De winst per auto bij Tesla is enorm hoog. Beter dan bij gigant Toyota.
Afgelopen week werd bekendgemaakt dat Toyota het meest waardevolle automerk ter wereld is. Het is een gezond bedrijf dat een enorm grote spanwijdte heeft. Er is bijna geen markt waar het merk matig presteert (op Nederland na, wellicht). Toyota heeft een compleet modelgamma. Sterker nog, ze passen dat gamma aan op de markt.
Dus de Toyota’s die je in de Verenigde Staten kan kopen, zijn afwijkend aan de van Duitsland. In Japan, Australië en Indonesië is het ook allemaal anders. Dit heeft als voordeel dat Toyota altijd een passende oplossing heeft voor elke markt. Bij Tesla doen ze het anders. Dat merk heeft maar vier modellen waarbij de focus echt ligt op de Model 3 en Model Y.
Het grote voordeel is dat een kleiner modelgamma en minder keuze betekent dat er minder kosten gemaakt hoeven te worden. Dat zit dus wel goed bij Tesla. Op dit moment is Tesla zeven keer kleiner qua volume dan Toyota. Met andere woorden, per Tesla verkoopt Toyota zeven auto’s. Echter, als het aankomt op winst per auto, dan is Tesla ongenaakbaar. Dat meldt Nikkei Asia.
Q3
Beide fabrikanten hebben namelijk hun cijfers voor Q3 2023 bekendgemaakt. Toyota heeft 3,15 miljard dollar nettowinst gemaakt. Met Tesla ging het ietsje beter. De Amerikaanse fabrikant maakte namelijk een nettowinst van 3,29 miljard dollar. Dit houdt in dat Tesla dus niet alleen meer winst maakt, sterker nog, per auto ligt de gemaakte winst (veel) hoger.
Per auto maakt Tesla dus 8 keer zoveel winst in vergelijking met Toyota. Dit is vrij uitzonderlijk, uiteraard. Toyota had dan ook wat verliezen te verwerken in deze periode. Volgens Toyota drukte dat behoorlijk op de balans, zo’n 3 miljard dollar. Zo rezen de prijzen van toelveranciers enorm toe, mede door de gestegen energiekosten. van alle operaties in Rusland kosten Toyota ook nog eens 660 miljoen dollar.
Winst per auto Tesla
De strategie van Tesla om een beperkt aantal modellen te maken voor de gehele wereld pakte goed uit. Dat is het niet alleen, overigens. Tesla heeft gewoon een gouden formule gevonden hoe ze goedkoop een hoogwaardige elektrische aandrijflijn kunnen bouwen. Als je kijkt naar prestaties, range en laadtijden doen ze het uitstekend. Dit terwijl de concurrentie vaak duurder is en voorzien van een mindere aandrijflijn.
De winst per auto is bij Toyota ongeveer 1.200 dollar. Niet verkeerd als je bedenkt dat het Japanse merk behoorlijk wat klappen moest verwerken (en alsnog een hele hoop auto’s verkoopt). Bij Tesla is de winst per auto 9.570 dollar! Per auto! Tel daarbij op dat die aantallen alleen maar oplopen en je begrijpt waarom iedereen toch nog wat aandeeltjes TSLA wil scoren.
Via: Carscoops
Johanneke zegt
Doet Tesla nog aan CO2 certificaten verkopen? Want dat helpt natuurlijk ook mee aan de winst.
Los van dat, knap gedaan. Haters en volgers ga je altijd krijgen, maar als nieuw merk succesvol worden in de personenauto business is al ongelooflijk knap. Het laatste nieuwe mainstream automerk zonder parent company voor Tesla kan ik mij niet herinneren. Honda die in de jaren 70 de automarkt op kwam? Of mis ik een merk? De meeste merken bestaan al 100 jaar of langer naar mijn weten. Small volume bouwers van (vaak) sportwagens tel ik niet mee.
TheMaster zegt
Ja, Tesla verkoopt nog CO2 certificaten. Maar dit kan elke EV bouwer natuurlijk doen. Ook een VW als ze een paar miljoen auto’s zouden kunnen bouwen. Die CO2 certificaten is nu een winst van $832 per auto, dus zelfs als dit direct naar 0 gaat, is dat “slechts” een impact van 10% op de winst.
