Zo ging men op Spa Francorchamps met gehandicapten om

Auteur: , 51 Reacties

Onze brievenbus explodeert werkelijk van de postduiven die ons komen melden dat de organisatie van de Formule 1 race op het iconische circuit ernstig tekort schoot. Één verhaal wilden we je niet onthouden, namelijk dat van Autoblog-lezer Pierre.

F1 Spa gehandicapt

Pierre ging namelijk naar de race met zijn vader en broer. Beiden zijn getroffen door de spierziekte Amyotrofische Laterale Sclerose, beter bekend onder de afkorting ALS. Je kent het wel van de ice-bucket challenge en de ontiegelijke klootviool van een ex-directeur die geld van de stichting ALS ontvreemde voor zijn eigen voordeel.

Enfin, Pierre wilde zijn familieleden een leuke dag bezorgen met een tripje naar de GP. Wetende wat voor uitdagingen dit met zich mee zou brengen, plande hij van te voren alles zorgvuldig en kreeg bevestiging van de GP-organisatie dat alles in orde zou komen. Ondanks de files richting het circuit was Pierre met broer en vader in touw dan ook 2,5 uur voor de start van de race aanwezig. Desondanks kreeg hij echter te horen dat het platform voor rolstoelers helemaal vol stond. De oplossing die aangereikt werd, was het plaats nemen op een stukje zand nabij de toiletten, kijkend tussen twee hekken door en over een afzetting van beton heen. Kortom een waardeloze ervaring.

F1 Spa gehandicapt

Een deel van het probleem was klaarblijkelijk dat sommige gehandicapten op het platform tot zo’n vijf ‘begeleiders’ mee hadden genomen en dat andere lieden die er stonden überhaupt geen speciaal kaartje gekocht hadden. De organisatie deed daar echter niks aan.

Thuisgekomen klom ook Pierre in de pen. In zijn woorden:

– – –

Dear Sir/Madame,

Looking forward to the Belgium GP I am really speechless about what happend last Sunday at the handicapped area. I still have a hard time putting this into words, but with all to the intentions (your preparation/our preparation) we traveled two days to eventually listen to Belgium GP and see through 2 fences a concrete barrier which was to high for persons in wheelchairs.

With my dad and brother both in wheelchairs (due to the ALS neuro/musscle condition) their physique is not what used to be. It takes us 2 days to drive to Spa and to put things in context or give you a better image, just getting out of bed takes at least 1,5 hours (without showering). We planned everything way upfront. Our travel, the hotels and just to make sure that everything would workout smoothly we contacted all organisations including the your organisation as you can see in the mail below.

Can you imagine the disappointment when we arrived at the handicapped platform on Sunday and heard that the platform was full? With all the traffic we managed to be there more than 2,5 hours before the race start and the only thing we heard that the platform was full and that we had to look for a solution ourselves.. ..For example ‘stand’ on the gravel between to the handicapped toilets and Grand Stand 7. With us between 10-12 handicapped persons (and guiding family members/friends) could not enter the platform. We offered to position only the wheelchairs on the platform and guiding friends and family would not stand on the platform but next to toilets on the gravel. This was not possible! Again and again unbelief and disappointment when a new wheelchair arrived at the platform.. Can you imagine the disappointment among the visitors arriving at the platform?

Standing next to the handicapped toilets multiple visitors (who made it to the platform) told us that some persons in wheelchairs had 5 guiding persons!? with them on the platform, and some of the visitors should not have been there in the first place. They had no physical limiting condition, purchased no special tickets and/or used handicapped parking cards of family members/out of date. And somehow where very content with achieving this.

My question is how could this be possible?
How can the platform for handicapped persons be full if you know exactly how many tickets are sold OR how can you sell tickets to handicapped persons if the platform is fully booked?
And why did the organization not act on Sunday?

