Deze auto kan niet fouter gemaakt worden

Auteur: , 52 Reacties
Rolls Royce Cullinan

Of toch wel? Wij hebben in elk geval erg ons best gedaan!

Vroeger moest je wel een beetje afzien als je rijk was. Naast de obligate Mercedes of Bentley kon je je geld voornamelijk kwijt aan supercars, sportwagens en GT’s. Voor de oudere heer niet altijd even lekker, die lage instap. Maar hey: je reed dan wel stijlvol rond in je Lamborghini Espada, Ferrari Daytona of Maserati Sebring. Anno 2018 lijken de kaarten iets anders geschud te zijn. De rijkelui van tegenwoordig wensen hoog te zitten in een enorm bakbeest. Toen Porsche kwam met de eerste generatie Cayenne sprak iedereen er schande van, maar nu heeft elk respecterend merk zo’n opgehoogde stationwagon in het gamma. Zelfs Maserati en Lamborghini doen eraan mee.

Rolls Royce Cullinan

Het merk dat het meest recent overgestapt is naar de darkside is Rolls-Royce. Met de hagelnieuwe Cullinan is het de bedoeling om de rijkaard uit zijn Range Rover, John Deere of Daf 95 XF te lokken. Rolls-Royce zelf lijkt niet heel tevreden te zijn met het exterieurdesign. Als je de persfoto’s bekijkt zie je voornamelijk interieurfoto’s. Als het foto’s van de buitenkant zijn, staat de Cullinan verdacht in de verte (afbeelding boven) en als de foto’s van dichtbij genomen zijn, is er bijna geen licht (afbeelding onder).

Rolls-Royce Cullinan

Dus trots is Rolls-Royce misschien niet op het design, maar ze zullen ongetwijfeld blij zijn dat de Cullinan er is. Grote kans dat dit de best verkochte Rolls-Royce wordt. Sterker nog, het moet raar lopen wil deze überluxe SUV niet beter verkopen dan alle andere Rolls-Royces bij elkaar. Rolls-Royce slaat daarom spijkers met koppen en heeft vandaag de configurator online gezet. We zijn er even mee bezig geweest en kwamen op dit gedrocht uit:

Rolls-Royce Cullinan

Helderblauw met een zilveren motorkap en een gouden Spirit Of Ecstasy erop. Lekker stijlvol. Die lijn hebben we doorgetrokken naar het interieur, dat te bewonderen is op de bovenste foto. De configurator is erg accuraat en laat bijna alle wijzigingen ook zien. Zelfs het meest ordinaire item wordt zichtbaar, maar dan moet je wel goed kijken naar onderstaande afbeelding. Inderdaad, een trekhaak is mogelijk. Op een Rolls-Royce. Kun jij een Cullinan fouter samenstellen? Klik dan op deze link.

Rolls Royce Cullinan



52 reacties

De 70s lijken te herleven op die foto’s…
@toyotafortuner:

Ding was 25 jaar geleden al ontworpen door de sultan van Brunei ..

Na het verlopen van copyright 1op1 overgenomen door BMW ..
Doe geen moeite, hij is meer dan fout genoeg in eender welke uitvoering.
Lelijk met de grote L van Lelijk.
@drdre1: goede smaak kan je niet kopen maar dit ding wel. Gvd op wat voor wereld heb ik kinderen gezet.
Misschien motorkappie van de sloop gehaald
Verschrikkelijk
Ik ga hier niet eens op reageren. Oh, wacht….
Die crossover/SUV hype is niet te stoppen. Wat dat betreft heeft RR er weer een waar pareltje van gemaakt. Eén blik in de configurator bevestigt de rijkdom die je moet hebben om zo’n auto te bemachtigen. Ik vind hem stiekem echt heel gaaf. Een RR die ik echt wel zou willen hebben.
Armoe…

Dat is wat de Cullinan uitstraalt…

Niet voor niets is de nieuwe lijfspreuk bij Rolls Royce:

“If you have to ask for the Cullinan you probably can’t afford a Phantom and a Range Rover”
Wel gaaf dat die gele pijl bij de Bespoke afdeling verkrijgbaar is. Dat zal de duurste optie maar ook tevens de meest gekozen worden denk ik.
@rhellema: Amber Autoblog Arrow, is een bespoke gele kleur
Wat is er mis met hoog zitten, ik vind het prima.
Wanneer je het gewend bent voelt een normale auto een beetje armoedig!
Lelijk hok voor mensen met meer geld dan smaak. Gelukkig voor Rolls-Royce hebben die een stevige meerderheid te pakken.