En dit is op basis van een 2% marktaandeel in EU/China en 3,5% marktaandeel in de US. Dit gaat in de komende 5 jaar nog zeker keer 5-20! Voor elke investeerder, inkopen die aandelen!
Habanero zegt
Als je eerlijk bent, is Steve Jobs de uitvinder van het Tesla-concept. Het lumineuze clean-SF-achtige is tot in de kleinste details gekopieerd geweest. Maar daarmee kan je ook een beetje in de (theoretische) toekomst van Tesla kijken. De portfolio is duur – te duur – maar alleen al om de avant-gardistische symboolwaarde willen kopers meer – stevig meer – betalen, m.a.w. verwacht je nooit echt aan een ‘goedkope Tesla’. Blijven leven met een paar modellen met zo’n beperkte optie-politiek wordt moeilijk en een tweede generatie kopers wil straks ook niet in een identieke auto rondrijden. Ze zullen heel veel moeten investeren in vernieuwing die andere merken niet hebben. Helaas zie je in zekere zin zie je ook een weerstandsmoment opduiken met veel hilariteit aangekondigde producten blijven (te) lang weg. het pad naar een bruikbare Semi is duidelijk nog niet geëffend. De wereld verzet zich ook tegen autopilot-achtige dingen maar vroeg of laat is het wél zover. Wanneer je even naar die EX90 kijkt, zet de R&D van een merk als Volvo met z’n Lidar en andere zeer geavanceerde AI-systemen Tesla toch wel serieus in de hoek. Wanneer Elon Musk zelfs van Tesla aandelen afscheid neemt, is het te hopen dat ze het Apple-elan echt wel kunnen volhouden.
steephh zegt
Toch ben ik wel benieuwd, zou er in de toekomst ook een “betaalbaardere” Tesla “SE”-achtig model uitkomen? :-)
Ram-G-maN zegt
Lidar is helaas niet heiligmakend. Je hebt last van Lidar congestion/pollution wanneer meerdere voertuigen ermee worden uitgerust. Je kunt de false-positives weliswaar uitfilteren met de juiste algoritmen maar op dit moment wordt lidar zodanig ingezet dat het als schieten met hagel voor het doden van een enkele mug gezien kan worden. Er is momenteel geen enkele regelgeving over de mate en hoeveelheid Lidar dat ingezet mag worden voor transport.
Flutterbear zegt
Tesla heeft minder overeenkomst met Apple dan je denkt. Apple zit in software en design terwijl Tesla ook productie erbij doet. Dat laatste is waar ze recent voor lopen op de concurrentie. Waar andere merken bang zijn om fouten te maken is Tesla juist bang om niet te verbeteren. Zonder fouten geen lessen.
Redrum zegt
Musk is slim, aangezien de vraag (te) hoog is en productiecapaciteit niet kan volgen, is hij niet beroerd om met de prijzen te spelen. Iets wat andere merken niet doen/kunnen. (Invoerder,dealer dus meestal deels via kortingen)
Als de situatie zou wijzigen (en dit zal gebeuren) kan hij de prijzen laten zakken. (En serieus)
Dit heeft hij reeds gedaan. (In beide richtingen welliswaar)
Hij geeft zelf aan dat de wagens eigenlijk te duur zijn naar zijn goesting maar goed voorlopig, net zoals bij Apple, mensen blijven het kopen.
De stap om volledig over te schakelen naar vision, komt mijn inziens te vroeg maar goed, wat weet ik ervan.
De supercomputer die ze gebouwd hebben komt op snelheid en de neurale netten en modellen worden beter en beter dus mocht hij erin slagen, is de rest op dat gebied redelijk dood en kost het Tesla geen bal meer enkel enorme marges gezien het software betreft en geen specifieke hardware. (Oem licentiering?
We zullen het zien.
rollingstoned zegt
In verhouding tot Ferrari is de winst per auto toch iets minder imposant.
Ferrari Is The Cash Cow Of The Industry
Among all the brands, Ferrari continues to be the most profitable automaker by far. Its operating margin increased from 21.4 percent in 2020 to 25.5 percent last year. Based on the figures, The company earned an astounding $106,078 per unit sold in 2021. In a very distant second place was Tesla, earning $6,693 per vehicle.
https://www.motor1.com/news/578874/ferrari-most-profitable-manufacturer-2021/amp/
Dickie zegt
Bij Ferrari is dat extreem inderdaad, maar daar maakt het ook niet uit als het als het 10-20 of 30.000 bij een auto opzetten klanten zijn er voldoende.
