Autoblog advies: ruime auto voor grote bestuurder (2,10m!) voor €27.500

Auteur: , 87 Reacties

Vandaag houden we ons bezig met praktisch zaken als hoofdruimte, kinderen en voldoende vermogen onder de kap!

BMW

Sommige dingen kun je niets aan doen, maar word je elke dag mee geconfronteerd. Je zal maar fan zijn van Nico Rosberg. Of je woont in Almere. Maar waar je niets aan kan doen is lang zijn. Zeker als je boven de 2 meter bent is het lastiger om overal recht op te lopen of nog erger: een goede zitpositie vinden in een vliegtuig.

Autoblog-lezer Rick kent het probleem. Op moment van schrijven heeft hij twee auto’s. Voor de dagelijkse (en zakelijke) ritten heeft hij een Autoblog Favoriet, namelijk een Ford S-Max met de 2.5 Turbo van Volvo. Voor de gelegenheid is de Ford gechipt naar 275 pk en 400 Nm. En wanneer het weekend is rijdt Rick met veel plezier in zijn Toyota LandCruiser 70 Cabrio uit 1992.

Op zich is Rick best content met zijn S-Max, maar hij is niet zo’n fan van het MPV / busjes uiterlijk. Daarnaast is het gewoon tijd voor iets anders, dus vroeg Rick aan het AB-Advies panel om advies. Want hij zoekt een auto waar hij met zijn 210 centimeter in past. Zijn kroost (2 maal 9 jaar oud) is ook aan de Brinta moet er ook in kunnen, evenals zijn vrouw. Ze zijn dus met zijn vieren.

Rick is inmiddels pas 41 jaar oud dus de wilde haren heeft hij niet meer zo erg, maar de nieuwe auto mag wel een beetje vermogen hebben en vooruit gaan. Als er een turbootje op zit zal Rick de auto waarschijnlijk wel even laten kietelen. Omdat het kan. Een harde eis is een goede zit en liefst een hoge instap plus voldoende ruimte. Een beetje betrouwbaarheid is ook mooi meegenomen. Het budget ligt rond de 27.500, maar voor een goede Yolo kan het iets opgehoogd worden. Alle eisen en wensen vind je verder in de tabel:

Huidige /vorige auto's:Ford S-Max 2.5T en Land Cruiser 70 Cabrio
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé en zakelijk (ZZP'er)
Budget:€27.500
Jaarkilometrage:20.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Niet zo'n fan van MPV's
Gezinssamenstelling:Twee volwassenen, twe kinderen
Voorkeursmerken /modellen:Geen
No-go modellen / merken:Geen

 

BMW 535i GT
De eerste optie die boven kwam drijven was deze. Misschien een beetje een onorthodoxe keuze, maar er valt veel voor de GT te zeggen. Ok, het is niet moeders mooiste maar de 5-serie GT (rijtest) heeft zeker zijn kwaliteiten. Je hebt een hoge instap en zeer veel ruimte. De 3 liter zes in lijn is uitstekend en loopt schitterend. De 5 GT is technisch gezien meer verwant aan een 7-serie dan een 5-Serie. Dat verklaart mede waarom de GT een heerlijk fijn zoevende reismobiel is. Gezien de eisen die er gesteld worden lijkt dit verreweg de beste keuze.

BMW

Mercedes-Benz R500 Lang 4-Matic
Wordt misschien wat lastiger om te chippen, maar met 388 (!) pk kom je absoluut niet te kort. De R500 is enorm ruim en zeer incourant. Dit betekent dat je voor rond de 25 mille al een R500 kunt vinden met weinig kilometers, volgeladen met alle opties. De R-klasse is vooral erg ruim en zeer comfortabel: niet zo scherp als je huidige S-Max. Mocht een ‘500’ te veel zijn, er is ook een R350 met 272 pk. Kijk alleen uit als je hem weer snel wilt doorverkopen, want de afschrijving is fiks.

R500

Mazda CX-9
Voor deze zul je ook even in Duitsland moeten kijken, want in Nederland is deze auto nooit geleverd. Waarom is ons een raadsel, want het is een keurige crossover/SUV. In de VS wordt deze auto gekscherend de Poor Man’s Cayenne genoemd en daar zit waarheid in. De CX-9 stuurt strak en met 277 pk heb je voldoende power. Het is ook nog eens een knappe SUV, jammer dat deze nooit officieel nooit in Nederland geleverd zijn. Onterecht ook. Ga voor een wat ouder type met weinig kilometers, want er komt nog wat BPM bovenop.

