• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo duur zijn autoverzekeringen voor 18-jarigen

Auteur: RubenPriest, gepost 4 december 2018 om 07:42 – 92 Reacties

Zo duur zijn autoverzekeringen voor 18-jarigen


De prijzen stijgen en als jonge bestuurder mag de portemonnee getrokken worden.

Wie op jongere leeftijd een auto wil kopen is tegenwoordig de sigaar. Een verplichte autoverzekering loopt, afhankelijk van de gekozen auto, in de papieren en de maandbedragen zijn soms schrikbarend hoog.

Uit een nieuw onderzoek van Independer blijkt dat de jaarpremies momenteel een recordhoogte heeft bereikt. De vergelijkingssite registreert de prijzen sinds 2006 en niet eerder betaalden 18-jarigen gemiddeld zoveel premie voor een autoverzekering als op dit moment. De gemiddelde jaarpremie lag in september-oktober op 1.768 euro. Dat komt neer op een gemiddelde van 147 euro per maand voor een simpele WA-verzekering.

Het is geen verrassing dat na 18-jarigen, de 19-jarigen op de tweede plaats staan. In vergelijking met een 24-jarige, betaalt een persoon van 18 jaar gemiddeld bijna 1.000 euro meer premie per jaar. Dit heeft een aantal redenen. Zo hebben 18-jarigen nog geen schadevrije jaren opgebouwd. Bovendien valt een populaire auto als een Volkswagen Golf of een BMW 3 Serie vaak duur uit in premie. Dan is er ook nog de locatie. In de stad betaal je meer premie dan wanneer je in een dorp woont. Al met al kunnen de prijzen behoorlijk oplopen.

Over het algemeen stijgen de prijzen van een WA-autoverzekering voor iedereen, maar de jongeren worden het hardst gepakt. In vergelijking met september 2016 is er sprake van een prijsstijging van maar liefst 30 procent.

Foto: BMW op jonge leeftijd rijden kost veel pegels. Goede camber overigens. Via @flik2punt0 op Autojunk

Ook interessant!

  • Minder schade, toch is je autoverzekering niet voordeliger
  • Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
    Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
  • Dit is de duurste stad van Nederland qua autoverzekering
  • Nederlanders willen hogere maximumsnelheid

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverzekering, geld, independer, onderzoek

Vorig bericht: « YES: Nederlandse jeugd domineert WK karten
Volgend bericht: Deze Audi heeft de hoofdrol in de nieuwe Avengers-film »

Lees Interacties

Reacties

  1. supercarwaar zegt

    4 december 2018 om 07:54

    En alle kranten maar zeggen dat het hip is voor jongeren om geen auto te hebben en dat ze er geen waarde aan hechten. Dit is de echte reden, het is gewoon onbetaalbaar.

    Login om te reageren
    • jasbelle zegt

      4 december 2018 om 08:00

      @supercarwaar: Precies dit.
      Dit is ook de reden waarom mijn auto ook niet op m’n eigen naam staat.

      Login om te reageren
      • phevtreb zegt

        4 december 2018 om 08:05

        @jasbelle: Dat is niet zo handig imo, en al helemaal niet om dit zo op een openbaar platform te vermelden..

        Login om te reageren
        • evdw zegt

          4 december 2018 om 08:21

          @phevtreb: Wel handig want het kost je zo veel minder en ik denk dat jasbelle een nickname is.

          Login om te reageren
          • eirmakk zegt

            4 december 2018 om 08:41

            @evdw: niet handig voor straks, want hij bouwt geen schadevrije jaren op.

            Login om te reageren
            • henkhekje zegt

              4 december 2018 om 08:54

              @eirmakk: het is goedkoper om als 24 jarige vanaf 0 schade vrije jaren op te bouwen dan vanaf een 18 jarige.. het enige verschil is dat je het wat later voelt in je portemonnee ;-)

              Login om te reageren
              • techniekmeneer zegt

                4 december 2018 om 12:56

                @henkhekje: Hier ook zo gedaan, eerste 3 auto’s op mn vaders naam, de 4e op mijn eigen naam, scheelt behoorlijk wat geld ondanks de schade vrije jaren.

            • evdw zegt

              4 december 2018 om 09:00

              @eirmakk: Hij bespaart nu veel meer dan dat hij ooit met wat extra schade vrije jaren zou kunnen besparen.

