Autoblog advies: vierpersoons cabrio voor 7,5 mille

Auteur: , 84 Reacties
Mercedes-Benz CLK 320 Cabriolet (C208) '01

Een cabrio voor de hele familie. Kan dat voor 7,5 mille?

Met dit weer zul je er wellicht nog lang niet aan denken om te gaan zoeken naar een cabriolet. Af en toe is het best geinig, om met zo’n gemotoriseerde huifkar rond te rijden, maar met deze weersomstandigheden even niet. Alhoewel, Autoblog-lezer Ercan denkt er anders over. Bij hem gaat de tijd zo snel dat de zomer er elk moment kan zijn. Mede om niet te overhaasten lijkt het Ercan een goed idee om eerst eens even goed te oriënteren, in plaats van thuis te komen met een Nissan Micra C+C.

Het is niet zo dat we medelijden hoeven te hebben met Ercan. Hij rijdt op dit moment in zo’n beetje de dikste stationwagon die je kunt krijgen: een heuse Audi RS6 Performance. Daar kun je mee thuis komen. Zijn RS6 is uitgerust met een panoramadak, maar dat geeft toch niet de volledige cabriolet-ervaring en die zou Ercan wel graag willen.

De RS6 blijft aan als daily, de cabrio moeten we meer zien als een hobby auto voor erbij. Het moet echter geen onding zijn, zo praktisch mogelijk dus. Een vierzits cabrio is een must, dan kunnen er bij hoge nood altijd nog mensen mee. Verdere eisen? Een automaat graag, daarmee is het net even lekkerder flaneren. En ondanks dat het geen sportieve auto hoeft te zijn, is een beetje vermogen wel zo prettig. Minimaal 150 pk graag. Het wensen/eisenplaatje van Ercan ziet er als volgt uit:

Huidige /vorige auto's:Audi RS6 Performance
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 7.500
Jaarkilometrage:5.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Cabrio voor de zomer
Gezinssamenstelling:2 volwassen, 1 kleuter, 1 baby
Voorkeursmerken /modellen:Niet van toepassing
No-go modellen / merken:Alles met een hard-top

Mercedes-Benz CLK200 Kompressor Cabriolet Aut. (A208)
€ 7.000
2001
160.000 km

Als er één fabrikant is die al jarenlang vierpersoons cabrio’s bouwt, dan is het Mercedes-Benz wel. Nee, niet alleen vanwege de voormalig fractievoorzitter van de NSDAP, maar zelfs daarvoor was Mercedes-Benz specialist in het bouwen van auto’s van dit type. De CLK heeft dus een grote stamboom. Ondanks wat het uiterlijk doet vermoeden is deze auto niet gebaseerd op de E-Klasse, maar de toenmalige C-Klasse. De CLK is niet krap, maar de oude E-Klasse Cabriolet was ruimer (en is ook veel duurder). In het budget kun je voldoende exemplaren vinden, waaronder een keurig exemplaar van na de facelift. De Kompressor-motor is prettig in de omgang, maar zo’n V6 (in de CLK320) past beter bij het karakter van de auto.

Mercedes-Benz CLK200 Kompressor Cabriolet (A208) '01

Volvo C70 Cabriolet 2.4T Aut. Luxury
€ 6.950
2000
155.000 km

De Volvo C70 Cabrio is voor degenen die pertinent geen Duitse auto willen. Maar hebben we dan geen Saab in het lijstje staan? Tuurlijk wel, scroll gewoon naar beneden, maar de Volvo willen we mede in het licht zetten. In principe zijn beide (bijzonder veilige) auto’s erg aan elkaar gewaagd. De Volvo is ietsjes ruimer en heeft een fraaier interieur. Qua motoren bieden allebei de Zweden fijne turbomotoren aan, maar die van de Volvo zijn dankzij een groter slagvolume en extra cilinder net even wat rustgevender, wat uitstekend past bij de Volvo.

