• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo bizar veel winst per auto maakt Tesla per auto

Auteur: willeme, gepost 11 november 2022 om 11:58 – 33 Reacties

winst per auto tesla

De winst per auto bij Tesla is enorm hoog. Beter dan bij gigant Toyota.

Afgelopen week werd bekendgemaakt dat Toyota het meest waardevolle automerk ter wereld is. Het is een gezond bedrijf dat een enorm grote spanwijdte heeft. Er is bijna geen markt waar het merk matig presteert (op Nederland na, wellicht). Toyota heeft een compleet modelgamma. Sterker nog, ze passen dat gamma aan op de markt.

Dus de Toyota’s die je in de Verenigde Staten kan kopen, zijn afwijkend aan de van Duitsland. In Japan, Australië en Indonesië is het ook allemaal anders. Dit heeft als voordeel dat Toyota altijd een passende oplossing heeft voor elke markt. Bij Tesla doen ze het anders. Dat merk heeft maar vier modellen waarbij de focus echt ligt op de Model 3 en Model Y.

wint per auto Tesla

Het grote voordeel is dat een kleiner modelgamma en minder keuze betekent dat er minder kosten gemaakt hoeven te worden. Dat zit dus wel goed bij Tesla. Op dit moment is Tesla zeven keer kleiner qua volume dan Toyota. Met andere woorden, per Tesla verkoopt Toyota zeven auto’s. Echter, als het aankomt op winst per auto, dan is Tesla ongenaakbaar. Dat meldt Nikkei Asia.

Q3

Beide fabrikanten hebben namelijk hun cijfers voor Q3 2023 bekendgemaakt. Toyota heeft 3,15 miljard dollar nettowinst gemaakt. Met Tesla ging het ietsje beter. De Amerikaanse fabrikant maakte namelijk een nettowinst van 3,29 miljard dollar. Dit houdt in dat Tesla dus niet alleen meer winst maakt, sterker nog, per auto ligt de gemaakte winst (veel) hoger.

wint per auto Tesla

Per auto maakt Tesla dus 8 keer zoveel winst in vergelijking met Toyota. Dit is vrij uitzonderlijk, uiteraard. Toyota had dan ook wat verliezen te verwerken in deze periode. Volgens Toyota drukte dat behoorlijk op de balans, zo’n 3 miljard dollar. Zo rezen de prijzen van toelveranciers enorm toe, mede door de gestegen energiekosten. van alle operaties in Rusland kosten Toyota ook nog eens 660 miljoen dollar.

Winst per auto Tesla

De strategie van Tesla om een beperkt aantal modellen te maken voor de gehele wereld pakte goed uit. Dat is het niet alleen, overigens. Tesla heeft gewoon een gouden formule gevonden hoe ze goedkoop een hoogwaardige elektrische aandrijflijn kunnen bouwen. Als je kijkt naar prestaties, range en laadtijden doen ze het uitstekend. Dit terwijl de concurrentie vaak duurder is en voorzien van een mindere aandrijflijn.

Fabriek

De winst per auto is bij Toyota ongeveer 1.200 dollar. Niet verkeerd als je bedenkt dat het Japanse merk behoorlijk wat klappen moest verwerken (en alsnog een hele hoop auto’s verkoopt). Bij Tesla is de winst per auto 9.570 dollar! Per auto! Tel daarbij op dat die aantallen alleen maar oplopen en je begrijpt waarom iedereen toch nog wat aandeeltjes TSLA wil scoren.

Via: Carscoops

Ook interessant!

  • Zoveel kost het Tesla om een auto te maken
  • Toyota Bz3
    Toyota bZ3 opent aanvalt op Tesla Model 3
  • draaiend scherm voor Tesla
    Draaiend scherm voor Tesla Model S welkome aanvulling
  • Stunt Tesla Model S, auto vliegt meters door de lucht
    Stunt Tesla Model S, auto vliegt meters door de lucht

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, Tesla, Toyota, Video

Vorig bericht: « Fisker gaat expres slechte auto’s verkopen
Volgend bericht: EU maakt nieuwe auto onbetaalbaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    11 november 2022 om 12:08

    Doet Tesla nog aan CO2 certificaten verkopen? Want dat helpt natuurlijk ook mee aan de winst.