              Login om te reageren
            • kobus1967 zegt

              4 december 2018 om 09:02

              @eirmakk: mijn dochter is op mijn polis aangetekent als regelmatige bestuurder en bouwt zo wel schadevrije jaren op.

              Login om te reageren
            • Tonnie zegt

              4 december 2018 om 10:49

              @eirmakk: ik kon de schadevrije jaren van m’n brommer meenemen naar de auto, maar toen kocht ik een oldtimer en hebben schadevrije jaren geen invloed. Maar 5 euri p maand aan premie is ook niet slecht.

              Login om te reageren
        • jasbelle zegt

          4 december 2018 om 08:51

          @phevtreb: Ik denk dat de consequenties wel mee zullen vallen.

          Login om te reageren
          • phevtreb zegt

            4 december 2018 om 08:58

            @jasbelle: denken kun je niets mee, zulke dingen moet je zeker weten. Het risico is niet te dragen als het niet mee valt

            Login om te reageren
            • evdw zegt

              4 december 2018 om 09:05

              @phevtreb: “Denken kun je niets mee” uitspraak van de dag!

              Login om te reageren
        • ohoogeveen zegt

          4 december 2018 om 09:26

          @phevtreb: ja want de popo leest alle comments mee en pakt je op als je iets verkeerds plaatst

          Login om te reageren
          • phevtreb zegt

            4 december 2018 om 10:01

            @ohoogeveen: 2 minuten googlen leert mij, als leek zijnde, dat @jasbelle 21 jaar oud is en in Culemborg woont.

            Jij denkt dat een verzekeraar, bij vermoeden van fraude, niet even een mannetje (of vrouwtje) op de zaak die er even flink werk van maakt en er heel veel verstand van heeft? Deze persoon heeft in een uur uitgezocht wie @jasbelle precies is hoor, maak je daar maar geen illusie over..

            Login om te reageren
            • Loek zegt

              4 december 2018 om 10:43

              @phevtreb: ja want de verzekering is lekker aan het meelezen en zal iedereen die ook maar iets zegt aanpakken… bovendien, top dat je de internetopsporings starterpack onder de knie hebt, maar die info had je best voor jezelf mogen houden. Je punt is duidelijk, daarvoor hoef je niet iemand te ontcijferen. Iemand kiest niet voor niks een username. Of is jouw echte naam Phev Treb?

              Login om te reageren
            • jasbelle zegt

              4 december 2018 om 11:09

              @phevtreb: tja, naar mijn weten doe ik niks illegaals en heeft een verzekeraar hier niks mee te maken, vandaar dat ik ook reageerde. Ik ben namelijk lang niet de enige die dit doet, en ik denk ook dat het best een probleem is dat zoveel jongeren dit doen.

              En als jij je tijd wil verdoen met uitzoeken wie ik ben, nodig ik je graag uit om verder te discussiëren over een kopje koffie, aangezien je toch weet waar ik woon ;)

              Login om te reageren
              • mpgc zegt

                4 december 2018 om 20:17

                @jasbelle: zo lang het voor de verzekeraar maar duidelijk is wie de regelmatige bestuurder is, is het geen probleem. Een verzekeraar wil zijn premie kunnen afstemmen op het schaderisico. Jonge bestuurders vormen een extra risico (simpelweg statistieken). Als een vader een auto op zijn naam in de verzekering geeft zonder te vermelden dat de zoon de regelmatige bestuurder is om een lagere verzekeringspremie te betalen, is er wel degelijk een probleem. Indien men er achter komt loop je bij schade het risico dat er geen dekking wordt verleend. De verzekeraar zal dan wel moeten aantonen dat de verzekering bij een juiste voorstelling van zaken niet tot stand zou zijn gekomen.

              • rubend zegt

                4 december 2018 om 22:34

                @jasbelle: zoals hier al meermaals aangegeven is: alleen als jij als geregistreerde bestuurder staat opgegeven, is het toegestaan.

        • gwnbmw zegt

          4 december 2018 om 10:00

          @phevtreb: in nederland mag iedereen met een geldig rijbewijs in elke auto rijden als er toestemming voor is gegeven. maakt dus geen reet uit, er zijn echt niet veel jongeren die zelf hun auto betalen. die schadevrije jaren besparen je misschien 5 euro per maand als je 25 bent.

