Zo gebruik je de nieuwe A-Klasse als deelauto

Auteur: , 33 Reacties

Zin in?

Zo gebruik je de nieuwe A-Klasse als deelauto

Het is alweer even geleden sinds de onthulling van de nieuwe Mercedes A-Klasse, maar één ding waar we eigenlijk nog bijna geen aandacht aan hebben besteed is de mate waarin de auto gereed is gemaakt voor car sharing. Mercedes heeft recentelijk namelijk een aardige stap gezet om dit nog breder in te zetten, waardoor het delen van een privéauto voortaan een stuk makkelijker zou moeten verlopen.

In Duitsland is het al een immens populair fenomeen. Liefst 1,7 miljoen mensen zijn op een of andere manier verbonden aan een dienst (zoals car2go) waarbij het delen van auto’s mogelijk is. Om deze groep nog groter te laten groeien breidt ‘Mercedes me‘ uit met een vernieuwde communicatiemodule die in verbinding staat met de Car Sharing app.

Zo gebruik je de nieuwe A-Klasse als deelauto

Het werkt in feite heel simpel. De gebruikers van de A-Klasse laten de autosleutel in de auto liggen. Dit klinkt misschien een beetje dwars, maar Mercedes heeft dit op een vernuftige wijze opgelost. De gebruikers van de desbetreffende deelauto kunnen als het ware via de app ‘inloggen’ bij de auto. De zogenaamde Digital Vehicle Key die hiervoor gebruikt wordt fungeert vervolgens als sleutel.

De A-Klasse kan, met behulp van deze digitale sleutel, contactloos de auto in en hem gebruiken naar behoeven. De Digital Vehicle Key op zich is niets nieuws, daar hij in het verleden al bij de E-Klasse gebruikt kon worden. Echter was de digitale sleutel destijds alleen te gebruiken wanneer de telefoon over een NFC-chip beschikte. De A-Klasse verandert dit. Mercedes heeft het systeem in een sticker kunnen verwerken die je op je smartphone kunt plakken, zodat deze met de systemen in de A-Klasse kan communiceren.

Heb je zo’n A-Klasse, een smartphone met de sticker en een aantal vrienden en/of familieleden, dan kun je de wagen zonder al teveel problemen delen.



33 reacties

Wat van mij is, is van mij. Hoe zit dit verzekeringstechnisch dan?
@rickb: net zoals je een vriend of familielid nu in jouw auto laat rijden
@melkkoe: brokken is dokken!
@RickB: in Duitsland verzeker je toch niet de auto maar de chauffeur?
@sjonniedeluxe: nee hoor gewoon de auto. Bij huurauto’s is de verzekering gebonden aan de huurder, extra rijder is extra betalen.
@RickB: verzekerings pakketten kun je uitkiezen, of d’r zit een vast pakket aan met een eigen risico van 150€. Gebruik zelf DriveNow ligt ook de sleutel in de auto en met je pin via de chip aan het raam kom je in de auto.
Wij hebben zo’n soort systeem al een paar jaar bij Defensie.
Deelauto, wat een eng woord…
@trustmeiamanengineer: fiat 500 delen, mercedes zelf rijden
Dont be gentle its a deelauto
@w115: I don’t care, it’s a share!
Ik vraag me inderdaad af hoe dit in de praktijk gaat werken. Dit is gewoon een reclamebord voor lekker raggen in andermans Mercedes, en als er dan schade is dan mag je aan de verzekering verkopen dat een vreemdeling jouw auto heeft gesloopt. Ik ben een beetje sceptisch over dat hele “auto-delen” verhaal. Auto delen heeft alleen voordelen voor de persoon die de auto mag lenen vind ik, en die persoon kan ook zelf een auto kopen/leasen/huren/een fiets kopen. Zou ik een auto hebben, dan zou ik die niet beschikbaar stellen. Nu zou voor mij een “deelauto” prima zijn, maar ik leg me erbij neer dat ik veel met het OV of de fiets moet doen. En in sommige gevallen kan ik gewoon die van mijn ouders gebruiken.
@720s: functioneert prima hier in Duitsland. Of nu van Car2Go, DriveNow of via Privat share. Waarbij de laatste vorm je soms wat problemen hebt, vieze auto of de verhuurder is er gewoon niet.
Niks nieuws…