Mislukte proporties, lomp en opzichtig, groot en tegelijk helemaal niet zo ruim.. bah bah bah.
Let maar op, van deze auto gaan nog veel foutere versies komen. Russische tuners, carbon spoilers, 30” chromen porno-jetsers. Dan verlangen we weer massaal terug naar bovenstaande plaatjes uit de RR configurator.
Dikke rolls royce super space cab…
@henkhupelschoten: is het ook een ATI?
Het valt toch allemaal wel mee, bij een beetje rally valt deze configuratie in het niet.
Denk aan Gumball etc.
Zelfs in deze configuratie zier hij er nog steeds beter uit dan de omgebouwde Q7 genaamd Bentayga.
Ik sta graag vooraan om crossovers als Capturs etc af te branden maar het spijt me zeer… deze Rolls vind ik gaaf! Kaliber Escalade lijkt het, zo hoort een SUV te zijn, groot en lomp.
@autodrop: Precies! Net als jullie mam!
@joostie: gast echt..? Ga je schamen en leren voor je eindexamens knul. Moederdag is net geweest, man man man waar is de liefde.
@autodrop: De meeste van dit soort auo’s zijn niet om in gevonden te worden, zo wel levend niet, als wel dood. Er zijn een paar uitzonderingen en dit is er één van, deze is lekker kolossaal groot, duidelijk is hier een Engelse stijl zichtbaar, wat hem tot bijzondere verschijning maakt.
De anderen die mijn goedkeuring kunnen wegdragen zijn de gewone Range Rover, eventueel in lange uitvoering, de tot en met de vorige generatie Land Rover Discovery, de Land Rover Defender, de Mercedes Benz G-klasse, de Mercedes GLS en GLC (maar niet de Coupé), deze laatste is de enige in het kleinere segment, die ik wel te pruimen vind. Zijn voorganger vond ik ook niet onaardig, maar die moest wel een volledig aangekleed model zijn, maar met niet te veel chrome.
Maar geen geblindeerde ramen, zo lijkt het op de laatste foto. De foto daarboven doet mij twijfelen. Maar dat is dan ook het enige positieve aan deze config.
Alleen als er walvispenisleer opgaat.
Zonder pijlen zagen we het ook hoor… Al die clickbait bullshit heeft autoblog en met name DE lezers niet nodig. Dat moest ik ff kwijt
@flashevan: pijlen zijn heel belangrijk in het dagelijkse leven
Bij mij krijg ik op een gegeven moment zelfs geen plaatje meer te zien! gewoon mooi groen (Emerald), met een paarse coachline (dubbel!), zilveren motorkap en gouden Spirit of Ecstacy. En dan gaat de site al over zijn nek. Tsk. Tsk.
Kan je ook nog een beetje zon flinke Tabbert trekken met zon ding. Anders is het helemaal zielig.
@5cilinder: nee helaas tabbert trekt ie niet..! Ik heb nog wel een kip en fendt sleurhut in de aanbieding…
@5cilinder: misschien gaat RR later nog bespoke caravans maken… Of breng ik ze nu op het idee…
Als je een RR of Bentley sedan of grote coupe koopt heb je stijl. Koop je bij hen een SUV of de GT coupe dan ben je gewoon een lul met te veel geld.
Hé, er is nog geen Hello Kitty versie!!!!
Dikke bak, de dag dat ik deze kan betalen Inshallah, parkeer ik hem niet voor maar in de moskee zodat iedereen zie dat het mijn auto is.
Mijn 335 vinden ze momenteel niks want bouwjaar 2007. Ze zeggen tzzz niet eens een facelift broer. Ze spugen nog net in mijn gezicht. Teringgasten
@maroksahbe: tzzzz…2007 Soussie…hahaha
Heb al een paar video’s op YouTube gezien van deze monstruositeit en vooral de Britse pers is er weer lyrisch over. Zag een video waarin een presentator zelfs probeerde te beweren dat de Off-Road functie in de Cullinan echt nuttig is. As If…. Voor mij is dit geen echte Rolls, bij een merk als Bentley of Porsche past een snelle, luxe SUV nog enigszins maar niet bij een Roller.