Porsche zelfde verhaal.
fisto zegt
Blijkbaar niet dus, want anders stond Porsche wel op de tweede plaats.
Turbo S zegt
In verhouding tot wat de Nederlandse overheid aan 1 Ferrari verdient, is hetgeen Ferrari zelf verdient weer niet veel. Zeker als je vergelijkt dat Ferrari alle kosten van ontwikkeling, productie enz heeft en de overheid er niets voor doet.
Bij andere merken is de verhouding nog veel krommer.
We leven in een vreemde wereld.
Moderne slavernij.
Redrum zegt
Ferrari speelt in een andere categorie. Mensen met eindeloos diepe zakken waarbij opties meer dan de wagen kosten. Al kosten die morgen 1.000.000 euro voor de instapper dan vliegen ze nog over de toonbank.
De 1%-ers zijn niet een beetje rijker maar vele malen rijker dan Jan modaal dus dit is allemaal peanuts voor hen.
Dickie zegt
Niet zo bijzonder lijkt me als je relatief weinig auto’s verkoopt moet je met hogere marge werken. Als je 10 miljoen auto’s maakt kan dat met een veel lagere marge per auto.
Verder is Tesla nog steeds 3 x zoveel waard op de beurs dan Toyota, dus waar dat verhaal weg komt dat Toyota waardevolste merk is?
rollingstoned zegt
Zal het verschil tussen beurs- en merkwaarde wel zijn. Merkwaarden geven je merk karakter en kleur. Je kan het zien als de menselijke eigenschappen van je merk. Eigenschappen waarmee mensen zich in jouw merk kunnen herkennen, en zich ermee willen verbinden. Merkwaarden vormen daarmee een belangrijk onderdeel van je merkidentiteit en maken je onderscheidend.
mashell zegt
Nu zegt beurswaarde maar weinig over de werkelijke waarde van een bedrijf. Maar bij dat verhaal over de waarde van Toyota ging het over de waarde van merk Toyota, wat nog minder met de waarde van het bedrijf van doen heeft. Daar ging het dus niet om het bedrijf, of de producten of maar om het label Toyota.
fisto zegt
‘Niet zo bijzonder lijkt me als je relatief weinig auto’s verkoopt moet je met hogere marge werken. Als je 10 miljoen auto’s maakt kan dat met een veel lagere marge per auto.’
Dit is natuurlijk veel te kort door de bocht. Marge is niet direct afhankelijk van afzet, maar van vraag. Het is zeker wel bijzonder dat Tesla dergelijk marges kan hanteren, dat kan namelijk alleen maar als er voldoende vraag is.
potver7 zegt
Is ook niet zo gek als je het testen van je auto’s en de software daarin uitbesteed aan je klanten die daar ook nog eens grof geld voor moeten betalen.
Maar goed, dit gaat over slechts één kwartaal, en we vergeten blijkbaar graag dat het in álle voorgaande kwartalen een stuk minder florissant ging met de firma Tesla.
CYBRTRK zegt
Q4 2021: 2.32 mld netto winst
Q1 2022: 3.32 mld netto winst
Q2 2022: 2.26 mld netto winst
Q3 2022: 3.29 mld netto winst
Dus zo slecht gaat het niet met Tesla
Redrum zegt
Klopt deels wel maar geef nu toe, geniaal toch. Auto neemt beelden op van allerlei situaties die dan in een simulatie programma worden geduwd waaruit dan weer nieuwe modellen kunnen worden getraind.
Dit geeft nogmaals aan dat Tesla een tech bedrijf is, minder dan een auto constructeur dus geen buffelleer of blingbling lampjes en toeters en bellen.
De idioten die door onzorgvuldig/onrechtmatig gebruik maken van FSD/AP en tegen zaken aanklappen of liggen te slapen, mag men best opsluiten. Ik gebruik AP zelden en zou er op dit moment nooit op vertrouwen.
Opnieuw zoals bij de Iphone, meeste vinden het een goede telefoon maar vele willen laten zien dat ze er een kunnen betalen en erbij horen. Meestal is het voor dit type mensen dat je moet oppassen.
mashell zegt
Veel nettowinst… maar 0 dividend. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren als aandeelhouders eens om dividenden gaan vragen. Ook zou Tesla wel meer in R&D mogen stoppen, veel van hun projecten zijn vertraagd.
