Zo bizar hard groeit Private Lease in Nederland

Auteur: , 96 Reacties

Voor een paar honderd per maand een nieuwe auto rijden. Hollanders zijn er gek op.

Zo bizard hard groeit Private Lease in Nederland

Een nieuwe auto kopen? Dat is iets voor oude mensen, bedrijven of leasemaatschappijen. Auto’s worden steeds duurder en duurder. Een aangeklede Audi A1 kost 30 mille, een leuke 3 Serie 50.000 eurie en de tijd dat je voor 100.000 euro een nieuwe Mercedes-AMG C63 koopt ligt ook meer dan 10 jaar achter ons. Dat is dus uitwijken naar een occasion of kiezen voor Private Lease. Een nieuwe auto rijden voor een vast bedrag per maand.

Dit laatste is de afgelopen jaren extreem gegroeid in populariteit. Uit de nieuwste cijfers van AUMACON blijkt dat we eind dit jaar of begin volgend jaar 200.000 (!) Private Lease-auto’s in Nederland hebben. Dat deze vorm van autorijden in trek zou zijn was geen verrassing. Niemand zag echter aankomen dat het aantal Private Lease-auto’s zo hard zou groeien. Een studie van ING van ongeveer vier jaar geleden voorspelde dat er in ons land eind volgend jaar 100.000 Private Lease-auto’s zouden rijden. Dat aantal is nu al bijna bereikt. Eind 2017 reden er al 100.000 Private Lease-auto’s in Nederland.

Private Lease komt voorbij in reclames op op radio, tv en internet. Daarnaast kent iedereen wel iemand met een Private Lease-auto of misschien heb je er zelf wel één. Het aantal zal de komende jaren alleen nog maar toenemen. Bovendien springen autofabrikanten in op de vraag. Je kunt steeds deftigere auto’s via Private Lease krijgen. Daar staat dan ook een deftige maandprijs tegenover.



96 reacties

3 2 1 hate incoming!
@fmgarcia: geen hate, voors en tegens zijn wel bekend ondertussen, alleen mis ik de tag “advertorial” of “branded content”.
@escort77: van de “Nederlandse Associatie ter bevordering van private lease?”
@escort77: wat is het commerciële belang van Aumacon precies?!
Private lease is autorijden voor mensen die vooral gemak willen. En je betaald voor dat gemak. Niks mis mee, maar voor hetzelfde geld kan je leuker rijden, of voor minder geld vergelijkbaar. Om die redenen is het niks voor mij, maar dat het wel wat is voor een hoop mensen is duidelijk.
@grasvreter: Dit hoor ik vaak. Maar ik moet de eerste nog zien, die 5 jaar een Aygo weet de rijden voor alles bij elkaar minder dan 180 euro per maand. En dan niet vergelijken met een 2e hands auto.

Bij de grotere auto’s gaat het wel hard omhoog met de prijs. Maar goedkoper rijden dan met de A en B segment lease auto’s kan bijna niet, tenzij je daar een 10+ jaar oude auto tegenover zet.
En zelfs dan heb je nog de onzekerheid van garage rekeningen die binnen kunnen komen. Nu weet je waar je aan toe bent.
@fanboy: 180 Euro per maand voor een Aygo redt niemand, het tarief start bij 189 Euro per maand maar dat is exclusief brandstofkosten. En ook als je meer dan 10k km/jaar wilt rijden gaat het maandbedrag rap omhoog. Maar goed, het is en blijft een rekensommetje waarbij Private Lease zeker niet bij iedereen als de voordeligste oplossing uit de bus zal komen. Waarom tweedehands niet mee mag doen in de overweging ontgaat mij trouwens, ik heb nog nooit een auto nieuw gekocht dus als ik private lease zou overwegen dan ga ik het rekensommetje niet maken voor een nieuwe auto…
@potver7: yeah tot 10k per jaar moet je lekker op de fiets doen.
@potver7: heel veel hangt af van de schadevrije jaren van de bestuurder, beginnende rijders zijn goedkoper uit en blijven ook nog eens hangen als ze duurder willen rijden omdat ze het in principe dan al kennen…
@fanboy: nu op marktplaats, aygo uit 2014 met 45k op de teller (onder de 10k per jaar) kost 8450. Nieuw was ie 13500, dus 5k afschrijving in 5 jaar. 60x 20 euro wegenbelasting, en 60x 44.82 verzekering (via independer, 10k km per jaar, 5 schadevrije jaren, all risk) maakt 3889 euro. Dat is samen 8889 euro, zonder onderhoud. Maar een nieuwe auto, zeker zo simpel als een aygo heeft eigenlijk geen onderhoud nodig de 1e 50k km.
In ieder geval, 60×180 euro is 10800. Dus zolang je onder de 2000 euro onderhoud blijft in 5 jaar tijd op een nieuwe auto (protip, dat blijf je), dan ben je met kopen goedkoper. En dan hebben we het nog niet over de 250 euro eigen risico op krasjes e.d.
@grasvreter: Vermoedelijk is die Aygo voor lager ingeruild maar goet. Blijft een verschil over van 2000 euro zonder onderhoud. Je kunt hem vast zonder onderhoud door blijven rijden, maar laten we er vanuit gaan dat interval wordt aangehouden en er nog wat vanaf gaat.