          Login om te reageren
          • vroaaar zegt

            4 december 2018 om 10:43

            @gwnbmw: jij hebt blijkbaar nog nooit een jaar zonder schade gereden. Als beginnend bestuurder begin je op 0% en als je elk jaar netjes schadevrij rijdt, stijgt je korting elk jaar 10%. Op je 25e – na 6 jaar schadevrij – heb je dus al 60% korting (daarna gaat de stijging minder snel).
            Bron: http://www.geld.nl/autoverzekering/service/bonus-malus-ladder

            Login om te reageren
            • gwnbmw zegt

              5 december 2018 om 08:34

              @vroaaar: leuk concept, alleen niet elke verzekeraar gebruikt precies deze ladder.

              de belofte kan dan wel 60% procent zijn, 10 minuten met interpolis klooien leert je dat het veel minder is. ga maar is vergelijken wat het kost tussen 6 en 0 schadevrije jaren op 24 en wat je kwijt bent in de eerste 6 jaar. die eerste 6 jaar zijn simpelweg niet te betalen voor een puber, waar gaan ze 1700 euro vandaan halen terwijl ze studeren?

              Login om te reageren
              • vroaaar zegt

                5 december 2018 om 11:00

                @gwnbmw: jij hebt het al uitgezocht, dus was het verschil slechts 5 euro per maand of toch een aanzienlijker bedrag? Al zou je maar 25% korting krijgen met 5 schadevrije jaren, dan is dat volgens jouw claim (1700 per jaar) toch 425 euri wat neer komt op 35 euri per maand.

              • gwnbmw zegt

                5 december 2018 om 11:04

                @vroaaar: ik ga dat bedrag niet onthouden, 5 euro was een random getal. heb t inderdaad wel een keer uitgezocht, en als je uit huis gaat en je verzekering start met 0 schadejaren, is dat uiteindelijk goedkoper.

        • kenner zegt

          4 december 2018 om 10:29

          @phevtreb: ik neem aan dat jij phev treb heet?

          Login om te reageren
          • phevtreb zegt

            4 december 2018 om 10:44

            @kenner: klopt! Hoe weet je dat?

            Login om te reageren
            • vroaaar zegt

              4 december 2018 om 14:32

              @phevtreb: Bert voor intimi?

              Login om te reageren
      • ukbob zegt

        4 december 2018 om 08:42

        @jasbelle: Uhm, zo blijf je dus mooi die 0 schadevrije jaren houden. Niet over een jaar of 5 komen klagen dat je verzekering nog steeds duur is hè..?
        (En nog erger, tegen die tijd kan je een iets leukere / duurdere auto rijden, waardoor het hele No-claim voordeel nog eens oploopt!)

        Login om te reageren
        • jasbelle zegt

          4 december 2018 om 08:46

          @ukbob: Dat is zeker waar, daarom wacht ik ook tot mijn 24ste om een auto op mijn naam te zetten. Het is niet optimaal, maar zo blijft het nog leuk.

          Login om te reageren
          • detroitv8 zegt

            4 december 2018 om 08:50

            @jasbelle: vroegah stond de wagen en polis op mijn vaders naam, maar met mij op papier als rechtmatige bestuurder. Toen ik “oud genoeg was” het hele zooitje op mijn naam gezet. Zo heb ik wel schadevrijejaren opgebouwd waar ik nu de vruchten van pluk. Misschien informeren of dat op jullie polis ook kan?

            Login om te reageren
            • richh zegt

              4 december 2018 om 09:14

              @detroitv8: dit kan nergens meer voor zover ik weet.

              Login om te reageren
              • pa045 zegt

                4 december 2018 om 09:45

                @richh: jawel. Zie mijn reactie.

              • rutger97 zegt

                4 december 2018 om 11:24

                @richh: ja kan bij de ANWB sowieso wel. Zo rijd ik ook in de auto van mn moeder. Waarin ik denk ik misschien wel meer rijdt dan haar, sta als 2e bestuurder betaal daardoor ietsje meer aan verzekering en bouw schadevrije jaren op.