CYBRTRK zegt
Tesla besteed het meest aan R&D per verkochte auto van alle automerken
https://www.assemblymag.com/articles/96955-tesla-leads-the-way-on-rd-spending
mashell zegt
Per auto… Dan krijg je natuurlijk al snel een vertekend beeld met bedrijven die vele malen meer wagens per jaar verkopen dan Tesla. Vreemd dat Tesla zoveel spendeert en er dan zo weinig uitkomt. De hebben de Model S en X al in een eeuwigheid op de markt met 2 facelifts en wat updates naar steeds grotere batterijen. De Model 3 is vrijwel ongewijzigd sinds introductie. De Cybertruck en Semi enorm vertraagd, Roadster project lijkt stil te liggen. Is FSD dan zo’n bodemloze put dat het al dat geld opsoupeert?
CYBRTRK zegt
Per auto is juist een goede manier om met andere merken te kunnen vergelijken
Flutterbear zegt
Niet echt als je nog 50% per jaar groeit terwijl de concurrentie stabiel blijft.
Flutterbear zegt
Niet echt als je nog 50% per jaar groeit terwijl de concurrentie stabiel blijft.
bimmerpost zegt
Tesla doet aan continue verbetering van met name de techniek in de auto en de productiewijze. De huidige model 3,S & X zijn technisch compleet anders dan de oorspronkelijke modellen. Dat ze er optisch nog hetzelfde uitzien staat daar los van.
Flutterbear zegt
De Model 3 lijkt vrijwel ongewijzigd, maar praktisch elk onderdeel is inmiddels al meerdere malen vervalen. Accu’s, motoren, airco, stoelen, rij assistent, ect. Allemaal vernieuwd zonder “refresh”.
Redrum zegt
De auto’s wijzigen zelfs tijdens het modeljaar. Uiterlijk inderdaad minder (911 iemand?)
Verder een vreemde redenering, men is Gigafactories aan het bouwen tegen de sterren op voor produktiecapaciteit op te schalen.
Vergeet ook niet, semi, cybertruck en roadster moeten ook nog gebouwd worden.
Waarom zou je daarnaast nog nieuwe modellen produceren? Nogmaals waar en met wat?
VW, BMW en andere hebben een platform en gooien daar wat ander plaatwerk over en dat doet Tesla inderdaad nog niet.
Neen, de keuzes van Tesla stroken niet met wat je zou verwachten maar op business niveau, klopt het volgens mij wel.
Flutterbear zegt
Dividend betaal je pas wanneer je consequent niet weet wat je met je cashflow moet doen. Tech giganten kiezen vaker voor on hun eigen aandelen op te kopen. De waarde gaat op dezelfde manier naar de aandeelhouders maar er ontstaat geen verwachting zoals bij dividend.
utregcity zegt
Kan de Musk-Messias er Twitter mee redden. 🥸
rulefollower zegt
Operating profit is geen netto winst.
driver79 zegt
1. Kijk niet naar een kwartaal, minimaal een jaar om de winst per auto te berekenen. 2. Het is risicovol om afhankelijk te zijn van maar 4 modellen. Doen de S en X het nog wel goed? 3. Tesla is eigenaar van heel de distributie keten. Van fabriek tot levering. Vergeet niet dat een Toyota importeur (Louwman in NL) en dealer ook nog aan de levering verdient. 4. Hoe zit het met belasting op elektrische auto’s in de belangrijkste markten? Uiteraard profiteert de consument maar fabrikanten verdienen ook meer (terug) door de lagere belastingen? 5. etc etc. Ps knap wat Tesla bereikt heeft. Ik denk dat de andere fabrikanten anders nog niet zo ver waren dus win-win 😄
Flutterbear zegt
Tesla richt zich vol op voordelig produceren. Hierdoor hebben ze weinig variatie op de productielijn en kunnen met minder modellen uit. Hierdoor zetten ze echter wel een royaal uitgevoerde D segment crossover in de markt voor €50k. Met de 3 hebben ze destijds al laten te zien te concurreren met de 3 serie, Camry én de Prius. Voorheen compleet verschillende doelgroepen.