• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“Mazda MX-5 met meer vermogen op komst” [updated]

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 3 maart 2018 om 16:58 – 36 Reacties


Kijk, dat horen we graag.

De Mazda MX-5 is in de basis eigenlijk precies hoe je een simpel, klein, maar sportief autootje wilt hebben. Een goede gewichtsverdeling, niet teveel gewicht aan boord en, niet onbelangrijk, met een motor die het beestje het nodige vermogen meegeeft. Vandaag de dag staat de MX-5 nog altijd niet bekend om zijn brute kracht, maar dat gaat misschien snel veranderen.

De Mazda MX-5 wordt in de VS momenteel aangeboden met niet meer dan 160 pk aan vermogen. Hoewel dat absoluut niet verkeerd is voor een auto van dat kaliber, willen de levensgenieters eigenlijk altijd meer. Het is een riedeltje waar ze in Japan wel bekend mee zijn. Landgenoten Subaru en Toyota krijgen immers al jaren te horen dat zowel de BRZ als de GT86 meer vermogen kunnen gebruiken. De wensen werden tot op heden door alle partijen veelal weggewuifd, maar nadat Road & Track eerder deze week op een document van de NHTSA stuitte, lijkt er misschien toch een project in het verschiet te liggen.

Het document van de NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) laat zien dat Mazda de MX-5 in de bestaande trims zal blijven aanbieden, maar dat het vermogen verandert van 160 pk naar 185 pk. In andere woorden, het vermogen dat de SkyActiv-G momenteel aanbiedt, stijgt in dat geval met bijna een vijfde!

Het lijkt op het eerste gezicht niet helemaal overeen te komen met de waarden die de SkyActiv-G tot op heden heeft geproduceerd. De vermogensboost zou de grootste zijn die de SkyActiv-G tot op heden heeft gezien. Daarnaast lijkt het onwaarschijnlijk dat Mazda dergelijke cijfers uit hetzelfde blok kan persen zonder dat daarbij de emissiewaarden stijgen. Aan de andere kant, er zijn tuners die de auto al tot boven de 200 pk wisten te duwen, zonder gebruik te maken van retedikke turbo’s. Met een beetje vakkundig gesleutel, zou het dus moeten kunnen.

Een laatste mogelijkheid is dat Mazda de MX-5 voorziet van de voor 2019 geplande SkyActiv-X-motor. Niet alleen heeft dit blok dezelfde 2-liter inhoud, Mazda liet in het verleden ook weten dat de motor goed is voor meer dan 180 pk. Hoewel ze eerder lieten vallen het blok niet te willen verwerken in ‘oude’ modellen, maken ze voor de onvermijdelijke facelift van de MX-5 wellicht een uitzondering.

UPDATE: we hebben inmiddels iets meer info over de motorupdate.

Ook interessant!

  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • opgefriste Mazda MX-5
    Opgefriste Mazda MX-5 stuurt nu eindelijk beter
  • Mazda MX-5 990S
    Mazda MX-5 990S is lichtere en sportievere MX-5
  • Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE
    Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, motor, mx-5, SKYACTIV

Vorig bericht: « Zo gebruik je de nieuwe A-Klasse als deelauto
Volgend bericht: Special: Honda Civic Type-R (EK9) »

Lees Interacties

Reacties

  1. porschepdk zegt

    3 maart 2018 om 17:15

    Gewoon een blok van een A45 er in.

    Login om te reageren
  2. trustmeiamanengineer zegt

    3 maart 2018 om 17:23

    Tja, die 185 pk kan een tuner nu ook al uit elk skyactive 2.0 blok trekken. In Engeland zit een mooi bedrijf dat turbosystemen voor de mx-5 ontwikkelt. En dat maakt een mx-5 eigenlijk tot de ultieme uitvoering. Of het Abarth turboblok natuurlijk, beetje kietelen en dan ben je er ook.

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      3 maart 2018 om 18:43

      @trustmeiamanengineer: ik vermoed dat je BBR-GTi bedoelt? Het probleem met hun mods is dat ze niet overal legaal zijn. In België zijn ze bijvoorbeeld niet goedgekeurd te krijgen. Bovendien geef ik het extra geld liever aan Mazda zelf, dat lijkt me op langere termijn meer zoden aan de dijk te zetten.

      Login om te reageren
    • kennone zegt

      3 maart 2018 om 21:59

      @trustmeiamanengineer: nee je wil dit omdat er “geen” turbo op zit. Gewoon een Honda S2000 motor swap doen en die dan nog een keer laten kietelen????

      Login om te reageren
      • metalmike zegt

        4 maart 2018 om 09:07

        @kennone: Waarom zou je een minimaal 10 jaar oude motor in een nieuwe auto transplanteren?