          • pa045 zegt

            4 december 2018 om 09:42

            @jasbelle: er zijn hele andere oplossingen hiervoor.
            Mijn dochter rijdt sinds haar 18e in haar eigen autootje. Ik ben de eigenaar en zei is de voornaamste bestuurder. Deze polis begon met 40% noclaim. Inmiddels bijna 70%. Over een aantal jaar neemt zei zelf deze polis over en heeft zei al opgebouwd.
            Bovendien staat bij de verzekering geregistreerd dat zei bestuurder is. Wanneer je een auto op één van je ouders naam rijdt en de verzekering kan aannemelijk maken dat het echt niet je moeder is die erin rijdt, kunnen ze weigeren uit te betalen.
            Think about it! Ook verzekeringen willen, net als jij, niet graag beduveld worden.

            Login om te reageren
            • kevdutchie zegt

              4 december 2018 om 09:58

              @pa045: Ik heb een ongelukje gehad met mijn BMW 3-serie toen deze op mijn vaders naam stond. Mijn eigen naam op het schadeformulier, en het werd gewoon prima zonder problemen uitgekeerd.

              Mochten ze moeilijk doen, “dan heb ik de auto van mijn ouders geleend”

              Login om te reageren
              • pa045 zegt

                4 december 2018 om 14:06

                @kevdutchie: Ja. Interessant. Ik reed gisteren ook even 150 en heb geen boete..
                Wanneer de verzekering werk ervan maakt en aannemelijk kan maken dat jij de eerste bestuurder bent van de verlaagde BMW met pornojetsers en subwoofers, ga je nat. Ik zeg niet dat dit gelijk gaat gebeuren.

              • kevdutchie zegt

                4 december 2018 om 22:45

                @pa045: maar hoe gaan ze dat hard maken? Stel dat mijn vader van 3-series op pornojetsers en met subwoofers houdt.. Volgens mij is het daarnaast zo dat zolang de auto op naam van een gezinslid staat, er geen problemen zijn. Zijn zat gezinnen waarbij vader, moeder, zoons en dochters het met één enkele auto moeten doen.

              • pa045 zegt

                5 december 2018 om 12:39

                @kevdutchie: er is ook geen probleem wanneer je met de auto van je vader rijd. Maar wanneer jij er continu gebruik van maakt en dat kunnen ze aantonen, ga je nat. Praat maar eens met je verzekeringsadviseur.

            • jasbelle zegt

              4 december 2018 om 11:30

              @pa045: Thanks voor de tip!

              Login om te reageren
        • bmwfreak038 zegt

          4 december 2018 om 09:40

          @ukbob: Heb je het artikel niet gelezen auto rijden is onbetaalbaar voor beginnende bestuurders dus is deze discussie nutteloos, de vraag of je hem op iemand anders zn naam moet zetten word hierdoor in de hand gewerkt en is eigenlijk niet aan de orde.

          Login om te reageren
        • vroaaar zegt

          4 december 2018 om 14:40

          @ukbob: volgens mij start je als 18 jarige op -5 schadevrije jaren, bonus-malus trede 1 en 0% korting. Elk jaar daarna een schadevrij jaar erbij, een trede hoger en 10% korting. Op je 23e start je op 0 schadevrije jaren, bonus-malus trede 6 en 60% korting… Tel uit je winst!

          Login om te reageren
    • wildewesten zegt

      4 december 2018 om 08:05

      @supercarwaar: en niet meer meetbaar. Iedereen die wel een auto heeft doet dat op naam van zijn of haar ouders.

      Login om te reageren
      • richh zegt

        4 december 2018 om 09:26

        @wildewesten: ik heb zelf gewoon 4 jaar de volle mep betaald voor een Toyota Starlet :P dit item is zeer terecht, jongeren betalen echt ontzettend veel voor een verzekering. Tegelijkertijd snap ik ook wel dat verzekeraars best iets vragen voor auto’s met meer dan 150pk.

        Login om te reageren
    • r525 zegt

      4 december 2018 om 09:03

      @supercarwaar: knap dat jij het beter weet dan alle kranten… Als ik naar mijn omgeving kijk zijn er echt weinig mensen nog echt geïnteresseerd in auto’s, laat staan het bezig er van. Tuurlijk helpen de kosten daar niet bij mee, maar dat is denk ik niet de hoofdreden.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        4 december 2018 om 09:12

        @r525: Dat is compleet afhankelijk van waar je woont. Zit je in de randstad, dan heb je veel alternatieven. Alles is dichterbij, het OV is beter en stukken goedkoper. Vanaf Utrecht Centraal naar Amsterdam Centraal ben je iets meer dan 20 minuten onderweg ofzo. Wil ik vanaf mijn woonplek naar Amsterdam Centraal moet ik drie keer overstappen en kost het me ruim 2,5 uur.

