Er is vijf kilo saharazand neergedaald op onze auto's, maar een wasstraat pakken? Hell no. Laat je auto shinen als nooit tevoren dankzij deze superdeluxe washandleiding.
1. Zorg voor de juiste spullen
Begin met twee emmers, twee sponzen, een microvezelhanddoek, een zachte doek, een tuinslang en… water. Zorg dat je emmers hebt waar minimaal tien liter ingaat. Wie het helemaal perfect wil doen legt een Grit Guard op de emmerbodem, waardoor het vuil naar onder zakt en daar blijft. Waarom twee emmers? De een gebruik je voor schoon sop, de ander om je vieze spons in schoon te spoelen.
2. Spuit je auto goed af
En doe dat voor je er ook maar aan denkt een spons tegen je lak aan te drukken. Zand + spons = schuurpapier. Begin met het dak en werk naar beneden. Neem ook de randen aan de binnenkant van je wielkast mee. Scheelt latere roestvorming.
3. Reinig ook de plekken waar de zon niet schijnt
Het enige dat je hiervoor nodig hebt? Een allesreiniger (All Purpose Cleaner, géén Ajax) en een kwastje. Spuit wat allesreiniger direct op je dorpel/binnenkant portier/c-stijl/scharnier en laat kort intrekken. Borstel het hierna goed schoon en herhaal als dat nodig is.
Kleine ‘maar’: spuit nooit met een hogedrukreiniger op volle kracht in je motorruimte. En al helemaal niet in je interieur.
4. Doseer je shampoo
Vul je emmer met lauwwarm water en doseer volgens de gebruiksaanwijzing de hoeveelheid shampoo. Te weinig heeft geen nut, teveel kan een tegengesteld effect hebben op je beschermende waxlaagje. Zorg dat alle shampoo goed is opgelost, veel schuim = goed.
5. Werk van boven naar beneden
Klinkt logisch, maar gaat vaak fout. Start met het dak, doe daarna de ramen, de bovenste helft van de portieren, de zijpanelen en daarna pas bumpers en onderste helft. Spoel je spons regelmatig schoon en vervang eventueel je water, mocht je auto écht goor zijn.
6. Kill the soap
Als je alles geraakt hebt, is het tijd je slang op je bolide te richten om ervoor te zorgen dat er geen enkele zeeprest achterblijft. Je hebt hier geen speciale spuitmondjes voor nodig, gewoon een open slang doet de truc.
7. Drogen doe je met een droogdoek
Vergeet de zeem, ga voor de droogdoek of watermagneet. Licht, zacht, laat geen beschadigingen achter en je kunt je auto meestal in één keer droogtrekken, zonder tussendoor uitwringen. Ook dit doe je van boven naar beneden, met een gespreide doek.
Onthou: een wasstraat maakt meer kapot dan lakverzegeling goed kan maken. En nog beter: je auto laten wassen. Bij voorkeur op deze manier.
Fotocredit: Autojunk.nl
74 reacties
(Hoewel je beter Andy of Ajax gebruikt dan helemaal niet je sponningen uitsoppen)
Beetje jammer dat de plaatjes niet meer werken (bij mij alleen?) want het was wel knap wat ie heeft gepresteerd.
En ja, ik vind hem ook compleet gestoord, maar hij heeft wel van zijn autopoetshobby zijn beroep gemaakt en heeft een detailingbedrijf nu.
Ohja: Die Monello doeken zijn wel veel duurzamer dan die Action dweilen, maar wat denk je zelf? Dat Wouter ooit zelf zijn auto wast? Casper? Wellicht.. maar die komt gewoon met één emmer en een spons aanzetten.
Monello is verder geen huismerk van Carclean, maar een merk dat gelieerd is aan Carclean. De eigenaren van Carclean, zijn inderdaad ook eigenaar van het merk Monello. Monello wordt namelijk gewoon bij meerdere dealers verkocht.
Maar buiten Monello zij er ook nog doeken van Chemical Guys, Poorboy’s world, Dodo Juice, CSF, Autobrite, Nanolex en Microfiber Madness om maar even wat te noemen, Het is maar net wat je zelf wenst. Echter zijn al deze doeken van een andere kwaliteit van de Action. Met de Action doeken zou ik niet adviseren, om polijstmiddel of wax af te nemen. Voor het vuile werk en interieur zijn het prima doeken.
Gooi 50 cent in de automaat spoel je auto af
zeep je auto in met microvezeldoekje
spoel af met 50 cent
klaar 1 euro en 10 cent zeep
neem auto af met dezelfde microvezel doekje en je auto glimt minimaal een week.
Yep, het regent hier nu pijpenstelen, morgenochtend is dat zand er wel weer af.
Van de week maar eens aan de slag met het verwijderen van de roest (onderzijde linker voorportier van achterste hoek naar ongeveer halverwege) en lak bijwerken.