        Login om te reageren
        • kennone zegt

          4 maart 2018 om 09:37

          @metalmike: kon even geen andere 2liter opnoemen die er 250pk uit perst zonder turbo

          Login om te reageren
          • BaRa zegt

            4 maart 2018 om 11:37

            @kennone: De motor van de S2000 krijg je vandaag niet doorheen de emissie-vereisten. Een blok van een MX-5 krijg je ook zonder turbo naar de 200 pk, maar wat dat doet met de emissies en dus met EURO-6-norm waar voertuigen aan moeten voldoen, is totaal niet duidelijk.

            Login om te reageren
            • Gulli zegt

              4 maart 2018 om 22:28

              @BaRa: denk dat je daar als particulier toch minder last van zult hebben dan als fabriksnt

              Login om te reageren
  3. leaper035t zegt

    3 maart 2018 om 17:27

    Ik zou toch liefst de 300 PK als ondergrens willen zien!

    Login om te reageren
    • leaper035t zegt

      3 maart 2018 om 17:32

      @leaper035t: *voor een sportauto in het algemeen, niet specifiek MX-5 ;)

      Login om te reageren
      • jeroenwz zegt

        3 maart 2018 om 19:15

        @leaper035t: Hoezo? Liever een auto die licht is en relatief weinig vermogen heeft en op 50% van zijn kunnen ook leuk is om te rijden dan één met 300+ pk die 1400 kilo weegt. Iets met pk-gewichtsverhouding…

        Login om te reageren
        • leaper035t zegt

          3 maart 2018 om 21:10

          @jeroenwz: snap het wel hoor dat wendbare en lichtvoetige karakter, heb met de vorige generatie enkele keren gereden en was puur fun. Toch zou ik bijvoorbeeld voor een zwaardere maar met meer PK’s tellende F-type of Boxter gaan. Wel een ander prijskaartje natuurlijk…

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            3 maart 2018 om 21:47

            @leaper035t: Het leuke van minder vermogen en minder gewicht is dat je lekker door kunt trekken zonder gelijk je rijbewijs of omgeving in gevaar te brengen. Als je teveel vermogen hebt ga je gelijk zo hard en zal je veel minder vaak door kunnen trekken.

            Login om te reageren
            • kennone zegt

              3 maart 2018 om 22:00

              @lekbak: dan ga je gewoon wat vaker naar het toilet als je zo graag wilt doortrekken

              Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          4 maart 2018 om 10:02

          @jeroenwz:
          Bedankt jij snapt het.
          Alles compenseren met vermogen, terwijl ‘de kunst van het rijden’ veel belangrijker is.
          Ooit stonder een smakelijk stukje over dit onderwerp in Autovisie, twee redacteuren waren in het Oosten van Frankrijk onderweg, gebruik makend van de lokale D weggetjes toen er plotseling twee gele koplampen in de spiegel van hun TVR opdoken.
          Die gele lampen gingnenmaar niet weg en toen de gele lampen hun stoere TVR passeerde, bleek er de Citroën C15 bestellert van de lokale postbode aan vast te zitten.
          De heren van Autovisie besloten maar dat de lokale Anton Gleuf honger had en naar huis wilde.
          https://goo.gl/images/XmKACK

          Login om te reageren
  4. lekbak zegt

    3 maart 2018 om 17:34

    Ik heb gister mijn moeder een nb met 140pk aangesmeerd en ik moet zeggen dat ik het best wel voldoende vermogen vond. Aangezien de nd nog lichter is moet 185pk best wel geinig zijn, maar denk ik dat 160 ook voldoende is.

    Login om te reageren
    • mmot05 zegt

      3 maart 2018 om 20:44

      @lekbak: leuke auto voor mams, zou zelf ook graag zo’n 1.8 nbtje willen hebben maar helaas door omstandigheden niet mogelijk in korte termijn. Welke versie heb je, met of zonder dorpels?

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        3 maart 2018 om 21:41

        @mmot05: Een 10th anniversary edition. Met 6bak, bilstein onderstel en een leuk kleurtje. Heb ik trouwens niet maar mijn moeder dus. Gister ff gereden, inc dakje open want anders pas ik niet. Binnen een kilometer wist ze dat dit haar autootje is.

        Leuk karretje wat ik nog vaak ga lenen met mooi weer want hij staat bij mij in de schuur.

        Login om te reageren
  5. ikleesookoverautos zegt

    3 maart 2018 om 17:47

    De BRZ en de GT86 zijn toch bewust met minder vermogen op de markt gezet om het zo betaalbaarder te maken? Het geld wat er dan nog over is kan worden gebruikt om ze flink te tunen en wat dus ook veel wordt gedaan.

    Met de MX-5 een beetje hetzelfd verhaal.

    Login om te reageren
    • cr33p zegt

      3 maart 2018 om 17:50

      @ikleesookoverautos: Nee joh, met die kleine blokjes draait alles naar de getver met veel vermogen. Dit is juist beter..

