Zeven tips om het het saharazand van je auto te wassen

Auteur: , 74 Reacties

Er is vijf kilo saharazand neergedaald op onze auto's, maar een wasstraat pakken? Hell no. Laat je auto shinen als nooit tevoren dankzij deze superdeluxe washandleiding.

1. Zorg voor de juiste spullen
Begin met twee emmers, twee sponzen, een microvezelhanddoek, een zachte doek, een tuinslang en… water. Zorg dat je emmers hebt waar minimaal tien liter ingaat. Wie het helemaal perfect wil doen legt een Grit Guard op de emmerbodem, waardoor het vuil naar onder zakt en daar blijft. Waarom twee emmers? De een gebruik je voor schoon sop, de ander om je vieze spons in schoon te spoelen.

2. Spuit je auto goed af
En doe dat voor je er ook maar aan denkt een spons tegen je lak aan te drukken. Zand + spons = schuurpapier. Begin met het dak en werk naar beneden. Neem ook de randen aan de binnenkant van je wielkast mee. Scheelt latere roestvorming.

3. Reinig ook de plekken waar de zon niet schijnt
Het enige dat je hiervoor nodig hebt? Een allesreiniger (All Purpose Cleaner, géén Ajax) en een kwastje. Spuit wat allesreiniger direct op je dorpel/binnenkant portier/c-stijl/scharnier en laat kort intrekken. Borstel het hierna goed schoon en herhaal als dat nodig is.

Kleine ‘maar’: spuit nooit met een hogedrukreiniger op volle kracht in je motorruimte. En al helemaal niet in je interieur.

4. Doseer je shampoo
Vul je emmer met lauwwarm water en doseer volgens de gebruiksaanwijzing de hoeveelheid shampoo. Te weinig heeft geen nut, teveel kan een tegengesteld effect hebben op je beschermende waxlaagje. Zorg dat alle shampoo goed is opgelost, veel schuim = goed.

5. Werk van boven naar beneden
Klinkt logisch, maar gaat vaak fout. Start met het dak, doe daarna de ramen, de bovenste helft van de portieren, de zijpanelen en daarna pas bumpers en onderste helft. Spoel je spons regelmatig schoon en vervang eventueel je water, mocht je auto écht goor zijn.

6. Kill the soap
Als je alles geraakt hebt, is het tijd je slang op je bolide te richten om ervoor te zorgen dat er geen enkele zeeprest achterblijft. Je hebt hier geen speciale spuitmondjes voor nodig, gewoon een open slang doet de truc.

7. Drogen doe je met een droogdoek
Vergeet de zeem, ga voor de droogdoek of watermagneet. Licht, zacht, laat geen beschadigingen achter en je kunt je auto meestal in één keer droogtrekken, zonder tussendoor uitwringen. Ook dit doe je van boven naar beneden, met een gespreide doek.

Onthou: een wasstraat maakt meer kapot dan lakverzegeling goed kan maken. En nog beter: je auto laten wassen. Bij voorkeur op deze manier.

Fotocredit: Autojunk.nl



74 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
mooie basis.
@Bartholomeo: Mooie basis, maar APC ( All Purpose Cleaner ) vertaald zich ‘slecht’ naar Allesreiniger.. Allesreiniger zoals Andy of Ajax uit ‘je moeders keukenkastje’ is niet hetzelfde als een All Purpose Cleaner in ‘auto-was-land’.

(Hoewel je beter Andy of Ajax gebruikt dan helemaal niet je sponningen uitsoppen)
Of vraag raad aan de mafketel die 3 maanden heeft lopen poetsen aan z’n Opel/Vauxhall Astra: http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=81391

Beetje jammer dat de plaatjes niet meer werken (bij mij alleen?) want het was wel knap wat ie heeft gepresteerd.

En ja, ik vind hem ook compleet gestoord, maar hij heeft wel van zijn autopoetshobby zijn beroep gemaakt en heeft een detailingbedrijf nu.
@Vincegail: vaak kan je al voor autodealers poetsen op een industrieterrein !
@reggie-boy_rood: is dat zo hou me aanbevolen omgeving hoorn/heerhugowaard alkmaar
Leuk stukje maar even kleien en quick detaillen doet ook wonder . afnemen met een kwaliteiten microvezel doek ( zoals bijv monello) en de eerste stapjes richting autowas tik is gezet
@trident: ZIJN gezet
@trident: Monello? Ja, goei doekjes, maar bij de Action hebben ze ook hele mooie microvezeldweilen..kosten heel wat goeikoperder dan die Monello super-douper-doekjes.. (waar Monello ook maar ‘gewoon’ het huismerk is van CarClean.nl, gelijk ‘EuroShopper’ bij de Albert Heijn)