Volvo C70 Cabriolet '00

BMW 330Ci Cabriolet Executive (E46/2C)
€ 6.950
2001
185.000 km

De BMW 330Ci is de rijdersauto onder de vierdeurs cabrio’s. De stijfheid is voor dit type auto behoorlijk in orde. Dat in combinatie met de achterwielaandrijving zorgt voor een uitstekende wegligging. Het is niet zozeer een gooi en smijt auto, maar wel een prettige auto om net even ‘actiever’ mee te gaan rijden. De zes-in-lijn met turbine achtige huil draagt bij aan de feestvreugde. Is het dan allemaal hosanna? Eigenlijk wel. Toch zijn er twee belangrijke kanttekeningen. De eerste zijn alle punten waar je op moet letten te bekijken in dit aankoopadvies. Ten tweede zijn niet alle exemplaren even mooi onderhouden of origineel qua onderdelen. Goed opletten dus.

BMW 330Ci Cabriolet (E46/2C) '01

Chrysler Sebring Convertible 2.7 V6 Limited
€ 5.500
2002
110.000 km

Soms zijn er van die auto’s die beter functioneren als cabriolet dan als dichte variant. De Sebring sedan is geen auto waar je warme gevoelens aan over houdt. Het is zo’n typische auto die je huurt op vakantie. De cabrioversie maakt echter veel goed. Dan is het niet erg dat de rijeigenschappen meer lijken op ‘vaareigenschappen’ of dat de automaat trager tot conclusies komt dan Humberto Tan in een interview. Nog een voordeel is value for money. Je krijgt enorm veel auto voor een relatief laag bedrag. De Sebring is aanzienlijk goedkoper dan de rest uit het rijtje, maar heeft wel het minste kilometers achter de rug. De V6 in Limited uitvoering is uitstekend uitgerust en ook niet verkeerd: voor het type auto is de Sebring Convertible behoorlijk ruim.

Chrysler Sebring Convertible (JR) '02

Audi A4 Cabriolet 2.4 5v Multitronic Pro Line Exclusive (B6,8H)
€ 7.500
2002
180.000 km


Stap je over van de BMW naar de Audi, dan volgt een kleine deceptie. De A4 Cabrio is veel logger en nodigt totaal niet uit om lekker te sturen. De V6 heeft minder power en de Multironic bak joelt het uit als je een beetje vooruit wil. De A4 Cabrio is voor een ander type bestuurder. De A4 is een ontspannen en stijlvolle lounge. Het interieur is voor zijn leeftijd nog bovengemiddeld fris. Het exterieurdesign is waanzinnig geslaagd: ingetogen, elegant en eenvoudig. Net als de BMW heeft de Audi een schare ‘fans’ die de auto willen verfraaien met vreemde quasi-LED koplampen, massieve grilles en 20” R8 velgen. Deze kun je het beste vermijden. In deze video legt @wouter uit waar je op moet letten bij de aanschaf van deze Audi.

Audi A4 Cabriolet (B6,8H) '01

Ford Mustang Convertible 3.8 V6 (P41)
€ 5.950
1999
140.000 km

Je zou denken dat de Sebring en de Mustang van hetzelfde laken een pak zijn. Beide zijn Amerikaanse vierpersoons cabrio’s. Niets is echter minder waar. De Sebring is subtieler en comfortabeler, de Mustang is meer uitgesproken en wat meer onbehouwen. De 3.8 liter grote V6 levert slechts 190 pk, maar dankzij het overvloedige koppel merk je dat de motor altijd wel kracht paraat heeft, ondanks de wel erg trage automaat. Uiteraard wil je liever een V8, dat rechtvaardigt de tekortkomingen van de auto beter. Want ja, de Mustang heeft zo zijn probleempjes. Het interieur is minder mooi dan in de Sebring (wat eigenlijk best knap is), dus zoek sowieso een exemplaar met luxe uitrusting en lederen bekleding. Dan ziet het er voor het oog nog aardig uit. Grootste pluspunt is wellicht zijn uiterlijk. Na al die jaren is het nog altijd een stoere cabrio om te zien.