Bij de weg: Commandant 4 en/of 5 geschikt om spuitnevel weg te poetsen?
Geldt opzich het zelfde. Die ouwe tang is zo roestig als een malle.
Mis in het geschreven stuk, wel iets over foamen, de ideale manier, omm krasvrij zand van je auto te verwijderen. Met alleen zand afspuiten, zeker met hogedruk, maak je alleen nog maar meer krasseb.
De kettingwasstraten van tegenwoordig(niet de rollovers, die zijn nog niet genoeg ontwikkeld) doen keurig hun werk, en die maken de swirls niet, simpelweg omdat de meeste borstels met exact de zelfde snelheid en exact dezelfde kant op draaien.
Ieder zijn eigen mening, maar op onze 3 autos, zelfs waarvan 1 met unilak is, is niets te zien, na 3 jaar nog niet eens.
Nee, wat de shampoo doet bij de wasstraten, is oude wax slopen, en vervolgens er weer een nieuw laag ‘wax’ opknallen, die de beading en sheeting van de onderliggende wax absoluut niet ten goede komt. Pas geleden nog door 3 wasstraten gereden met polyethyleen borstels, en gekozen voor alleen wassen en drogen. Dit is namelijk wat ik thuis ook alleen doe, dus een wax als toevoeging in het progamma is niet vergelijkbaar met de handwas die ik zelf doe. Beading en sheeting zijn sterk achteruit gegaan na de eerste maal met de auto door de ‘geweldige’ wasstraat. Na 3 keer is de wax nagenoeg verdwenen.
Dit komt puur door de borstels waar vervuiling in blijft zitten en de te agressieve shampoo’s. Dit is niet raar, de meest gore auto’s moeten daar weer schoon worden. Maar een wagen die in fatsoenlijke wax of sealant staat, heeft daar eigenlijk niks te zoeken. Uitzondering daarop is een goede coating, omdat deze een harde laag bovenop de lak zelf biedt.
De ideale manier volgens mij blijft, foamen, in laten werken, dan afspuiten met hogedruk. Vervolgens wassen (Dodo Juice of Poorboys World) met 2 of 3 emmers met Gritguard (afhankelijk van de vervuiling van de velgen en uitlaat). Daarna drogen met een microvezel droogdoek (Delerium of Monello Senza Acqua) en detailspray. Hier kan echt geen wasstraat tegenop. De diepte en reflectie in de lak, is niet te bereiken met een rondje wasstraat. Accepteer dat nou gewoon.
Wasstraten zijn tegenwoordig zeker stukken beter dan vroeger, en voldoende voor de gemiddelde Nederlander. Maar er zijn ook detailers en daar zijn wasstraten niet voor geschikt. Zo’n leuke poetsstraat tegenwoordig, is echt niks bijzonders. Standtijd van de wax daar is 1 á 2 weken. Met mijn eigen wax doe ik 3-5 maanden. Wassen doe ik 1 keer per week.
Door bovenstaande heb ik dus geen vertrouwen in wasstraten. Zolang ik zelf beter was dan een wasstraat, zal ik niet hiernaartoe gaan. Ik reken dus nog op de komende 50 jaar :) Een wasbox is wel prima, maar wassen doe ik echt niet de borstels daar, ik neem gewoon mijn eigen emmers mee.
Met een washandschoen wordt swirls inderdaad beperkt, maar ze komen er nog steeds wel.
Shampoos van tegenwoordig zijn wel sterk, ze zijn gemaakt om o.a. vliegjes en vogelpoep van de lak af te krijgen. Toch ben ik het niet eens over het feit dat je zegt dat de oude wax wordt gesloopt door de wasstraat. Sommige shampoos(inderdaad, niet allemaal) werken versterkend, althans ze slopen niets maar geven tijdelijk een net wat diepere glans.
Dan nog over die borstels, die PE borstels waar je het over hebt worden nog vaak in rollovers gebruikt. In je verhaal (3 PE borstels) kan ik begrijpen dat je naar een rolloverinstallatie bent geweest. Tja, die zijn ouderwets en zit geen toekomst meer in. Ik praat echt over textielen doeken in 50(+) meter lange wasstraten. Die vangen veel vocht op, wat vaak voornamelijk water met een klein beetje shampoo is, zo wordt er geen vuil gevangen en maken ze geen krassen. De inweekshampoos moeten sterk zijn, maar zijn nooit sterk genoeg om een (GOEDE) wax te verwijderen. Vervolgens is het een kwestie van hogedrukboog en natte textiele lappen. Deze verwijderen de wax ook niet.
Ik was hier ook benieuwd naar ivm een nieuwe auto, maar het autobedrijf, wasstraat, poetser en de leverancier van de chemie geven aan dat (nogmaals, niet allemaal) veel shampoos en waxen niet slecht zijn voor de bestaande waxlaag.