Al met al kom je wellicht 20 euro in de maand goedkoper uit. Maar je moet wel meer dan 10K in gaan leggen, dat is al het eerste probleem voor veel mensen. Dan zijn er nog mensen die het wel hebben liggen maar het graag in iets in zetten wat rendement oplevert.
Categorie 3 zijn de mensen die graag duidelijkheid en gemak willen, zeker voor zo’n klein verschil. Ik geef ze gelijk.
@fanboy: als je geen 10k uit kan geven aan een nieuwe auto, hoe kan je dan wel +-200 per maand exclusief brandstof uitgeven. Daarnaast, na 5 jaar kan je in je eigen aygo blijven rijden. Onderhoud wordt iets meer (een aygo zit rond de 3 cent per km aan onderhoudskosten, bron, een dealeronderhouden aygo met 3 ton op de teller in autoweek klokje rond), dus zelfs met pech ben je onder de 500 per jaar klaar qua onderhoud. Afschrijving zal afnemen naarmate de jaren vorderen.

Daarnaast, vergelijkbaar rijden kan natuurlijk ook door voor 8k een aygo uit 2014 te kopen met 50k op de teller. Dan ben je weer goedkoper uit als zelf een nieuwe kopen.

Al met al, private lease heeft zijn voor en nadelen. De prijs van private lease is een nadeel. Daar hoeft naar mijn mening niet zo moeilijk over gedaan worden.
@grasvreter: Tja er zijn ook genoeg mensen die geen 200K hebben liggen, maar wel 800 euro per maand aan een hypotheek uit kunnen geven. Je hebt bankrekeningen in allerlei maten.

Ik had zelf jaren een oude Yaris, en die reed zeker goedkoper. Die onderhield ik nauwelijks (wel de remmen en bandjes gewoon goed) en bleef maar werken. Maarja op het laatst 20 jaar oud, niet te vergelijken met nieuw.

Maar toevallig, de dame die ik ken met zo’n lease Aygo-tje, die heeft een hele historie aan 2e handsjes die haar of in de steek hebben gelaten, of voor gigantische rekeningen zorgden. Ik had al vaker erop gehint dat ze Japans moest gaan rijden maarja.
Ze was er in ieder geval helemaal klaar mee, en nu weet ze iedere maand waar ze aan toe is. In haar geval zeker een vooruitgang, waar je dus nauwelijks meer voor betaald.
@fanboy: Waarom moet je volgens jou Japans rijden? Japanse auto’s zijn stug, klein, duur en de onderhoudskosten zijn behalve de kleintjes gewoon hoog. Het enige voordeel is dat je minder vaak een storing hebt, maar daar staat tegenover dat de Jappen overmatig roesten. Je bent beter af met Renault of Fiat, qua totale kosten.
@grasvreter: ik kom net uit de studiebanken, toch voor een lease vd zaak gekozen, want prive aanschaffen is de bankrekening nog niet naar. Over 3 jaar heroverwegen ;).
@fanboy: Ja, het prijsverschil is klein. De marge van de lease-maatschappij zit vermoedelijk ook niet/nauwelijks in dit soort basisconstructies, maar in de meerprijs. kilometrages die niet conform contract zijn, (kleine) schades. In de praktijk komt vrijwel iedereen dat soort sitauties tegen. Op dat moment wordt zo’n contract duur, en loopt het prijsverschil snel op.

