• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zelf parkerende Hyundai IONIQ 5 raakt bijna iconische klassieker

Auteur: RubenPriest, gepost 30 mei 2022 om 07:46 – 13 Reacties

Zelf parkerende Hyundai IONIQ 5 raakt bijna iconische klassieker

Je hart gaat toch sneller kloppen als je deze zelf parkerende Hyundai IONIQ 5 ziet.

Mooi man, technologie. Als het allemaal werkt zoals het zou moeten werken tenminste. Zelf rijdende technologie is nog volop in ontwikkeling. Iets dat we al meer dan 10 jaar kennen als optie op sommige auto’s is een automatische parkeerfunctie. In de praktijk is het altijd maar weer de vraag of het goed werkt.

In het geval van deze zelf parkerende Hyundai IONIQ 5 kun je in elk geval concluderen dat het nog wat stroefjes gaat. Sterker nog, dit werd bijna een gevalletje schadeformulier invullen. Op een rustige parkeerplaats leek het autojournalist Bridie Schmidt van de Australische publicatie The Driven een goed idee om de automatische parkeerfunctie van de Hyundai uit te testen. Plausibel.

In plaats van ergens te parkeren bij alle lege vakken, kiest de IONIQ 5 voor een andere strategie. De Hyundai is van mening dat het parkeervak naast de klassieke Monero wel een mooi plekje is. Helaas gaat het parkeren niet zo soepel. Het is toch een beetje alsof je naar iemand kijkt die net zijn of haar rijbewijs heeft gehaald.

Uiteindelijk komt de zelf parkerende Hyundai IONIQ 5 akelig dichtbij de klassieke Holden Monaro. Gelukkig grijpen de computers, die aan de hand van sensoren een obstakel vinden, in en de parkeerfunctie wordt afgebroken. Uiteindelijk moest de Koreaanse elektrische auto nog wel goed in het vak gezet worden.

Op een rijexamen zou de kandidaat gezakt zijn. Zo ook deze Hyundai. De journalist van het filmpje heeft echter later aangegeven dat een parkeeropdracht elders wel succesvol was uitgevoerd.

Video + fotocredit: Bridie Schmidt via Twitter

Ook interessant!

  • Hyundai IONIQ 5 rijtest video
    Hyundai IONIQ 5 rijtest video
  • Maken of kraken: Hyundai Ioniq 5 met Martini-striping
  • Hyundai toont eerste glimp van volgende Ioniq
  • Kia EV6 vs Hyundai IONIQ 5 rijtest
    Kia EV6 vs Hyundai IONIQ 5 rijtest

Nieuwste artikelen

  • Lamborghini Sesto Elemento kenteken
    Iemand heeft de knotsgekke Sesto Elemento straatlegaal gemaakt
  • Video: niet durven invoegen op de snelweg
  • Zwitserland wil nog meer geld aftroggelen van vakantiegangers op doorreis
  • In 2020 in een leaseauto gestapt? Dan kun je geld terugvragen!
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, fail, holden, Hyundai, ioniq-5, monaro, parkeren, Video

Vorig bericht: « Stand na GP Monaco 2022 en 6 dingen die ons opvielen
Volgend bericht: Nederlanders gooien tank niet helemaal vol »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    30 mei 2022 om 08:16

    Tjonge wat spannend. Ik heb drie zussen die het alle drie slechter zouden doen…

    Login om te reageren
  2. bottles zegt

    30 mei 2022 om 08:35

    Is ook wel de enige reden waarom m’n hart sneller zou kloppen door zo’n ding

    Login om te reageren
  3. tweetyv6 zegt

    30 mei 2022 om 08:43

    Man, daar passen mijn oma en haar olifant nog tussen. Wat is hier nou spannend aan?
    Het niveau van Autoblog wordt steeds bedenkelijker….

    Login om te reageren
  4. lecomte zegt

    30 mei 2022 om 09:00

    Nou nou, poeh poeh, sensatie hoor.

    Login om te reageren
  5. flatsix010 zegt

    30 mei 2022 om 09:27

    Zijn er mensen die op regelmatige basis deze functie gebruiken? Zo ja, wanneer en waarom?

    Heb namelijk het idee dat het alleen werkt bij zeer gemakkelijk bereikbare plekken die voor 99% van de bestuurders makkelijker/sneller handmatig te doen zijn.

    Login om te reageren
  6. lexis zegt

    30 mei 2022 om 09:53

    Tja, nog maar eens een bewijs dat veel van die nieuwe features maar half werken. Zal misschien bij het ene merk al beter werken dan een ander ,maar toch. Zelf als eens mijn mooie 18 inch bmw velgen bijgewerkt op een stoeprand toen ik het lumineus idee had om de 360° camera te betrouwen in een nauw straatje op de camera nog 10cm vrij maar was er bonk op. Dat is balen hoor. Bv de adaptieve cruise is nog zo een dingetje werkt vrij goed zolang er gezn vrachtwagens of campers rechts van je rijden dan kan ie plots de remmen dichtgooien, leuk voor de achterliggers.

    Login om te reageren
    • gezondverstand zegt

      30 mei 2022 om 11:32

      Of een fietser op een fietsstrook op de weg. Dat wil ook weleens een paniekstop opleveren.

      Login om te reageren
  7. erce zegt

    30 mei 2022 om 10:39

    En het bleef nog lang onrustig in Australië.

    Login om te reageren
    • flatsix010 zegt

      30 mei 2022 om 11:01

      Vorig jaar die bosbranden en nu dit…

      Login om te reageren
  8. iphonistvongates zegt

    30 mei 2022 om 10:57

    Voor meer spanning en een blik in de (nabije) toekomst voor een Norris 3.0 of Ocon 2.1 of Verstappen 4.2 of Gasly 5.3 kun je beter afstemmen op Discovery+ en genieten van Baby Drivers Seizoen 1 😎

    Login om te reageren
  9. gezondverstand zegt

    30 mei 2022 om 11:29

    Al eens vaker gezien dat zelfstandig parkeren van de Ioniq 5.
    Het gaat zo sloom als het maar zijn kan.
    Dat gaat dus niemand gebruiken.

    Login om te reageren
  10. frank2b zegt

    30 mei 2022 om 11:59

    Twintig jaar R&D op autonoom inparkeren heeft ons inmiddels deze adembenemende prestatie opgeleverd.

    Login om te reageren
  11. pomoek zegt

    31 mei 2022 om 09:29

    Op de Volvo V60 zit een achteruit inparkeerfunctie. Totaal nutteloos. het systeem werkt, in theorie, als volgt. Eerst moet je via het touchscreen een paar menu’s door om bij de inparkeerfunctie te komen. Dat kan alleen als de auto doodstil staat. In de praktijk sta je dus misschien wel een halve minuut een straat te blokkeren. Daarna moet je langzaam langs de rechts geparkeerde auto’s rijden. Als het systeem een parkeerplek ziet laat ie een piep horen. Wat ie vaak gewoon niet doet. Soms stelt het systeem zelfs voor om maar op de stoep te parkeren. Hoe dan ook. Zodra je wel een plek gevonden hebt moet je de auto in zijn achteruit zetten en de voet langzaam van de rem halen. De auto parkeert dan zelfstandig in. Dat is het enige onderdeel van het systeem wat ik als redelijk zou willen betitelen. De auto staat niet strak langs de stoep, maar het kan er mee door. Al met al is het veel te tijdrovend en onhandig om dit, dure, systeem te gebruiken. Ik heb het enkele keren getest maar nooit in de praktijk gebruikt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North