        Kort samengevat is het voor mensen in de randstad niet aantrekkelijk. Het is een optelsom van de hoge kosten en de betere alternatieven. Buiten de randstad zijn er haast geen betere alternatieven.

        Login om te reageren
        • bmwfreak038 zegt

          4 december 2018 om 09:41

          @viezefreddyw: het ov wat een giller.

          Login om te reageren
          • Loek zegt

            4 december 2018 om 10:46

            @bmwfreak038: tsja, ik reis nu als student gratis met het OV en dan neem je veel voor lief… ik ga liever met de auto maar dan gooi je 2 uur van je dag weg, die je in de trein kunt besteden aan het werken aan iets… trein is top hoor, neemt niet weg dat ik wel een auto zou willen voor gebruik rondom mijn woonplaats, maar niet om dagelijks op school te komen.

            Login om te reageren
            • bmwfreak038 zegt

              4 december 2018 om 12:45

              @720s: Dus je moet zeggen, je reist nu nóg gratis.

              Login om te reageren
            • ikleesookoverautos zegt

              4 december 2018 om 18:00

              @720s: je bent student maar werkt in de trein?

              Login om te reageren
              • Loek zegt

                4 december 2018 om 20:56

                @ikleesookoverautos: in de trein heb je niks beters te doen, dus heb je tijd om stukken te schrijven, video’s te bewerken etc.

                Ik heb zelfs een paar AB-artikelen geschreven in de trein! ;)

        • woutera zegt

          4 december 2018 om 11:32

          @viezefreddyw: wanneer je met 2 personen gaat reizen is het OV al niet meer goedkoper.

          Login om te reageren
          • viezefreddyw zegt

            4 december 2018 om 12:30

            @woutera: Klopt, maar de meeste mensen zitten over het algemeen alleen in de auto om van/naar werk te rijden.

            Login om te reageren
            • woutera zegt

              4 december 2018 om 19:35

              @viezefreddyw: Ik gebruik de auto inderdaad ook alleen maar om buiten de randstad te komen. In de stad doe ik alles op de fiets. OV en de auto is binnen de stad een ramp.

              Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        4 december 2018 om 09:42

        @r525: Er zijn genoeg mensen die auto’s leuk vinden, maar er gewoonweg niet zoveel voor willen betalen. Vooral in NL kost het gewoon erg veel geld en op die leeftijd wil je ook een hoop andere dingen doen met je geld. Dan moet je keuzes maken. Heb ik ook altijd gedaan. Pas op mijn 29e mijn eerste auto gekocht en ik heb nu ook gewoon een financieel veilige keuze gemaakt.

        Login om te reageren
  2. remus1997 zegt

    4 december 2018 om 08:05

    En op het moment dat je dan daadwerkelijk wat wilt declareren mag je gelijk nog meer betalen per maand, kleine schade of niet..

    Login om te reageren
    • loserboi932 zegt

      4 december 2018 om 08:22

      @remus1997: ik zal het nog grappiger maken. Als je 30 jaar lang all-risk premie betaalt van €300 per maand en je betaalt dan één maand niet omdat je een grote onvoorziene uitgaven hebt gehaf, zetten ze per direct je verzekering stop. Maakt niet uit dat je ze al 60k aan premie hebt gegeven.

      Login om te reageren
      • evdw zegt

        4 december 2018 om 08:35

        @loserboi932: Nee logisch toch, jij voldoet niet aan de gemaakte afspraken dus dan hoeven zij dat ook niet meer.

        Login om te reageren
      • kobus1967 zegt

        4 december 2018 om 09:03

        @loserboi932: verzekeren is stelen met vergunning!

        Login om te reageren
      • phevtreb zegt

        4 december 2018 om 09:40

        @loserboi932: 30 jaar lang €300,- p.mnd. Ik vraag me af wat voor (dure) auto jij rijdt..

        Ik betaalde voor een nieuwe E-klasse met een nieuwwaarde van >€100.000,- €98,- p.mnd. 8 schadevrije jaren. Mijn leeftijd is 32 jaar.

