Wat is de leukste youngtimer met 300 pk of meer? Spoiler: er is een hoop leuks verkrijgbaar.
De youngtimerregeling is een bijzonder geval. Sommige landen hebben nu eenmaal hun gekke wet- en regelgeving. Zo mag je in de VS wapens op zak hebben, maar kun je in sommige staten geen abortus plegen. In Duitsland is alles aan regels, structuren en protocollen gebonden, maar kennen ze geen maximumsnelheid voor de snelwegen. En in Nederland is men bezig de automobilist zoveel mogelijk uit te kleden, maar is er wel een youngtimerregeling.
Vandaag gaan we kijken naar de leukere kant van dit fenomeen. Autobloglezer Chris is op dit moment eigenaar van een BMW 335i Gran Turismo uit 2013, eentje met xDrive-vierwielaandrijving. Echter, de tijd is gekomen dat deze auto eruit gaat. Chris gaat zijn eigen bedrijf opstarten en daarvoor is hij op zoek naar een comfortabele doch snelle youngtimer. Een belangrijke eis is dat de auto voorzien is van vierwielaandrijving. Chris gaat geregeld op wintersport en dan is het een uitkomst.
De wensen en eisen voor een youngtimer met 300 pk of meer kun je hieronder lezen:
Huidige auto: | BMW 335i Gran Turismo |
Koop / Lease: | Koop |
Budget: | € 20.000 |
Jaarkilometrage | 25.000 |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Vanwege een eigen bedrijf nu eens op zoek naar comfortabele maar toch snelle youngtimer (300+ pk) |
Gezinssamenstelling: | Samenwonend zonder kinderen |
Voorkeursmerken / modellen: | BMW, of anders premium gevoel, dus geen veelvuldig gebruik van hard plastic. |
No-go merken: | Aziatische, omdat ik hier vanwege mijn lengte (197cm) niet comfortabel in zit. |
Disclaimer: youngtimer met 300 pk (of meer dus)
Voordat we starten, een kleine disclaimer. Ja, er zijn fiscale voordelen aan het rijden met een youngtimer. 15 jaar geleden was een Mercedes W124 een youngtimer, een oude E-Klasse die mogelijk betrouwbaarder was dan een (toen) nieuwe. Tegenwoordig zijn 15 jaar oude auto’s met veel luxe en vermogen geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken qua onderhoudskosten. Vergeet ook niet dat je een BTW-correctie dient te doen. Youngtimer rijden moet je vooral een beetje uit overtuiging doen. De kosten die je bespaart gaan linea recta richting de merkspecialist.
Audi S5 quattro Coupé (8T)
€ 18.950
2007
155.000 km
In principe konden we dit gehele overzicht met Audi’s invullen. Er zijn veel modellen met meer dan 300 pk én vierwielaandrijving. In dit geval raden we de Audi S5 aan. Waarom? Omdat dit zó veel cooler is dan een 335i Coupé. De Audi S5 is nog altijd een van de fraaiste auto’s van Walter de’Silva (aldus Walter de’Silva). Het totaalplaatje klopt ook uitstekend.
De motor is een 4.2 V8 die meer op koppel is afgestemd dan de RS4 (die op de rollenbank nauwelijks meer vermogen levert). Het blok klinkt ook goed, wel even de kettingspanners in de gaten houden maar dat geldt voor alles in dit rijtje. Het interieur is nog altijd bovengemiddeld fraai. Ondanks dat dit een youngtimer is, is het pas de vorige generatie Audi S5. Als je meer ruimte zoekt, is een Allroad 4.2 quattro ook een geweldig apparaat.
Volvo S80 V8 AWD
€ 15.950
2007
145.000 km
Kijk, het hoeft helemaal niet hopeloos Duits te zijn. Wat te denken van deze Volvo? De auto is relatief modern, dus je hebt niet direct een hele oude auto voor d deur staan. Daarbij is ‘ie erg onopvallend, dus je stoot niemand tegen het hoofd. En onder de kap ligt een 4.4 liter V8 waarmee je iedereen kunt verrassen. Dit zijn bovengemiddeld vlotte auto’s. Sportief is ‘ie in de verste niet.
