Zo duur is de versnellingsbak van een Ford GT

Auteur: , 36 Reacties

Mocht 'ie stuk gaan: succes als je geen garantie hebt.

Zo duur is de versnellingsbak van een Ford GT

In veel gevallen maken autofabrikanten gebruik van een door derde partij ontwikkelde versnellingsbak. Populaire merken zijn bijvoorbeeld Getrag of ZF. In het geval van de Ford GT, is de geblazen V6 Ecoboost gekoppeld aan een 7DCL750 met dubbele koppeling van Getrag. Deze bak met zeven verzetten kan tot 750 Nm koppel verwerken, met een maximum toerental van 9500 rpm.

Dit is een inmiddels welbekende versnellingsbak. Onder andere de Ferrari California, de 458 Italia en de Mercedes SLS maakten gebruik van deze bak. Zelfs de huidige AMG GT heeft ‘m en komt qua onderdelen sterk overeen met de Ford GT. Zelfs de afstelling. Zo zijn de ratios van alle versnellingen, van één tot zeven, gelijk.

Ondanks de gelijkenissen zijn de prijsverschillen enorm, aldus Road and Track. Het vervangen van de versnellingsbak in het geval van de Ford GT kost minimaal 26.724 dollar. In het geval van de 458 Italia is dat 22.186 dollar en bij de AMG GT kost het vervangen van de 7DCL750 ‘slechts’ 14.940 dollar. Het gaat hier niet om kosten inclusief arbeid.

Er is geen directe verklaring waarom de bak in de GT zoveel duurder is, al kan de beperkte oplage van de Ford GT daar iets mee te maken hebben. Van de andere genoemde auto’s zijn duizenden exemplaren gemaakt, terwijl de GT een gelimiteerde supercar is.



36 reacties

Ik had ooit een Corsa. Versnellingsbak stuk en bij de afbraak eentje gescoord voor €150.
En daarmee kan je ook Ferrari’s pesten. Zie enkele posts geleden…
@cossiekiller: goed verhaal. Lekker kort ook.
@stefje: Hangt af van de ratio.
@stefje: dank je. Ben man van weinig woorden
@cossiekiller: Corsakiller
@cossiekiller: Dat is ook de prijs van een MX-5 bak, doorgaans.
Ik denk dat er geen enkele koper is die wakker ligt van zulke bedragen.
@berlinetta: wakker liggen niet, daarentegen is het wel /- 5% van de nieuwprijs excl arbeid.
@boenderaar: bij mijn Caterham is de versnellingsbak zo’n 15% van het totaalbedrag, een van de duurste onderdelen van de auto.
@JanJansen: voorzichtig schakelen. https://youtu.be/XT_3cfKyusU
@boenderaar: geestig filmpje!
@boenderaar: bij cossiekiller 100% van zijn corsa
@berlinetta: Het schijnt dat Schmee150 nogal moest schrapen om zijn GT te kunnen bekostigen :-)
Prijzig zeg. Die tandwielkastjes tegenwoordig. Zal wel een gezonde marge op zitten.
@loserboi932: ik denk voor dit soort wagens een meer dan gezonde marge. Voor hetzelfde geld heb je een LS crate …
@peug206: maar dan mis je nog een fatsoenlijke versnellingsbak
@gulli: maar dan kun je behoorlijk goedkoper dan 24k…
Het vervangen van de bak, of de bak zelf. De bak zal niet veel in prijs verschillen, het werk om dat kreng eruit te krijgen in dat krappe hok van Ford zal wel een klap extra werk zijn waardoor het zoveel duurder is.
@sr20det: “Het gaat hier niet om kosten inclusief arbeid”
$ 26624 besparen?? Voor 100 euro doe ik speciale nieuwe reparatie volgens zaagsel procedee! PM me voor een afspraak.
Ik gebruik alleen best kwalitijd eikenhout zaagsel dus geen gezeur aub.
Nergens goedkoper!!! Op = op!!!
@e36thuglife: kwalitijd? Die heb ik nog nooit voorbij zien komen. Maar ik lijd dan ook geen thug life…
@timdawg: ai… leid natuurlijk. Het is al laat.
Is Getrag niet half van Ford ??

En ja ..
Mercedes is een poormans Ford ..
@lincoln: ik moet soms lachen om je comments maar even zo vaak snap ik er helemaal niets van.
@lincoln: Getrag is tegenwoordig van Magna Powertrain. Ontwikkelen nu nog wel veel samen, recent nog een nieuwe reeks handbakken (MX65) gelanceerd voor Fiesta/Focus.
Prijzen vallen me nog alleszins mee gezien het kaliber auto’s. Hoorde laatst ook al een bedrag van bijna 10.000 euro voor een 8-traps ZF bak voor een compacte cross-over en dat was nog excl. arbeidsloon. Gelukkig voor de eigenaar was het nog garantie.
Vind dit nog wel meevallen inderdaad.
Flinke bak geld!
Als arbeid er niet in zit zal het wel met productieaantallen te maken hebben. Verder kan het ook zo zijn dat Ford simpelweg een slechte deal heeft met Getrag….maar daar spelen aantallen dan ook weer mee.
Maarre. Vergelijken we wel appels met appels?…zijn ze wel precies hetzelfde of gaat die van Ford 2x zolang mee als die voor dat italiaanse merk?….
Die van mijn Ford s-max kostte 3750 euro om te reviseren.. een nieuwe kostte me het dubbele.
Valt nog mee… heb een offerte gezien van een versnellingsbak van de nieuwe R8 plus. Die kost €32.000 zonder plaatsing
Uit nieuwsgierigheid eens plaatjes gegoogled van de bak van een Mercedes en die van de Ford, ik dacht misschien is het binnenwerk wel hetzelfde, maar is de behuizing heel anders. Maar dat is dus niet het geval, ze zien er zo op het oog hetzelfde uit.
Overigens zie je ook bij volumemodellen opvallende verschillen tussen onderdelen. De koppelingsplaat van een S60T5 is bijvoorbeeld hetzelfde als van de 5-cylinder in de Focus ST, maar kost bij de dealer aanzienlijk meer.
@dondeboer: ik heb ook wel eens van iemand gehoord die een sensor nodig had voor een wat oudere Ferrari, maar stijl achterover sloeg van de prijs. Bleek na een beetje onderzoek exact dezelfde sensor ook ik een Fiat Punto gebruikt te zijn, die zeg maar een tientje kostte in plaat van het 50-voudige daarvan.. Verdienen op onderdelen is ook gewoon een businessmodel :P
@jdbn: zelfde gehoord over Aston Martin en Ford dacht ik. Bij AM paar honderd euro. Bij Ford 12€.
@dondeboer:
S60 zelfde als de Focus?
Dat lijkt mij niet erg waarschijnlijk, gezien een Mondeo T5 een zwaardere/sterkere koppeling heeft dan de Focus st T5.
@trabbit: ik ben er niet heel goed in thuis, ging iig om een Volvo waar ivm met kosten een koppeling van een focus st in ging. Maar is al weer een tijdje terug.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).