Ford Mustang Convertible

Saab 9-3 Cabriolet Aero Aut.
€ 6.950
2000
140.000 km

In het budget heb je keuze uit drie generaties Saab cabrio. Tip voor vandaag: ga voor een tweede generatie. Voor 7 mille kun je kiezen voor een erg nette Aero. Een gewone SE 2.0t met meer kilometers vind je voor de helft. De Aero is met 200 pk niet uitgesproken krachtig, maar het is een heerlijk soepel blok. Ook het chassis is erg soepel, evenals de carrosseriestijfheid, maar daar koop je de auto niet voor. Het is een prettige metgezel om in de mooie zomeravonden mee door de natuur te cruisen, niet om te showen op de boulevard. De Saab 9-3 kent een grote schare fans. Voor dit type Saab is er enorm veel te krijgen aan upgrades. Niet alleen om meer vermogen uit de tweeliter te extraheren, maar ook om de issues als wegligging en stijfheid aan te pakken.

Saab 9-3 Aero Convertible '02

YOLO: Cadillac Eldorado Convertible
€ 11.500
1976
170.000 km

Het zal je opgevallen zijn dat vierzits cabrio’s niet zo ruim en praktisch zijn als hun naam doet vermoeden. Ja, je kan er met zijn vieren in, maar daar is alles ook wel mee gezegd. Wil je echt ruim, kijk dan niet verder dan de Yolo van vandaag: een heuse Cadillac Eldorado. Dan kun je redelijk eenvoudig met zijn zessen op pad. Dit is de eigenlijk de Chrysler Voyager onder de cabrio’s. In het budget valt deze ’76 er met een klein beetje werk, maar goede aandrijflijn (dit kan per exemplaar sterk verschillen, overigens). Een gemiddelde luchtballon heeft een strakker bochtengedrag, maar deze auto is gemaakt voor ultiem cruisen.

Cadillac Eldorado Convertible (L46) '76

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



84 reacties

Altijd fijn als er een advies wordt gegeven over iets wat je zelf ook overweegt in de zelfde prijsklasse. Ik merkte zelf dat ik toch vaak naar de E46 330i zat te kijken. Volgens het advies ook de beste auto. Dus misschien moet het die maar worden.
@kilum: die e46 is toch zo tijdloos, ben de pre facelift met oranje knippers steeds meer gaan waarderen
@wildbeest: Ik heb 5 jaar in een 330i cabrio rondgereden, toch heb ik de torsie stijfheid altijd het zwakke punt van de BMW gevonden.
@toniominestrone: moet je ook niet de cabrio nemen
@wildbeest: Goede reactie!
@toniominestrone: thanks maakt niet uit, niet iedereen even veel kennis. Komt goed
@kilum: cabrio en coupe is CI 🤣 anders ook gaaf een touring of sedan cabrio haha
@kilum: Pas ermee op, het M54B30 blok is berucht om een te hoog olieverbruik. Zelf ook ondervonden bij m’n eerste auto, een E39 530i. Opzich niet erg, het is niet alsof er echt iets defect is, maar ze lusten doorgaans wel een slokje (het zijn nog steeds geen 2.0 TFSI praktijken hoor).
@racerx: oorzaak is vaak een defecte carterventilatie en een overstap naar een iets dikkere olie 5w40 doet wonderen, mijne gebruikt nagenoeg niets, 2003 en 140k gedraaid.
Die Volvo C70 blijft een plaatje. De Saab en de Volvo zouden overblijven uit dit lijstje. Om uiteindelijk voor de Volvo te gaan. Maar goed die 6cilinder BMW zou ik toch ook even in gaan rijden. Gewoon om het jezelf moeilijk te maken;)
@azuli: Maar dan niet met een 2.4T blok. Een 2.0T of 2.3T zijn betrouwbaarder.
Simpel idd, de e46 330ci, andere keus is er niet als het wat leuk moet zijn.
@m54b30: Verder kijken dan je neus lang is kan geen kwaad hoor…
@senne: met dit budget vrij lastig
Zo’n Eldorado gehad. Lachen ding. Groot, log, zwaar maar het rijd wel erg lekker en comfortabel. De V8 roffel is lekker aanwezig maar niet overdreven. Ding heeft ook een gigantisch motorblok, een 8,2L V8. Het grootste motorblok wat Cadillac ooit gemaakt heeft.

