• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo duur tankte je nog nooit!

Auteur: Michel, gepost 3 juni 2022 om 13:30 – 17 Reacties

De benzineprijs is weer hoger dan voor de accijnsverlaging op 1 april (geen grap). Zo duur tanken was het zelfs op 31 maart niet.

In Nederland dan hè? In Noorwegen is het nog duurder, maar dat is ver weg. In Duitsland is de accijnsverlaging later ingegaan en wat groffer, dus daarom tanken we nu massaal over de grens. Al stijgt de prijs daar ook al weer hard tot boven de 2 euro grens.

Woon je niet binnen de rendabele grensstreek dan ben je weer goed aan de beurt. De landelijke adviesprijs voor een litertje peut tikt de 2,50 euro aan. Waar dat op 31 maart nog 2,46 euro was. Tel je daar de accijnsverlaging weer bij op dan kom je op een absoluut record van 2,67 euro per litertje Euro 95, of E10 zoals we dat van Europa moeten noemen. Dat is duur tanken!

Accijnsverlaging verdampt

De accijnsverlaging is dus verdampt. Om te zeggen dat we er niets aan hebben gehad gaat natuurlijk te ver, anders hadden we nóg meer moeten aftikken. Helaas lijkt het erop dat de stijging nog niet klaar is.

De vraag naar olie is namelijk enorm en Brussel heeft zojuist besloten in ieder geval voor een groot deel afscheid te nemen van Russische olie. Nog meer krapte op de markt dus. Ook de koers van de Euro staat onder druk waardoor we minder Dollars krijgen voor één Euro. En laat de olieprijs nou net worden berekend in Dollars.

Energietransitie

Daar bovenop zitten we ook nog midden in een energietransitie en dat betekent dat voor de verwerking van ruwe olie tot benzine en diesel ook minder capaciteit is. Want er is minder in de raffinage geïnvesteerd de laatste jaren en dat betekent minder capaciteit.

Iets beter nieuws voor de dieselrijder. Ook de dieselprijs stijgt, maar minder hard. Diesel doet volgens het landelijke gemiddelde vandaag 2,17 euro. Nog geen records hier. Het prijsverschil tussen diesel en benzine groeit ook weer.

OPEC+

De olieproducerende landen hebben ook vergaderd. De kartelleden hebben aangekondigd de productie te verhogen. Goed nieuws zou je zeggen. Helaas heeft het vooralsnog niet gezorgd voor een lagere olieprijs. Dat blijft dus duur tanken.

Gelukkig gaat in 2023 de reiskostenvergoeding omhoog naar 21 cent de kilometer en een jaar later naar 23 cent. Dat geeft de burger moed. Met de brandstofprijzen van voor 23 februari dan…

Foto @tychoo via Autoblog Spots

Ook interessant!

  • zo krankzinnig veel brandstof
    Zo krankzinnig veel benzine mag je uit Duitsland meenemen
  • Record: een liter benzine was nog nooit zo duur
  • Nederlanders tanken in Duitsland
    Überraschung: Nederlanders tanken nu massaal in Duitsland
  • Nederlanders komen stil te staan door brandstoftekort in Frankrijk
    Sfeer slaat om bij het tankstation

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

accijns, belasting, benzine, benzineprijzen, Diesel, duitsland, geld, overheid, tanken

Vorig bericht: « Tesla aandelen nog niet verkocht? Te laat!
Volgend bericht: Unieke BMW 8 serie Jeff Koons in Eindhoven »

Lees Interacties

Reacties

  1. volvod5 zegt

    3 juni 2022 om 13:42

    De kilometervergoeding is al sinds 2006 19 cent. Zou je ‘m nu moeten betalen aan je werknemers tegen de huidige kosten dan zou deze 39 cent moeten zijn. Leuk dat het straks 21 cent is, maar voor de berijders is dat soms een paar euro per week extra.

    Login om te reageren
    • royaledeluxe zegt

      3 juni 2022 om 14:33

      Dat is raar hé, bij ons is die al 0,35xx en gekoppeld aan de levensduurte of index. Er werd zelfs een voorstel gedaan om naar 0,37€ te gaan en een voordeel voor de bedrijven. Dat is enkel voor privé wagens die je gebruikt voor je werk uiteraard.

      Login om te reageren
    • potjak zegt

      3 juni 2022 om 17:02

      Hangt van je werkgever af. Onze zakelijke kilometers worden al voor 39 cent vergoed (zolang de brandstofprijzen hoog zijn).