@mopar: waarom wel bij Porsche (een van oorsprong sportwagenmerk) en Bentley (een variant op het thema Rolls Royce) maar niet bij Rolls Royce zelf? Rolls Royce maakt grote lompe luxe wagens. Precies dat wat deze Cullinan is. Het grootste probleem met deze Rolls is dat dit visueel veel meer een Range Rover kloon dan een echte Rolls is.
1956. Plaats: Venlo. Vleesstraat. Toen dè hoofdstraat van Venlo. Wij woonden toen boven de zaak en natuurlijk zat ik die zondag weer aan ’t raam naar de voorbijrijdende auto’s te kijken. Maar, wat parkeerde daar nou? Zo’n 150 meter van ons vandaan? Dat moest ik van dichtbij gaan bekijken! Ik stormde de trap af en rende er zo hard als m’n beentjes konden rennen naar toe. ’n Spiksplinternieuwe, zwarte Rolls-Royce Silver Cloud I! Die had ik nog nooit eerder gezien en ik was er op slag smoorverliefd op! Dit was mijn droom! Niet wetende, toen, dat ’t dat altijd zou blijven :-) ! Opeens werd ik op m’n schouder getikt en ik herkende maar al te goed de stem van m’n vader, die zei: “Ben jij nou helemaal van Lotje getikt? Wat ben jij in hemelsnaam aan ’t doen?”. En ik schrok! Wat was namelijk ’t geval? Ik hing, de machtige grill a.h.w. omarmend, vooraan die Rolls-Royce! Zo schitterend vond ik die auto.
Nadat m’n vader de afdrukken van m’n handjes en neusje van de grill, de verschillende ruiten en de spatbordlampjes(!) had weggewreven met z’n zakdoek, hebben we die auto nog heel lang staan te bewonderen. En in mijn onnozelheid vroeg ik ook nog: “Ach pappi! Koop je er ook zo een voor ons?”. Waarop m’n pa nuchter antwoordde: “Voor zo’n ding zou ik 30 jaar moeten werken, zonder dat jij nog droog brood te eten zou kunnen krijgen”. (Zo heb ik o.a. de waarde van geld leren kennen). Maar ’t verklaart misschien ook nu nog mijn voorkeur voor limousines. En ik weet natuurlijk ook, dat er later auto’s kwamen, die technisch stukken beter waren dan ’n Rolls-Royce, toch bleef ’t voor m’n gevoel altijd ’n onneembaar bastion. Zo ook de huidige Phantom.
Maar waarom dit hele verhaal? Omdat er nu iets op de markt gaat komen, dat m’n hele droom verstoort. Gewoonweg kapot maakt! En dat noemen ze ’n Cullinan! En dat gedrocht bezorgt me een zeer ernstige vorm van schizofrenie! Waarom? Omdat dit schepsel m’n gehele droomwereld in de war brengt. Ik heb Rolls-Royce altijd gezien als ’t absolute summum op ’t gebied van de automobiele verplaatsing. Ver verheven boven de rest. Maar in de vorm van ’n limousine. En mijn hoop was, dat dat altijd zo zou blijven. Maar eigenlijk had ik ’t ook kunnen weten. De professor, die mij m’n eerste marketing college gaf, opende dat college met de zin: “Elke Papua in de binnenlanden van Nieuw-Guinea heeft behoefte aan ’n helikopter! Alleen! Hij weet dat nog niet! En dat ga ik jullie bijbrengen.”. Marketing = ’t scheppen van behoeften! En dat is, -helaas voor mij!- wat er ook bij Rolls-Royce gebeurt. De omzet/winst moet gestimuleerd, dus gaan we daaraan voldoen.
Kort samengevat (is dat nog mogelijk na zo’n lange inleiding?): BMW doet precies wat nodig is om ’t merk Rolls-Royce ’n boost te geven. En ik ben van mening, dat dat ’n juiste beslissing is. Ook al verstoort ’t mijn droom, want die doet er verder niet toe. Waar ’t om gaat is: Money! En er is ’n markt voor. En dat is de verklaring voor deze (in mijn ogen) walgelijke creatie. Ik ben benieuwd hoe mijn psychiater me van die schizofrenie zal afhelpen! Of ben ik daarin toch niet de enige? Dan kunnen we misschien in groepstherapie gaan? De belangrijkste vraag zal zijn: Hoe kunnen we de schade, die deze Cullinan ons bezorgt, nog reduceren en ’t waardige Rolls-Royce-gevoel herstellen? Voorlopig houd ik ’t erop: Cullinan: Vreselijk! Walgelijk! ’t Merk onwaardig!
@9000cse: was jij om half 3 in de nacht een dikke jonko aan het paffen?