Met 5000 kilometer per jaar is zo’n ding best het overwegen waard. Bedenk wel dat de duurdere exemplaren de betere zijn. Wil je echt zo’n Cadillac hebben is het verstandig je budget op te schroeven met een duizendje of 5, minstens.
@viezefreddyw: het grootste motorblok, was dat niet de 13,6 liter V16? Al was die uiteindelijk ook niet opgebouwd uit twee kleinere V8’s.
@marinepower: Grootste massaproductie motorblok?
@marinepower: Ja, zou kunnen. Wellicht is het dan de grootste V8 motorblok ooit geproduceerd door Cadillac…
@viezefreddyw: Gaaf, had ik niet echter je gezocht.
Mijns inziens is de BMW de beste, alleen het imago zit mij er tegen. Ik heb zelf een Saab 9-3 gekocht en ik ben er erg tevreden over!
Ik vind zo’n CLK nog wel leuk als je een nette hebt. Mooie 430 oid. Die kompressor is wel geinig maar zo’n V8 is leuker en met deze kilometrage geen enorme kostenpost. 330i is ook leuk maar wel een beetje common.
Jullie adviseren een Saab 9-3 van de 2e generatie, plaatsen een foto van de eerste generatie en noemen de voor -en nadelen van de eerste generatie. i’m confused.

Blijf erbij dat de 9-3OG toch wel een legendarische cabrio is, zeker met wat euro’s voor upgrades. Blokjes doen 300PK op hun sloffen en aan de wegligging is veel te doen.
@mrdj: drie generaties Saab Cabrio. Ofwel 1) de originele 900 Cabrio, 2) de 900NG/9-3 en 3) de tweede generatie 9-3 Cabrio.
@dizono: Lezen is ook een vak….Er wordt niet vaak over 3 generaties Saab cabrio’s gesproken in Saab land. De 900Classic is een apart hoofdstuk volgens velen.
@mrdj: maar we zijn dan ook niet in Saab-land, maar op Autoblog. En dan wordt er dus over drie generaties Saab Cabrio gesproken, inclusief een linkje naar een artikel waarin alledrie die generaties besproken worden. Veel duidelijker wordt het denk ik niet.
@dizono: Wist niet dat je boos werd. My bad. 3 generaties I get it.
Full on Yolo natuurlijk
De Saab natuurlijk! En anders de Volvo
Ik mis de 2cv
@pallas: het zal je misschien verbazen, maar binnen het voorgestelde budget is dat anno 2018 nog best wel een uitdaging. Of je moet zelf willen restaureren.

Ik heb trouwens ff gezocht a.d.h.v. de bovenstaande criteria; met de nu genoemde suggesties heb je alle alternatieven eigenlijk ook wel gehad. Zou je bijvoorbeeld wel een klapdak accepteren, dan kun je nog eens een potente Peugeot 307 of Renault Mégane CC scoren.
@pallas: is niet met automaat leverbaar…
Fractievoorzitter !! Hahaha
Die Sebring is belachelijk lelijk
@neleev: inderdaad, ziet er niet uit
Uit dit lijstje de Volvo, Saab of Mercedes.
Die caddillac kost ruim 11.000, het budget was 7500 toch? Zou ondanks het kamperuiterlijk toch voor de bmw gaan, die volvo lijkt gemaakt van rubber qua weggedrag, die sebring en mustang gewoon te lelijk en die mercedes is een gekrompen jaren 90 taxi zonder dak.
@tmenges: Rij regelmatig met de Volvo, toegegeven het rijdt echt niet fijn.
Wagen heeft 155.000 km half zoveel als mijn Audi maar het interieur ziet er meer afgeleefd uit.
En, al meer problemen mee gehad.
@wimof: nouuu bij 155.000 km een afgeleefd interieur!? Dan is het waarschijnlijk een slecht onderhouden exemplaar of misschien tellertje teruggedraaid? Die volvo interieurs zijn over het algemeen slijtvaster dan die van VAG.
@tmenges: Ten eerste aan VAG interieur is niet gelijk aan een Audi interieur.
Misschien mis ik gewoon de finesse wat Audi mij biedt.
@tmenges: Leg eens uit wat een ‘kamperuiterlijk’ inhoudt?
@skinnybmw: alles van BMW ouder dan 10 jaar. Je wil wel, maar je kan niet.
@legion1349: Wat een onzin, hahaha! ‘Je wil wel maar je kan niet’…*proest*