Dat laatste is de reden geweest dat ik uiteindelijk mijn Aygo gewoon heb gekocht (met eigen geld). Zeker een Aygo met de kop eraf (scheelt ook) is uiteindelijk goedkoper wanneer je meeneemt dat in 4 jaar tijd je behoefte eigenlijk altijd verandert.
@krisp: Hetgeen snel oploopt bij private lease zijn accessoires zoals LM-velgen, trekhaak e.d. De nieuwprijs van een trekhaak, bv. € 540,00, wordt bij een drie-jarig contract gedeeld door 36 maanden. Dus komt er € 14,00 per maand bovenop het standaard bedrag. Die trekhaak betaal je dus volledig zelf gedurende de looptijd.
@erik2907: dat van die trekhaak is toch ook logisch? Een auto met trekhaak is geen drol meer waard dan eentje zonder.
@fanboy: Die Aygo heeft zeker onderhoud gehad de eerste 3 jaren vanwege de fabrieksgarantie. Daarnaast hoeft men zich bij private lease geen zorgen te maken met het eigen risico bij schade. Dat is afkoopbaar tegen enkele euro’s per jaar.
@grasvreter: En dan hebben we het ook nog niet gehad over het feit dat je die lease auto na 5 jaar lekker in mag leveren en je centen kwijt bent. Je eigen gekochte auto die van jou is kun je dan nog voor een leuke cent verkopen :)
@melv: je kan veel beter voor financial lease gaan. Tegenwoordig zeer lage rente en de auto is na de periode ook van jou.

Daarnaast is lease gewoon altijd onverstandig om te doen als je de auto gewoon kan betalen.
@mb10: financial lease is een andere benaming voor lening of financiering. Maar het is zeker beter dan private lease waar je in 5 jaar tijd meer betaald dan de auto waard is en dan nog geen auto hebt.
@kevinova: Iemand wel eens gehoord van ‘afschrijving’? Zie ook de rekensommen hierboven…
@fanboy: jij denkt dat de lease maatschappij het gratis doet? Zij willen geld verdienen, hebben zelf een financiering die zij ook terug moeten betalen met rente, hebben mensen in dienst, een pand dat ze in bezit hebben of huren en willen ook hun risico’s afdekken. Dit alles kost geld en zit dus netjes in de leaseprijs verwerkt. Dus ja, privé kun je het zeker voor minder doen. Moet je dat wel willen en kunnen (lees: een auto kopen en onderhouden)
@poes: dealers die private lease aanbieden zijn over het algemeen goedkoper dan leasemaatschappijen. Zij rekenen vanuit de inkoopprijs van de importeur. Scheelt soms € 50,00 tot € 100,00 tussen dealer en lease mij.
@erik2907: ehm, dealers doen dat ook via een leasemaatschappij hoor…
@berrychello: Merk dealers niet, zeker Dacia niet. Alles in eigen beheer want dan verdienen zij het en niet de leasemaatschappij.
@fanboy: je pleurt je geld van private lease eigenlijk gewoon in de prullenbak. Iedereen weet dat een nieuwe auto tegenwoordig 24 / 36 / 48 en soms langer fabrieksgarantie heeft, dus veel onvoorziene kosten zijn gedekt. Daarnaast heb je geen restwaarde en die ligt zeker in het A segment vaak erg hoog. Deze autootjes schrijven niet zoveel af. Stel je betaald dus 48 maanden lang 200 dat is totaal maar liefst 9600 euries. Op een auto die vaak rond de 14000 nieuw kost, soms zelfs minder. En naar 48 maanden staat er dan 40000km op de teller. En geen restwaarde. Bizar dat er zoveel mensen intrappen. Jaarlijks een servicebeurtje dat kleine beetje HSB en verzekering (zeker in A segment zijn dat de kosten niet) dat valt allemaal wel mee.
@quinn: zelf gekeken naar een Dacia Logan MCV Bi-Fuel. Leaseprijs voor 48 mnd € 329,00 bij 10.000 km en afkoop eigen risico.

Zelf betaal ik € 55,- HSB en all-risk € 54,-. Gemiddeld jaarlijks onderhoud vaste dealerprijs is € 30,00 per maand.
Feitelijk kost de leaseauto dan € 329,00 – € 55,- – € 54,- – € 30,- = € 190,- per maand. Over 48 mnd is dat 48 x € 190,00 = € 9.120,- op een nieuwprijs van € 17.100,-. Restwaarde € 17.100,- – € 9.120 = € 7.980,-.