Daar is de S80 V8 ook niet op afgestemd en dat is ergens ook heel erg verfrissend. Het interieur is aanzienlijk beter dan dat van de Amerikaanse en Japanse concurrentie. Nadeel? Het is wel erg braaf en saai. Ja, er is een V8 aan boord, maar die klinkt bovengemiddeld ingetogen en héél erg snel is ‘ie ook weer niet. Maar hey, zonder dat budget eraan gaat en zonder dat de auto notoir onbetrouwbaar is, valt ‘ie perfect in de aanvraag.
Volkswagen Phaeton Lang 4.2 4Motion Highline 4-zitter (3D)
€ 14.995
155.000 km
2007
De Volkswagen Phaeton is de Youngtimer der Youngtimers. Nieuw waren ze schreeuwend duur en vonden mensen het het geld niet waard. Dat was overigens een misvatting, want de Phaeton is misschien wel meer premium dan de Audi A8. Qua onderhoud is deze Volkswagen dat sowieso, want de nodeloos complexe auto is briljant als alles werkt. Ogenschijnlijk eenvoudige reparaties kunnen alsnog prijzig uitvallen.
Aan de andere kant: je hebt een topklasse limousine. De beste motor die je kunt kiezen is de 4.2 V8. De V6 is niet voldoende krachtig en de W12 is een atmosferische zesliter twaalfcilinder. In het budget kun je de mooiste uitkiezen. Laat de exemplaren van 10 mille of minder links liggen. In veel gevallen zitten er reparaties aan te komen. Zoek de netste pre-facelift V8 die je kunt vinden. Importeren uit Duitsland loont bij de Phaeton enorm.
Jeep Grand Cherokee SRT (WK)
€ 19.950
2006
160.000 km
Hard plastic! Ja, deze Jeep heeft het. En daardoor zou je kunnen denken, laat maar zitten. En in de meeste gevallen klopt dat ook. In principe moet je gaan voor een basis-versie (als goedkoop Land Rover alternatief) of deze topper. De Jeep Grand Cherokee in SRT-8 trim is namelijk erg bijzonder. De 6.1 liter V8 is goed voor 425 pk. De prestaties zijn bovengemiddeld goed.
Dit apparaat knalt in 5 seconden rond naar de 100 km/u. Daarbij klinkt de V8 bovengemiddeld lekker. Het verbruik is uiteraard hoog, maar reken maar dat dat ook geldt voor de andere auto’s in dit overzicht. 300 pk kost nu eenmaal brandstof. Dat de Grand Cherokee een tikkeltje goedkoop aanvoelt, zegt niet dat ie hopeloos onbetrouwbaar is. BMW zou willen dat ze zo’n betrouwbare V8 konden bouwen.
Yolo: Porsche Cayenne Turbo (957)
€ 21.950
2007
130.000
Lang leve de afschrijving. Een 957 Turbo behoort gewoon tot de mogelijkheden. Dat is werkelijk ongekend. Ook het feit dat een vrij modern ogende Porsche al een youngtimer is. Ondanks het foute imago van de Cayenne, zijn het enorm machtige auto’s. Ja, het is een SUV, maar voor een SUV rijdt het uit de kunst. De Porsche Cayenne is ruim en écht heel erg snel.
Porsche-paardenkrachten voelen normaliter ietsje groter aan en dat is met de 957 Turbo niet anders. Qua onderdelen, benzine en onderhoud loop je erop leeg. Maar ja, dan is een beetje inherent aan een Duitse Youngtimer die je ambieert. We vonden enkele hele nette exemplaren. Let vooral op zo origineel mogelijke modellen met zo compleet mogelijk historie.
Ultra Yolo: Bentley Continental Flying Spur
€ 28.995
2005
185.000 km
We weten het, we zitten maar liefst 9 mille boven het budget met deze Bentley. Maar hey, waarom niet? Natuurlijk, ‘je loopt erop leeg’, maar dat is een holle frase natuurlijk. In principe heb je met deze Continental Flying Spur de kosten van een Volkswagen (Phaeton) voor de aanschafprijs lager dan een nieuwe Golf (die kosten 32 mille tegenwoordig).
