• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Youngtimer regeling aantrekkelijker dan EV op de zaak

Auteur: RubenPriest, gepost 2 september 2025 om 12:55 – 38 Reacties

Youngtimer regeling aantrekkelijker dan EV op de zaak

Gezeur over het Nederlandse belastingstelsel. Want youngtimer rijden is aantrekkelijker dan een elektrische auto.

Als autoliefhebber kunnen we over het algemeen heel goed klagen over de autoregels in Nederland, fiscaal gezien. Maar op één punt is het een paradijs met de youngtimerregeling. Voor een aantrekkelijk bedrag kun je een dikke sloep rijden, je hebt het vaak al eens gehoord.

Overigens kun je ook voor heel weinig in een oud gebakje rijden, dat is wat ik heb jarenlang heb gedaan in het verleden. Ik had een Peugeot 106 met een waarde in economisch verkeer van nog geen 1.000 euro op mijn zaak. De bijtelling van 35 procent over de dagwaarde sloeg natuurlijk helemaal nergens op. Goedkoper autorijden kon bijna niet.

Maar goed, op gegeven moment heb ik afscheid genomen van die hele youngtimer shizzle. Ik vond een moderne auto toch wel fijner en gooide alle fiscale voordelen overboord. Want eerlijk is eerlijk, een BMW M2C privé rijden met 0,23 cent per kilometer is fiscaal gezien niet verstandig. Maar wel leuk. Heel erg leuk.

Daar gaat het nu niet over. Het gaat over een stukje in de Telegraaf vandaag. Volgens fiscalist Dion Wetterhahn van Van Mook Wetterhahn Fiscalisten verdwijnen EV’s namelijk bij bosjes naar het buitenland, terwijl ondernemers in Nederland vrolijk rondtoeren in benzine- of diesel-youngtimers met aanzienlijk lagere maandlasten.

Van subsidie tot export

De afgelopen tien jaar kregen elektrische auto’s een flinke duw in de rug. Lagere bijtelling, aanschafsubsidies en andere voordelen maakten ze aantrekkelijk voor zakelijke rijders. Maar zodra die fiscale snoepjes verdwijnen, blijken de auto’s ineens een stuk minder populair. Gek is dat hè.

Bijtelling: de spelbreker

Het probleem zit volgens Wetterhahn vooral in de bijtelling. Tot 2021 profiteerden EV-rijders nog van een gunstige 12% bijtelling (tot €40.000 cataloguswaarde). Inmiddels is dat tarief opgelopen tot 17% voor auto’s tot €30.000, en vanaf 2026 verdwijnt het voordeel helemaal. Dan geldt voor álle auto’s gewoon 22% bijtelling over de cataloguswaarde.

En dat geldt ook voor tweedehands exemplaren. Wie vanaf 2026 een vijf jaar oude elektrische auto aanschaft, mag alsnog de volle mep 22% aftikken. Dat maakt een gebruikte EV voor de zakelijke rijder financieel onaantrekkelijk.

Youngtimer regeling: goedkoper sturen

Daartegenover staat de eerder genoemde youngtimerregeling. 15 jaar oud, 35% bijtelling over de dagwaarde en niet over de nieuwwaarde. Dat verschil tikt hard aan.

Een rekenvoorbeeld van Wetterhahn maakt dat pijnlijk duidelijk. Voor een Tesla Model Y (nieuw of tweedehands) moet je in 2026 ongeveer €850 per maand aan bijtelling aftikken. Kies je daarentegen voor een ruime Volvo V70 uit 2008, dan zit je op ongeveer €400 per maand. Ja, je ziet de garage misschien wat regelmatiger vanwege een onverwachte reparatie, maar fiscaal is de keuze snel gemaakt.

Pleidooi voor EV-youngtimers

Wetterhahn pleit er daarom voor om elektrische auto’s na vijf jaar óók onder de youngtimerregeling te laten vallen. Dat zou niet alleen de maandlasten verlagen, maar ook bijdragen aan de vergroening van het wagenpark.

Goh, waar hebben we dat vaker gehoord? Oh, van onszelf en Wouter van Embden. In een video van enkele maanden geleden opperde van Embden al dat er zo’n regeling moet komen om oudere EV’s zakelijk aantrekkelijk te maken.

