De prijzen stijgen en als jonge bestuurder mag de portemonnee getrokken worden.
Wie op jongere leeftijd een auto wil kopen is tegenwoordig de sigaar. Een verplichte autoverzekering loopt, afhankelijk van de gekozen auto, in de papieren en de maandbedragen zijn soms schrikbarend hoog.
Uit een nieuw onderzoek van Independer blijkt dat de jaarpremies momenteel een recordhoogte heeft bereikt. De vergelijkingssite registreert de prijzen sinds 2006 en niet eerder betaalden 18-jarigen gemiddeld zoveel premie voor een autoverzekering als op dit moment. De gemiddelde jaarpremie lag in september-oktober op 1.768 euro. Dat komt neer op een gemiddelde van 147 euro per maand voor een simpele WA-verzekering.
Het is geen verrassing dat na 18-jarigen, de 19-jarigen op de tweede plaats staan. In vergelijking met een 24-jarige, betaalt een persoon van 18 jaar gemiddeld bijna 1.000 euro meer premie per jaar. Dit heeft een aantal redenen. Zo hebben 18-jarigen nog geen schadevrije jaren opgebouwd. Bovendien valt een populaire auto als een Volkswagen Golf of een BMW 3 Serie vaak duur uit in premie. Dan is er ook nog de locatie. In de stad betaal je meer premie dan wanneer je in een dorp woont. Al met al kunnen de prijzen behoorlijk oplopen.
Over het algemeen stijgen de prijzen van een WA-autoverzekering voor iedereen, maar de jongeren worden het hardst gepakt. In vergelijking met september 2016 is er sprake van een prijsstijging van maar liefst 30 procent.
Foto: BMW op jonge leeftijd rijden kost veel pegels. Goede camber overigens. Via @flik2punt0 op Autojunk
92 reacties
Dit is ook de reden waarom mijn auto ook niet op m’n eigen naam staat.
Jij denkt dat een verzekeraar, bij vermoeden van fraude, niet even een mannetje (of vrouwtje) op de zaak die er even flink werk van maakt en er heel veel verstand van heeft? Deze persoon heeft in een uur uitgezocht wie @jasbelle precies is hoor, maak je daar maar geen illusie over..
En als jij je tijd wil verdoen met uitzoeken wie ik ben, nodig ik je graag uit om verder te discussiëren over een kopje koffie, aangezien je toch weet waar ik woon ;)
Bron: http://www.geld.nl/autoverzekering/service/bonus-malus-ladder
de belofte kan dan wel 60% procent zijn, 10 minuten met interpolis klooien leert je dat het veel minder is. ga maar is vergelijken wat het kost tussen 6 en 0 schadevrije jaren op 24 en wat je kwijt bent in de eerste 6 jaar. die eerste 6 jaar zijn simpelweg niet te betalen voor een puber, waar gaan ze 1700 euro vandaan halen terwijl ze studeren?
(En nog erger, tegen die tijd kan je een iets leukere / duurdere auto rijden, waardoor het hele No-claim voordeel nog eens oploopt!)
Mijn dochter rijdt sinds haar 18e in haar eigen autootje. Ik ben de eigenaar en zei is de voornaamste bestuurder. Deze polis begon met 40% noclaim. Inmiddels bijna 70%. Over een aantal jaar neemt zei zelf deze polis over en heeft zei al opgebouwd.
Bovendien staat bij de verzekering geregistreerd dat zei bestuurder is. Wanneer je een auto op één van je ouders naam rijdt en de verzekering kan aannemelijk maken dat het echt niet je moeder is die erin rijdt, kunnen ze weigeren uit te betalen.
Think about it! Ook verzekeringen willen, net als jij, niet graag beduveld worden.
Mochten ze moeilijk doen, “dan heb ik de auto van mijn ouders geleend”
Wanneer de verzekering werk ervan maakt en aannemelijk kan maken dat jij de eerste bestuurder bent van de verlaagde BMW met pornojetsers en subwoofers, ga je nat. Ik zeg niet dat dit gelijk gaat gebeuren.
Kort samengevat is het voor mensen in de randstad niet aantrekkelijk. Het is een optelsom van de hoge kosten en de betere alternatieven. Buiten de randstad zijn er haast geen betere alternatieven.
Ik heb zelfs een paar AB-artikelen geschreven in de trein! ;)
Ik betaalde voor een nieuwe E-klasse met een nieuwwaarde van >€100.000,- €98,- p.mnd. 8 schadevrije jaren. Mijn leeftijd is 32 jaar.
Je moet een auto hebben met een waarde van €300.000,- of heel veel schade hebben gereden. Anders mag je blij zijn dat de verzekering is stopgezet. Je kunt dan denk ik rustig zeggen dat je 30 veel te veel hebt betaald en het is dan tijd om je verzekering ergens anders onder te brengen.
Ik ben wat ouder (…) en betaal €65 per maand (all-risk) voor mijn M140i. Scheelt nogal 😉
Ook leuk…”Gegarandeerd 10% lagere premie, bereken nu!”
….
“Helaas, u kunt deze auto niet bij ons verzekeren.”
Leuk die reclames.
Overigens zijn verzekeringen sowieso raar; “uw motor is te sterk, die kunnen wij niet verzekeren” over een xv1100 Virago chopper die ik het jaar er voor bij dezelfde verzekeraar kon onderbrengen. Blijkbaar is een 600 supersport (dit mocht wel?!) Met 120 ipv 64 pk een stuk veiliger voor de verzekeraar
Ik heb er met mijn huidige motor en verzekering geen last van (1200cc; 145pk) overigens, maar kan me er iets bij voorstellen dat verzekering motorinhoud mee laten wegen in de verstrekking van de verzekering.
Ben zelf begin dat jaar, na 11 jaar een leasebak te hebben gereden, terug naar een privé auto. Vraag dan een leaseverklaring op en alle schadevrije jaren tellen gewoon mee.
Echter begon ik met 0 scadevrije jaren met mijn Clio RS met slechts €68 per maand, spotgoedkoop dus. (We hadden al wat verzekeringen lopen, telde misschien mee. Echter ter referentie, mijn overbuurmeisje van 19 met 0 schadevrije jaren was een jaar later bij het ZLM €125 kwijt voor een Fiesta 1.4 met 60pk. Zelfde bouwjaar en gewichtsklasse, allebij WA. Dit kwam mede door aanpassingen in de voorwaarden.)
Nu komt het tweede schadervrije jaar naderbij en gaat er inmiddels zo’n €15 af van de oorspronkelijke €68 euro. 68-15=53, toch? Helaas pindakaas, de premies jassen ze gewoon weer omhoog, zit volgend jaar weer tussen de €70 en de €75 euro.
Nog steeds vele malen goedkoper dan vrijwel alle anderen met 2 schadevrije jaren in een koekblik maar ik ben toch benieuwd waar dit heen gaat.
TLDR: Nooit schade gereden, nooit een boete gehad en toch wordt het met het jaar duurder.