En met de Flying Spur heb je alle: een extreem krachtige twaalfcilinder, vierwielaandrijving en alle mogelijk denkbare luxe. Qua afschrijving is het ergste al achter de rug. Alleen zul je dus elke keer na een onderhoudsbeurt je tarieven moeten herzien. En bekijk de onderstaande video heel erg goed:
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
thearchitect zegt
Een startende ondernemer een Porsche Cayenne van 15 jaar adviseren, vind ik buitengewoon slecht advies. Zelfs als YOLO.
kevindb zegt
Eens, maar de hele aanvraag is niet echt een hele verstandige voor een startende ondernemer. 300 pk 4wd is niet echt verstandig natuurlijk.
Zonder enige vorm van onderzoek gedaan te hebben maar valt een Lexus RX450h niet binnen de wensen, behalve dat het een Aziaat is? Hyundai Santa Fe van de tweede generatie? Stuk voor stuk betrouwbaarder als alles wat hier genoemd is.
saxoke zegt
@kevindb: succes om een Santa fe met 300pk te vinden
okdoei zegt
@kevindb: gs450h kon ik vinden. Sowieso vind ik de reden waarom geen Aziaat vrij debiel, want Aziatische auto’s zijn altijd klein?
Een GS is bijvoorveeld al een stuk groter dan een A5.
BerlingoHdi zegt
@okdoei: Gaat niet om het formaat van de auto maar om de stoel, zittingen zijn vaak wat kort voor ons lange Nederlanders, een bovenbeenverlenger Icm sportstoelen zou dit kunnen oplossen.
Benny_Weisz zegt
@thearchitect:
En een VW Phaeton wel??
seatleon zegt
Ik weet niet of ik als ik net een bedrijf zou starten mezelf zou trakteren op een dergelijke auto. Het zijn allemaal (om met Scotty te spreken) “endless money pits”. Zeker met de km-standen die hier worden geadverteerd moet je niet gek opkijken van reparaties van enkele duizenden Euro’s. Als startende ondernemer kan je vaak je geld beter gebruiken. Uiteraard kan dat van geval tot geval verschillen.
Mijn advies zou zijn: koop een auto die als ie nieuw zou zijn geweest ook binnen het budget zou passen.
alcantara zegt
Ik snap nooit dat de aanschafprijs altijd een vrij harde eis is.
Maar de overige kosten (brandstof, belasting, onderhoud) totaal niet aan bod komen.
Terwijl dat uiteindelijk veel zwaarder weegt in je budget dan alleen het stukje afschrijving.
flutterby zegt
@alcantara: inderdaad, persoonlijk kijk ik liever naar de TCO.
https://www.berekenhet.nl/ondernemen/auto-van-de-zaak-of-in-prive.html
padoempats zegt
@alcantara: je snapt het nooit?
Wellicht dat het iets te maken heeft met geld dat iemand beschikbaar heeft op een moment en geen lening wil afsluiten voor meer. Ik begrijp het heel goed dat aanschafprijs de meest bepalende factor is
ouwedibbes83 zegt
@padoempats: dat is voor een startende ondernemer wel een kortzichtige visie; auto’s met een vergelijkbare aanschafprijs kunnen ver uiteenlopende maandelijkse kosten met zich meebrengen, die zwaar drukken op je winstgevendheid (of “burn rate”)
Van die maandelijkse lasten kun je gemakkelijk een indicatie krijgen, dus als hier iets tussen zit wat de aanvrager interessant lijkt, is dat een verstandige tweede stap voor de vergelijking. Maar een auto kopen is voor velen hier niet enkel een rationeel proces, dus in die vergelijking weegt vast heel zwaar mee hoe blij je denkt te worden van het rijden in de auto van je keuze!
roderickje zegt
@alcantara: en dan nog de brandstof die er in moet. Kom je niet weg met €0,19 cent per kilometer
verudin zegt
Rijd je eenmaal Phaeton, wil je niets anders meer. Absoluut de Langstreckenmeister.
Inmiddels de 2e (eerste W12, nu 4.2 V8), tussendoor van alles geprobeerd, maar terug bij de Phaeton. Opties als adaptive cruise-control, stoel verwarming/ventilatie/massage, stuurverwarming – en dat in een auto van meer dan 15 jaar oud.
Ideaal ook voor een startende ondernemer in NL – de niet-kenner vindt het een mooie Passat, de kenner kan het waarderen. Nooit afgunst, zoals bij een Cayenne, E65/E66, W221.
baf07 zegt
@verudin: een tijd geleden ook serieus naar gekeken, maar paste niet in m’n budget qua brandstofkosten en verbruik. Rij je veel kilometers en al met een gastank?
verudin zegt
@baf07: rijd ruim 50.000km per jaar, zonder LPG. Import uit Zwitserland bij 130.000km en inmiddels ruim 75.000km verder. Laat de auto onderhouden bij een specialist in de buurt en de onderhoudskosten vallen mij mee.