        Je moet een auto hebben met een waarde van €300.000,- of heel veel schade hebben gereden. Anders mag je blij zijn dat de verzekering is stopgezet. Je kunt dan denk ik rustig zeggen dat je 30 veel te veel hebt betaald en het is dan tijd om je verzekering ergens anders onder te brengen.

        Login om te reageren
        • loserboi932 zegt

          4 december 2018 om 12:22

          @phevtreb: Range Rover sport 4.4 V8 HSE all risk verzekering bij verzekering voor arts en auto (VVAA)

          Login om te reageren
      • mpgc zegt

        4 december 2018 om 21:21

        @loserboi932: direct stopzetten mag niet. Je moet altijd een waarschuwing krijgen met termijn van 30 dagen om alsnog te betalen.

        Login om te reageren
  3. duderuud zegt

    4 december 2018 om 08:07

    Oud collega van 20 kocht een Audi S8. Uiteindelijk maar op na van zijn vader gezet want alleen WA was al stervensduur en all-risk niet eens mogelijk.

    Ik ben wat ouder (…) en betaal €65 per maand (all-risk) voor mijn M140i. Scheelt nogal ?

    Ook leuk…”Gegarandeerd 10% lagere premie, bereken nu!”
    ….
    “Helaas, u kunt deze auto niet bij ons verzekeren.”

    Leuk die reclames.

    Login om te reageren
    • zeilboot zegt

      4 december 2018 om 08:39

      @duderuud: Precies dit. Bij promovendum wel een yaris met 100PK kunnen verzekeren, maar een bmw E46 met 193 PK is weer teveel. Sommige verzekeraars komen niet eens naar voren als je een auto met wat meer vermogen wil verzekeren.

      Login om te reageren
    • rbngrt zegt

      4 december 2018 om 10:20

      @duderuud: Ik ben 25 en verzekeren van mijn M140i prive ging ook niet (was te jong…) toen maar een zakelijke constructie van gemaakt en alles was geen probleem!

      Login om te reageren
  4. NLBUURMAN zegt

    4 december 2018 om 08:26

    Ik was blij dat ik mijn 4 motor jaren mee kon nemen; scheelde echt belachelijk veel op WA+ op een 208…
    Overigens zijn verzekeringen sowieso raar; “uw motor is te sterk, die kunnen wij niet verzekeren” over een xv1100 Virago chopper die ik het jaar er voor bij dezelfde verzekeraar kon onderbrengen. Blijkbaar is een 600 supersport (dit mocht wel?!) Met 120 ipv 64 pk een stuk veiliger voor de verzekeraar

    Login om te reageren
    • rvm1200s zegt

      4 december 2018 om 09:05

      @NLBUURMAN: zou een verzekeraar ‘aantal cc motorinhoud’ meerekenen? 1100 tov 600 verschilt an sich veel (los van vermogen; dan is het omgekeerde waar).

      Ik heb er met mijn huidige motor en verzekering geen last van (1200cc; 145pk) overigens, maar kan me er iets bij voorstellen dat verzekering motorinhoud mee laten wegen in de verstrekking van de verzekering.

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        4 december 2018 om 09:16

        @rvm1200s: 120pk op een gewicht van 250kg is gelijk aan 720pk bij een auto van 1500kg. Maar vanaf 200pk wil bijna geen autoverzekering je meer hebben als jongere.

        Login om te reageren
        • RubenPriest zegt

          4 december 2018 om 10:53

          @peug206: ‘Maar vanaf 200pk wil bijna geen autoverzekering je meer hebben als jongere.’ waar komt dit broodje aap verhaal toch elke keer vandaan? Volgens mij is het per auto verschillend, want ik heb hier nooit problemen mee gehad. Hooguit een magerder aanbod qua verzekeraars, maar geen “u heeft te veel vermogen, meneer de jonge bestuurder”.

          Login om te reageren
          • peug206 zegt

            4 december 2018 om 11:14

            @RubenPriest: ik heb een jaar terug om een bmw 330 gezocht. Als 21 jarige zonder schadevrije jaren zou ik 105€ per maand aan WA betalen. Keuze uit centraal beheer en meer niet. Tuurlijk het is merkafhankelijk, maar alles boven de 200pk betaal je of een godsvermogen met keuze uit 1 of 2 verzekeraars of je koopt wat anders.