Ontopic:

Zitten een paar interessante auto’s tussen. Ben altijd weggeweest van de C70, prachtig gelijnd en heerlijke 5-cilinder. De Benz heb ik altijd wat lomp gevonden, net als de Audi.
@legion1349: wat een onzin zeg, ik rijd een ‘bone stock’ E60 540 met slechts 80.000 op de klok. Had voor hetzelfde geld een 3 jaar oude 1 serie kunnen kopen, maar kom op…
@racerx: je had voor hetzelfde geld ook een Toyota kunnen kopen, dan ben je van alle ellendige vooroordelen die die BMW jou, terecht, geven af.
@legion1349: Tja, ik geef niet zoveel om vooroordelen. Ik heb medelijden met mensen die vanwege de mening van een ander niet doen waar ze happy van worden.
@racerx: Helemaal mee eens!
@racerx: Amen!
@legion1349: ik ben er overigens niet zeker van dat ik je verzameling woorden juist vertaald heb, zo niet: excuus.
@racerx: het was ook wel een ingewikkelde zin om hier te gebruiken, daar had ik rekening mee moeten houden. Sorry.
@legion1349: Excuses zijn niet nodig hoor, het niet toepassen van academisch verantwoorde interpunctie kan iedereen gebeuren.
@legion1349:
Wat een onzin. Als je op “imago” koopt ben je een kleingeestig mannetje.
Het gaat hem om de auto met al z’n kwaliteiten, en jij zou die kwaliteiten opzijzetten omdat je bang bent voor een fout “imago”?
Zielig.
@e28forever: met een oude BMW wil je graag bij een clubje van toffe mannetjes, waarvan iedereen weet dat ze het niet zijn. Jij hebt het over kwaliteiten, dan koop je een Suzuki, Hyundai of Toyota. Met kwaliteit heeft BMW niets van doen.
@legion1349:
Ik sta open voor alle merken (in tegenstelling tot jou), maar om eerlijk te zijn, heb 1 maal een Toyota mogen rijden, ik was blij dat ik er uit was. Dodelijk saai…

Het moet voor jouw een nachtmerrie geweest zijn toen bekend werd dat BMW en Toyota samen gingen werken op bepaalde vlakken, ben je dat te boven gekomen?

Hou jij maar lekker je vooroordelen,
ik blijf erbij, kopen op “image” is gewoon heel erg kleinburgerlijk en vrij dom.
@skinnybmw: gewoon een sjonniebak, turkenkar, net hoe je het noemen wilt maar alles behalve iets wat er echt netjes uitziet. Begrijp me niet verkeerd, de e46 als sedan met een paar originele velgen kan absoluut een prachtige auto zijn , de cabrio daarentegen vind ik hewoon niet mooi opgedroogd en oogt gelijk zo aso!
@tmenges: Het gaat er inderdaad om wat je mooi vindt en niet wie er in rijdt. Mensen die totaal niks hebben met auto’s plakken die stickers op auto’s. Iemand deed dat ook ooit bij mijn originele E30 325i, vond het een enorme turkenbak, puur omdat er turken inrijden. Kijk toch eens verder dan die kortzichtige neus van je, denk ik dan.