I have never experienced something like this. The closest that comes to mind (and most of us probably experienced but still cannot be compared) is traveling home looking forward to see your spouse/family and learn that the flight is overbooked. Probably you would immediately look for alternatives and solutions, but in this case we are talking about persons (not only my brother and dad) for who getting here was already event by itself and with no support, extreme crowd/weather conditions on Sunday had no options.

I have attached some pictures below and I am looking forward to your reaction.

Regards,

Pierre.



51 reacties

Schandalig dat ze zo met mindervalide personen om gaan die vooraf ook nog speciaal contact hebben gehad. Vind het niet chique van de organisatie dat er niet gecontroleerd wordt op locatie, maar helemaal niet dat niet gehandicapten misbruik maken van het speciale podium. Bah

Overigens, en het klinkt vast lullig, maar bovenstaande brief is wel erg steenkolen Engels.

Ben benieuwd of ze er wat mee gaan doen ben bang van niet..
@ardonjr: bied jij die beste man dan ff aan om z’n brief te verbeteren waar nodig…
@e1000bmw523i: Stuur maar op hoor, zo ben ik dan ook wel weer. Wil best helpen met een deugdelijke vertaling indien gewenst. De auteur weet me bij dezen te vinden.
@ardonjr: Well done! Toch nog een beetje positiviteit aan deze casus. :)
Ik heb het Nederlands van die Belgen gezien. Ben benieuwd hoe goed de Engelse reactie is…..
@dutchdriftking: waarschijnlijk antwoorden ze niet omdat het niet in het Frans is geschreven… Iets met je verheven voelen boven anderen omdat je Frans spreekt.
@str8six: als dat zo is bied ik bij deze aan om de brief te laten vertalen door mijn vriendin. Belg van oorsprong maar spreekt en schrijft meerdere talen.
@dutchdriftking: well we keep it in the holes, because this story is going to have a tail…
@850t5r: snik snik, geweldig!
Echt sneu voor die mensen.. hopelijk krijgen ze van de organisatie kostenloos tickets + verblijf voor een volgende race.
@s2khonda: en dan weer twee dagen drukte en gedoe om door een paar hekken te kijken naar een betonnen muur? Bij een volgende race zal het echt niet beter zijn aangezien het Franse Belgen zijn.
Schandalig. Gewoon schandalig. Zo te lezen kon de organisatie de hoeveelheid mensen gewoon niet aan. Reden tot verbouwing of gewoon minder kaarten verkopen.
Wat een amateuristische bende zeg! Zo ga je niet om mensen je (betalende) bezoekers en al helemaal niet met mensen met een beperking! Ze zouden zich kapot moeten schamen daar in Belgie!
@str8six: Wallonie in volle glorie…
Gaan we nu van iedereen een brief uitgetypt krijgen hier op AB?
@lalancia: Juist mooi dat Autoblog hier aandacht aan besteed. Moeten ze ook doen. Hoe meer mensen dit lezen, hoe meer pijn de organisatie gaat voelen als ze geen actie ondernemen.
@viezefreddyw: welke pijn? Die paar honderd bezoekers die eventueel minder komen?
@lalancia: Ik vind, net als velen als ik zo vrij mag zijn, dat dit zeker aandacht verdient. Ik ben benieuwd naar de reactie van de organisatie. Het zou ze sieren om hier aandacht aan te geven. Chapeau aan de redactie voor dit bericht.
Schandalig dat dit gebeurd inderdaad. Lijkt me dat je dit van tevoren goed kunt ondervangen door van tevoren aan mindervaliden te vragen met hoeveel begeleiding ze komen. Zorg vervolgens dat je hier genoeg plaatsen voor regelt óf beperk de hoeveelheid begeleiding dat mee mag. Begrijp overigens prima dat je als gezin met een mindervalide kind graag met het hele gezin bij elkaar staat/zit, toch denk ik dat hier een oplossing voor had moeten worden gevonden.