Ohja: Die Monello doeken zijn wel veel duurzamer dan die Action dweilen, maar wat denk je zelf? Dat Wouter ooit zelf zijn auto wast? Casper? Wellicht.. maar die komt gewoon met één emmer en een spons aanzetten.
@stamp: wel lekker kortzichtig trouwens. Monello doeken, zijn doeken met een meervoudig gesplitste microvezel, dit zijn de Action doeken niet. De Action doeken (lichtblauw met gele rand of de dweilen) zijn zeker een prima doeken, maar absoluut niet te vergelijken met bijv. een Monello doek.

Monello is verder geen huismerk van Carclean, maar een merk dat gelieerd is aan Carclean. De eigenaren van Carclean, zijn inderdaad ook eigenaar van het merk Monello. Monello wordt namelijk gewoon bij meerdere dealers verkocht.

Maar buiten Monello zij er ook nog doeken van Chemical Guys, Poorboy’s world, Dodo Juice, CSF, Autobrite, Nanolex en Microfiber Madness om maar even wat te noemen, Het is maar net wat je zelf wenst. Echter zijn al deze doeken van een andere kwaliteit van de Action. Met de Action doeken zou ik niet adviseren, om polijstmiddel of wax af te nemen. Voor het vuile werk en interieur zijn het prima doeken.
Vergeet niet de viesespons emmer vaak te verschonen en goed uit te spoelen. Veel mensen denken veelste makkelijk over het thuis schoonmaken van je auto. Je poets er altijd krassen in dus deze topic is best belangrijk!
Ik heb een speciale washandschoen ipv een spons, is juist dat beetje zachter en minder schurend.
koop een fles autoshampoo met wax ga naar de benzinestation met hogedrukspuit.

Gooi 50 cent in de automaat spoel je auto af

zeep je auto in met microvezeldoekje

spoel af met 50 cent


klaar 1 euro en 10 cent zeep


neem auto af met dezelfde microvezel doekje en je auto glimt minimaal een week.
@sandniggah: my niggah. Same here. Gebruik de wasboxe alleen voor spoele. Rest alles met de handen.Geen gezeik met emmers.
8. Laten doen.
@sydney:
Yep, het regent hier nu pijpenstelen, morgenochtend is dat zand er wel weer af.
@tupperware: Idd, beetje laat dit artikel, Het heeft hier geregend alsof het gratis was.
Het was toch erg druk bij de wasstraat in Eindhoven zaterdag
Met 200 door de stromende regen rijden!
@faalhaas: en voor een grondige wasbeurt de plomp in rijden zeker.
@remy013: lol
1x per maand een menu 5
Zet de auto twee tot drie keer per jaar in de was, scheelt al de helft met schoonmaken als de lak mooi glad is. En wassen doe ik gewoon met de hand. Alleen de beste shampoo is goed genoeg: die van de Action met carannubawas erin, werkt echt subliem! En de spray voor de banden die ze daar verkopen is ook een aanrader, de banden zien er als nieuw uit voor minstens twee, drie weken.
@moveyourmind: die tyreshine is idd grappig, maar bij mij verbannen om de wielkasten te laten shinen. Je wilt toch niet met droge ogen beweren, dat die shampoo goed is he? Ik gebruik deze shampoo bij full details, juist omdat ie de wax zo goed sloopt. Geen aanrader voor regelmatig onderhoud. Pak dan een goedkope shampoo van Duragloss, Poorboys, Mother’s, Chemical Guys of Wolf’s Chemicals
Ik was mijn auto een paar keer per jaar met de hand en dan poets ik ‘m ook en tussendoor gaat ie af en toe door de wasstraat. Ik heb geen zin om elke week (of elke maand) aan dat ding te staan poetsen. Ik heb wel wat beters (en leukers) te doen. Ik ben er wel zuinig op maar het is wel gewoon een gebruiksvoorwerp, geen museumstuk…
Ik betracht het smeer op de auto als een extra beschermlaag, zolang mogelijk laten zitten dus. Wassen niet vaker dan eens per 10.000km.
Als ik zo naar buiten kijk vind ik dat ook prima om het zand van m’n auto af te krijgen
@bmwalpina: behalve de opspattende modder… ;)
Werkt deze techniek ook voor m’n schoonmoeder?
@fritsie: Vooral stap 3 niet overslaan
@moveyourmind: jup, want op die verborgen plekken ontstaat snel roest. Bij de twee vorige eigenaren is dit dus nooit gebeurt. Waren wasstraatgangers…

Van de week maar eens aan de slag met het verwijderen van de roest (onderzijde linker voorportier van achterste hoek naar ongeveer halverwege) en lak bijwerken.

