
Een plastic paneel in je nieuwe Audi A6 met het ontbrekende passagiersdisplay. Een beetje goedkoop.
De kwaliteit van moderne auto-interieurs is niet wat het geweest is lijkt het wel. Recycling en duurzaamheid staan bovenaan, net als kostenbesparingen. Autofabrikanten doen net of we gek zijn, maar je ziet het wel degelijk. De nieuwe BMW 5 Serie is qua materiaalgebruik niet beter dan de generatie ervoor. BMW is niet het enige merk dat beknibbelt op het interieur.
Audi lijkt plastic te omarmen met de nieuwe A6. Tenminste, als je besluit het optionele passagiersdisplay aan te vinken. Sowieso is een passagiersdisplay kolder. Ferrari was één van de eerste merken die het aanbood en later volgden anderen zoals bijvoorbeeld Porsche. Het is een optie die nauwelijks wat toevoegt. Je passagier speelt er één keer mee en daarna geloven ze het wel.
Bij de nieuwe Audi A6 kun je ook zo’n passagiersdisplay krijgen. Kies je ervoor om deze optie links te laten liggen, dan levert het Duitse automerk geen fraai afgewerkt dashboard af. In plaats daarvan zit er een gat dat ze hebben afgewerkt met een paneel. Serieus, het doet je afvragen of Audi stiekem een deal met de plasticindustrie heeft gesloten.
Een Audi A6 mét het optionele passagiersdisplay ziet er zo uit:

Het glanzend zwart stuk plastic heeft verdacht veel weg van een kapotte tv. Om nog maar te zwijgen over krasjes als je nieuwe Audi A6 straks 200.000 kilometer heeft gelopen. Het gekozen materiaal lijkt zeer gevoelig voor vingerafdrukken. Mooi is in elk geval anders.

Een soort duwtje in de rug van Audi om toch maar het passagiersdisplay in de nieuwe A6 mee te bestellen. Of je bent principieel en kiest voor de plastic oplossing. Maar pas op. Zonder dat scherm heb je een paneel dat binnen no-time meer vegen heeft dan een telefoon van een fastfoodmedewerker.
Het passagiersdisplay in de nieuwe Audi A6 maakt onderdeel uit van het Tech plus pakket in de configurator. Naast dat scherm krijg je onder meer adaptieve cruise control plus en Matrix-ledkoplampen. Kosten? 1.990 euro. In de configurator ziet het er misschien niet eens zo lelijk uit. In de praktijk lijkt zo’n paneel vaak op een nep-scherm dat je niet kan aanzetten.
Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die wel enthousiast is van een passagiersdisplay. Nee, meer schermen is niet altijd beter. Maar nu moet je bijna wel, want een glimmende plastic oplossing is niet priemiejum. Toch? Misschien toch maar de portemonnee trekken.





Een dashboard is inmiddels in veel gevallen verworden tot een soort kermisattractie. Dan liever de ‘aaibare’ instrumententafels van vroegâh.
Wellicht een idee om te (laten) bekleden.
Zou het persoonlijk wel grappig vinden als iemand daar een sticker op plakt van een nep display
Hoe lang zal het duren voor Aliexpress hout, alu, carbon of bamboo panelen aanbied?
En dat tech pakket zorgt ervoor dat het toch een hit wordt…
Matrixlampen en ACC, ook twee onzinnige opties, laat maar zitten dus, scheelt weer 2 ruggen.
Jammer dat ze niet een extra dashboard-kastje aanbieden voor de plek van dat zwarte plastic.
Triest
Het draait tegenwoordig allemaal om de opties ipv het rijden en wegligging.
En als je niet alle opties hebt aangevinkt is je auto zogenaamd minder waard. Dat krijg je dan weer te horen van van die kansloze tot verkoper gebombardeerde stagiairs die er eigenlijk helemaal geen verstand van hebben. 🥲
Tja, helaas zijn hedendaagse auto’s verworden tot consumer electronics. Vandaag de dag draait het alleen nog maar om gadgets, spec-sheets, en als klap op de vuurpijll, verlichte logo’s…
Dan zeg je gewoon, ik betaal niet voor onzinnige opties. En dan is de stagair stil en weet deze dat deze genoegen moet nemen met minder commissie.
Een stagiaire krijgt sowieso geen commissie
Zo wou ik ooit een auto inruilen bij aankoop van een andere. De verkoper begon al met oei donkerblauw…….geen panoramisch dak en cognackleurig interieur. Dat is een combinatie die heel moeilijk te verkopen is maar als met de juiste prijs is het misschien mogelijk. Ben zonder woorden ingestapt en weggereden
Hopelijk heb je wel een 🖕 gegeven.
Boeien, het gros gaat de lease in, dan heb je weinig met restwaarde te maken. Bij de berekening van de leaseprijs kijken ze echt niet naar zo’n paneel.
Is zo’n pianolak paneeltje nou echt zo erg dat je flink gaat bijbetalen voor een scherm dat je echt niet nodig hebt?
Als je Audi rijders kent dan weet je dat het onderscheid tussen een crisis uitvoering en een luxe uitvoering belangrijk is. Dus het vinkje gaat aan om de matrix led verlichting. Dat onderscheid je van de massa.
Anyway, een echte rijdersauto verstopt het zicht op de tellers voor de vrouw (hoi Alfa), hier kan ze gewoon zien hoe hard je gaat en jij gaat horen wat zij daarvan vind.
Ik heb sindskort de nieuwe Audi A5 met een vergelijkbaar Dashboard en het is inderdaad niet mooi. Gevoelig voor vingerafdrukken, stof en krasjes. Daarnaast staat dat paneel onder een lichte hoek naar rechts waardoor alles wat zicht rechts naast de auto afspeelt daarin weerspiegelt, bijvoorbeeld een rij bomen langs de snelweg oid
Wellicht kun je matte raamfolie op maat snijden en erop plakken. Geen geintje. Dan ben je ook van die weerspiegeling af en de vingerafdrukken en oogt het minder goedkoop. Bij verkoop haal je het er gewoon af (voorzichting met een fohn) en dan heb je een onbekrast paneeltje.
Het past wel in de lijn van de A6. Die oogt per generatie ook steeds meer als een grijpautomaat speeltje. Al zou ik al het geld van de wereld hebben zou ik het nog niet neertellen voor dit product.
Waar zit de airbag voor de passagier als je wel dat schermpje extra neemt?
Het huidige Audi design is pure armoede, alles lijkt als 2 druppels water op elkaar, met wat andere verhoudingen.
Compleet inspiratieloos armoedig design.