Zie hier, de eerste* Corvette met een middenmotor

Auteur: , 24 Reacties

De veelbesproken mid-engine Corvette schijnt eraan te komen, maar het is absoluut niet de eerste 'Vette met een middenmotor.

Wie hier al langer dan vandaag komt om de betere autogerelateerde content op te peuzelen, herinnert zich misschien wel een tijd waar @sir_smokalot nog onder ons was. De veelpaffer schreef vijf jaar geleden over een merkwaardige creatie uit Tsjechië. De bolide, te herkennen aan de naam Aspiron, was echter niet de eerste wagen die Innotech in elkaar schroefde.

Sterker nog, de dampmeester liet de naam van ‘die andere auto’ in hetzelfde artikel nog vallen. De wagen, Mysterro genaamd, werd tussen 1992 en 1993 ontworpen door Vaclav Kral. De Tsjech was, zeker in de tweede helft van de twintigste eeuw, één van de bekendste ontwerpers van het land. Dit zegt natuurlijk niet zoveel, maar het feit dat de beste man verschillende malen voor Porsche heeft mogen werken maakt de claim geloofwaardiger.

Zie hier, de eerste Corvette met een middenmotor

Nadat de auto begin jaren ’90 ontworpen was, gebruikte Innotech de tekeningen tussen 1993 en 1994 om de wagen te realiseren. De wagen, een one-off, werd volledig met de hand gemaakt en debuteerde in 1994 op de autoshow in Bratislava, in Slowakije. Een jaar later werd hij nogmaals getoond, maar dan in eigen land, op de autoshow van Brno.

De Mysterro, of de Innotech Corvette, is in de basis een speedster zonder dak- en raamwerk. Dit klinkt misschien karig, of juist als een auto die zich enorm op snelheid richt, maar dit is in beide gevallen onjuist. Goed, traag was hij zeker niet, maar de Mysterro was allesbehalve karig. Hij heeft namelijk niet één, maar twéé opbergplaatsen voor golfclubs. Niet alleen dat, want de Mysterro is ook nog eens uitgerust met allerlei fijne materialen, zoals relatief hoogwaardig leer, puike Recaro stoelen en een geluidssyteem van Alpine. De Mysterro, die voorzien was van een buizenchassis, maakte tevens gebruik van een reeks componenten uit de Corvette C4. Onder andere de ophanging, stuurkolom en remmen van de Amerikaanse supercar werden gebruikt. Daarnaast vinden we middenin de 1.360 kg wegende Mysterro ook nog de krachtbron uit de Corvette: een 5,7-liter V8 die goed is voor ruim 300 pk.

Zie hier, de eerste Corvette met een middenmotor

De wagen staat momenteel te koop bij RaceCarsDirect. Omdat het om een one-off gaat, kunnen we eeuwig dicussiëren over de prijs. De verkoper wil er graag 250.000 euro voor vangen, maar een goed bod kan hem wellicht op andere gedachten brengen. Of hij het waard is? Als je het ervoor wilt betalen, dan wel.

*Goed, je hebt ons te pakken. Ooit was Chevrolet hevig aan het experimenteren met middenmotoren, dus helemaal de eerste is de Mysterro niet. Bekijk HIER de andere ‘Vette met middenmotor.

Met dank aan Bran voor de tip!



24 reacties

Was altijd wel lachen met die sir Smokalot 😁
@yipikaye: Goeie humor had die vaak, las lekker weg! En 90’s muziek verwijzingen kwamen vaak langs
Eerste gedachte was: een vanaf de binnenspiegel naar achter verkrachte Jaguar XJ220
Handig die Makita-set erbij.
Is sirsmokealot opgerookt aka rip??
@astonmartindriver:

Als ik het me goed kan herinneren ging ie een alpaca farm beginnen ergens..
@marijn90: Sarcastisch bedoeld, uiteraard.
@SimonMc: #jeweetnietwat erechtgebeurdis.nl
@marijn90: alpaca’s knuffelen is de sh!t tegenwoordig dus hij zal wel binnen zijn.
@marijn90: zwitserland dacht ik, hoop dat het die ouwe rot gelukt is
@lekkaah: volgens mij weet @gregorius meer van Smoke z’n echte toekomstplannen
Haha dat interieur! Het lijkt wel een barbie wagen voor Ken.
@dirkv:

waarom hebben echte petrolheads het altijd over interieurtjes ??
Ik moet hem goedkeuren. Want er zit ductape op. Zie foto 3. Iedereen weet dat ductape alleen gebruikt wordt door de elite, die haar autos in concours staat houden. Ik doe nu wel een aanname dat het er niet op zat op het orgineel.
@hp525i: ducttape met koolstofvezels verweven uiteraard. Eigenlijk carbon in tape vorm…
@hp525i: en uiteraard het obligate loshangende kabeltje in het motorcompartiment!
Waar is die guya gebleven dan?
Waarom kijk ik hier naar een verkrachte F50?
Doe dan toch maar een Mosler, neem ik wel voor lief dat het dak er niet af kan.
Bij de eerste foto moest ik aan de Ferrari Mythos denken.
De Corvette heeft toch al vanaf de C2 een midengine zitten? Een front mid engine hoort toch even goed in de mid engine categorie?
Dit is natuurlijk geen corvette. Maar een zelfbouwer met corvette onderdelen.
De laatste keer dat deze auto te koop was, was in 2003. Vraagprijs was toen $99.000 :-)
Toch wel een leuke Ferrari Mythos clone!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).