Eerlijk waar.
Wanneer je de mogelijkheid hebt om een auto over te nemen uit de persoonlijke collectie van de oprichter van je favoriete automerk, dan is de kans groot dat je bereid bent er grof geld voor neer te leggen. In het geval van deze Shelby Aurora is dit helemaal niet nodig.
Carroll Shelby besloot in de jaren ’90 een terugkeer naar de autosport te willen maken. De insteek was een nobele: Shelby zou enkel en alleen identieke auto’s maken voor een raceserie genaamd de Shelby CAN-AM series. De serie zou een manier voor amateurs worden om tegen elkaar te kunnen racen, zonder daarbij een godsvermogen uit te geven. Onder het mom van ‘moge de beste winnen’, werd de raceklasse gelanceerd. Heel lang hield de serie het niet vol. Na zes seizoenen werd het project opgedoekt, om vervolgens nog enkele jaren door te gaan in Zuid-Afrika.
In de Shelby CAN-AM series werden de wagens voorzien van een 255 pk sterke, 3,3-liter V6 van Dodge. Het model dat we hier voor ons hebben is echter iets anders. Shelby had namelijk nog een hogere klasse in gedachten, waar de CAN-AM auto’s niet de hiervoor genoemde V6 hadden, maar een ongeveer 500 pk sterke Oldsmobile V8. Dit blok gebruikte Shelby eerder ook in de Series 1. Het extremere project, waar eigenlijk alleen de échte durfallen thuishoorden, kwam echter nooit van de grond.
Desondanks werd er een volledig werkend exemplaar geproduceerd, die vervolgens in de collectie van Carroll Shelby terechtkwam. De wagen is dankzij zijn indrukwekkende power-to-weight ratio een bijzonder potente machine. Natuurlijk is hij bij lange na niet zo verfijnd als de raceauto’s van tegenwoordig, maar het is ongetwijfeld een zalige machine om mee rond te knallen. Het apparaat heeft een handbak en onafhankelijke vering bij ieder wiel.
De Shelby Aurora V8 CAN-AM wordt binnenkort geveild door Bonhams, die verwacht er tussen de 17.000 en 21.000 euro voor te vangen.
karaya zegt
Krijgen we nu weer dat lulverhaal van ome Caroll die eigenhandig het grote Ferrari versloeg?
shalomleon zegt
@karaya: uhm nee, heb je het artikel niet gelezen ?♂️
carmasterr zegt
@karaya: Wil je zeggen dat Ferrari niet verslagen werd dan?
karaya zegt
@carmasterr: Met een 4,7 liter tov een 3.0? Ferrari won dat jaar gewoon de prototype titel. De belangrijkste titel.
En dan vervolgens de underdog spelen met de GT40, het Ford concern achter je en een onbeperkt budget.
Overigens werden de ‘onverslaanbare’ Shelby Daytona’s regelmatig door 2 liter Porsches om de oren gereden.
carmasterr zegt
@karaya:
Vermogen lag het niet aan nee, maar de eerste Cobras waren zo aerodynamisch als een baksteen en hadden de handling van een vliegenmepper. Pas toen Pete Brock de Daytona Coupe uittekende op de vloer van een stoffige garage kregen ze een kans. Het feit dat die strijd in de GT-klasse plaatsvond is omdat Henry Ford II Ferrari in alle klassen wilde verslaan.
Ook leuk dat je eerst zegt dat 4.7L tegen 3.0L oneerlijk is om daarna te suggereren dat een 2.0 Porsche sneller was. Inhoud is toch niet alles he?
De GT40 (Mk1-Mk3) was voor het grootste gedeelte nog de Engelse Lola Mk6 GT, en bleef maar kapot gaan net zoals die Lola dat deed. Pas toen Shelby en z’n crew bij het Daytona programma weggehaald werden om orde op zaken te stellen (nog voordat Brocks 7 liter Super Coupe een kans kreeg) begon de GT40 een kanshebber te worden.
Dus dat Shelby het niet alleen deed staat vast, maar hij was er zeker wen belangrijk deel van. Daarbij deed Enzo het ook niet alleen of wel?
mopar zegt
@karaya: lulverhaal of niet, hij heeft het wel even geflikt. Wat heb jij tot nu toe gedaan?
isn1981 zegt
@mopar: @karaya in iedergeval niet het artikel gelezen. :)
karaya zegt
@mopar: Niet met chassisnummers gesjoemeld.
carmasterr zegt
@karaya:
Je werkt dus in ieder geval niet bij Ferrari Classiche.
karaya zegt
@carmasterr: Die hebben het van Caroll geleerd.
carmasterr zegt
@karaya:
Heeft ie toch indruk gemaakt.
nvn1993 zegt
Aangezien het een veiling is zal het bedrag dat uiteindelijk betaald wordt vast wel stukken hoger zijn (wat ik overigens wel begrijp)
daniel1975 zegt
Zal toch wel meer moeten kunnen opleveren dan?
JanJansen zegt
Inmiddels best wat boeken gelezen over het ontwerp van wielophangingen. Ik moet zeggen dit klopt on-Amerikaans goed. (Lees: Ik mis bladveren en een starre as.)
ikleesookoverautos zegt
@janjansen: dit is geen pick-up truck.
C220AMG zegt
@ikleesookoverautos: een Corvette is een pick-up truck?
carmasterr zegt
@c220amg:
Nee maar ook geen sport prototype. En hij heeft geen starre assen.
e90320d208pk zegt
@ikleesookoverautos: Ken je feiten, ik zou wat meer over auto’s gaan lezen. Je doet je nick zo geen eer aan! ?
hammerman zegt
Ik heb gisteren appels en eieren gekocht, waren toch een stuk goedkoper dan € 17.000….
reggie-boy_rood zegt
@hammerman: zucht
Gulli zegt
@hammerman: Ik zat ook al in de koelkast te kijken, blijkbaar hebben we een goudmijn in huis! :D
tjorque zegt
@gulli: ik wilde er (toen ik onze voorraad eieren en appelen bekeek) gelijk drie bestellen maar ze hebben er maar eentje te koop ?
2wheeler zegt
Dat kan toch niet kloppen? Super dikke tracktoy voor dit geld zeg.
henk_he zegt
@2wheeler: veilingprijs, kan zo maar een 0 bijkomen als er genoeg vermogende bieders meedoen
2wheeler zegt
@henk_he: jawel, maar die zitten meestal wat dichter bij de marktwaarde. Mja, ik ben benieuwd iig!
autoblogger zegt
Van de zijkant lijkt het wat op een papieren vliegtuigje…
giulio zegt
Effe handje onder sidepod en de hele linkerflank rechttrekken.. en gaan met die (kromme) banaan..