Voor het netto leasebedrag van € 190,- is het zeker het overwegen waard om nieuw te gaan rijden i.p.v. € 17.100,- direct op tafel te leggen.
@fanboy: hoe je het ook bekijkt, feit is dat de leasemaatschappij er ook aan verdient. Ze krijgen wel wat korting bij de importeur en spreiden onvoorziene kosten over alle contracten, maar als je een auto zelf koopt en geen onvoorziene uitgaven hebt, ben je goedkoper uit.
@fanboy: Tja, goedkoop. Maar dan rijd je in Aygo. Als auto’s je echt niets interesseert dan snap ik het. ..
Voor de mensen die een auto puur zien als gebruiksartikel, snap ik dit helemaal.
Voor de mensen die een auto ook hebben omdat ze van auto’s houden (hoe dan ook), die hebben gelukkig nog steeds andere opties (voor mij is dat 2e hands)
@screamer:

Ik hou van auto’s en moet dagelijks ruim 100km rijden.
Dus een private lease gebakje voor de dagelijkse km’s en iets leuks voor in het weekend (of door de week als ik er zin in heb)
Kost iets meer, maar je hebt er veel gemak en geen zorgen van.
Here we go again…
Erg leuk allemaal, totdat de private leaser de eindafrekening krijgt voor elk krasje, deukje, te veel gereden kilometer.
@sirdrinksalotofpetrol: ja, dat is echt zuur, want al drie keer een privatelease auto ingeleverd.
1e keer: “ja irritant die zwarte velgen, hou die maar eens schadevrij, maar dat valt onder gebruikssporen” -> geen rekening
2e keer: ” u zegt geen schade, nou kijk eens hier bij die deur, dat is een beste put, maar ja gebruikssporen” -> geen rekening
3e keer: “zozo geen putjes, maar wel paar duizend km teveel gereden, nou dat hadden we afgesproken he in het contract” – > rekening van 0,05 euro * teveel km’s (zoals afgesproken).
@michaelras: en dan is dat bij 2000 km * € 0,05 = € 100,00. Kun je nog niet eens fatsoenlijk van gaan uit eten met z’n tweeën.
De waarde op het bezit van spullen word steeds minder.
Het is ook een goede optie voor ondernemende mensen. Je bent een vast, relatief klein bedrag per maand kwijt. Aan de andere kant kan je een groot bedrag dus vrij houden en daarmee rendement maken door te investeren. Dit kan in je eigen bedrijf, aandelen etc etc.
@mark997gt3: alleen jammer dat veel ondernemers het doen omdat ze geen kapitaal hebben. Dus ook niet om het elders in te zetten. Als er dan maar iets tegen zit, is het huilen.
@560pk: klopt. Maar ik probeer aan te geven dat het soms verstandiger en ook goedkoper is om te private leasen. Je geld zit dan niet vast. Je kan er andere dingen meedoen die misschien veel meer opleveren dan je private lease kost. Echter in meeste gevallen zal het gaan om wel willen hebben maar niet helemaal kunnen betalen….;)
Totdat je een nieuwe hypotheek wilt afsluiten of je baan verliest en je wel elke maand de lease premie moet afdragen. Ik vind het toch iets te riskant.
@gertjan2012: dit vreet idd hypotheekruimte. Als een mobiel telefoonabo al 1000en euro’s hypotheek kost, wat doet dan een autoabonnement?
@intimrasiert: de site van de consumenten bond heeft het over een ruwe schatting van 21% minder aan hypotheek.
@intimrasiert: veel. Dat is ook de reden dat veel private lease contracten tussentijds woorden afgekocht. Inclusief boetes uiteraard. Zeker in de huidige huizenmarkt wil je liever niet vast zitten aan zo’n auto contractje. Al kun je je ook afvragen of het momenteel verstandig is om een huis te kopen met die idiote prijzen, maar dat is weer een ander verhaal.
@intimrasiert: Dat kun je toch van tevoren even uitrekenen?
@gertjan2012: je wilt ze de kost niet geven die een lening afsluiten voor de aanschaf van een auto. Voor die mensen is de hypotheekruimte toch al ingeperkt
@gertjan2012: Als je een hypotheek wilt/hebt, zorgt private lease voor een forse vermindering van het te lenen bedrag, dus de huizen’kopers’ bezitten meestal de auto zelf. Steeds minder mensen hébben een hypotheek omdat een huis kopen te duur is. Als je dan toch al huurt, heb je dus niet meer de prikkel om geen andere leningen af te sluiten en past een private lease auto perfect in het plaatje. En die compleet verzorgde jaarlijkse vliegvakantie kan er dan ook nog wel bij, want hee, je hebt toch weinig spaargeld nodig.