Leasemaatschappijen zoals Athlon zien dat idee ook wel zitten. Toch wijzen ze erop dat het probleem daarmee niet helemaal is opgelost: de regeling geldt immers alleen voor zakelijke rijders. Particuliere kopers laten tweedehands EV’s nog steeds links liggen, daardoor hebben leasemaatschappijen moeite hun elektrische occasions in Nederland kwijt te raken.

Ook interessant!

  • Californië wil subsidie voor alle EV's behalve Tesla's
  • Vergeet Tesla. Deze EV moet je hebben
  • Duitsland gaat tóch weer EV's subsidiëren
  • BREEK: BYD nu grotere EV bouwer dan Tesla

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, youngtimer

Vorig bericht: « Tweedeschermcultuur in de passagiersstoel
Volgend bericht: Alpine wil jongeren aanspreken en maakt de A110 roze »

Lees Interacties

Reacties

  1. lpgbarrel zegt

    2 september 2025 om 13:20

    Een 15 jaar oude frikandel rijden, wat een armoede

    Login om te reageren
    • jeroentje2 zegt

      2 september 2025 om 13:36

      Liever een 15 jaar oude S5 cabrio rijden dan een bijna nieuwe Kia Picanto. En ja de netto kosten voor een ondernemer ontlopen elkaar niet veel….

      Login om te reageren
      • lpgbarrel zegt

        2 september 2025 om 15:53

        Hahaha ik zit maar te dollen, en ik snap de liefde voor oudere bolides. Maar inderdaad ben ik met frikandellen op lpg begonnen! Dus ik weet wat het is om een oudere auto veilig en betrouwbaar rijdend te houden… Zo blij dat het niet meer hoeft!

        Login om te reageren
        • Johanneke zegt

          2 september 2025 om 16:25

          Ik denk niet dat ik ooit een betrouwbaardere auto heb gehad dan de Kia Carens uit 2008 die ik voor mijn vrouw heb gekocht. Ding heeft 114k gelopen, motor is oersimpel en sterk, 144pk 2.0 cvvt. Ding was spotgoedkoop (3600 euro), en dealer onderhouden, 1e eigenaar. Alleen roest in de dorpels bij de wielkasten achter, dus die worden volgende maand gelast bij een specialist uit soesterberg. Voor de rest zei mijn garage: ding is in uitmuntende staat.

          Zit ook niks op, dus kan niks aan kapot. Airco, 4 elektrische ramen, en heb zelf een camera en android auto scherm ingebouwd. Natuurlijk is een Kia Carens het tegenovergestelde van een leuke auto, maar het bewijst wel dat als je wilt, je bijzonder betrouwbaar een oude auto kan rijden. Ik durf zelfs wel te stellen dat het ding betrouwbaarder is, en langer mee kan, dan een hoop nieuwe auto’s. Die haalt met minder problemen 4 ton dan een nieuw PSA product de 3 ton gaat halen, ookal is ie al 17 jaar oud.

          Login om te reageren
          • lpgbarrel zegt

            2 september 2025 om 19:48

            Maar is een Kia Carens een beetje veilig? Voor mij punt 1 voor de familie slee / sl*t.

            Login om te reageren
            • Johanneke zegt

              2 september 2025 om 22:22

              Redelijk. Niet te vergelijken met moderne auto’s natuurlijk, maar kwam goed uit de botsproef in 2007 ofzo.

              Is overigens wel een goed punt van je. Is de enige reden dat ik veel poen uit zou geven aan een flinke nieuwe auto, de veiligheid.

              Login om te reageren
    • polpol33 zegt

      2 september 2025 om 13:53

      Mijn vrouw denkt daar anders over met haar Porsche Boxster S 987.2….

      Login om te reageren
      • henk123456 zegt

        2 september 2025 om 14:05

        35% over +/- 40k bijtellen lijkt me nu ook niet direct een koopje

        Login om te reageren
        • polpol33 zegt

          2 september 2025 om 15:11

          Ik heb een factuur voor 18k.

          Login om te reageren
    • lecomte zegt

      2 september 2025 om 14:08

      Met een naam als lpgbarrel weet ik niet wat voor frikandel jij rijdt dan haha.
      Met een gemiddelde leeftijd van 12 jaar voor het Nederlandse wagenpark, is er niks mis mee met een auto van 15 jaar lijkt mij.
      We zijn allemaal nog mobiel met zo’n frikandel blijkbaar.
      Mijn accountants zeuren ook elke weer, als ik een nieuwe auto op de zaak neem, dat een youngtimer veel goedkoper is.
      Misschien toch eens kijken naar een leuke Lexus LS400, Bentley Arnage of Volvo S80 V8.