            Login om te reageren
            • RubenPriest zegt

              4 december 2018 om 11:22

              @peug206: Toen ik 19 was betaalde ik met mijn destijds E90 330i circa 60 euro per maand bij Centraal Beheer voor WA. Met opgebouwde schadevrije jaren betaalde ik jaren later 57 euro per maand WA (wederom Centraal Beheer) voor een E92 M3. De auto stond in een beveiligde garage + was mn hobbyauto (weinig KMers), vandaar kwam ik prima uit met alleen WA. Het is erg locatiegebonden, want woon tegenwoordig in de stad en dezelfde auto’s zullen nu minimaal 20% duurder zijn in verzekering.

              Login om te reageren
              • peug206 zegt

                4 december 2018 om 11:24

                @RubenPriest: ik reed 20k per jaar opgegeven.

              • RubenPriest zegt

                4 december 2018 om 11:28

                @peug206: dat scheelt ook denk ik. Ik deed 10k per jaar met de 330i destijds. Maar wie woont in een klein dorpje kan een veel krachtigere auto rijden voor hetzelfde bedrag van een Starlet van iemand met 0-schadevrije jaren in een grote stad. Vreselijk systeem.. :/

              • peug206 zegt

                4 december 2018 om 13:25

                @RubenPriest: ik woon in een dorp let 1600 inwoners in friesland, bij mijn weten nog de goedkoopste provincie ook. Ik heb momenteel de 206 op naam staan, als 22jarige met 1 schadevrij jaar. Betaal voor een auto met 110pk 55 euro in de maand… was ik nu 24 geweest had ik voor 55 euro per maand ook een 325 kunnen rijden, met dezelfde kilometers. Ook met 1 schadevrij jaar.

      • NLBUURMAN zegt

        4 december 2018 om 10:58

        @rvm1200s: dat is het probleem, er wordt enkel gekeken naar motorinhoud… dat een 1100cc laagtoerige Vtwin een heel ander rijgedrag uitlokt dan een hoogtoerige 4cilinder wordt niet meegenomen

        Login om te reageren
  5. kevindb zegt

    4 december 2018 om 08:33

    Ik ben 29 en heb 5 schadevrije jaren (daarvoor altijd leaseauto gehad) Ik betaal voor mijn MX-5 (all risk verzekerd op taxatiewaarde) 42 euro per maand. Voor mijn winterdaily Mazda 323 1996 van 200 euro betaal ik 39 euro WA… Dat had er volgens de verzekeringsmiep mee te maken dat de WA gewoon gigantisch duurder is geworden. Niet alleen voor beginnende bestuurders. Het verschil tussen all risk en WA is daarentegen weer een stuk kleiner geworden.

    Login om te reageren
    • Jochen zegt

      4 december 2018 om 20:25

      @kevindb: de schadevrije jaren als je een leasewagen hebt tellen ook mee, gelukkig.
      Ben zelf begin dat jaar, na 11 jaar een leasebak te hebben gereden, terug naar een privé auto. Vraag dan een leaseverklaring op en alle schadevrije jaren tellen gewoon mee.

      Login om te reageren
  6. prototip99 zegt

    4 december 2018 om 08:45

    *Lacht in ZLM*

    Login om te reageren
    • danoontjepower zegt

      4 december 2018 om 09:10

      @prototip99: Dat gaat ook al de verkeerde kant op hoor. De service en voorwaarden, zeker toen ik mijn verzekering afsloot waren subliem. Nog steeds hebben wij als gezin niks te klagen of de service en verwante zaken.

      Echter begon ik met 0 scadevrije jaren met mijn Clio RS met slechts €68 per maand, spotgoedkoop dus. (We hadden al wat verzekeringen lopen, telde misschien mee. Echter ter referentie, mijn overbuurmeisje van 19 met 0 schadevrije jaren was een jaar later bij het ZLM €125 kwijt voor een Fiesta 1.4 met 60pk. Zelfde bouwjaar en gewichtsklasse, allebij WA. Dit kwam mede door aanpassingen in de voorwaarden.)

      Nu komt het tweede schadervrije jaar naderbij en gaat er inmiddels zo’n €15 af van de oorspronkelijke €68 euro. 68-15=53, toch? Helaas pindakaas, de premies jassen ze gewoon weer omhoog, zit volgend jaar weer tussen de €70 en de €75 euro.