Bij de weg: Commandant 4 en/of 5 geschikt om spuitnevel weg te poetsen?
@e1000bmw523i: gebeurD.
@e1000bmw523i: Je moet denk ik even nogmaals de comment van Fritsie lezen….
@jlm83: oeps. Overheen gelezen. :$
Geldt opzich het zelfde. Die ouwe tang is zo roestig als een malle.
@e1000bmw523i: Ga volgende week ook aan de slag met mijn nieuwe aanwinst: een felrode Saab 9-5 Estate. Deze heeft ook wat roest bij de overgang tussen de dorpel en achterste wielkasten. Denk dat je het beste resultaat bereikt als je zorgt voor een goede ondergrond en een goede lak gebruikt en deze in meerdere dunne lagen opbrengt en uit laat waaieren op de bestaande lak.
Reinig ook plekken waar de zon niet schijnt haha
Mensen onderschatten de techniek van de kettingwasstraat toch echt… 3 autos voor het huis, al 3 jaar lang naar dezelfde wasstraat, 2 keer per maand, autos zien er als nieuw uit, nooit schade (ook niet aan de velg vd ketting), geen enkele kras… gewoon goed laten inweken en na de hogedrukboog is ie alweer schoon, dan nog genoeg shampoo op textiele doeken… het werkt toch gewoon top
@jopk1992: ik wil best met een lampje bij de auto’s laten zien waar de krasstraat schade maakt. Om over de hoevelheid swirls nog maar te zwijgen. Ik onderhoud ook gewoon 3 auto’s thuis, maar dan met de hand;-)

Mis in het geschreven stuk, wel iets over foamen, de ideale manier, omm krasvrij zand van je auto te verwijderen. Met alleen zand afspuiten, zeker met hogedruk, maak je alleen nog maar meer krasseb.
@The_Gent: Hoogstwaarschijnlijk waren dat nylon doeken. Ik weet welke swirls je bedoelt. Deze krijg je echter nog meer met het handwassen. Een tuinslang spuit het overtollige zand nooit volledig weg, en elk vuiltje dat je spons vangt dat in een 2 emmer systeem uitgedaan wordt, zorgt met elke beweging voor een klein krasje, of een swirl.

De kettingwasstraten van tegenwoordig(niet de rollovers, die zijn nog niet genoeg ontwikkeld) doen keurig hun werk, en die maken de swirls niet, simpelweg omdat de meeste borstels met exact de zelfde snelheid en exact dezelfde kant op draaien.

Ieder zijn eigen mening, maar op onze 3 autos, zelfs waarvan 1 met unilak is, is niets te zien, na 3 jaar nog niet eens.
@jopk1992: Absoluut niet waar. Met de de standaard sponzen krijg je dit inderdaad. Met een meervoudig gesplitste microvezel spons of washandschoen, wordt dit tot een minimum beperkt. Echter moet er wel opgelet worden, dat de spons of handschoen voldoende en correct uitgespoeld wordt. Met de hand wassen, worden swirls zoveel mogelijk beperkt en dit zorgt ervoor dat de auto zo lang mogelijk een diepe reflectie heeft.

Nee, wat de shampoo doet bij de wasstraten, is oude wax slopen, en vervolgens er weer een nieuw laag ‘wax’ opknallen, die de beading en sheeting van de onderliggende wax absoluut niet ten goede komt. Pas geleden nog door 3 wasstraten gereden met polyethyleen borstels, en gekozen voor alleen wassen en drogen. Dit is namelijk wat ik thuis ook alleen doe, dus een wax als toevoeging in het progamma is niet vergelijkbaar met de handwas die ik zelf doe. Beading en sheeting zijn sterk achteruit gegaan na de eerste maal met de auto door de ‘geweldige’ wasstraat. Na 3 keer is de wax nagenoeg verdwenen.

Dit komt puur door de borstels waar vervuiling in blijft zitten en de te agressieve shampoo’s. Dit is niet raar, de meest gore auto’s moeten daar weer schoon worden. Maar een wagen die in fatsoenlijke wax of sealant staat, heeft daar eigenlijk niks te zoeken. Uitzondering daarop is een goede coating, omdat deze een harde laag bovenop de lak zelf biedt.