    Los van dat, knap gedaan. Haters en volgers ga je altijd krijgen, maar als nieuw merk succesvol worden in de personenauto business is al ongelooflijk knap. Het laatste nieuwe mainstream automerk zonder parent company voor Tesla kan ik mij niet herinneren. Honda die in de jaren 70 de automarkt op kwam? Of mis ik een merk? De meeste merken bestaan al 100 jaar of langer naar mijn weten. Small volume bouwers van (vaak) sportwagens tel ik niet mee.

    Login om te reageren
    • TheMaster zegt

      11 november 2022 om 12:33

      Ja, Tesla verkoopt nog CO2 certificaten. Maar dit kan elke EV bouwer natuurlijk doen. Ook een VW als ze een paar miljoen auto’s zouden kunnen bouwen. Die CO2 certificaten is nu een winst van $832 per auto, dus zelfs als dit direct naar 0 gaat, is dat “slechts” een impact van 10% op de winst.
      En dit is op basis van een 2% marktaandeel in EU/China en 3,5% marktaandeel in de US. Dit gaat in de komende 5 jaar nog zeker keer 5-20! Voor elke investeerder, inkopen die aandelen!

      Login om te reageren
  2. Habanero zegt

    11 november 2022 om 12:23

    Als je eerlijk bent, is Steve Jobs de uitvinder van het Tesla-concept. Het lumineuze clean-SF-achtige is tot in de kleinste details gekopieerd geweest. Maar daarmee kan je ook een beetje in de (theoretische) toekomst van Tesla kijken. De portfolio is duur – te duur – maar alleen al om de avant-gardistische symboolwaarde willen kopers meer – stevig meer – betalen, m.a.w. verwacht je nooit echt aan een ‘goedkope Tesla’. Blijven leven met een paar modellen met zo’n beperkte optie-politiek wordt moeilijk en een tweede generatie kopers wil straks ook niet in een identieke auto rondrijden. Ze zullen heel veel moeten investeren in vernieuwing die andere merken niet hebben. Helaas zie je in zekere zin zie je ook een weerstandsmoment opduiken met veel hilariteit aangekondigde producten blijven (te) lang weg. het pad naar een bruikbare Semi is duidelijk nog niet geëffend. De wereld verzet zich ook tegen autopilot-achtige dingen maar vroeg of laat is het wél zover. Wanneer je even naar die EX90 kijkt, zet de R&D van een merk als Volvo met z’n Lidar en andere zeer geavanceerde AI-systemen Tesla toch wel serieus in de hoek. Wanneer Elon Musk zelfs van Tesla aandelen afscheid neemt, is het te hopen dat ze het Apple-elan echt wel kunnen volhouden.

    Login om te reageren
    • steephh zegt

      11 november 2022 om 12:40

      Toch ben ik wel benieuwd, zou er in de toekomst ook een “betaalbaardere” Tesla “SE”-achtig model uitkomen? :-)

      Login om te reageren
    • Ram-G-maN zegt

      11 november 2022 om 13:36

      Lidar is helaas niet heiligmakend. Je hebt last van Lidar congestion/pollution wanneer meerdere voertuigen ermee worden uitgerust. Je kunt de false-positives weliswaar uitfilteren met de juiste algoritmen maar op dit moment wordt lidar zodanig ingezet dat het als schieten met hagel voor het doden van een enkele mug gezien kan worden. Er is momenteel geen enkele regelgeving over de mate en hoeveelheid Lidar dat ingezet mag worden voor transport.

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      11 november 2022 om 20:32

      Tesla heeft minder overeenkomst met Apple dan je denkt. Apple zit in software en design terwijl Tesla ook productie erbij doet. Dat laatste is waar ze recent voor lopen op de concurrentie. Waar andere merken bang zijn om fouten te maken is Tesla juist bang om niet te verbeteren. Zonder fouten geen lessen.