Ter vergelijking:
Heb in het verleden ook een 420i geleast. Het leasebedrag + brandstof + het salaris dat je jezelf moet uitkeren om de bijtelling te compenseren maakt die auto > 1.000 €/mnd duurder.
kniesoor zegt
Geen enkele BMW of Mercedes als optie ? Ben niet zo thuis in de x-drives, maar een goede E-klasse 4Matic voor deze prijs moet toch wel lukken, zou je zeggen.
hanse1one zegt
@amghans: Inderdaad
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/mercedes-benz-e-500-avantgarde-4-matic-benzine-grijs-e043fde6-c270-40c4-a0ca-5255ae2bc76f?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Verkoopprijs: € 9.900,-
Kilometerstand: 132.567 km
Bouwjaar: 02/2005
hanse1one zegt
Of een dikke V10
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/audi-s6-5-2-v10-fsi-pro-line-quattro-autom-benzine-beige-09f25795-fee5-4736-9d07-f91e3ba4e0f1?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Verkoopprijs: € 18.950,-
Kilometerstand: 115.073 km
Bouwjaar: 09/2007
jollykart zegt
Hoewel Aziatisch, er staat ook een Honda Legend te koop. 3.5l V6 295 pk, standaarden 4wd. Kan me niet voorstellen dat die auto te krap is. Slechts 13000 en ook qua running costs een stuk interessanter dan de meeste auto’s hierboven.
Of een V70 R awd uit 2005. Ook een auto waar je niet op leeg loopt en waarmee je bij een klant voor de deur kan komen.
wimof zegt
5 pk te weinig en daarom kwam hij er niet in (voor) (de lijst)
flutterby zegt
@wimof: dat ga je echt niet merken hoor..
wimof zegt
IK zou willen zeggen, weet ik maar het was een criteria en de Honda kwam een ietsiepitsie tekort, mocht het niet zijn dat bij de anderen er al veel paarden door ezels vervangen zijn.
flutterby zegt
@jollykart: het topmodel heeft altijd duur onderhoud, ook een Volvo. Waarschijnlijk heb je geluk gehad maar als je hem perfect wilt hebben ben je zo het aankoopbedrag kwijt aan onderhoud. Bijna elk onderdeel wijkt af van de standaard V70 als ik mijn collega mag geloven. Meestal kan je beter net het model onder het top model kiezen.
tenaci zegt
@jollykart: die Honda zou mijnsinziens zo’n beetje de enige verstandige keuze xijn
tenaci zegt
Dus…. Je gaat een onderneming starten. Voorlopig weet je dan meestal niet wat je inkomsten gaan zijn en om te beginnen koop je dan een auto die hoe dan ook een slokje lust en in onderhoud waarschijnlijk stervens duur is.
Succes met ondernemen pik! Volgend jaar weer terug in loondienst?
porker zegt
@tenaci: ik moest lachen
tmenges zegt
Uit dit rijtje de Volvo dan maar, kun je tenminste fatsoenlijk bij je klanten langs. En lijkt mij ook de meest betrouwbare.
monsieurleloure zegt
Precies, met een S80 kun je prima voor komen rijden.
Andere opties die aangehaald worden drukken wel lekker de winst met de reparatiekosten die gaan komen met de Phaeton en Bentley voorop.
Minder belasting betalen wil iedereen , dan is een Audi VW of Bentley niets eens zo’n gekke gedachte… En de garage zal je dankbaar zijn, elke kerst een flesje goedkope wijn (-;
verudin zegt
@monsieurleloure:
Rijd inmiddels mijn 2e Phaeton en de onderhoudskosten zijn niet extreem. De reguliere beurten en af en toe een storing.
Wellicht omdat ik er vrijwel uitsluitend lange afstanden mee rijd.
En het blijft een heerlijke, onopvallende auto in ons ‘steek vooral je kop niet boven het maaiveld’-land.
seicilindri zegt
Dat vind ik nu juist meteen het probleem.