      Login om te reageren
  2. dree16v zegt

    3 juni 2022 om 14:44

    Blijft toch altijd frustrerend dat de prijs aan de pomp wel altijd direct omhoog knalt maar zodra er extra geproduceerd word en/of de olieprijs zakt dit niet direct aan de pomp merkbaar is. Argument dat voorraden duur zijn ingekocht wordt andersom ook niet gebruikt als de olieprijs stijgt. Ondertussen is het niet grappig meer met 2 auto’s. Verklaard wel waarom vrijwel iedereen na 19u ook ca 100 km/h blijft rijden. Bijzonder irritant als je ’s avonds wel een beetje wilt doorvlammen.

    Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      4 juni 2022 om 08:50

      Ik rij nu ook altijd 105 op de Flitsmeister en neem de 10 a 15min extra reistijd in de avond voor een ritje Waalwijk-Noordoostpolder voor lief. Het is mijn eigen tijd en geld. Verschil in verbruik is substantieel.

      Voor woon werk verkeer krijg ik maar 15 vd 30km vergoed (cao regels) en tank E5, dus autorijden (al mag ik heel graag snel rijden) is financieel gewoon niet grappig meer….

      Login om te reageren
  3. Donkeyman zegt

    3 juni 2022 om 14:52

    Ik word steeds blijer met mijn Ford Mondeo 1.5tdci Wagon. Rijdt over het hele jaar gemiddeld 1:20.5 en de meeste indianenverhalen dat het niet meer lonend zou zijn om te dieselen, zijn in de wereld geholpen door lieden die niet kunnen rekenen.

    Login om te reageren
    • potjak zegt

      3 juni 2022 om 17:07

      Ja men vergeet dat een vergelijkende auto op benzine veel meer verbruikt en vaak qua onderhoudt duurder is. Wij rijden een BMW 318D en met het gereden aantal kilometers per jaar is het nog goedkoper rijden dan met benzine. Keerzijde is dat de afschrijving binnen nu en een paar jaar tenopzichte van die benzine auto wel weer hoger zal zijn. Dus al met al is het nu lood om oud ijzer.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        3 juni 2022 om 19:45

        Oh van Diesel is duurder niet Andersom. Brandstoffilter, roetfilter, ad-blue. Heeft een benzine niet.

        Login om te reageren
      • fanboy zegt

        4 juni 2022 om 09:53

        @potjak: Behalve dat iedere Toyota hybride al 20 jaar makkelijk de 1 op 20 haalt en verder geen turbo’s/roetfilters/egr gezeik kent, dus goedkoper rijdt en weinig afschrijving.

        Login om te reageren
  4. RiKe zegt

    3 juni 2022 om 16:42

    1 Europa, toch?

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      3 juni 2022 om 19:46

      Salaris en belastingen zijn toch ook niet overal hetzelfde. Inkomsten per land ook niet.

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    3 juni 2022 om 17:28

    En nu maar hopen dat hier heel snel iets aan gedaan gaat worden wat voor de lange termijn helpt. Halfzachte sancties helpen niet, misschien dat Europol of een Amerikaanse drie letterige organisatie een agent kan sturen naar het Kremlin.

    Login om te reageren
  6. shalomleon zegt

    3 juni 2022 om 17:30

    Ik heb vanmorgen in duitsland getankt. 102 voor €2,269! E10 was er €1,999 blijft echt belachelijk veel geld als je er over nadenkt. O en ik heb 45 minuten de rij gestaan. Ik moest tanken dus zeker geen spijt van ofzo maar man man, de moeite om om te rijden is groter dan het plezier

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      4 juni 2022 om 09:54

      @shalomleon: Dus je moest 45 minuten wachten maar je bent ook nog tijd kwijt geweest aan omrijden? Hoeveel tijd spendeer je er dan aan en hoeveel bespaar je dan?

      Login om te reageren
  7. ronaldotour zegt

    3 juni 2022 om 19:31

    De accijnsverlaging was 17 cent exclusief btw, dus 17 cent er bij optellen klopt helaas niet.

    Login om te reageren
  8. fanboy zegt

    4 juni 2022 om 09:55

    Accijnsverlaging is echt een sigaar uit eigen doos, moeten we niet doen.

    Login om te reageren
  9. quincy zegt

    4 juni 2022 om 11:44

    Toen bij de accijns verlaging kon je dit al zien aan komen. En ook hier zie je weer de korte termijn visie van onze regering, die soms dan ook nog als gevolg heeft dat bedrijven er juist nog rijker van worden.
    Ze hadden dat geld terug moeten doorrekenen in de belastingaangifte, met een mogelijkheid tot voorlopige aangifte om hen te helpen die het echt direct nodig hebben. Weliswaar waarschijnlijk complexer om door te voeren, maar nuttiger op de lange termijn (naast dat het voor alle energie is toe te passen en niet alleen brandstof).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North