Persoonlijk vind ik iedere auto die origineel dicht ontworpen is, in cabrio versie minder mooi. Uitgezonderingen daar gelaten, zoals de Z3 Coupé.
@skinnybmw:
Inderdaad.
Een cleane E30 cabrio gaat tegenwoordig flinke sommen geld.
Is niks “willen maar niet kunnen” aan, eerder een “had ik er maar 1tje gekocht toen ze goedkoop waren” gevoel…
@tmenges: zolang er niet met aftermarket spul gestrooid is blijf ik een E46 coupé prachtig vinden. Overigens word ik misselijk van het zoveelste ‘M3 look’ exemplaar die voor teveel geld op marktplaats aangeboden wordt.
@tmenges:
Hoe kan een auto nu aso ogen?
Sommige mensen hebben echt rare kronkels in hun hoofd.
Met de Saab juist flaneren langs de boulevard! Liefhebbers snappen het wel;)
Ik zou voor de Saab gaan. 4-zits cabrio’s ogen m.i. vaak uit proportie, en de Saab heeft daar geen last van. Daarnaast is de 2.0 turbo een erg mooi blok.
Hoop geld voor oud staal. De merc en BMW hebben distributiekettingen?
@w115: ja
Ik rij al een paar jaar een 2001 CLK320 cabrio.
Als je er 1 zonder roest vind hem je er een superauto aan. Die van ons heeft ca. 140.000 gelopen en is erg vriendelijk om bij te tellen.
De Sebring. Pretentieloos, weinig km’s gelopen, goedkoop, ruim en dus in vrijwel alle opzichten diametraal het tegenovergestelde van de RS6. Onthaasten op z’n Amerikaans, helemaal fijn.
De Saab en de Volvo zijn beide ontwerpen die alleen maar mooier worden naarmate de jaren verstrijken…

Maar die CLK begint nu ook echt een mooie youngtimer te worden, zowel de cabrio als de coupé. Én veel exemplaren hebben een interieur dat (nóg) luxer aandoet dan de twee Zweden. Zou zeker eens een proefrit maken met de CLK als ik een cabrio in deze prijsklasse zocht.
Mercedes uit die bouwjaren rotten onder je kont weg helaas
@willeme In het budget valt deze ’76 er met een klein beetje werk?

Is die 11.500 euro plus was werk niet een beetje over het budget heen?

Ik vind het wel de gaafste optie uit de lijst. Daar zou ik voor gaan.
@ikleesookoverautos: Zeker over het budget! Vandaar YOLO ;-)
Als je een RS6 kunt betalen moeten die reparaties ook wel goedkomen.

Dus ik zou voor die caddy gaan. Of een Continental, ook een prima land yacht
Die Sebring is gezien het doel zo gek nog niet. Weinig km’s, niet te duur en ik vind hem nog best chique. Dat hij wat dweilt, daar kom je wel overheen met 5000 km p/j.
Leuk die foto’s uit de folder van 15 jaar geleden, maar zo leuk staan die auto’s er niet meer bij (voor dat geld)
Op basis van eigen ervaring zou ik de Saabs met automaat vermijden. Ze reageren nogal sloom bij een kick-down (ligt aan de automaat, niet aan de motor). Vervelend als je ergens probeert tussen te schieten vanaf stilstand.
Ik heb de Toyota Veneno niet in de lijst gezien! Past toch wel binnen het budget?!?
Ja ja ja superleuk. Foto’s van de RS6 graag.
PT Cruiser, proest😅😅😅
Handig zo’n 4 deurs beemer.. “De BMW 330Ci is de rijdersauto onder de vierdeurs cabrio’s.”
Ik heb veel lol gehad aan de c70, zou wel voor een handbakgaan. De Saab is cooler maar één generatie jonger ziet er een stuk beter uit. Moet je iets meer geld in steken.
@hupke:

Bij nader inzien is er een Mercedes w124 cabrio, is een leuke jongtimer aan het worden, het foute gaat eraf en technisch is het perfect voor wat hij zoekt.
@Hupke: voor 7500,- ??
@eklasse:
Heb net gekeken, ben echt verbaasd dat die meer kosten. In m’n hoofd pikte je zo’n ding op voor 2k en een goede voor 5.
Ik zou normaal gesproken meteen de Saab of Volvo aanraden, maar die beginnen wel wat oud te worden.
Ik durf het dan ook bijna niet te typen, maar ik denk dat de Audi (!) in dit geval mijn voorkeur zou hebben, ondanks z’n dubieuze reputatie…
E46 blijft een tijdloos model. Helaas een hoop versjohnnyt

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).