De carrosserie is zo ongeloofelijk saai, een opgeblazen Passaat en die is ook saai.
En het leven is te kort om in saaie auto’s te rijden…
wza1979 zegt
S klasse. Onderhoud goed te doen en je kunt fatsoenlijk zitten.
flutterby zegt
@wza1979: de CLS of R klasse zijn ook pareltjes.
wza1979 zegt
Heb een cls 😋
porker zegt
Kosten (die bij yongtimer horen) mag je aftrekken van je resultaat voor belasting. Minder belasting betalen dus bij meer kosten…
wimof zegt
Je moet wel eerst iets verdienen om het kunnen van af te “trekken”, vergeten sommigen en dan, wel dan, dan gaan ze failliet.
cloverleaf zegt
@porker: aftrekken maakt het niet gratis. De helft van heel duur is nog altijd duur.
Neem een 6 cylinder. Scheelt doorgaans al een slok op een borrel met onderhoud en brandstof.
Daarnaast met een zo’n kilometrage zou ik ook naar diesel zoeken
jackatautoblog zegt
leuke aanvraag, ik kijk zelf ook graag naar dit soort auto’s. Ook al zijn het uiteraard niet de meest verstandige keuzes.
Jammer dat 4WD een eis is, de Maserati Quattroporte is mijn favoriet in deze categorie.
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/maserati/m1841207154-maserati-quattroporte-4-2-zf-automaat-leder-navi-xenon?correlationId=bc7c0edc-56f2-4730-946c-c3d6db404987
verkoopprijs: 19950
kilometerstand: 153377
Bouwjaar: 2007
Chrysler 300C, en dan nog flink wat geld overhouden voor de nodige benzine
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/chrysler/m1839885969-chrysler-300c-5-7-i-v8-touring-awd-aut-2005-blauw?correlationId=b2d99e0b-0b12-450b-abe7-964a65873ac6
verkoopprijs: 7500
kilometerstand: 253562
Bouwjaar: 2005
NO GO: impreza WRX STI, misschien niet erg representatief, maar wel erg leuk
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/subaru/m1840205737-echte-subaru-impreza-wrx-sti-320-pk?correlationId=6b29eac9-6c3e-4d56-97f0-f7b6aa08ff5e
verkoopprijs: 17500
kilometerstand: 222.990
Bouwjaar: 2003
een van de mooiere SUVs: Range Rover Sport
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/land-rover/m1838411823-land-rover-range-rover-sport-4-2-v8-supercharged-dealer-onde
verkoopprijs: 14.988
kilometerstand: 184.932
Bouwjaar: 2005
Aangezien BMW een van je voorkeuren was: X5 met de 4.8 v8
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bmw/m1838785942-bmw-x5-4-8-i-aut-2007-grijs-youngtimer?correlationId=f3f10866-80f8-49da-8bc1-a4d0d535386d
verkoopprijs: 12.499
kilometerstand: 230.452
Bouwjaar: 2007
super YOLO, een rijdende middelvinger, de Cadillac Escalade
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/cadillac/m1841345768-cadillac-escalade-6-0-v8-luxury-incl-btw-leder-schuifdak?correlationId=f7f78ee4-a3ca-4ddd-a3ec-f22217e55ac5
verkoopprijs: 15.950
kilometerstand: 138.049
Bouwjaar: 2002
seatleon zegt
@jackatautoblog: mijn ergste vijand zou ik deze auto’s niet eens aanraden. De aankoopprijzen vallen mee, maar op zulke auto’s loop je helemaal leeg. Dan nog is het de vraag of ze ooit perfect zullen zijn. Dit soort auto’s rijd je met fabrieksgarantie en geen meter verder.
Variomatic zegt
@maas88: klinklare nonsens
okdoei zegt
@jackatautoblog: ik hoop dat je iemand in je familie- en/of vriendenkring hebt die een beetje verstand heeft en je advies kan geven.
wza1979 zegt
Weet je wat het is als je verstandig bent; je moet de risico’s minimaliseren.
Ik ben geen rijk man maar rij al heel lang grote en dure wagens met amper kosten en afschrijving.
Zoek een auto die helemaal afgeschreven en waarbij mooie exemplaren weer stijgen.
Zo min mogelijk complex blok – geen turbo’s.
Zoek op fora welke blokken en problemen er zijn
Liefst goedkope en makkelijk verkrijgbare onderdelen.
