is volgens mij nooit iets anders geweest dan een mooie sport om te kijken tijdens een race maar een yuppenclub naast de baan en voor en na de race. Dat volkslied is een goed idee, vrijwel alle landen zijn patriottistisch ingesteld, met uitzondering van een paar West-Europese landjes.

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      25 januari 2017 om 10:54

      @gregorius: Dat vind ik persoonlijk minder erg dan die celebrities die de podiuminterviews doen. Soms is het amuserend en af en toe is er ook een celebrity aanwezig die wel wat van de sport weet, maar in de meeste gevallen werkt het gewoon niet. De meeste celebs hebben geen flauw idee van hoe de sport werkt, dus de vragen die ze stellen zijn vaak echt slecht of komen houterig over doordat ze via een oortje ingefluisterd worden. Of wat te denken van die Spaanse zanger die de podiuminterviews in Spanje deed? De man kon niet eens fatsoenlijk Engels. Dat werkt gewoon niet, en dan heb ik liever een Brundle, Coulthard of Jordan op het podium.

      Login om te reageren
  9. pomoek zegt

    25 januari 2017 om 09:37

    Ik weet niet, meer chaos bij een herstart is leuk maar wat als daardoor de race opnieuw moet worden afgebroken en herstart?

    Login om te reageren
  10. rob5nismo zegt

    25 januari 2017 om 09:40

    Beetje dtm achtig met het pit window

    Login om te reageren
  11. pinut187 zegt

    25 januari 2017 om 09:48

    Dat worden een hoop staande starts dan, leuk!

    Login om te reageren
  12. willeme zegt

    25 januari 2017 om 09:48

    Deze regeltjes waren perfect geweest voor Jos Verstappen. Wat kon die kerel starten zeg. Het maakte bijna niet uit in wat voor zeepkist hij zat, bij de vierde bocht was hij er meestal wel een stuk of 5 auto’s voorbij.

    Login om te reageren
    • ahs1979 zegt

      25 januari 2017 om 10:03

      @willeme: ik denk dat Alonso ook wel content is hiermee…

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      25 januari 2017 om 10:43

      @willeme: Max zal er vooralsnog niet blij mee zijn denk ik.

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      25 januari 2017 om 10:46

      @willeme: Stel je eens voor, een F1 met Jos op de top van zijn kunnen en Pastor Maldonado en Andrea de Cesaris ook op de grid. Dan had je drie à vier gegarandeerde safetycarsituaties en had Jos gewoon kinderlijk eenvoudig wereldkampioen kunnen worden.

      Login om te reageren
  13. spykerboy zegt

    25 januari 2017 om 09:50

    Goed begin van de overname!

    Login om te reageren
  14. goodolddays zegt

    25 januari 2017 om 09:53

    Als ze de regels wat betreft inhalen nou is bijna volledig schrappen, races als Senna vs. Mansell in Monaco. Dat wil ik zien!

    Login om te reageren
  15. janmetdelangeachternaam zegt

    25 januari 2017 om 09:54

    Dat nieuwe management begint goed

    Login om te reageren
    • fordnut zegt

      25 januari 2017 om 10:12

      @janmetdelangeachternaam: FIA en het nieuwe management zijn 2 verschillende dingen.

      Login om te reageren
  16. snorrie11 zegt

    25 januari 2017 om 10:11

    Dus met zo’n race als Brazilië starten ze gewoon 9 keer opnieuw? Tsja, ik weet het niet.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      25 januari 2017 om 10:30

      @snorrie11: Nope. Tijdens erge reden, zal er waarschijnlijk nog steeds niet stilstaan gestart worden.

      Login om te reageren
      • dennisjuh95 zegt

        25 januari 2017 om 12:46

        @gregorius: Dat is dan weer typisch, alsnog een uitzondering op de regel om het makkelijk te houden

        Login om te reageren
  17. ghost zegt

    25 januari 2017 om 10:48

    Haha lekker! Nu nog die motoren in 2021 en ik doe voortaan een petje op als F1-fan.

    Login om te reageren
  18. hamerhaai zegt

    25 januari 2017 om 11:07

    Euhm, die herstart na de SC?
    Wat is de bron hiervan? Wie heeft dit gezegd? :)

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      25 januari 2017 om 11:58

      @hamerhaai: Dat is enige tijd geleden al vastgelegd. Zie ook dit artikel van Autosport.com http://www.autosport.com/news/report.php/id/127269

      Login om te reageren
  19. ArnoldH zegt

    25 januari 2017 om 11:50

    Laat ze die tijdstraffen tijdens de race afschaffen. Stop and go of door de pitsstraat rijden tijdens de race, houdt het lekker overzichtelijk

    Login om te reageren
  20. Edge zegt

    25 januari 2017 om 11:56

    @MauritsH: Kleine correctie: De pitlane gaat 30 minuten voor de start open en sluit 10 minuten later. Effectief 20 minuten voor de start dus. 14 minuten voor de start is vervolgens het moment waarop de coureurs present moeten zijn voor het volkslied.

    Login om te reageren
    • Author zegt

      25 januari 2017 om 11:59

      @edge: correct! Gaan we fixen, dank voor je bericht :)

      Login om te reageren
  21. rolov zegt

    25 januari 2017 om 12:40

    Tanken moet terug. Daar wacht ik op.

    Login om te reageren
    • bartjeeh zegt

      25 januari 2017 om 15:31

      @rolov: 2018 toch

      Login om te reageren
  22. zippy1964 zegt

    25 januari 2017 om 13:15

    Staande start na de SC gaat ‘m niet worden. Dan gaat (bijna) iedereen als de staande start gedaan moet worden de pits in en haalt zich nieuw rubber. Leveren ze geen ronde in en hebben niet het risico te crashen bij een staande start. Of ze moeten de pitstraat sluiten tijdens de SC periode en de pits pas weer open stellen 1 ronde nadat de nieuwe start is geweest.

    Login om te reageren
  23. mrrallycross zegt

    25 januari 2017 om 16:19

    Zal max blij mee zijn!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North