De ideale manier volgens mij blijft, foamen, in laten werken, dan afspuiten met hogedruk. Vervolgens wassen (Dodo Juice of Poorboys World) met 2 of 3 emmers met Gritguard (afhankelijk van de vervuiling van de velgen en uitlaat). Daarna drogen met een microvezel droogdoek (Delerium of Monello Senza Acqua) en detailspray. Hier kan echt geen wasstraat tegenop. De diepte en reflectie in de lak, is niet te bereiken met een rondje wasstraat. Accepteer dat nou gewoon.

Wasstraten zijn tegenwoordig zeker stukken beter dan vroeger, en voldoende voor de gemiddelde Nederlander. Maar er zijn ook detailers en daar zijn wasstraten niet voor geschikt. Zo’n leuke poetsstraat tegenwoordig, is echt niks bijzonders. Standtijd van de wax daar is 1 á 2 weken. Met mijn eigen wax doe ik 3-5 maanden. Wassen doe ik 1 keer per week.

Door bovenstaande heb ik dus geen vertrouwen in wasstraten. Zolang ik zelf beter was dan een wasstraat, zal ik niet hiernaartoe gaan. Ik reken dus nog op de komende 50 jaar :) Een wasbox is wel prima, maar wassen doe ik echt niet de borstels daar, ik neem gewoon mijn eigen emmers mee.
@The_Gent: Ik ga jou niet proberen door een wasstraat te laten gaan, maar enkele dingen die je zegt kloppen niet helemaal.

Met een washandschoen wordt swirls inderdaad beperkt, maar ze komen er nog steeds wel.

Shampoos van tegenwoordig zijn wel sterk, ze zijn gemaakt om o.a. vliegjes en vogelpoep van de lak af te krijgen. Toch ben ik het niet eens over het feit dat je zegt dat de oude wax wordt gesloopt door de wasstraat. Sommige shampoos(inderdaad, niet allemaal) werken versterkend, althans ze slopen niets maar geven tijdelijk een net wat diepere glans.

Dan nog over die borstels, die PE borstels waar je het over hebt worden nog vaak in rollovers gebruikt. In je verhaal (3 PE borstels) kan ik begrijpen dat je naar een rolloverinstallatie bent geweest. Tja, die zijn ouderwets en zit geen toekomst meer in. Ik praat echt over textielen doeken in 50(+) meter lange wasstraten. Die vangen veel vocht op, wat vaak voornamelijk water met een klein beetje shampoo is, zo wordt er geen vuil gevangen en maken ze geen krassen. De inweekshampoos moeten sterk zijn, maar zijn nooit sterk genoeg om een (GOEDE) wax te verwijderen. Vervolgens is het een kwestie van hogedrukboog en natte textiele lappen. Deze verwijderen de wax ook niet.

Ik was hier ook benieuwd naar ivm een nieuwe auto, maar het autobedrijf, wasstraat, poetser en de leverancier van de chemie geven aan dat (nogmaals, niet allemaal) veel shampoos en waxen niet slecht zijn voor de bestaande waxlaag.
@jopk1992: Excuus, dit zijn textiele wasstraten geweest, geen roll overs. Dit zijn geweest McWash en XXL carwash in Den Haag en Carwash Easy and Go in Alphen a/d Rijn. it zijn alle 3 textiele wasstraten. Dacht dat je hiermee PE rollen bedoelde.

Wat betreft swirls, deze komen ook door het rijden, dus helemaal voorkomen kan je het nooit, maar met de hand wassen, wordt dit meer tot een minimum beperkt. De inweekshampoo’s zijn zeer sterk en hebben vaak een zeer hoge PH waarde. De reinigingsshampoo’s
Ik denk dat we het wel eens zijn, dat de waxen die ik gebruik, meer dan prima waxen zijn (o.a. Collinite 845, 915, Dodo Juice Supernatural Hybrid paste sealant, Meguiar’s M16). De auto die door de wasstraat is geweest, was voorzien van 2 lagen Collinite 915, wat een zeer duurzame wax is. Deze wax, gaat bij handmatig wassen op de juiste manier en met de juiste dosering shampoo, 5-6 maanden mee. Standtijd met 3x wassen in de wasstraat, was 7 weken. Aanzienlijke reductie dus. Dit is afgelopen herfst geweest.