@ardonjr Er is mijns inziens weinig mis met de leesbaarheid van de brief. Niet iedereen heeft aan Cambridge gestudeerd.
@jeejem: Ik ook niet.. je punt?
@ardonjr: Gezien het feit dat ze voor een Nederlandse respons google translate nodig hebben, verwacht ik dat de organisatie aldaar wellicht zelfs in de war raakt van een brief in het academisch Engels. Prima brief.
Ik mag hopen dat de organisatie de prijs van de tickets + deel van de gemaakte kosten vergoedt.
Als dat niet werkt, zou ik F1 zelf aanschrijven, die zullen wat minder blij zijn met negatieve info over de behandeling van minder validen door hun partners.

Ik hoop dat ze ook contact gegevens van mede teleurgestelde rolstoeller hebben verzameld.
@gregorius: Reactie vanuit de Belgische GP organisatie (na twee mails).. Kosten voor de kaarten worden terug gestort!!

Niet het weekend waar we op gehoopt hadden maar uiteindelijk is alles netjes afgewikkeld.

Dank voor alle steun (inclusief de taal freaks van autoblog;-)
Deze is wel heel lomp. Vooral als je aparte kaartjes verkoopt voor een gehandicapte stand. Die vorige brief was zuur. Deze is ronduit schandalig.
Afgezien van de grammaticale juistheid van bovenstaande brief, het blijkt nu wel dat de organisatie ernstig tekort geschoten is. Je hoort het overal om je heen, gehandicapte of niet. Er zijn klaarblijkelijk veel te veel kaarten verkocht (brons), met maar één doel: de kassa laten rinkelen. Het was de organisatie dit jaar niet te doen om de bezoekerservaring en dat is jammer voor bezoekers, voor de sport en voor de organisatie zelf.
Slecht van de organisatie maar ronduit verbazend de mensen die de andere gehandicapten “begeleidde”. Dan ben je zogenaamd begaand met de minder valide maar zolang je zelf een goed plekje hebt, staan die twee in rolstoel maar mooi in het zand achter een hek. Wat een volk. Gewoon je rol als begeleider gebruiken als opstapje voor jezelf.

Maar uiteindelijk is dit alles gewoon gecreëerd door ome Ecclestone die alle circuits uitknijpt en dus op hun kop moeten staan om de begroting rond te krijgen. En lukt je dat niet dan maakt historie niks uit en ruilt Ecclestone je in voor een straten circuit in een random bananenrepubliek waar mensenrechten niet eens voorkomen in de plaatselijke vocabulaire.
@kuyl: yup, ik hou mijn hart vast voor volgend jaar… Hoeveel mensen denken nu ‘zo, dat is een goed idee!’…
Erg vervelend dat de organisatie zo slecht is. De schrijver stipt overigens een typisch Nederlands (en dus ook Belgisch?) probleem aan: Handhaving. Daar worden we allemaal een beetje gallisch van. Het opgestoken vingertje. U mag hier niet staan, u mag daar niet zitten. Tot je dit leest. En je dan weer beseft dat het echt niet erg is als er af en toe een handhaver staat die voorkruipers zonderkaartjesrijders en onterecht op stoelenzitters terecht wijst. Dat gezegd hebbende:

Zit je daar als 5e begeleider op de tribune. Zie je dat iemand in een rolstoel niet wordt toegelaten omdat jij zijn plek bezet houdt, of althans van zijn begeleider. Terwijl je juist als begeleider moet weten hoe zwaar het leven van iemand in een rolstoel is. Want, dat maak je dagelijks mee. En dan niet opstaan en ergens anders gaan zitten. Dan ben je echt een l^l.
@pomoek en @Edge: Ik snap jullie opmerkingen over het aantal begeleiders, maar….. Stel je bent een (bijna, want je zit in een rolstoel) gezonde vent van een jaar of 20, je hebt een leuke vriendenclub en wilt naar de F1. Gaan er 8 vrienden op de tribune zitten en jij samen met 1 of 2 anderen op de rolstoeltribune? Lekker gezellig, not!