      Login om te reageren
      • chrisc zegt

        2 september 2025 om 16:14

        Heb een E55 Combi op de zaak gekocht na dat ik de W124 E500 heb weggedaan, geen spijt van. Leuke en praktische auto.😜

        Login om te reageren
    • Robert zegt

      2 september 2025 om 14:20

      Armoede 🙄
      Zelfs voor menig modale en beneden modale particulier is het rijden van een 15 jaar oude frikandel auto eerder een verstandige keuze dan een al dan niet afgedwongen vorm van armoede. Ik geneer me er in ieder geval niet voor – en zit dan ook niet vast aan leasecontracten of financiële wurgconstructies.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        2 september 2025 om 15:14

        Zo dan. Toen mijn broer van baan wisselde en van zijn dikke lease Audi af moest… heel gedoe geweest. Gelukkig heeft ie iemand kunnen vinden die de auto over wilde nemen, voor een prijs, anders had ie er een peperdure private lease van moeten laten maken. Als ik wil ben ik morgen van mijn auto af. Is ook wat waard als je het mij vraagt.

        Private lease snap ik al helemaal niet. Zie vaak zat de advertenties voorbij komen, ter overname omdat ik nu een huis wil kopen. Looptijd nog 50 maanden. Dus 10 maanden geleden afgesloten. Goed vooruit gedacht pik.

        Login om te reageren
    • crashingduke zegt

      2 september 2025 om 16:44

      Ik heb van het weekend mijn 35 jaar oude XJ-S convertible opgehaald en vele emoties maakte zich van mij meestal terwijl ik met 140 over de A9 stoof. Maar armoede was er niet één van. Misschien dat dat nog komt, als ik haar binnenbreng voor een grote beurt.

      Login om te reageren
      • crashingduke zegt

        2 september 2025 om 16:49

        Emoties maakte zich natuurlijk van mij meester.

        Login om te reageren
        • M240i zegt

          2 september 2025 om 17:18

          maakten*

          Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    2 september 2025 om 13:30

    Ik werk bij een universiteit, dus lease auto zal er nooit in zitten. Maar als ik de mogelijkheid had, sowieso dat ik een youngtimer had gehad. Zat mooi spul te krijgen. Waarschijnlijk had ik een Lexus genomen, iets met een V6 of 6 in lijn en achterwielaandrijving. Of iets met de Nissan VQ35DE 3.5L V6. Moet wel een beetje betrouwbaar zijn, en vind Duitse auto’s vaak wat fout oud worden. Android auto erin bouwen en gaan.
    Toch, heb het idee dat je weinig mensen met een youngtimer ziet. Hier op Autoblog ook veelal lease auto’s. Natuurlijk is dat de makkelijkere keuze, maar een dikke oude sjaak is toch veel cooler? Of mis ik iets, heb er namelijk geen ervaring mee.

    Login om te reageren
    • a_buis zegt

      2 september 2025 om 13:38

      Heb 2 jaar in zo’n dikke Sjaak gereden (540i yoingtimer) maar ja, wel wat gedonder mee gehad en dan moet je naar vage bmw specialisten van de dealer kan weinig en “kost duur” zeg maar. En dan het rijgedrag: hij zag er mooier uit dan hij reed. Een e39 is echt wel oude techniek. Oh ja en iedere 2 dagen tanken haha. Maar was wel goedkoop en cool rijden.

      Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      2 september 2025 om 14:01

      Lexus V6 heb ik ook nog als youngtimer gehad, maar op gegeven moment was ik gewoon klaar met het staren naar een oud dashboard. Afscheid genomen van de regeling en nooit meer achterover gekeken eigenlijk.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        2 september 2025 om 15:02

        Denk dat ik daar geen problemen mee zou hebben. Zolang de stoelen goed zijn, ik bluetooth, cruise en climate control heb, en minimaal D segment (wil wel een beetje comfortabel rijden), ben ik tevreden. Maar ik rij ongeveer 20k per jaar, dus valt mee. Kan mij voorstellen als je het dubbele daar van (en veel file) rijdt dat je meer wensen hebt.

        Login om te reageren
  3. mashell zegt

    2 september 2025 om 13:40

    Hoe komen ze aan die €850? Inkomstenbelasting niet mee gerekend?
    Een Model Y kost je 46k / 12 * 22 / 100 * 49,5 / 100 = €417 per maand aan bijtelling. Voor dat verschil wil je niet in een oud barrel rijden.