Dus nogmaals, voor de gemiddelde Nederlander, zijn de wasstraten van tegenwoordig prima, echter voor detailers niet. En ja, die zijn in de minderheid in Nederland.

Aan de mening van een standaard poetser en autobedrijf, hecht ik niet zoveel waarde. Ik kom zelf ook uit de automotive branche. Weleens gezien, hoe dramatisch slecht de auto’s er in de showroom er gemiddeld genomen bij staan? Auto zitten onder de swirls (ook nieuwe) en na een paar weken schrik je je dood van de werkelijke staat van het lakwerk.

In de wasstraat waxen, zitten vaak cleaners, welke juiste wel slecht zijn voor de bestaande waxlaag. Wel is het zo dat de waxen minder cleaners dan vroeg bevatten, waardoor het de onderliggende laag niet volledig sloopt. Maar nogmaals, ik heb de laatste keren alleen wassen en drogen gedaan, daar ik dit thuis ook doe en zo een eerlijk vergelijk kan maken.

Verder streef ik bij het detailen naar een langdurig effect, en niet naar een tijdelijk diepere glans (vaak zit er een carnauba toevoeging in de shampoo’s, vandaar het diepere effect/nattere glans), waar de wasstraat wel naar streeft (blijft een commerciële onderneming). En daarbovenop ook nog eens de veel te hoge kosten, ik kan 4-5 keer wassen voor een prijs van €10,-

Wasstraten gaan zeker een goede richting op, door minder agressieve shampoo’s en waxen (uit milieu oogpunt), maar er is nog een lange weg te gaan. Niet voor niets, dat detailing in Nederland een opmars maakt en een steeds grotere groep wordt. Dit heeft natuurlijk te maken met de kwaliteitsbewustzijn van de consument. Kijk maar naar de detailingmarkt in Engeland en de VS. Vele malen groter dan in Nederland. Waarom kiezen consumenten in die landen steeds meer voor detailers/valeters en niet voor de wasstraat? Zal de wasstraat dan echt zo geweldig zijn?
@jopk1992: En nog even een aanvulling, zolang de wasstraat niet op alle plekken komt en ik achteraf dit nog steeds met een waterless wash moet schoonmaken (denk aan dorpels, sponningen, boven kentekenplaten, gedeelte bumpers en grill), kan ik net zo goed zelf wassen. Nog goedkoper en milieuvriendelijker ook dan de meeste wasstraten. (gebruik ph neutrale shampoo’s, velgenreiniger en bij lichte vervuiling een rinseless wash).
@The_Gent: Goed, wasstraten zijn inderdaad niet voor het detailwerk, maar voor de gemiddelde Nederlander, maar ook menig autofanaat zoals mijzelf is het vaak genoeg. Zoals ik heb laten weten ga ik 2 keer per week door de wasstraat en daardoor heb ik altijd wax-polishlaag op mijn autos. Het zijn keuzes die men maakt, maar wat betreft schades en krasjes, heb je net zoveel kans om die te krijgen met handwassen als met de wasstraat.

Ieder zijn eigen manier… wat betreft prijs… tja ik kan 2 keer in de maand gratis wassen voor het beste programma bij de wasstraat :-) daar heb ik als enige een pluspuntje denk.

Eerlijk is eerlijk, ik doe ook af en toe handpoetsen… beetje Rain-X op de ruiten, rubber weer mooi rubberzwart maken, chroom poetsen, wel leuk :-)
Ik had mijn auto net een maandje. Was niet eens zo heel smerig, maar besloot om hem toch maar netjes met de hand te wassen. Zag er weer als nieuw uit. Top!

Volgende dag was mijn auto aangevallen door vliegende ratten (lees duiven). Alle noeste arbeid voor niks. Uiteraard goede moed gehouden, maar toen voorgaande tafereeltje zich 3x herhaald had was ik het zat.

Kun je natuurlijk een luchtbuks kopen, maar ik besloot mijn auto gewoon niet meer te wassen, nooit niet meer….

Sindsdien heeft geen enkele duif zijn darminhoud op mijn auto gedumpt….. Ze doen het er gewoon om!!!!!!!!!!!!!!
Minder duiven, minder duiven, minder duiven!
Mozes kriebel, ben ik de enige die meer in de auto rijdt dan dat ik aan het poetsen ben??? Voor €3 in de
wasbox straalt ie als nooit tevoren.
Even ot: via de iPhone app kan ik niet altijd reageren op iemand post (de reageerknop staat dan niet naast diegene z’n naam) hoe komt dat?
een wasstraat maakt meer kapot? Welke onverlaat van een journalist heeft dit geschreven? Doe je huiswerk eens man!