Voor mij zou het niks zijn: wonen in een huis van een ander, rollen in het blik van een ander. Je krijgt zo geen enkele kans om spaargeld op te bouwen en als je na 45 jaar met pensioen mag heb je geen cent te makken. Terwijl degenen die wel altijd netjes geld hebben gespaard hun eigen huis mogen opeten. Hoe eerlijk is dat.

Hierdoor is er geen prikkel om géén andere leningen af te sluiten dus private lease past in het plaatje.
@dare2think: sparen is natuurlijk wat de regering betreft helemaal niet zo netjes. Geld moet immers rollen, de economie moet gestimuleerd worden, dat is het devies, uitgeven die hap, heb je al een iPhone 11?
Overigens ben ik zelf van mening dat vermogen opbouwen, ofwel in je huis, of wel op je spaarrekening altijd verstandig is. Met geld kun je bijna alle problemen oplossen.
@dare2think: 100% mee eens. Ik heb braaf gedaan zoals jij hierboven schetst en kan door deze handelswijze gewoon lekker stoppen op mijn 60e doordat ik geen vaste lasten meer heb . Niks pas met pensioen met 67 . Heb altijd de leukste dikke auto’s kunnen rijden, weliswaar wat minder jong, maar who cares. En ik lig nooit wakker of ik aan het eind van de maand altijd mijn verplichtingen wel kan betalen. Maar ja, spaarzaam zijn ( zonder overigens in te leveren op kwaliteit van je leven) is niet meer “cool” tegenwoordig
Voor veel mensen een prima optie, je betaalt voor gemak. Iedereen in mijn omgeving die private least geeft geen zak om auto’s, dat dan weer wel.
Ik zou goed kijken of de bijbehorende verzekering je shadevrije jaren netjes registreert in Roy Data. Dat gebeurt blijkbaar niet altijd. Vriend van mij heeft een paar jaar private geleased en toen hij een auto kocht en wilde verzekeren waren zijn schadevrije jaren verdwenen.
@lecomte: scherp, goede tip. Dat Roy Data is echt heilig in verzekeringland. Hoe check je dat eigenlijk? Als consument heb je daar toch geen toegang toe?
@poes: Je kan bij Roy Data je gegevens opvragen en anders aan je eigen verzekering vragen. Verder zou je bij private lease moeten onderzoeken of zij de verzekering op jouw naam bij Roy Data registreren, zo niet ben je na een jaar je schadevrije jaren kwijt.
@poes: daar kan je als consument niet zomaar bij. Je verliest altijd je schadevrije jaren als je langer dan 3 jaar geen voertuig op je naam hebt geregistreerd. Veel leaserijders sluiten contracten af voor 4 jaar of langer(lager maandtarief) en zijn dus hierna hun schadevrije jaren kwijt. Je kunt via een verklaring wel de schadevrije jaren ‘claimen’ die je met leaseauto hebt gereden maar dat is niet langer dan je vorige contract.
@maartendn: aanvulling: een private lease auto wordt altijd op de naam van de leasemaatschappij gezet aangezien zij eigenaar zijn. Jij wordt alleen als bestuurder gezien. Daarom verlies je dus de schadevrije jaren
@maartendn: blijft een vuil trucje natuurlijk. Waar heel die verzekeringswereld vol mee zit. Vanuit commercieel en financieel oogpunt snap ik het allemaal wel, maar ik heb er gevoelsmatig veel problemen mee.
@maartendn: Dacia’s worden verzekerd bij Dacia autoverzekeringen (Bovag). Zij nemen de schadevrije jaren we mee bij Dacia lease. M.a.w., als alles onder één dak blijft is er niets aan de hand.
@lecomte:

Gewoon een hobby-auto er naast hebben. Die in een basisverzekering gooien en er is niets aan de hand.
@hubert: Maar inderdaad niet in de oldtimer verzekering, want die telt weer niet mee voor de schade vrije jaren.
Tot je een hypotheek wilt aanvragen, of ontslagen word of iets dergelijks, dan heb je toch weer de nodige issues…

Voor mij never ever ever een optie, ik wil dat het van mij is, en niet van een ander. Daarbij hecht ik echt 0,0 waarde aan hoe nieuw en luxe een auto is (strip mijn autos niet voor niets vaak zat, weight kills fun)
Nou heb ik heel toevallig een privé auto op het oog dat aan alle eisen voldoet zoals 4wheeldrive, krachtige diesel en wat opties. Alleen staat hij niet in NL maar in Oostenrijk. Nu is mijn vraag, kan een leasemaatschappij zo’n auto overnemen en dan in NL privateleasen?
@van1: verleast je maatschappij 2e hands auto’s?
Er zijn veel goede redenen voor private lease te verzinnen. Maar wanneer je wat ruimte en vermogen wenst, en ook wat kilometers per jaar maakt is het gewoon te duur. Zeker als je graag iets leuks rijdt. Daar komt bij dat ik mijn auto’s graag een beetje mag personaliseren, en ik een auto van een jaar of tien totaal geen probleem vind. Kortom, er zijn zat redenen om wel voor private lease te kiezen, maar ik heb genoeg redenen om het niet te doen.
@dutchdriftking: ff op je lip bijten en doorsparen, dan pas aanschaffen.
@geelbarrel: Tja, als ik heel lang extreem zuinig doe dan gaat 20k voor een nieuwe auto (geen leuke nieuwe auto) wellicht lukken. Echter zijn er naast auto’s nog meer zaken welke ik leuk vind. En ook aan ons huis wil ik nog wel eens wat verspijkeren, kortom, we shoppen lekker in de 10k klasse. Gek zat.
Om even te vergelijken en dat het nog niets is… 90 procent van nieuwe autos in Engeland wordt als lease verkocht. Vrij weinig gaat via je werk vanwege de belasting die erop zit, zeker op dure auto’s.
Ik heb nog niet de exacte berekening gemaakt, maar m’n onderbuik zegt dat het als kleine ondernemer verstandiger is om private lease een auto te nemen en hiermee de bijtelling omzeilen. Hier staat wel BTW tegenover, maar je weet wat je vaste kosten zijn. Daarnaast kun je die weer (deels) opvangen met kilometervergoeding van zakelijk naar privé.
@jack_abarth: De vraag is of je uberhaupt een private lease auto kan leasen als ondernemer. Voor bijv. Hypotheek moet je zeker 3 jaarrekeningen overleggen aan de bank. Gok dat je met private lease ook wel het een en ander zou moeten overhandigen
Ik rijd geen private lease, maar er zijn 2 aspecten die ik vreselijk vindt aan 2e hands auto’s. De eerste is het kopen, dat geouwehoer over de prijs met allerlei pluimage.
Mijn tweede punt is de mogelijke hartaanval, bij ieder garage bezoek wanneer ze factuur presenteren. Ik snap dat gemak wel.
Maandelijks betalen voor een product zonder er eigen vermogen onder te hebben zitten. Dat was voor 2008 ook volledig verantwoord en veel goedkoper dan sparen en dan kopen (of een stukje sparen en aflossen). Door maandelijks te betalen kon men een veel duurder product gebruiken voor dezelfde lasten, toen een groter huis.

Manmanman wat hebben we geweten hoe kwetsbaar een economie daarvan word zeg! Nu betaalt men weer maandelijks zodat je gebruik kunt maken van een veel duurder product voor dezelfde lasten. Toen een groter dan verantwoord huis, nu een nieuwere dan verantwoorde auto.

Fouten maken is niet erg. Niet leren van je fouten, dat is onvergeeflijk. Ik kan er met mijn verstand niet bij…
@lekbak: een nieuwe crisis zou een zegen zijn.
@w115: ik heb liever dat mensen eens na gaan denken en verstandig gaan doen. Iets minder gebakken lucht en veel meer eigen geld.