Etc.
De hier genoemde Phaeton en Maserati zijn mooie auto’s maar ik zou die gok niet wagen alles is duur en speciaal.
flutterby zegt
Gewoon een mooie 530i LCI, geen idee of het op 300 pk komt maar hoe meer pks hoe groter de kans op enorm duur onderhoud.
Zelf recent nog gekeken naar een 325i maar vond het vermogen toch erg tegenvallen vergeleken met onze eGolf. Hoewel daar maar de helft in zit komt dat er overdag in Nederland toch veel leuker op de weg.
Met 20k is 35% bijtelling ook niet leuk meer. Zelf maar gekozen voor een shortlease (22% over 30k) van een jaar oude volgeladen Megane.
camber24 zegt
Hands down de Phaeton. Machtig apparaat en idd zwaar ondergewaardeerd. Gedistingeerd sjiek.
audiA41.8TFSI2013 zegt
Optie: Volvo S40 of V40 2.5 liter 5 cilinder Turbo AWD (220 of 230 pk) en dan laten chiptunen tot > 300 pk. Blokken zijn ijzersterk en zeer goed te tunen.
Die Volvo S80 (uit de lijst met aanbevelingen) 4,4 liter V8 heeft een blok van Yamaha. Zijn wel issues mee (lees: duur):
https://blog.fcpeuro.com/the-dark-side-of-volvos-excellent-v8
coupedriver zegt
Zoals er staat enkel 2005 model kan dat probleem hebben, en de S80 heeft dus al die aanpassingen.
“Ingetogen” sound? Kijk eens op Volvo V8 op YouTube (ok in de XC90 standaard wel ingetogen, op de S80 al stukken minder)
Variomatic zegt
Wat een gejank hier weer over onderhoudskosten, lekker belangrijk, bij genoeg omzet hang je die kosten heerlijk in je BV
Variomatic zegt
@variomatic: als de opdrachtgever ook zo’n angsthaas was op dit vlak dan luidde de zoekopdracht ‘saai kaal hok dat niks mag kosten’ en konden jullie hem allemaal een zaaddodende corolla (🤮) of zo aanraden..
flutterby zegt
@variomatic: het is maar waar je voor wilt werken.. Overigens kan je onder de youngtimerregeling beter een auto met achterstallig onderhoud kopen want de bijtelling gaat over de dagwaarde (obv taxatie of simpel de aanschafprijs).
Variomatic zegt
@flutterby: voor de hoogte van de bijtelling zijn er sowieso legio creatieve oplossingen..
SpiderIV zegt
@Variomatic. Yep voor alles zijn creatieve oplossingen. Sommige creatieve oplossingen kan je ook fraude noemen. En als je geen controle van de BD krijgt (die kans is heel klein) dan wordt nog wel eens gedacht dat het dus is toegestaan
flutterby zegt
@variomatic: als jij de auto koopt op bedrag A en verkoopt op bedrag B maar een lagere taxatie heb gehanteerd voor de bijtelling dan kom je daar echt niet mee weg. Overigens heb ik ook al handelaren gezien die de auto tegen handelsprijzen verkopen met een “dienstverlening” factuur ernaast.
Variomatic zegt
@flutterby: koopt een vriend hem eerst en koop jij hem van hem. Zat oplossingen.
flutterby zegt
@variomatic: klopt, fraude kan op vele manieren.. Een auto die slechts een dag op naam van een particulier heeft gestaan prikken ze zo doorheen. Reken maar dat bij een inspectie er veel aandacht is voor de youngtimer omdat het nou eenmaal zeer fraude gevoelig is.
Daarnaast moet je dan alsnog het verschil tussen wat jij betaald en wat je vriend betaald heeft privé bijleggen want dat kan je dan weer niet zakelijk verantwoorden.
Variomatic zegt
@flutterby: je overschat de capaciteit en focus van de bel. dienst. Maar goed, zet jij hem een maand ipv een dag op naam van je schoonmoedert..
SpiderIV zegt
@Variomatic ?? Youngtimer dus zakelijk. Zeg je nu dat als de omzet tegenvalt je de kosten niet in de zaak pakt? Natuurlijk wel. Je hebt bijtelling dus alle autokosten zijn zakelijk. NB de gedachte dat als kosten zakelijk zijn dat het niets kost is een hele grote misvatting.