Vroeger zou ik het met je eens zijn geweest. Maar door de komst van polyethyleen borstels durf ik te wedden dat een wasstraat beter kan zijn voor je auto.

Voor de goede orde ik was mn auto’s zelf met de hand, omdat ik het ontspannend vind…maar ik weet dat ik de egale regelmatige beweging, het aantal liters en de middelen van een goed onderhouden wasstraat niet kan evenaren met mn emmertje sop en mn sponsje.

Ook het Duitse ADAC, helaas ook bekend van hun minder goede tests, is mijn mening toebedeeld. Een “goede” wasstraat is beter dan met de hand wassen.
@robertmeijer: een wasstraat is never beter dan de 2 of 3 emmer methode met de hand. Tuurlijk zijn er betere wasstratem dan vroeger, maar nog steeds komen ze niet overal rond de auto,hou je veel meer swirls over dan dat je met de hand wast en last but not least, die shampoo’s die daar gebruikt worden zijn zeer aggressief en slopen iedere wax.Voor mij is de handwas de enige optie.

Wa

@The_Gent: met hoeveel emmers je ook werkt of hoeveel sponsjes je gebruikt, elk sponsje dat een vuiltje, zandje of stofje weghaalt maakt er vaak meteen weer een kras van, al doe je elke seconde goed schoonspoelen. Shampoos bij wasstraten zijn uitvoerig getest, en over die wax, die is zelfs versterkend. Dit zorgt dat de oude wax blijft zitten, maar tijdelijk(2-4 weken) met een mooiere glans.

De ideale manier blijft wasbox(hogedruk, niet te hoog natuurlijk), of echt wasstraten. Mensen hebben wel vertrouwen in nieuwe technieken in auto’s, telefoon, computers en ander dagelijks gebruik, waarom niet in wasstraten?
Met de hand wassen en met Menzerna behandelen dan heb je je wagen als nieuw
Je bent echt een mega-nerd als je je auto met de hand wast. Het is maar een auto!!
@parker: Je bent echt een idioot als je je borden afwast na je er van hebt gegeten. Het is maar een bord!!
@parker: nerd…of petrolhead. Maar jij mag je auto wel onder het vuil laten wegrotten hoor. Maar zorg er dan wel voor dat die rotzooi van jouw auto niet op de mijne komt en voor krassen en steenslag op ruiten en plaatwerk veroorzaakt..
@e1000bmw523i: voila: kenmerk van de nerd is dat die zelf niet door heeft hoe nerderig hij is.. De wassstraat verketteren en je auto te vaak met de hand wassen: echt heel zielig. Get a life. Doe eens iets met je kinderen, je vrouw of je moeder of zo. Die kutauto levert echt geen rotcent meer op bij inruil omdat ie altijd handwasjes kreeg en dat je auto altijd glimt maakt jou kale klets en bierbuik er niet minder op.
@parker: Iedereen heeft zijn/haar eigen ding met een (eigen) auto. Je hoeft iemand niet direct te gaan bashen omdat ‘ie graag zijn auto wast. Waarom is het zielig om de auto te wassen met de hand? Zodra ik mijn auto heb gewassen met de hand, weet ik vrij zeker dat alle plekjes schoon zijn. Als ik ‘m de wasstraat in rij weet ik vrij zeker dat er dingen zijn die niet schoon worden. Resultaat, mijn auto van ’94 staat er nog altijd roest-vrij bij.
@parker: Want 1 keer in de week je auto wassen, slokt natuurlijk je hele gezinsleven op ja……. Krijg zelf een leven alsjeblieft en laat iedereen in z’n waarde. Als je 1 keer in de 1 á 2 weken wast, en de auto staat goed in de wax ben je 30 – 45 minuten bezig. Als dat al teveel gevraagd is. Je weet ook dat het stuur van je auto (jaja in het interieur), de grootste bacteriebron is waarmee je dagelijks te maken krijgt?

Wel je plee netjes iedere week schoonmaken en je huis stofzuigen/dweilen, maar je auto onderhouden ho maar……

Die auto levert daadwerkelijk wel meer geld op bij inruil of verkoop. Zelf taxeerde ik een auto die er netjes gewassen en gepoetst uitzag, een stukje hoger, dan een auto die onder de modder zit en in geen jaren is gestofzuigd.