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      3 maart 2018 om 18:50

      @ikleesookoverautos:

      Yeah right ..

      Login om te reageren
  6. michaelb zegt

    3 maart 2018 om 18:24

    Hehe dat werd tijd. Het onderstel kan het makkelijk aan. Zelfs met 165pk blijft het tobben.

    Login om te reageren
  7. BaRa zegt

    3 maart 2018 om 18:41

    Ik help mee hopen dat het er komt. ’t Is het enige dat ik aan m’n MX-5 zou veranderen. 160 pk op dik een ton is nét genoeg, maar het zou nog net dat beetje meer mogen zijn.

    Login om te reageren
  8. tge1 zegt

    3 maart 2018 om 18:51

    Ik heb zelf een NC FL met 120pk. Meer moet dat echt niet zien voor een auto van dit formaat.

    Login om te reageren
  9. allesmetturbo zegt

    3 maart 2018 om 18:52

    Dan toch liever een fiat 124 spider. Met een kuurtje van nog geen €500 van 140/170pk naar 192pk en 290nm.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      3 maart 2018 om 22:10

      @allesmetturbo: dat is niet zo’n fijn toerenblok.

      Login om te reageren
      • allesmetturbo zegt

        4 maart 2018 om 08:06

        @dutchdriftking: wij hadden de 1.4 ook in de giulietta. Ik vond het een erg prettig blokje. Gretig en op zich lekker wat koppel onderin.

        Login om te reageren
        • BaRa zegt

          4 maart 2018 om 11:41

          @allesmetturbo: op zich is het een prettig blok. Maar voor in een roadster is de atmosferische versie van de Mazda leuker. Rij ze naast elkaar, en je voelt het verschil in gasrespons meteen. Het hangt er natuurlijk van af wat je zelf wil in een auto, maar ik ga er van uit dat je een roadster van die maat niet kiest om rustig en lui te cruisen. Dan lijkt bijvoorbeeld een Mercedes SLK / SLC een logischer keuze.

          Login om te reageren
  10. w0o0dy zegt

    3 maart 2018 om 18:53

    Op zich is meer vermogen goed haalbaar als de motor verder in de toeren mag klimmen.. maar dat maakt het blok wel duurder

    Login om te reageren
  11. postzegel zegt

    3 maart 2018 om 21:44

    Van 160 naar 185 is een stijging van ongeveer één tiende. Niet één vijfde. Eén vijfde van 160pk zou 32 pk zijn. Maar d’r komt dus ongeveer 9,5% (15 pk) bij. just my 2 cents.

    Login om te reageren
    • sjouveur zegt

      3 maart 2018 om 22:33

      @postzegel: kijk nog eens goed naar dat bierviltje waar je deze berekening op hebt gemaakt :p

      Login om te reageren
    • boksbeugel zegt

      4 maart 2018 om 03:43

      @postzegel: heb je een zegel op je tong gelegd?

      Login om te reageren
  12. dejo zegt

    3 maart 2018 om 23:59

    Doen!

    Login om te reageren
  13. ukbob zegt

    4 maart 2018 om 09:59

    Leuk dat ‘het internet’ altijd wil dat dergelijke auto’s meer vermogen krijgen…
    maar juist het hele idee van een niet al te zware roadster met een leuk vermogen is dat het leuk rijdt, betaalbaar blijft en je veel lol kan hebben zonder je rijbewijs te shredderen.

    In ieder geval, das m’n persoonlijke mening na een jaartje of 2 ongelofelijke lol met iets dat nogal eens wordt aangeduid als ‘dames kapper auto’ :)

    Login om te reageren
  14. Silverarrow zegt

    4 maart 2018 om 10:03

    Met meer vermogen worden ze in Nederland waarschijnlijk exponentieel veel duurder. Ik zou het lekker bij het huidige gamma houden.

    Login om te reageren
  15. autoblogger13 zegt

    4 maart 2018 om 11:13

    Hier nog een MX5 NB 1.8 eigenaar.
    De auto is met zijn huidige vermogen perfect in verhouding, ik heb er nog een sport luchtfilter en sportuitlaat onder laten leggen waardoor hij iets meer bromt en beter ademt wat misschien nog een handjevol PK oplevert maar hoewel ik ook met een turbogeblazen MX5 heb gereden zou ik niet willen ruilen.

    Hoewel meer PK altijd fijn is heb ik na enkele Ring avonturen wel kunnen ervaren dat voor een onervaren chauffeur er echt genoeg potentie in het blokje zit en het nu niet nodig is, zonde om de perfecte balans te verstoren.

    Deze auto gaat wat mij betreft ook nooit meer weg, maar het kriebelt wel om er e.v.t. nog een extra auto bij te nemen die tegen de 300pk is. Maar die zal een heel ander karakter krijgen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North