      Login om te reageren
    • Redrum zegt

      12 november 2022 om 08:40

      Musk is slim, aangezien de vraag (te) hoog is en productiecapaciteit niet kan volgen, is hij niet beroerd om met de prijzen te spelen. Iets wat andere merken niet doen/kunnen. (Invoerder,dealer dus meestal deels via kortingen)

      Als de situatie zou wijzigen (en dit zal gebeuren) kan hij de prijzen laten zakken. (En serieus)
      Dit heeft hij reeds gedaan. (In beide richtingen welliswaar)

      Hij geeft zelf aan dat de wagens eigenlijk te duur zijn naar zijn goesting maar goed voorlopig, net zoals bij Apple, mensen blijven het kopen.

      De stap om volledig over te schakelen naar vision, komt mijn inziens te vroeg maar goed, wat weet ik ervan.
      De supercomputer die ze gebouwd hebben komt op snelheid en de neurale netten en modellen worden beter en beter dus mocht hij erin slagen, is de rest op dat gebied redelijk dood en kost het Tesla geen bal meer enkel enorme marges gezien het software betreft en geen specifieke hardware. (Oem licentiering?

      We zullen het zien.

      Login om te reageren
  3. rollingstoned zegt

    11 november 2022 om 12:32

    In verhouding tot Ferrari is de winst per auto toch iets minder imposant.

    Ferrari Is The Cash Cow Of The Industry

    Among all the brands, Ferrari continues to be the most profitable automaker by far. Its operating margin increased from 21.4 percent in 2020 to 25.5 percent last year. Based on the figures, The company earned an astounding $106,078 per unit sold in 2021. In a very distant second place was Tesla, earning $6,693 per vehicle.

    https://www.motor1.com/news/578874/ferrari-most-profitable-manufacturer-2021/amp/

    Login om te reageren
    • Dickie zegt

      11 november 2022 om 12:39

      Bij Ferrari is dat extreem inderdaad, maar daar maakt het ook niet uit als het als het 10-20 of 30.000 bij een auto opzetten klanten zijn er voldoende.
      Porsche zelfde verhaal.

      Login om te reageren
      • fisto zegt

        11 november 2022 om 13:34

        Blijkbaar niet dus, want anders stond Porsche wel op de tweede plaats.

        Login om te reageren
    • Turbo S zegt

      11 november 2022 om 13:15

      In verhouding tot wat de Nederlandse overheid aan 1 Ferrari verdient, is hetgeen Ferrari zelf verdient weer niet veel. Zeker als je vergelijkt dat Ferrari alle kosten van ontwikkeling, productie enz heeft en de overheid er niets voor doet.
      Bij andere merken is de verhouding nog veel krommer.
      We leven in een vreemde wereld.
      Moderne slavernij.

      Login om te reageren
    • Redrum zegt

      12 november 2022 om 08:45

      Ferrari speelt in een andere categorie. Mensen met eindeloos diepe zakken waarbij opties meer dan de wagen kosten. Al kosten die morgen 1.000.000 euro voor de instapper dan vliegen ze nog over de toonbank.
      De 1%-ers zijn niet een beetje rijker maar vele malen rijker dan Jan modaal dus dit is allemaal peanuts voor hen.

      Login om te reageren
  4. Dickie zegt

    11 november 2022 om 12:35

    Niet zo bijzonder lijkt me als je relatief weinig auto’s verkoopt moet je met hogere marge werken. Als je 10 miljoen auto’s maakt kan dat met een veel lagere marge per auto.

    Verder is Tesla nog steeds 3 x zoveel waard op de beurs dan Toyota, dus waar dat verhaal weg komt dat Toyota waardevolste merk is?