Mazda

Porsche Cayenne S 3.6
De echte Cayenne kunnen we ook gewoon benoemen. De Cayenne is gewoon een uitstekend rijdende SUV. De motor is net aan. De 3.6 liter V6 levert 290 pk en als je er vol voor gaat, is het voldoende. Alleen heeft het blok niet de reserve die de 535i bijvoorbeeld wel heeft, met name laag in de toeren. Qua zitpositie is het een goede. De stoelen zijn zeer goed en uitgebreid verstelbaar. Het interieur van deze Volksporsche is verder netjes. Niet echt spectaculair. Kijk uit voor ‘sportief’ opgeleukte exemplaren: originaliteit is erg belangrijk. Oh, en probeer de verleiding te weerstaan door iets meer bij te leggen voor een S, GTS of Turbo. Qua aanschafprijs scheelt het niet eens zo heel veel, maar de kosten om het rijdend te houden zijn enorm. Check hier waar je op moet letten.

Porsche

Lexus RX450h
De RX is typisch een ‘vriendelijke’ SUV. Niet zozeer door het milieuvriendelijke karakter, maar met name omdat het gewoon een elegante auto is om te zien. In vergelijking met bovenstaande Cayenne is het gewoon een beauty. Het interieur is typisch Lexus: een tikje Amerikaans maar dan verfijnd. Het sturen is aanzienlijk afstandelijker dan in de CX-9 of Cayenne. Groot voordeel is de hybride aandrijving. Deze werkt echt feilloos in de RX450h en het is zelfs mogelijk om redelijke verbruikscijfers te halen. Betrouwbaarheid is een sterk punt: ze zitten zeer degelijk in elkaar geschroefd.

Lexus

Volvo XC90 T5
Je bent in elk geval bekend met het tunen van dit blok, want de motor is krek eender. Ook als je lang van stuk bent is het bijna onmogelijk om niet een goede zitpositie te vinden. Zit je eenmaal, dan komt je er achter dat de stoelen zeer fijn zitten. Het is wel een aanzienlijk zwaardere auto dan jouw huidige S-Max, dus de motor moet er een stuk harder aan trekken. In het budget kun je voldoende exemplaren in Nederland vinden. Ga voor het jongst mogelijke model en kijk dit filmpje voordat je gaat shoppen.

Volvo

GMC Acadia
Zwaar onderschatte auto. Ok, het is een Yank. Maar een heel beschaafde. Het is de GMC uitvoering van de Buick Enclave (die je ook op de lijst kunt zetten). Het was de opvolger voor de MPV range van GM. Dus het is zeker geen échte SUV, laat staan terreinwagen. Precies waar je om vroeg. De motor is een 3.6 liter, die net als in de Porsche 290 pk levert en meer dan vlot is. Het interieur is ook hier niet op niveau van de Premium Duitsers, maar echt storend is het niet. Navigatie, dual-zone climate control, lederen bekleding: het zit er meestal wel op. Af en toe staat er eentje bij een USA-specialist te koop. Deze kunnen je vaak ook helpen met onderhoud.

GMC

Yolo: Audi A8 3.0 TFSI
Hiervoor zul je iets het budget moeten ophogen en dan nog is het goed zoeken, in Duitsland heb je iets meer kans. Je hebt dan niet eens een hoge instap. De A8 is een uitstekende auto voor lange mensen. Helemaal als de A8 is voorzien van de comfortsportstoelen zijn er weinig stoelen fijner voor een lang persoon. Deze stoelen zijn flink groot, bieden uitstekend comfort en zijn uitstekend af te stellen. Aangezien je fan bent van chippen is de 3.0 TFSI een perfecte motor. Het blok (uit de B8 S4) is teruggeschroefd voor de A8, maar is kinderlijk eenvoudig naar 400+ pk te tunen. Het blok was ook leverbaar in de A6, waar je er iets meer van vind in het budget.

Audi

Echt Yolo: Maserati Quattroporte
Een A8 is niet meteen echt een Yolo keuze. Het is vooral een dure sloep, maar nog best verantwoord. Als je echt iets spannends wilt is de Maserati Quattroporte van de vijfde generatie een aanrader. Tussen de 25 en 30 mille staan er redelijk wat te koop. De meeste zijn 4.2’s met de Duo Select bak. Dat is weliswaar niet zo’n fijne transmissie als de automaat, maar het past bij het ‘Ferrari voor de familie’ gedachtegoed. De Quattroporte is ook niet zo ruim als je zou verwachten, alhoewel lange mensen, waaronder Wouter en ondergetekende er wel in passen. Ook spannend is het weggedrag: echt totaal anders dan de A8 (lees: veel sportiever en nerveuzer). Hetzelfde geld voor de motor. En de besturing. En het geluid. En waarschijnlijk ook de garagerekeningen. Maar  hey, je hebt dan wel een Maserati voor de deur staan! Om de risico’s in te perken is deze video verplicht kijkvoer.