Groei is tegenwoordig een doel. Niks groeit sneller dan een ballon die je opblaast, maar die gaat een keer knappen. Kwestie van tijd voordat jij je zin krijgt.
Bizard man…
Mooi voor een ander. Ik koop m’n auto’s gewoon en ga niet voor zo’n bedrijf kromliggen waar je kale auto’s kunt leasen voor een (vind ik) behoorlijk bedrag en 10.000/15.000km per jaar, nope..
Voor mensen die precies willen weten wat ze kwijt zijn aan vaste lasten is het een prima oplossing. Zolang je maar wel onthoud dat als je contract is afgelopen en je de auto weer inlevert dat je duizenden euro’s hebt “weggegooid” net als met het huren van iets. En de negatieve BKR registratie is ook niet prettig. Ik zou lekker doorsparen, een goede auto kopen (ja, die zijn zeker te koop zolang je maar goed selecteert) en verder een klein beetje geluk hebben.
@techniekmeneer: te kort door de bocht. Als je zelf een nieuwe auto koop ipv leasen dan heb je toch ook te maken met afschrijving? Gooi je ook geld weg, heb je met onderhoud te maken, belastingen etc.

Na inlevering van de auto, is je BKR niet negatief. Ligt er maar net aan of je netjes hebt betaald.
@unknown234: Als je bekijkt wat een gemiddelde private lease auto kost in 5 jaar… Zoveel schrijf je niet af op een gemiddelde auto. Onderaan de streep is het gewoon duurder dan een nieuwe kopen. Kan ook niet anders, leasemaatschappijen moeten er ook aan verdienen, er zit dus gewoon winst aan.
Toevallig heeft mijn vriendin gisteren een private leasecontract getekend voor een Kia Picanto als tweede autootje voor het halen en brengen vd kinderen, dagjes weg en woon-werkverkeer (15 km enkele rit). Het is ongetwijfeld niet de goedkoopste manier van autorijden, maar het gemak, het feit dat je geen eigen geld hoeft te investeren en dat de kosten vast staan voor de komende vier jaar (zolang je niet meer rijdt dan gepland tenminste) wegen ook zwaar mee.
@lecomte:

Gewoon een hobby-auto er naast hebben. Die in een basisverzekering gooien en er is niets aan de hand.
@hubert:

Oeps.
Verkeerde op verkeerde plaats in discussie.
Ben met voor de grap even gaan kijken wat het dan had gekost in onze situatie.
Ik heb geen auto nodig, dus er staat een hobby bak in de garage(alfa 90)
Mijn vriendin rijdt 30k per jaar.
Dan is een Up! al 290,- per maand, een polo gaat richting 500.
Is die Punto Diesel 2e hands en 2keer per jaar zelf de olieverversing betalen of doen toch wel ff goedkoper.
Laat ie nou elke 2 jaar uitschieten naar 1000,- om door de Apk te komen.

Nog een vraagje.. de bedrijven adverteren allemaal met ‘wij doen het onderhoud’. Is dat de basis: olie en remblokjes op kmstand. Of vallen daar ook banden, schokbrekers, draagarmrubbers en meer van dat soort slijtdelen onder?
Bij 30k per jaar kijk ik namelijk niet op van een set rubbers elke 2 of 3 jaar.
@nietcreatief:

Alle kosten behalve benzine.
Dus ook banden en andere slijtagedelen. Daarom betaal je fors meer bij meer rijden dan afgesproken km’s.
@hubert: aha! Dan vind ik een en ander nog wel meevallen. Bij 30k per jaar is die Up 300 per maand en bij 10k per jaar net iets meer dan 200.
Aan wegenbelasting, verzekering en onderhoud ben je aan zo’n Up, zelfs als je hem nieuw uit doos meeneemt ook wel ergens in de buurt van 2000-3000 EU per jaar kwijt. Dus op zich nog geen heel beroerde deal
@nietcreatief: Is zeker goed te doen, rij nu private lease een Swift met 90 pk, 25k km/jaar , LM wielen, Navi, Climate control, adaptive cruisecontrol, stoelverwarming etc. etc. voor €360 in de maand. Ik kwam er op uit dat ik per maand €20 duurder uit was dan een tweedehands (lagere verbruik ook meegenomen). Das dan een makkelijke keuze.
@nietcreatief: Banden mogen geloof ik eens in de zoveel tijd “gratis” vervangen worden. Heb je meer banden nodig dan gebruikelijk, zijn de kosten voor jezelf.