Al heel lang geleden maakten ze bij Mercedes Benz al deelauto’s…

http://www.oocities.org/motorcity/speedway/5350/ponton/ponton162.jpg

Die werkten toen natuurlijk nog niet via de smartphone maar via physic motion control: duim omhoog en de Mercedes stopt, de deur wordt voor je opengemaakt en zelfs de bagage wordt zonder dat je zelf daarvoor iets te doen in de kofferruimte geplaatst…

En met voicecontrol kon je de plaats van bestemming aangeven en werd je er vanzelf naar toe gereden!

Én dat alles al in 1953!
@moveyourmind: zal wel een peperdure optie zijn
@moveyourmind: je kon ook gewoon zeggen dat het een taxi is. De taxi grappen stammen ook uit 1953!
Ja je @moewat: goede oplossing.
Ammenooitniet dat ik m’n auto uitleen. Niet aan vreemden, niet aan bekenden/familie. Dat ik m’n auto moet delen met m’n wederhelft vind ik al erg zat.
@utregcity: dan koop je voor je wederhelft een leuk booschappenautootje.
@ikleesookoverautos: De nieuwe Mercedes A-klasse schijnt daarvoor zeer geschikt te zijn!
@ikleesookoverautos: die heeft Honda niet, althans niet hier.
Onzinnig iets dit je gaat je dure auto toch niet laten aftrappen door vreemden…
@focusrs1: fijne vrienden heb je dan als je ze als vreemden ziet en je denkt dat ze je auto gaan aftrappen.
@rolov: de enige die je echt kent ben jezelf
De sticker is nog steeds NFC. Ze hebben de sticker ontwikkeld omdat Apple de NFC-chip in zijn iPhones niet laat gebruiken door derden. Op deze manier, wat niet echt een elegante manier is, kunnen Apple gebruikers ook de auto op deze manier openen. Wellicht dat Android gebruikers het zonder sticker kan doen wanneer hun telefoon een NFC chip heeft.
Voor veel mensen is een auto slechts een gebruiksvoorwerp en die zal het een zorg zijn als iemand anders in hun auto rijdt.

Hier op AB is dat natuurlijk anders. Ik zou er ook nooit aan meedoen.
I.p.v. delen is er ook een app om je A klasse te laten verdwijnen?!
@toyotaprius: Daar zijn vast wel de nodige oost-Europese whatsapp groepen voor te vinden.
Dit is een opstap naar het verkopen van mobiliteit als dienst ipv het verkopen van auto’s. Sluit aan bij al die personalisatie opties zoals ambiance binnenverlichting zodat een auto toch ‘eigen’ voelt als je instapt. Een nieuwe auto bezitten is over 20 jaar misschien niet eens meer mogelijk.
@vantagev8:
Wat een geleuter, hoe zie je dat voor je? Denk je nou echt dat over 20 jaar de wereld zo veranderd is?
Waarom zou je een auto kopen en vervolgens gaan delen met anderen? Ik mag toch aannemen dat je voor je een auto koopt bedenken gaat of je hem echt nodig hebt of niet. Als je een auto niet nodig hebt ga je er geen 30.000 ballen aan uitgeven, met je gezonde verstand. Heb je hem wel nodig dan wil je hem dus niet delen. Ofzo.
Oftewel dat hele deel concept slaat nergens op. Op een uitzondering na gaat niemand dit doen.
@ikschrijfookoverautos:
Ik mis een linkje naar het recente grote ‘succes’ met car sharing in België eigenlijk… :)
Klinkt ook helemaal niet alsof dit makkelijk te misbruiken is door minder goedgezinden

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).