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      11 november 2022 om 12:38

      Zal het verschil tussen beurs- en merkwaarde wel zijn. Merkwaarden geven je merk karakter en kleur. Je kan het zien als de menselijke eigenschappen van je merk. Eigenschappen waarmee mensen zich in jouw merk kunnen herkennen, en zich ermee willen verbinden. Merkwaarden vormen daarmee een belangrijk onderdeel van je merkidentiteit en maken je onderscheidend.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 november 2022 om 12:47

      Nu zegt beurswaarde maar weinig over de werkelijke waarde van een bedrijf. Maar bij dat verhaal over de waarde van Toyota ging het over de waarde van merk Toyota, wat nog minder met de waarde van het bedrijf van doen heeft. Daar ging het dus niet om het bedrijf, of de producten of maar om het label Toyota.

      Login om te reageren
    • fisto zegt

      11 november 2022 om 13:43

      ‘Niet zo bijzonder lijkt me als je relatief weinig auto’s verkoopt moet je met hogere marge werken. Als je 10 miljoen auto’s maakt kan dat met een veel lagere marge per auto.’

      Dit is natuurlijk veel te kort door de bocht. Marge is niet direct afhankelijk van afzet, maar van vraag. Het is zeker wel bijzonder dat Tesla dergelijk marges kan hanteren, dat kan namelijk alleen maar als er voldoende vraag is.

      Login om te reageren
  5. potver7 zegt

    11 november 2022 om 12:54

    Is ook niet zo gek als je het testen van je auto’s en de software daarin uitbesteed aan je klanten die daar ook nog eens grof geld voor moeten betalen.

    Maar goed, dit gaat over slechts één kwartaal, en we vergeten blijkbaar graag dat het in álle voorgaande kwartalen een stuk minder florissant ging met de firma Tesla.

    Login om te reageren
    • CYBRTRK zegt

      11 november 2022 om 13:58

      Q4 2021: 2.32 mld netto winst
      Q1 2022: 3.32 mld netto winst
      Q2 2022: 2.26 mld netto winst
      Q3 2022: 3.29 mld netto winst

      Dus zo slecht gaat het niet met Tesla

      Login om te reageren
    • Redrum zegt

      12 november 2022 om 08:57

      Klopt deels wel maar geef nu toe, geniaal toch. Auto neemt beelden op van allerlei situaties die dan in een simulatie programma worden geduwd waaruit dan weer nieuwe modellen kunnen worden getraind.

      Dit geeft nogmaals aan dat Tesla een tech bedrijf is, minder dan een auto constructeur dus geen buffelleer of blingbling lampjes en toeters en bellen.

      De idioten die door onzorgvuldig/onrechtmatig gebruik maken van FSD/AP en tegen zaken aanklappen of liggen te slapen, mag men best opsluiten. Ik gebruik AP zelden en zou er op dit moment nooit op vertrouwen.

      Opnieuw zoals bij de Iphone, meeste vinden het een goede telefoon maar vele willen laten zien dat ze er een kunnen betalen en erbij horen. Meestal is het voor dit type mensen dat je moet oppassen.

      Login om te reageren
  6. mashell zegt

    11 november 2022 om 12:54

    Veel nettowinst… maar 0 dividend. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren als aandeelhouders eens om dividenden gaan vragen. Ook zou Tesla wel meer in R&D mogen stoppen, veel van hun projecten zijn vertraagd.

    Login om te reageren
    • CYBRTRK zegt

      11 november 2022 om 14:04

      Tesla besteed het meest aan R&D per verkochte auto van alle automerken
      https://www.assemblymag.com/articles/96955-tesla-leads-the-way-on-rd-spending

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        11 november 2022 om 15:45

        Per auto… Dan krijg je natuurlijk al snel een vertekend beeld met bedrijven die vele malen meer wagens per jaar verkopen dan Tesla. Vreemd dat Tesla zoveel spendeert en er dan zo weinig uitkomt. De hebben de Model S en X al in een eeuwigheid op de markt met 2 facelifts en wat updates naar steeds grotere batterijen. De Model 3 is vrijwel ongewijzigd sinds introductie. De Cybertruck en Semi enorm vertraagd, Roadster project lijkt stil te liggen. Is FSD dan zo’n bodemloze put dat het al dat geld opsoupeert?