      Nog steeds vele malen goedkoper dan vrijwel alle anderen met 2 schadevrije jaren in een koekblik maar ik ben toch benieuwd waar dit heen gaat.

      TLDR: Nooit schade gereden, nooit een boete gehad en toch wordt het met het jaar duurder.

      Login om te reageren
  7. 5cilinder zegt

    4 december 2018 om 09:15

    Grijs kenteken is ideaal, rij nu een f150 op mijn eigen naam voor 73 euro WA. Na dit jaar schadevrij (eerste) zal dat met 30% afnemen. Voor een Aygo zou ik ongeveer hetzelfde betalen.

    Login om te reageren
  8. autogeak zegt

    4 december 2018 om 09:30

    Ik heb ook maar een motor gekocht

    Login om te reageren
  9. ghost zegt

    4 december 2018 om 10:12

    Ik kon destijds de schadevrije jaren van de scooter meenemen naar dr auto, weliswaar kocht ik met 22 pas mijn eerste auto, maar had toen wel al 6 schadevrije jaren. Goeie deal destijds van Univé.

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      4 december 2018 om 10:41

      @ghost: Klinkt goed hè, maar dit is meestal een trucje van de verzekeraar om je (eeuwig) als klant te houden. De Roy-data van de schadevrije jaren die je hebt opgebouwd met een scooter of brommer zijn niet altijd geregistreerd, meestal alleen lokaal bij Univé. Stel, je koopt een sportieve auto en die is tientallen euro’s goedkoper per maand bij een andere verzekeraar, dan kun je alleen geregistreerde schadevrije jaren meenemen van je autoverleden. Bij een kleine, goedkope auto praat je soms over enkele euro’s waardoor het weinig uitmaakt, bij duurdere of snellere auto’s gaat het al gauw over tientjes per maand, honderden per jaar. De Roy-data opvragen (bij de SEPS, niet bij je verzekeraar) zal blijken of die jaren van je scooter wel of niet zijn vastgelegd in het universele systeem.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        4 december 2018 om 10:45

        @RubenPriest: inmiddels al 2x geswitched van verzekeraar en heb die scooterschadevrije jaren gewoon meegekregen. Inmiddels 14 jaren schadevrij.

        Login om te reageren
        • RubenPriest zegt

          4 december 2018 om 10:48

          @ghost: kijk, dan is het prima geregeld inderdaad!

          Login om te reageren
  10. arierobbemont zegt

    4 december 2018 om 11:11

    Jammer genoeg de waarheid, 19 jaar en een kleine 100 euro per maand voor een 316i?

    Login om te reageren
  11. bmw2coupeeigenaar zegt

    4 december 2018 om 11:39

    Beste wat je kan doen als jonge knaap is in de detachering werken nadat je afgestudeerd bent. Zorgeloos in je 208/Clio lease rijden i.p.v. een aftandse Starlet/Swift. Ik zou het wel weten.

    Login om te reageren
  12. O plaat zegt

    4 december 2018 om 13:14

    Mijn eerste wagen was een VW T3 ingeschreven als lichte vracht (België) koste mij 400 euro verzekeringen en 85 euro rijtaks per jaar. Nu staat hij ingeschreven als oltimer en betaal ik nog 125 euro verzekeringen en 35euro rijtaks jaarlijks. Ik hou het wel bij mijn klassiekers, ik snap echt niet waarom je een maandloon zou uitgeven om met een middelmatige auto te rijden.

    Login om te reageren
  13. shadowbroker zegt

    4 december 2018 om 13:58

    Kon mn 1.8 t ook niet verzekeren met 220 pk op mn 19de…

    Login om te reageren
  14. dirtydutch079 zegt

    4 december 2018 om 14:31

    3jaar oude Ibiza FR allrisk verzekerd op de 19de 150€ per maand.

    Login om te reageren
  15. tankie zegt

    4 december 2018 om 14:47

    Iemand enig idee welke auto bij welke maatschappij het goedkoopst kan verzekeren

    Login om te reageren
    • duderuud zegt

      4 december 2018 om 19:07

      @tankie: https://www.hoyhoy.nl/autoverzekering/

      Login om te reageren
      • thanh_tran zegt

        20 december 2018 om 00:48

        @duderuud: https://www.zum.nl/autoverzekering/ maar er zijn nog meer goeie

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North