Verder verkoopt een mooie en schone auto, ongeveer 3 keer zo snel.
@The_Gent: leuk, maar niets in je betoog spreekt tegen de wasstraat. Volgens jouw lezing is één keer per week je barrel door de wasstraat rammen en effe stofzuigen genoeg. Daar ben ik het mee eens, al volstaat één keer per maand ook. Of alleen vlak voordat je ‘m inruilt.
@parker: Ik wil best in mijn betoog, het gebruik van de wasstraat ontmoedigen. Maar een taxatie van een auto werkt net iets anders. Daar worden standaard de poetskosten bij gerekend en zitten dus niet in de inruilprijs. Bij het poetsen worden die swirls toch gemaskeerd.

Een dealer of universeel autobedrijf, weet meestal niets van detailing. Dus zij zien alleen dat ie mooi gepoetst is. Inruilprijs/verkoopprijs is meestal wel hoger, maar zal niet overdreven veel verschillen van een auto die, op welke manier dan ook wekelijks gewassen wordt, met de hand of in een goede textiele wasstraat. Maar detailers doen het niet voor de inruil- of verkooprijs. Detailers doen het, omdat zij dit prettig vinden en voor velen is het dan ook een hobby.

En dat je vervolgens de mooiste auto van de straat hebt, is mooi meegenomen. Het gezeur dat detailers moeten doorstaan van de buren etc. wordt je ook niet echt vrolijk (zit er nog wel lak op? Zal ik de mijne er even naast zetten? etc.). Al blijven de echte complimenten wel leuk.

En eerlijk is eerlijk, ik zie op straat liever schoongewassen auto’s staan van de wasstraat, dan auto’s die een halfjaar niet gewassen zijn. Dan kan ik me met detailing onderscheiden van de rest :)
Heel leuk dit, maar het gaat al fout bij stap 1. 2 sponsen? Als je krassen wilt trekken moet je dat vooral doen. Gebruik een microvezel handschoen of schapen-wollen handschoen. I.p.v. het verschuiven van rotzooi op de auto, nemen deze het op (en spoel je het er makkelijk weer uit).
Mis ik iets dat alle wasstraatfanaten wel weten?Waarom zou een wasstraat geen krassen trekken en een goede washandschoen wel?
@Nerekop: combinatie van goede inweekshampoo en hogedrukboog zorgt dat al het groffe vuil er al af is en dat borstels geen krassen veroorzaken. Die textiele borstels zijn goed nat met shampoo, houden geen vuil vast tijdens het wassen en daardoor komen geen krassen aan het einde van de wasstraat.

Als de auto goed vies is, is een tuinslang nooit genoeg het groffe vuil van de auto te spuiten. Daardoor worden krassen veroorzaakt met het wassen met een spons(of microvezeldinges). En ja, sommige mensen hebben thuis een hoge druk staan, maar die is vaak niet bedoeld voor het wassen van auto’s en is verkeerd afgesteld, waardoor die te krachtig kan zijn en de lak beschadigd.
@jopk1992: je vergeet het foamen bij het handmatige wassen. Er is geen veiligere manier dan eerst te foamen en dit 5-10 minuten in te laten weken (vuil wordt ingekapseld dor de foam en veilig afgevoerd), vervolgens afspuiten met de hoge druk, opletten met de druk.

Hierna kan je veiliger dan de wasstraat alle stappen volgen, en is er minder kans op schade door wassen. Dit houdt dus in 2 of 3 emmers met Gritguard, 3 microvezel of wol sponzen/washandschoenen. 1 voor bovenste gedeelte, 1 voor onderste gedeelte en 1 voor velgen & uitlaat.

Het foamen doet een wasstraat namelijk ook, alleen laten zij dit niet langere tijd inweken, waardoor niet al het vuil ingekapseld en veilig afgevoerd wordt. Vaak is dit ook nog eenagressieve foam, maar omdat het zeer kort op de lak zit, tast het lak niet aan, maar onderliggende wax wel (later wordt dit weer gecamoufleerd met een nieuw ‘laagje’ wax). Met als gevolg, jaja je raadt het al, swirls en andere wasschades. Correct wassen kan nou eenmaal niet in 5 minuten wasstraat.
@jopk1992: Ik zou je ook adviseren, net zoals je met de wasstraattechniek doet, je te verdiepen in microvezels en wollen wasgerei voor de auto. Je mag mij verwijten dat ik niks over wasstraten weet, ik geef slechts de praktijk weer. Zelf geef je ook incorrecte informatie over microvezel.