        Login om te reageren
        • CYBRTRK zegt

          11 november 2022 om 16:10

          Per auto is juist een goede manier om met andere merken te kunnen vergelijken

          Login om te reageren
          • Flutterbear zegt

            12 november 2022 om 18:21

            Niet echt als je nog 50% per jaar groeit terwijl de concurrentie stabiel blijft.

            Login om te reageren
          • Flutterbear zegt

            12 november 2022 om 18:21

            Niet echt als je nog 50% per jaar groeit terwijl de concurrentie stabiel blijft.

            Login om te reageren
        • bimmerpost zegt

          11 november 2022 om 18:05

          Tesla doet aan continue verbetering van met name de techniek in de auto en de productiewijze. De huidige model 3,S & X zijn technisch compleet anders dan de oorspronkelijke modellen. Dat ze er optisch nog hetzelfde uitzien staat daar los van.

          Login om te reageren
        • Flutterbear zegt

          11 november 2022 om 20:37

          De Model 3 lijkt vrijwel ongewijzigd, maar praktisch elk onderdeel is inmiddels al meerdere malen vervalen. Accu’s, motoren, airco, stoelen, rij assistent, ect. Allemaal vernieuwd zonder “refresh”.

          Login om te reageren
        • Redrum zegt

          12 november 2022 om 09:08

          De auto’s wijzigen zelfs tijdens het modeljaar. Uiterlijk inderdaad minder (911 iemand?)
          Verder een vreemde redenering, men is Gigafactories aan het bouwen tegen de sterren op voor produktiecapaciteit op te schalen.

          Vergeet ook niet, semi, cybertruck en roadster moeten ook nog gebouwd worden.
          Waarom zou je daarnaast nog nieuwe modellen produceren? Nogmaals waar en met wat?

          VW, BMW en andere hebben een platform en gooien daar wat ander plaatwerk over en dat doet Tesla inderdaad nog niet.

          Neen, de keuzes van Tesla stroken niet met wat je zou verwachten maar op business niveau, klopt het volgens mij wel.

          Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      11 november 2022 om 20:35

      Dividend betaal je pas wanneer je consequent niet weet wat je met je cashflow moet doen. Tech giganten kiezen vaker voor on hun eigen aandelen op te kopen. De waarde gaat op dezelfde manier naar de aandeelhouders maar er ontstaat geen verwachting zoals bij dividend.

      Login om te reageren
  7. utregcity zegt

    11 november 2022 om 13:13

    Kan de Musk-Messias er Twitter mee redden. 🥸

    Login om te reageren
  8. rulefollower zegt

    11 november 2022 om 16:41

    Operating profit is geen netto winst.

    Login om te reageren
  9. driver79 zegt

    12 november 2022 om 14:50

    1. Kijk niet naar een kwartaal, minimaal een jaar om de winst per auto te berekenen. 2. Het is risicovol om afhankelijk te zijn van maar 4 modellen. Doen de S en X het nog wel goed? 3. Tesla is eigenaar van heel de distributie keten. Van fabriek tot levering. Vergeet niet dat een Toyota importeur (Louwman in NL) en dealer ook nog aan de levering verdient. 4. Hoe zit het met belasting op elektrische auto’s in de belangrijkste markten? Uiteraard profiteert de consument maar fabrikanten verdienen ook meer (terug) door de lagere belastingen? 5. etc etc. Ps knap wat Tesla bereikt heeft. Ik denk dat de andere fabrikanten anders nog niet zo ver waren dus win-win 😄

    Login om te reageren
  10. Flutterbear zegt

    12 november 2022 om 21:29

    Tesla richt zich vol op voordelig produceren. Hierdoor hebben ze weinig variatie op de productielijn en kunnen met minder modellen uit. Hierdoor zetten ze echter wel een royaal uitgevoerde D segment crossover in de markt voor €50k. Met de 3 hebben ze destijds al laten te zien te concurreren met de 3 serie, Camry én de Prius. Voorheen compleet verschillende doelgroepen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North