• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche 911 GT3 R is het ultieme circuitspeeltje (met airco!)

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 11 mei 2018 om 11:01 – 9 Reacties

Afbeelding Porsche 911 GT3 R is het ultieme circuitspeeltje (met airco!)Afbeelding Porsche 911 GT3 R is het ultieme circuitspeeltje (met airco!)Afbeelding Porsche 911 GT3 R is het ultieme circuitspeeltje (met airco!)Afbeelding Porsche 911 GT3 R is het ultieme circuitspeeltje (met airco!)Afbeelding Porsche 911 GT3 R is het ultieme circuitspeeltje (met airco!)Afbeelding Porsche 911 GT3 R is het ultieme circuitspeeltje (met airco!)Afbeelding Porsche 911 GT3 R is het ultieme circuitspeeltje (met airco!)Afbeelding Porsche 911 GT3 R is het ultieme circuitspeeltje (met airco!)

Porsche 911 GT3 R is het ultieme circuitspeeltje (met airco!)
Royaal, en retesnel, over het circuit.

Op de GT2 RS (rijtest) na, is de GT3 RS eigenlijk de beste 911 die je van je geld kunt kopen. Het nieuwe model werd een aantal maanden geleden onthuld en was, zoals verwacht, wederom extremer dan zijn voorganger. Voortaan zou de wagen 520 pk produceren, liefst 20 stuks meer dan zijn RS-loze broertje. Inmiddels heeft Porsche een nieuwe circuitversie van de GT3 RS onthuld, die je gewoonweg bij de Duitsers kunt kopen om mee te racen.

Nu wordt er bij raceauto’s regelmatig gezegd dat ze op een productieauto gebaseerd zijn, maar feitelijk is dit niet altijd het geval. Wanneer alleen het naamplaatje wordt behouden en zaken als het motorblok en de vorm van de wagen totaal anders zijn, heb je eigenlijk met een heel andere auto te maken. Dit geldt niet per se voor de 911 GT3 R.

De racewagen heeft dezelfde 4-liter zescilinder achterin liggen als de GT3 RS. Echter zijn de brandstofpomp, de kleppen en rev limiter aangepast om de wagen klaar te stomen voor het circuit. Daarbij is de boxermotor in staat maximaal 550 pk te produceren. Dat is 40 pk meer dan de 911 RSR die Porsche op Le Mans gebruikt. Afhankelijk van het per wedstrijd verschillende Balance of Performance-systeem, weet je hoeveel je hiervan daadwerkelijk mag gebruiken. Schakelen gebeurt middels een sequentiële zesbak met flippers achter het stuur.

Afgezien van het onderhuidse monster krijgt de 911 GT3 R een ontwerp dat grotendeels in lijn is met de straatauto. Flinke aerodynamische aanpassingen, zoals luchtsluizen, een diffuser en een 1,9 meter(!) brede spoiler, worden bijgestaan door een puike gewichtsverdeling. Porsche wist de auto op verschillende plaatsen lichter te maken, door de wagen te bedekken in carbon-fibre composiet (CFRP). Dit alles rust op een constructie van een composiet, bestaande uit aluminium en staal.

Binnenin is alles op de coureur gericht. Afgezien van alle handige knoppen en functies die de bestuurder binnen handbereik heeft, wordt hij/zij ook nog eens gekoeld door airconditioning. Porsche gaat zelfs zo ver om een directe verbinding te maken tussen de airco-eenheid en de stoel en helm van de coureur. De wagen is vanaf vandaag voor 459.000 euro (ex. belastingen) te bestellen en wordt in december geleverd.

Ook interessant!

  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
    Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
  • Dít is de goedkoopste Porsche 911 GT3 RS van Marktplaats
  • Porsche GT3 RS van Jerry Seinfeld heeft peperdure opties

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

911, GT3, gt3-r, gt3-rs, Porsche

Vorig bericht: « Waarom je ALTIJD in de auto moet blijven in Beekse Bergen
Volgend bericht: Olav Mol heeft geheime informatie over Red Bull »

Lees Interacties

Reacties

  1. rubennm zegt

    11 mei 2018 om 11:05

    GT3 RS > GT2 RS ??‍♂️

    Login om te reageren
  2. rollingstoned zegt

    11 mei 2018 om 11:46

    Gave livery ?

    Login om te reageren
  3. porschepdk zegt

    11 mei 2018 om 11:57

    Zal vast gruwelijk klinken. Nog even wachten Op de GT1 Turbo Carrera GTS 4s.

    Login om te reageren
    • banaan7 zegt

      11 mei 2018 om 12:43

      @porschepdk: je bent e-hybrid sport turismo vergeten

      Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      11 mei 2018 om 20:35

      @porschepdk: Alleen als weissach zou dat een optie zijn.

      Login om te reageren
  4. hight96 zegt

    11 mei 2018 om 14:08

    Daar wil ik wel een rondje Nürburgring mee!

    Login om te reageren
  5. JanJansen zegt

    13 mei 2018 om 15:24

    En doe toch maar de RSR met middenmotor.

    Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      28 april 2019 om 22:01

      @janjansen: waarom?

      Login om te reageren
  6. theblazerunner zegt

    14 mei 2018 om 20:44

    Een combinatie van metalen is een legering, geen composiet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North