Volgens mij moet het dus anders, tussen de reguliere plaatsen moet af en toe een mogelijkheid zijn om iemand met rolstoel een goede plek te geven. Op die manier kunnen we met z’n allen, beperkt of niet, van ons favoriete spelletje genieten.

Hopelijk is het over een jaar of 16 zover, dan zou mijn zoontje van nu 4, rolstoelgebonden, misschien naar een GP afreizen, en hopelijk is het dan mogelijk dat iedereen er samen van kan genieten.
@tetris: Daar heb je helemaal gelijk ik, daar kan ik geen speld tussen krijgen. Integrale toegankelijkheid is nog steeds niet goed geregeld. Echt ongelooflijk hoe weinig er in ons welvarend landje wordt nagedacht over mensen die een beperking hebben.
Schrijnend…
Pierre’s familie heeft dus niet gekregen waar hij voor betaald heeft, twee rolstoelplekken. Dan mag je wel (een deel van het) geld terug verwachten.
Oke. Het was dus een ongeorganiseerd teringzooitje. Akkoord, het is namelijk België. Een ongeorganiseerde teringzooi hoeft ook helemaal geen probleem te zijn. Een ongeorganiseerde teringzooi kan namelijk ook heel gezellig zijn en goed functioneren. Echt waar! Als de mensen die aanwezig zijn het maar willen…..

Dit issue had namelijk binnen 10 seconden opgelost kunnen worden……. En nee, daar was geen enkele handhaving/organisatie/regeltjes/controle/of wat dan ook voor nodig geweest. Enkel een clubje welwillende mensen die van een ongeorganiseerde teringzooi een gezellige en functionerende ongeorganiseerde teringzooi wilden maken…..
@rob: Ik bewonder je optimisme, maar hoe zie je dat voor je dan? Iedereen zonder rolstoel wordt van het taluud afgetrapt..? Moeten die begeleiders dan hun hulp-behoevende rolstoelgangers alleen laten..? Of iedereen 1 begeleider en ga je, bijvoorbeeld, oudere echtparen uit elkaar trekken..?
Hier had gewoon 1 persoon van de organisatie moeten staan met het gezag om het kaf van het koren te scheiden, klaar.
@8cylinder:
Gewoon één of twee mensen die de situatie even helder en kalm uitleggen. Of we allemaal even kunnen inschikken. Er staan immers mensen mét kaarten naast de wc’s.

Je zult je verbazen hoe meegaand en welwillend mensen kunnen zijn, als je ze alleen maar even op aanspreekt. Op een redelijke manier; schreeuwen en boos worden heeft geen zin. En je hoeft ook echt niet iedereen weg te sturen die geen kaartje heeft. Als de mensen mét kaartje maar hun plekje hebben.

Daar is echt geen mannetje van organisatie voor nodig. Maakt het wel makkelijker, maar niet perse nodig…… Uiteraard heb je volstrekte hufters (en die waren er, getuige het feit dat Rosberg uitgejoeld werd op het podium), maar je kunt het altijd proberen……
Ze gaan hier ook gewoon niets mee doen denk ik.. ik vind het echt verschrikkelijk dat zoiets kan gebeuren
@jdmpetje:
Mwah, geld zullen wel terugstorten. Ze hebben immers voor iets betaalt dat ze niet gekregen hebben. Dan is het gewoon geld terug. Simpel als wat. Neem aan dat de ticketverkoper dat ook wel inziet…..
Welkom in Wallonië. Het grootste zooitje ongeregeld boven de Alpen.
Ah ja, ik had de foto’s al op Reddit voorbij zien komen. Schandalig dat men op deze manier met betalende mensen -invalide of niet- om gaat….