Variomatic zegt
@SpiderIV: dat snap ik ook wel, maar beter zakelijk dan prive die kosten pakken – over je privecenten heb je al belasting afgedragen, zakelijk drukt het je belasting omlaag.
flutterby zegt
@variomatic: minder omzet maken “drukt” ook je belasting..
sabrerator zegt
Uit deze lijst de Phaeton.
Dat vind ik nog steeds een schitterende ingetogen chique auto. Totaal niet schreeuwerig, best zeldzaam voor een Duitser. Anders de Volvo.
Vorige week sprak ik een ondernemer, die heeft niks met auto’s, wel met rekenen. En die reed een oude Vectra. Dagwaarde €1000, bijtelling €350 per jaar. En alle kosten aftrekbaar en btw terugvorderbaar. Denk dat die het erg slim deed.
padoempats zegt
Voor youngtimer die nu 20k is, en nieuw ooit 100k, is het grofweg 5000 euro belasting per jaar en dan krijg je 50% korting op alle kosten. Die deal is niet altijd even goed, tenzij je pech hebt met onderhoud
Dutchdriftking zegt
Toch jammer dat de S5 V6 niet oud genoeg is. Dan maar een Jaguar XR..
Robert zegt
Als ZZP’er met een Cherokee, Cayenne of Flying Spur voorrijden bij een (potentiële) klant zal je heel wat opgetrokken wenkbrauwen opleveren. Ga dan liever voor een wolf in schaapskleren, zoals de genoemde Volvo S80 (alt. V70?), of bijvoorbeeld de BMW 540i (E60/E61, v.v. 4 liter V8 met 306 pk), Mercedes W211 E350 of E500 (>2006 model, 272, 292 of 388 pk) of de Lexus GS430 (oké, ‘slechts’ 283 pk, maar zeker geen harde plastics en wel een puike bouwkwaliteit). En allemaal ruim binnen het budget te vinden, zeker als je ook bij de Oosterburen gaat schoppen.
frank2b zegt
Ook in Azië maken ze wagens waar mensen van bijna twee meter ruim in passen. Bonus: onderhoudskosten vallen mee ten opzichte van al het andere in deze lijst. Soms moet je concessies doen, laat 4WD vallen en er gaan tal van interessante nieuwe deuren open.
Zoals deze: https://www.autoblog.nl/nieuws/lexus-gs-l10-occasion-aankoopadvies-2012-2020-3343409
redbeams zegt
@frank2b: Eens maar helaas geen youngtimer…ben langzaam aan het rondkijken en geen haast maar er komt hier een GS-F
frank2b zegt
@redbeams: een GS-F is geen straf!
ghini zegt
Die Volvo heeft, ok met een andere uitlaat dr op, het allerbeste geluid..
timdawg zegt
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap het niet. Hij wil meer dan 300pk, vierwielaandrijving en als het kan een BMW. en wat rijdt ie? Een BMW met meer dan 300pk en vierwielaandrijving.
Is die hele youngtimer regeling nou écht zoveel interessanter onder aan de streep? Een verschil van een paar honderd euro per maand lijkt me de moeite niet waard, aangezien je een aardig risico loopt op hoge (onvoorziene) kosten bij zo’n youngtimer. Je moet er toch niet aan denken dat bijvoorbeeld de automaat van zo’n Porsche de geest geeft. Dan is ie meteen economisch total loss
flutterby zegt
@timdawg: youngtimer is vooral om betaalbaar een dikke auto te rijden. Je ziet er maar weinig in een 15 jarige Focus van 2k, dat rijdt pas echt spot goedkoop. Helaas was de onze 13,5 jaar toen ik begon met ondernemen.
Richmond zegt
@timdawg: dat zat ik ook al te denken, maar blijkbaar is hij erop uitgekeken
gamma81 zegt
Alle tijd die het onderhoud en de reparaties vergen gaan af van de declarabele uren. Juist in startfase wil je geen gezeik met jouw auto.
slowland zegt
Mijn 2018 Chevy Silverado mag ie ook kopen voor 20.000 euro, moet ie hem wel zelf ff importeren :)
Chevrolet Silverado 1500 LTZ
4×4 – 6.2 Liter V8 / 425 PK
oh ja… Hij doet gemiddeld 13L op 100km
roderickje zegt
Heb er ook naar gekeken. Niet gedaan. Een van mijn redenen was dat het volgens mij een kwestie van tijd is dat deze regeling komt te vervallen. Past niet echt bij de voorgenomen klimaatdoelstellingen. Daarna zijn deze auto’s helemaal waardeloos en niet te slijten. Daar waar je nu simpelweg te veel betaald (lees prijzen van deze auto’s worden hoog gehouden vanwege het bestaan van deze regeling).