Wat betreft swirls, deze komen ook door het rijden, dus helemaal voorkomen kan je het nooit, maar met de hand wassen, wordt dit meer tot een minimum beperkt. De inweekshampoo’s zijn zeer sterk en hebben vaak een zeer hoge PH waarde. De reinigingsshampoo’s
Ik denk dat we het wel eens zijn, dat de waxen die ik gebruik, meer dan prima waxen zijn (o.a. Collinite 845, 915, Dodo Juice Supernatural Hybrid paste sealant, Meguiar’s M16). De auto die door de wasstraat is geweest, was voorzien van 2 lagen Collinite 915, wat een zeer duurzame wax is. Deze wax, gaat bij handmatig wassen op de juiste manier en met de juiste dosering shampoo, 5-6 maanden mee. Standtijd met 3x wassen in de wasstraat, was 7 weken. Aanzienlijke reductie dus. Dit is afgelopen herfst geweest.
Dus nogmaals, voor de gemiddelde Nederlander, zijn de wasstraten van tegenwoordig prima, echter voor detailers niet. En ja, die zijn in de minderheid in Nederland.
Aan de mening van een standaard poetser en autobedrijf, hecht ik niet zoveel waarde. Ik kom zelf ook uit de automotive branche. Weleens gezien, hoe dramatisch slecht de auto’s er in de showroom er gemiddeld genomen bij staan? Auto zitten onder de swirls (ook nieuwe) en na een paar weken schrik je je dood van de werkelijke staat van het lakwerk.
In de wasstraat waxen, zitten vaak cleaners, welke juiste wel slecht zijn voor de bestaande waxlaag. Wel is het zo dat de waxen minder cleaners dan vroeg bevatten, waardoor het de onderliggende laag niet volledig sloopt. Maar nogmaals, ik heb de laatste keren alleen wassen en drogen gedaan, daar ik dit thuis ook doe en zo een eerlijk vergelijk kan maken.
Verder streef ik bij het detailen naar een langdurig effect, en niet naar een tijdelijk diepere glans (vaak zit er een carnauba toevoeging in de shampoo’s, vandaar het diepere effect/nattere glans), waar de wasstraat wel naar streeft (blijft een commerciële onderneming). En daarbovenop ook nog eens de veel te hoge kosten, ik kan 4-5 keer wassen voor een prijs van €10,-
Wasstraten gaan zeker een goede richting op, door minder agressieve shampoo’s en waxen (uit milieu oogpunt), maar er is nog een lange weg te gaan. Niet voor niets, dat detailing in Nederland een opmars maakt en een steeds grotere groep wordt. Dit heeft natuurlijk te maken met de kwaliteitsbewustzijn van de consument. Kijk maar naar de detailingmarkt in Engeland en de VS. Vele malen groter dan in Nederland. Waarom kiezen consumenten in die landen steeds meer voor detailers/valeters en niet voor de wasstraat? Zal de wasstraat dan echt zo geweldig zijn?
Ieder zijn eigen manier… wat betreft prijs… tja ik kan 2 keer in de maand gratis wassen voor het beste programma bij de wasstraat :-) daar heb ik als enige een pluspuntje denk.
Eerlijk is eerlijk, ik doe ook af en toe handpoetsen… beetje Rain-X op de ruiten, rubber weer mooi rubberzwart maken, chroom poetsen, wel leuk :-)
Volgende dag was mijn auto aangevallen door vliegende ratten (lees duiven). Alle noeste arbeid voor niks. Uiteraard goede moed gehouden, maar toen voorgaande tafereeltje zich 3x herhaald had was ik het zat.
Kun je natuurlijk een luchtbuks kopen, maar ik besloot mijn auto gewoon niet meer te wassen, nooit niet meer….
Sindsdien heeft geen enkele duif zijn darminhoud op mijn auto gedumpt….. Ze doen het er gewoon om!!!!!!!!!!!!!!
Minder duiven, minder duiven, minder duiven!
wasbox straalt ie als nooit tevoren.
Vroeger zou ik het met je eens zijn geweest. Maar door de komst van polyethyleen borstels durf ik te wedden dat een wasstraat beter kan zijn voor je auto.
Voor de goede orde ik was mn auto’s zelf met de hand, omdat ik het ontspannend vind…maar ik weet dat ik de egale regelmatige beweging, het aantal liters en de middelen van een goed onderhouden wasstraat niet kan evenaren met mn emmertje sop en mn sponsje.
Ook het Duitse ADAC, helaas ook bekend van hun minder goede tests, is mijn mening toebedeeld. Een “goede” wasstraat is beter dan met de hand wassen.