Had het destijds uitgezocht voor m’n ma. Uiteindelijk een Up! geworden. Rijdt beter dan de concurrentie en de lokale dealer had een aanbieding; airco, beter audiosysteem, verwarmde spiegels en nog wat opties voor de prijs van een kale Up!

Probleem met die krengen is dat elke optie weer een 10tje per maand er bij is. Dan schiet het niet op om te leasen, ben je duurder uit. Dus voor een ieder die het overweegt; neem zo nu en dan contact op met een dealer om te vragen of ze acties hebben op die kleine lease gebakjes, scheelt aanzienlijk en je hebt dan de opties die vandaag de dag “normaal” zijn.

Wie rijdt er nog zonder airco…
@unknown234: helemaal hilarisch, open de kap eens van zo’n gebakje ‘zonder airco’ grote kans dat het systeem er gewoon in zit maar het knopje uit het Dash is gesloopt en het systeem niet gevuld is. Althans, bij allebei de bedrijfsauto’s op het werk zonder airco (transit gewoon en transit connect) zo.
Wie zet er dan ook nog een aparte productielijn op voor een auto zonder airco?
Bij een Aygo of Picanto of dergelijke snap ik het nog wel. Zeker als je jong bent en simpelweg geen spaargeld heb om 5k stuk te slaan op een auto.
Bij duurdere auto’s snap ik het alleen nooit echt. Ja ik snap het concept snap ik, ik had een leraar die uren kon praten over het hele concept. Maar als je een 60 maanden contract hebt van 500euro per maand voor een A-klasse is dat hoe dan ook niet goedkoop uit. Dan kan je heel mooi een excel sheet voorschotelen waarin staat dat het goedkoper is dan die auto kopen en na 5 jaar verkopen. Maar ik zal nooit denken “Nou wat ben jij toch goed met je geld bezig”.
@cabriohater: Of je hebt wel 5k (met maar liefst 0,25% rente!) op de bank staan maar je wil over een paar jaar een huis kopen.

Oh wacht, dan kun je ook geen leaseauto nemen..
Geld lenen voor een auto….. Doe het niet!
Een nieuwe auto kopen is financieel gezien het domste wat je kan doen. Door het concept van een nieuwe auto in een all-in maandbedrag te gooien lijkt het allemaal veel betaalbaarder. Briljante marketing
@azmo83: Daarom worden er ook maar bijna een half miljoen nieuwe auto’s per jaar verkocht in Nederland. Ja, financieel is het een forse afschrijving, maar klaarblijkelijk hebben heel veel mensen het er voor over om een nieuwe auto te rijden. Wat in alle commentaren en ‘berekeningen’ hier vaak vergeten wordt is dat m.n. bij de kleinere auto’s de leasemaatschappij een grote korting krijgt op de auto. En dat gaat echt verder dan een paar of 10 procent. Probeer dat maar eens te krijgen als je zelf zo’n auto gaat kopen. Daarnaast hebben ze forse kortingen op onderhoud en reparatie door afspraken met grote ketens en dealers. Dus wie voor wil rekenen dat private lease veel duurder is dan kopen moet wel de echte cijfers weten…. Overigens kan het heel goed zijn dat een gebruikte auto in situaties wat goedkoper is, maar klaarblijkelijk hebben heel veel mensen het er voor over een beetje meer te betalen om zorgeloos in een nieuwe auto te kunnen rijden.
Privat lease is goedkoper dan een nieuwe auto maar duurder dan een goede occasion. Als je geen moeite hebt om geld te lenen voor iets wat je eigenlijk niet kunt betalen moet je het gewoon doen. Als je een huis koopt betaal je dat in de regel ook niet in een keer ;-)
@naud_willems: maar een huis wordt jouw eigendom, een private lease nooit. Kun je beter vergelijken met een huurhuis.
@RubenPriest: Een studie van ING van ongeveer vier jaar geleden voorspelde dat er in ons land eind volgend jaar 100.000 Private Lease-auto’s zouden rijden. Dat aantal is nu al bijna bereikt. Eind 2017 reden er al 100.000 Private Lease-auto’s in Nederland. ????? En eind dìt jaar zijn het er 200.000 volgens het artikel…
De huidige generatie wil niks kopen. Auto leasen, Swapfiets, gratis mobiel met abonnement, etc etc. Sparen doet men niet meer aan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).