    Login om te reageren
    • Wolflow zegt

      2 september 2025 om 15:51

      Elke Euro om voor l*l te rijden in een electrisch hok is er een te veel

      Login om te reageren
    • peterl zegt

      2 september 2025 om 16:15

      Is dezelfde rekensom voor de voorbeeld V70 dan niet:

      13.7k / 12 * 35 / 100 * 49,5 / 100 = € 196

      En bij de dagwaarde ga je dan ook uit van de aankoopprijs, maar de dagwaarde kan je elk jaar opnieuw laten bepalen. Dan is de bijtelling snel enkele tientjes per maand.

      Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      2 september 2025 om 20:06

      Zal wel bruto zijn zodat je zelf je inkomstenbelastingschaal nog moet doorrekenen voor Netto.

      Login om te reageren
  4. padoempats zegt

    2 september 2025 om 14:26

    Het staat wat knullig omschreven, maar die 850 euro is wat er bijgeteld wordt, niet wat netto betaald wordt.

    Maar verder gaat Je berekening wat kort door de bocht.

    Allereerst vergeet je de vermindering van de arbeidskorting. Dat is sterk afhankelijk van het salaris, maar in de 49,5 schaal heb je het bij zo’n bijtelling al over netto 55 euro meer.

    Daarnaast moet je het hele plaatje bekijken, dus ook de btw bijtelling (2,7% cataloguswaarde) en hogere kosten dus minder winstbelasting/IB. Het is per geen eenvoudige berekening

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 september 2025 om 14:45

      Dat klopt natuurlijk..Het doel achter mijn kort door de bocht berekening was bedoeld om aan te geven dat het artikel er een heel eind naast zit en daarmee de conclusie zoals in de titel staat niet klopt.

      Login om te reageren
  5. macchina zegt

    2 september 2025 om 14:39

    Ben het wel eens met het betoog en de mensen die reageren. Wij hebben een vloot met EVs en benzine auto’s van 1 jaar oud tot 26 jaar oud. Zodra je de 20 jaar passeert doe je het echt meer voor de hobby. Deze auto’s hebben vrijwel continu “een lijstje”. Daarmee bedoel ik mentaal of fysiek een lijst met dingen die nog moeten en dingen die wellicht zouden kunnen. Onderdelen verkrijgen is soms een drama qua tijd of tarief, en kun je niet een gemiddelde bestuurder aan doen. Wij doen het omdat we het leuk vinden, maar juist die 5 jaar oude EV’s zijn de auto’s die de show stelen. Het voelt alsof ze net zijn ingereden, range is ongeveer hetzelfde als dat het was (in de eerste 50k raak je wat kwijt, maar stabiliseert daarna), en bizar veel goedkoper in variabele kosten (>60% laden op eigen opgewekte stroom, beurtjes stellen niets voor, belasting is nog relatief laag), wanneer de afschrijving al is geweest. En daarom hoeft ie misschien ook niet zakelijk. Privé is het ook prima te overwegen, mits de omstandigheden matchen. Die afschrijving is wat voor een groot deel de kosten zijn voor de huidige vloot EV’s. Wanneer de leasema’s/bedrijven die hebben genomen wordt t leuk: Juist de “2e generatie” EV’s die er nu/straks aan komt is aantrekkelijk om te kopen (en zakelijk kms te declareren). Ik denk bij uitstek auto’s die passen bij zuinige Nederlanders (met eigen oprit, zonnepanelen en een slimme laadpaal helemaal). Ik heb zelf een Audi EV zonder onderhoudskosten de komende jaren (zat er toen kennelijk bij), maar je koopt al een polestar 2 voor de prijs van een nieuwe Picanto. Ik weet het, ze zijn wel zwaarder en duurder te verzekeren, maar je hebt dan ook veel meer auto (en 10.000 liter benzine die je niet hoeft te kopen)

    Login om te reageren
    • Sir_Vmax zegt

      3 september 2025 om 13:39

      Prive een ex-lease-EV alleen zolang deze onder een garantieregeling valt als je het mij vraagt. Met te grote regelmaat zie ik toch EV’s voor lange tijd bij dealers staan met echt exorbitant hoge rekeningen. EV’s zijn bij aandrijflijn gerelateerde gebreken te vaak alleen te herstellen door merkdealers, waar een wat meer conventionele ICE bij wat meer doorsnee garages een hogere kans maakt. Als anekdotisch bewijs zou ik een F56 Mini EV aandragen welke in de laatste 5 jaar al 2 maal met een rekening van meer dan 10K is opgehaald bij de dealer. Waarvan een disproportioneel groot gedeelte natuurlijk arbeid is. Een reguliere ICE Cooper S is ook niet vrij van risico natuurlijk, turbootjes en DCT’s houden er ook van om stuk te gaan, maar dan ben je m.i. wel zekerder van goedkopere alternatieven voor herstel.