Je zou van een organisatie toch wel mogen verwachten dat ze wat beter optreden in dit soort gevallen. Op de eerste plaats weet je gewoon op hoeveel rolstoelgebruikers+begeleiders je platform berekend is. Aan de situatie te zien hebben ze meer kaarten verkocht dan waar ze capaciteit voor hebben. Oké, je hebt altijd te maken met mensen die verhinderd zijn of iets, maar daar mag je simpelweg niet vanuit gaan. Je ziet nu in het geval van Pierre wat welke consequenties het heeft.

Daarnaast hoef je niet gestudeerd te hebben om te begrijpen dat vijf begeleiders voor één rolstoelgebruiker gewoon absurd is. Je zou als organisatie gewoon een limiet moeten instellen, één begeleider per rolstoelgebruiker tenzij vooraf (dus niet ter plekke pas!) aangetoond kan worden dat een extra begeleider noodzakelijk is. Of maximaal twee. Ik ben niet rolstoelafhankelijk en heb ook geen rolstoelafhankelijke mensen in mijn directe omgeving, dus ik weet niet wat normaal is.

Bovendien mag de security het zich ook aanrekenen dat ze niet strenger zijn geweest wat de handhaving betreft. Ook zij moeten aan de bel trekken als sommige rolstoelgebruikers vijf mensen bij zich hebben terwijl andere betalende rolstoelgebruikers niet eens het platform op kunnen. En ook de mensen die met verlopen invalidebewijzen gebruik maken van de parkeergelegenheid of op andermans naam gebruik maken van de invalidevoorzieningen dienen gewoon keihard geweigerd te worden. Die mensen mogen zichzelf trouwens ook diep schamen, maar dat even ter zijde.

Al met al vind ik dat de organisatie zich diep moet schamen. Restitutie van de toegangs- en parkeertickets vind ik niet meer dan vanzelfsprekend en het zou ze ook netjes staan als ze Pierre iets van compensatie aanbieden in de vorm van een onkostenvergoeding, of gratis kaartjes voor de GP van volgend jaar.
Top Autoblog dat jullie dit posten, compleet afbranden die organisatie, beunhazen van de bovenste plank. Wat een ontluisterend verhaal is dit weer, niet normaal. Ik ben er ook bij geweest afgelopen zondag incl bronze ticket, het was werkelijk WAAR-DE-LOOS, wat een vreselijke dag… nooit meer.
Klojo’s daar hadden niet eens een aparte tribune voor lesbiennes met suikerziekte ..

Allemaal de schuld van Bernie ..
Klopt, die tribune inderdaad niet gespot.
Wel heel veel tribunes voor Nederlanders met een alcoholprobleem.
Doekje voor het bloeden.
@mauritsh:

“Probleem” .. Konden ze het niet betalen ?? Of was er geen alcohol te koop ..
Ten hemel schreiend!
het zou netjes zijn als ze hem een aantal paddock kaarten geven voor volgend jaar
Heb je gezegd dat je een Nederlander bent een geen Vlaam?

Mijn ervaring is dat ze opeens Nederlands praten die Walen daar! Heb er genoeg zelf Geracet, riep altijd, sorry jongens ben geen Vlaam maar een kaaskop. Opende opeens deuren daar bij dat rare en nare volk daar
Mss dat Nederlanders nu begrijpen met wat voor een zuidelijke partner wij in Vlaanderen moeten leven… Wallonië…het Griekenland van Noord-Europa…
@crusader: Is idd ook het eerste wat door me heen ging bij deze en vorige brief. Maar goed als je dat niet weet kan je niet anticiperen.
@crusader: wij Nederlanders hebben prima in de gaten wat er aan onze onderkant hangt hoor… ;)
@crusader: België is gewoon een derdewereldland, ik denk altijd dat ik in het Oostblok ben beland zodra ik de grens over ga.
Het enige wat een waal kan organiseren is een stakingsdag.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).