Wa
De ideale manier blijft wasbox(hogedruk, niet te hoog natuurlijk), of echt wasstraten. Mensen hebben wel vertrouwen in nieuwe technieken in auto’s, telefoon, computers en ander dagelijks gebruik, waarom niet in wasstraten?
Wel je plee netjes iedere week schoonmaken en je huis stofzuigen/dweilen, maar je auto onderhouden ho maar……
Die auto levert daadwerkelijk wel meer geld op bij inruil of verkoop. Zelf taxeerde ik een auto die er netjes gewassen en gepoetst uitzag, een stukje hoger, dan een auto die onder de modder zit en in geen jaren is gestofzuigd.
Verder verkoopt een mooie en schone auto, ongeveer 3 keer zo snel.
Een dealer of universeel autobedrijf, weet meestal niets van detailing. Dus zij zien alleen dat ie mooi gepoetst is. Inruilprijs/verkoopprijs is meestal wel hoger, maar zal niet overdreven veel verschillen van een auto die, op welke manier dan ook wekelijks gewassen wordt, met de hand of in een goede textiele wasstraat. Maar detailers doen het niet voor de inruil- of verkooprijs. Detailers doen het, omdat zij dit prettig vinden en voor velen is het dan ook een hobby.
En dat je vervolgens de mooiste auto van de straat hebt, is mooi meegenomen. Het gezeur dat detailers moeten doorstaan van de buren etc. wordt je ook niet echt vrolijk (zit er nog wel lak op? Zal ik de mijne er even naast zetten? etc.). Al blijven de echte complimenten wel leuk.
En eerlijk is eerlijk, ik zie op straat liever schoongewassen auto’s staan van de wasstraat, dan auto’s die een halfjaar niet gewassen zijn. Dan kan ik me met detailing onderscheiden van de rest :)
Als de auto goed vies is, is een tuinslang nooit genoeg het groffe vuil van de auto te spuiten. Daardoor worden krassen veroorzaakt met het wassen met een spons(of microvezeldinges). En ja, sommige mensen hebben thuis een hoge druk staan, maar die is vaak niet bedoeld voor het wassen van auto’s en is verkeerd afgesteld, waardoor die te krachtig kan zijn en de lak beschadigd.
Hierna kan je veiliger dan de wasstraat alle stappen volgen, en is er minder kans op schade door wassen. Dit houdt dus in 2 of 3 emmers met Gritguard, 3 microvezel of wol sponzen/washandschoenen. 1 voor bovenste gedeelte, 1 voor onderste gedeelte en 1 voor velgen & uitlaat.
Het foamen doet een wasstraat namelijk ook, alleen laten zij dit niet langere tijd inweken, waardoor niet al het vuil ingekapseld en veilig afgevoerd wordt. Vaak is dit ook nog eenagressieve foam, maar omdat het zeer kort op de lak zit, tast het lak niet aan, maar onderliggende wax wel (later wordt dit weer gecamoufleerd met een nieuw ‘laagje’ wax). Met als gevolg, jaja je raadt het al, swirls en andere wasschades. Correct wassen kan nou eenmaal niet in 5 minuten wasstraat.
Echter is een spons of washandschoen met microvezel of wol, één van de meest veilige opties voor de lak om te wassen. De spons/handschoen neemt het vuil op en vervolgens wordt het vuil ingesloten in de haren. Het vuil verwijder je in de spoelemmer door over de Gritguard te wrijven en goed uit te spoelen.
Ik vind het prima hoor, ’t is jullie eigen auto. Maar die van mij ziet nooit zo’n apparaat! Altijd met het handje, 2 emmers een wasmitt (meerdere zelfs!), kleien, polijsten (indien nodig), waxen/sealen en netjes houden. Leuk om te doen en ik heb altijd de schoonste (En oudste!) auto van de straat. :D
Technisch goede wasstraten, die genoeg te zien zijn in Nederland, zijn goed voor de auto, leveren simpelweg geen krassen of schade, en vereist veel minder tijd dan handwassen, want met handmatig wassen, drogen, poetsen, wax op lak, wax op velgen etc etc etc ben je gauw uren mee bezig, terwijl het ook in de wasstraat kan. Enige nadeel, de wax in de wasstraat blijft “slechts” 2-3 weken zitten(polishwax 4-6 weken).
Ieder zijn eigen manier…
Begin met twee emmers, twee sponzen, een microvezelhanddoek, een zachte doek, een tuinslang en… water. Zorg dat je emmers hebt waar minimaal tien liter ingaat. Wie het helemaal perfect wil doen legt een Grit Guard op de emmerbodem
Als je het perfect wil doen gebruik je een washandschoen ipv sponzen. Spons nooit gebruiken op de lak!
Waar een carport wel goed voor is is je auto sneeuw en ijs vrij houden maar vies wordt hij zowiezo.
Enige wat echt goed helpt is een garage.