      Login om te reageren
  6. bimmerpost zegt

    2 september 2025 om 15:42

    Zoals mijn accountant altijd zegt ‘een auto van de zaak is niet voor niets een auto van de zaak’ daar rij je dus niet prive in. Je gaat een auto toch niet 2x betalen (een keer zakelijk en een keer prive middels de bijtelling).
    Ik heb al 30 jaar een lease auto en nog geen kilometer prive in gereden (behalve mijn 1e Model S dan, 4% bijtellen was wel heel goedkoop…)
    Er is toch meestal een 2e auto nodig, dus dat kan eenvoudig uit. Belasting betalen we al genoeg/teveel.

    Login om te reageren
    • baf07 zegt

      3 september 2025 om 09:45

      Exact dit! De kosten van de bijtelling kan je een hele leuke privé auto van rijden!

      Login om te reageren
  7. JanJansen zegt

    2 september 2025 om 15:55

    Je moet zorgen dat de Youngtimer, op papier, bijna niets kost.
    Mijn Audi B5 S4 staat voor nog geen €1800 genoteerd. En rijdt ook nog eens op LPG.
    Veel goedkoper gaat het niet worden.

    Login om te reageren
  8. crashingduke zegt

    2 september 2025 om 16:48

    Voor zover ik weet, wordt de youngtimer regeling vooral gebruikt door zelfstandigen. Die betalen dus zelf hun onderhoud. Dat moet je er dus wel bijtellen. En als je een Siebener, S-klasse of iets dergelijks rijdt, zijn dat serieuze kosten. Los even van de wegenbelasting en verzekering.

    Login om te reageren
    • crashingduke zegt

      2 september 2025 om 16:59

      En wat in dit soort onderzoeken en artikelen vergeten wordt, is de reden van de regeling. Je rijdt namelijk niet in een nieuwe auto. De Jaguar heb ik privé, maar de Daimler heb ik zakelijk. En dat is een 30 jaar oude auto. Daar is weinig nieuws meer aan. Ik ga daar ook geen €90.000 voor betalen, dus ga ik er ook niet de reguliere bijtelling voor betalen.

      Login om te reageren
  9. JelmerS zegt

    2 september 2025 om 20:12

    Als na 5 jaar de youngtimer regeling intreed houd je ook geen kopers over, 35% bijtelling over een auto die ca 50% is afgeschreven is nog steeds erg veel belasting die je er aan kosten nooit uithaald. Als je na 5jaar al de ‘economische’ waarde naar eigen drinken mag laten inschatten dan word het ook een puinhoop met gelukzoekers die tegen de lamp lopen. Ik koop het liefst in de BTW min 5jaar oud en lekker 23cent/km uitkeren.

    Login om te reageren
  10. awesome zegt

    2 september 2025 om 20:48

    Begin dit jaar een XC70 AWD D5 aangeschaft op de zaak.
    Nog geen seconde spijt gehad.

    Login om te reageren
  11. arta zegt

    2 september 2025 om 21:21

    Het is wachten op een verandering van deze regels.
    Als we duurzaamheid willen bevorderen zullen we de oudere auto’s moeten ontmoedigen. Een oude 6, 8 of 12 cilinder is nu relatief goedkoop op de zaak en dat helpt de verduurzaming niet.

    Login om te reageren
  12. Snelle zegt

    2 september 2025 om 21:47

    Snap niet dat de overheid de bijtelling na 5jaar verlaagd. Je creëert daardoor dat mensen langer in hun lease auto rijden (en dus minder auto’s geproduceerd dienen te worden, minder milieu vervuiling) en de co2 lage auto’s blijven langer in NL rond rijden.

    Login om te reageren
  13. Maarten123 zegt

    3 september 2025 om 08:08

    Maar je hebt toch een BTW forfait op een dure youngtimer waarop je als ondernemer aardig kan stuklopen? Daar hoor ik nooit iemand over.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North