SpiderIV zegt
@roderickje. Het afschaffen van de regeling loopt niet zo’n vaart. Zijn helemaal niet de grote aantallen die meedoen en politiek gezien is dit heel goedkoop voor de partners om aan de VVD te geven. En zelfs als die afgeschaft wordt dan is het gebruik dat zolang je de auto rijdt je gewoon in de regeling blijft vallen. Kortom profiteer er nog even van.
volvo480gtt zegt
Uit deze lijst zou bij mij de S80 op plek 1 staan. Met de V8. Anders een T6. Op plek 2 denk ik ook de Phaeton, erg sjiek maar door zijn formaat valt hij denk ik toch op.
Ik zou in zo’n situatie ook kijken naar een nette Saab 95, Honda Accord/legend, Lexus GS/LS, Volvo V70/XC70 ondanks dat enkele van hen geen AWD hebben. Ik hou ook van wintersporten maar heb nog nooit in een situatie gezeten waarbij in AWD nodig had. Goede winterbanden en goede (en makkelijke) sneeuwkettingen staan hoger op mijn prioriteitenlijst in zo’n geval.
generaalalfa zegt
Kan je beter iets kopen met wat minder PK en deze een beetje liefde geven van de specialist.
por100 zegt
Ik zou een beetje rekening houden met het afschaffen van de youngtimerregeling: dus bij 2 gelijke opties de auto kiezen die het minst afschrijft zodra de youngtimerregeling wordt afgeschaft (het meest bijzondere en courante model dus). Er zijn ook best wat modellen die een te hoge vraagprijs hebben ivm de youngtimerregeling. Kijk dus ook even naar hetzelfde model van 13-14 jaar en als er een te groot verschil is met een15 jarig vergelijkbare auto dan weet je wat je extra betaald voor de youngtimerregeling-zeepbel en wat je dus meteen kwijt bent aan extra afschrijving als die regeling komt te vervallen.
SpiderIV zegt
@por100 snap je punt maar gaat in de praktijk niet altijd op. Natuurlijk is die auto van 15 jaar duurder dan de vergelijkbare van 13 of 14 jaar oud. Als je zakelijk wilt rijden is de keuze er eigenlijk niet want aan die van 14 jaar oud hangt gewoon 25% bijtelling nieuwwaarde.
Het afschaffen van de regeling loopt niet zo’n vaart. Zijn helemaal niet de grote aantallen die meedoen en politiek gezien is dit heel goedkoop voor de partners om aan de VVD te geven. En zelfs als die afgeschaft wordt dan is het gebruik dat zolang je de auto rijdt je gewoon in de regeling valt
Overigens de lol van de Youngtimer regeling is in de praktijk minder groot dan volgens de kroegpraat. BTW prive gebruik wordt nog wel eens vergeten (gaat over nieuwwaarde), over basis bijtelling gaan nog al wat spookverhalen.
Huib zegt
Ik mis de enige verstandige keuze, namelijk een Lexus GS 450H van de 2e generatie. Met 296 PK (die laatste vier paardjes zal je niet missen) en een naar mijn mening niet onaantrekkelijk uiterlijk één brok Japanse degelijkheid die bovendien ook nog behoorlijk spaarzaam is. Rijd zelf zonder al te veel moeite 1:14 met deze auto. Vergeet al die Duitse bazen-bakken waar je financieel op leeg loopt en kies voor deze Lexus.
frank2b zegt
@Huib: de tweede generatie GS werd niet als 450h geleverd. Die motorisering (totaal systeemvermogen 345pk) werd geïntroduceerd met de derde generatie. Zou zo maar een reden kunnen zijn …. ;)
cossiekiller zegt
Die Grand Cherokee SRT! Hilarisch snel en het mooiste geluid van alles in de lijst!
Misschien even langs een gespecialiseerde firma om het dashboard in leder of alcantara te bekleden….