Echter is een spons of washandschoen met microvezel of wol, één van de meest veilige opties voor de lak om te wassen. De spons/handschoen neemt het vuil op en vervolgens wordt het vuil ingesloten in de haren. Het vuil verwijder je in de spoelemmer door over de Gritguard te wrijven en goed uit te spoelen.
Grappig dat er serieus mensen zijn die denken dat een wasstraat GEEN krassen achterlaat…. Net als een wasborstel in de wasbox zeker? Dat Piet met z’n zanderige Land Rover jullie net voor ging. In die perfect onderhouden (Want er zijn ook nog echt bedrijven die dagelijk hun lappen/borstels schoonmaken ja *Sarcasme*) wasstraat. Hij al het zand van zn lak en jij daarna door diezelfde borstels.

Ik vind het prima hoor, ’t is jullie eigen auto. Maar die van mij ziet nooit zo’n apparaat! Altijd met het handje, 2 emmers een wasmitt (meerdere zelfs!), kleien, polijsten (indien nodig), waxen/sealen en netjes houden. Leuk om te doen en ik heb altijd de schoonste (En oudste!) auto van de straat. :D
@arnold_soddeman: kom een keer langs een wasstraat, je hoeft er niet in te gaan, maar volg de stappen van 50 meter lange wasstraten nauwkeurig, inclusief voorbehandelen van autos bij goede wasstraten, en je snapt dat vele wasstraten geen krassen achter laten.
@arnold_soddeman: helemaal +1! Het lijkt wel of jopk1992 een wasstraat runt…
Dan nog dit: je auto op straat wassen is verboden in Nederland. Omdat milieu. Wahaaa!!
Ps: boete kan oplopen tot 440,- euro! Krassen in je bankrekening!
@parker: Op straat wassen is niet bij wet verboden, veel gemeenten voeren wel een ontmoedigingsbeleid en een aantal verbieden het. Dit wordt veroorzaakt door de wandelende drollen die met goedkope, zeer agressieve shampoo’s de auto gaan wassen en dus het milieu te zwaar belasten. Zolang de gemiddelde consument zich daar niet van bewust is, zal dit ontmoedigingsbeleid gevoerd worden. De middelen die ik gebruik, zijn minder milieubelastend, dan wat er wordt gebruikt bij een wasstraat en wasbox.
@parker: Gelukkig zijn er tegenwoordig ook Rinseless/Waterless wash alternatieven, die niet schadelijk zijn voor het milieu. Dus ja, spek jij de wasstraat maar, ik weiger.
Ik heb al meerdere reacties op mijn positiviteit over de wasstraat, ja… met de hand kan het beter zijn MITS je het goed doet! Ik heb het over het feit dat de wasstraat beter is dan de gemiddelde handwasser, veel beter zelfs. Iedereen die netjes thuis foam heeft staan en een goed afgestelde hoge druk, ja dat komt wel goed, maar mits je een goede wasstraat uit kiest, en niet elke week 1-2 uur bezig wilt zijn met het wassen, poetsen, waxen etc etc van je auto, is de wasstraat een veel beter alternatief.

Technisch goede wasstraten, die genoeg te zien zijn in Nederland, zijn goed voor de auto, leveren simpelweg geen krassen of schade, en vereist veel minder tijd dan handwassen, want met handmatig wassen, drogen, poetsen, wax op lak, wax op velgen etc etc etc ben je gauw uren mee bezig, terwijl het ook in de wasstraat kan. Enige nadeel, de wax in de wasstraat blijft “slechts” 2-3 weken zitten(polishwax 4-6 weken).

Ieder zijn eigen manier…
Citaat:
Begin met twee emmers, twee sponzen, een microvezelhanddoek, een zachte doek, een tuinslang en… water. Zorg dat je emmers hebt waar minimaal tien liter ingaat. Wie het helemaal perfect wil doen legt een Grit Guard op de emmerbodem

Als je het perfect wil doen gebruik je een washandschoen ipv sponzen. Spons nooit gebruiken op de lak!
@FB_100002106654516: zolang het een microvezelspons is, is er niks aan de hand ;-) Zelfde opbouw en vezels als een washandschoen namelijk.
Je vergist zich als je denkt dat een carport je auto schoon houdt.. mijn auto zit onder een laag pollen als ik hem een paar dagen niet gebruik.
Waar een carport wel goed voor is is je auto sneeuw en ijs vrij houden maar vies wordt hij zowiezo.
Enige wat echt goed helpt is een garage.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).