Grapje 😜 mooi verhaal, ik heb ervan genoten 👍🏾
@bmwe46m3balling:
Hahaha!!! ’n Jonko? Laat ik ’t zo stellen: Ik zat die zeker niet te roken, want ik weet niet eens wat dat is! Maar de combinatie van ’n lekkere pils met ’n Amaretto (mijn favoriete combinatie) zal zeker wel ’n rol hebben gespeeld! Die Cullinan werd er in ieder geval niet mooier op. Maar soms komen er dan, afhankelijk van ’t artikel, wel mooie herinneringen op en dan kan ik me onder de betreffende invloed niet meer beheersen en moet zoiets even spuien op dit blog. Fijn, dat je er toch van hebt kunnen genieten. En, -even onder ons dan-, mijn verhaal was geen verzinsel. Ik was echt helemaal smoorverliefd op die mastodont. Wat ’n pracht en statigheid! Zeker voor die tijd. Alleen wist ik toen nog niet, dat Hfl 80.000,- (= € 36.300,-!) zo’n enorm bedrag was.
@9000cse: hahah je weet wel dat groene spul 😜

Ik heb er echt van genoten en ik was er al vanuit gegaan dat je verhaal echt is, met zoveel passie geschreven dat ik me echt inleefde in jou situatie. Heerlijk dus ik hoop dat er meer artikelen komen waarbij jij even gaat spuien want ik geniet er echt van. Als je als klein kind naar die imposante Rolls Royce kijkt dan valt je mond zeker van verbazing open! En de waarde van geld heb je ook echt goed beschreven.
30 jaar werken zonder dat je droog brood te eten kan krijgen. Prachtig.
Ik wacht wel op de eerste rapper/voetballer die hem zal laten aanpakken door een foute tuner.
@ikleesookoverautos: onderschat ook de skiërs niet.
@mashell: bedankt.. nu heeff Olson weer een nieuw (wegwerp)project.. en die dingen eindigen altijd in NL
Maar even zonder drollen. Hoe moet je in hemelsnaam Cullinan uitspreken? Krijg ’t niet fatsoenlijk m’n bek niet uit.
@utregcity: Als je Rolls Royce kan uitspreken dan moet Cullinan ook geen probleem zijn. Luister maar naar wat reviews ervan op YT en dan hoor je het ook uitgesproken worden.
Ik voel een wedstrijd aankomen wie de foutste cullinan kan ontwerpen. Volgende week een Flop10 op de homepage??
@jeppie: Ik voorspel nu al dat Mansory met die titel aan de haal gaat. Compleet carbon met paars/wit interieur en 25″ pornojetsers eronder.
@Willeme: Waren er geen zwarte velgen verkrijgbaar?

De carbon widebody, daar zullen we nog even op moeten wachten uit Russische hoek…
Hele eigenaardige auto die je in het greep houd. Langer dan een verlengde Range Rover, dus groot en imposant is deze auto zeker.
Statig en imponerend voornamelijk door het vierkante lijnenspel en simpel design. Twee dingen met zekerheid te zeggen.
De Cullinan is typisch Rolls en heeft een tijdloos voorkomen.

Ik weet nog niet of ik het een mooi ding vind, dat zal de tijd leren.
Met alle respect, maar vind ’t een wanstaltig ding. Wanstaltig, ja.
Ik vind die configurator zelf misschien nog wel afschuwelijker.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).