Maserati

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



87 reacties

Mooi lijstje. Quattroporte is wel fantastisch natuurlijk
@graafke: Mooie yolo die Maserati, alleen ik vind dat de Cayenne daar ook bij hoort qua running costs.
2,10… ik heb met 1.95 al problemen soms. Met die lengte zou ik een cabrio kopen
@uselessguy: ik ben ook rond de 195 en dat vind ik soms al ongemakkelijk, ondermeer bij rijlessen.. 2.10 is wel echt lang, is het niet toevallig Rik Smits’?
@dutchcorvette: waar anders dan bij rijlessen dan?
@fmgarcia: auto’s van vrienden. Ik blijf met mijn voet hangen tussen de Vloermatten en boven de pedalen.
@uselessguy: hier hetzelfde.. Wat al helemaal lastig is als je een ‘donkere’ bouw hebt (lange benen, korter bovenlijf en armen). Dat heb ik dus. Zo akward als het stuur niet goed te verstellen is en je met gestrekte armen rijdt…
@jaguarjunk: precies dit. Ben zelf ook getint en heb echt lange benen vergeleken mijn torso.
Zelf als lang persoon zijnde (2,04) kan ik je maar een aantal merken aan raden namelijk Opel en Mercedes. Deze merken hebben het beste voor elkaar.
Als je langer bent dan normaal.
Voor al als je lange benen hebt.
Geen merkkeuze??
Dan mis ik toch de Fiat Multipla en de Pontiac Aztek…….
Zijn een stuk goedkoper ook :)
@slowland: Ik heb vier jaar een Multipla gereden, en moet toch zeggen dat ik mijn benen slecht kwijt kon. Naar buiten gekanteld, eentje pijnlijk tegen de pook, eentje tussen stengels en portier.
Tenminste – als ik ook het stuur normaal wilde vasthouden. Dus steeds meer zitting naar achteren, leuning omhoog, tot ik er bij zat als een senior op een elektro-fiets.
@mout: waarom blijf je dan 4 jaar in zo’n (voor jou) niet comfortabel hok rijden? Als ik niet lekker zit dan is de auto binnen een maand weer weg.
@leemster: Ik had ‘m gekocht voor 6 zitplaatsen plus bagageruimte. Da’s geen segment met veel keuze. En je vindt uiteindelijk een soort compromis: knie maar een beetje klem, rugleuning maar een beetje te rechtop, stuur maar een beetje te ver weg.
@mout: maar er is niks anders waar je wel in past ?
@mout: in dat segment natuurlijk
@leemster:

Niet iedereen kan zich die egoïsme permitteren ..
Die gast heeft iets van 37 kinderen ofzo ..
@lincoln: ah en die 6 zitplaatsen zijn natuurlijk voor zijn 6 vrouwen xD
Saab 9-5 van de laatste generatie natuurlijk! De 2.8 V6 turbo én de 2.0 Twin Turbo zijn makkelijk te chippen tot vermakelijke waarden. Waarschijnlijk is het zelfs al gedaan, want veel Saab rijders lieten dat meteen doen bij aankoop. En deze 9-5 is mega ruim, ennnn heeft top stoelen voor iemand van jouw lengte! Als XWD ook nog eens écht sportief (versloeg destijds de 5-serie met gemak in veel testen, vooral op rijgedrag) en stijlvol en mooi… Ik zeg doen!
@svenska_aeroplan_ab: Inderdaad een heerlijke bak! Die XWD heeft alleen een haldex koppeling. Je leest toch nog regelmatig dat deze stuk gaan bij dit type 9-5. Sowieso zijn er zeer veel kleine problemen bij deze auto. Je kan maar merken dat het op z’n einde liep daar.

@autoblog Wellicht een keer een occasionvideo?
Interessante lijst! Ik zou zelf voor de 5 GT gaan. Ik heb hem 2 keer meegehad als huurauto naar Zuid-Frankrijk en het is een waanzinnige reismobiel met een zee aan ruimte, ook achterin. De looks zijn natuurlijk persoonlijk, ik vind hem prima te pruimen zo lang je hem maar niet van achteren hoeft te aanschouwen. Zoek een ‘High Executive’ (de gewone ‘Executive’ was al standaard) dan is ie lekker aangekleed, zeker de comfortstoelen zijn een aanrader. En vergeet de parkeersensoren of camera niet, die achteruit zit er voor de show, je hebt 0 zicht naar achter.
De xc90 is voor mij met m’n twee meter niet echt ruim te noemen. Met 2.10 wordt het ronduit proppen…
@melkmeisje: Ik vond em ook erg krap met mijn 1,96m. En het gevoel dat je wel heel erg op de bok zit.
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive
BMW 5 GT is een uitstekende auto, met M-performance is de auto al een stuk mooier
Suzuki Cappuchino
@kilum: of de Nissan Figaro van Laura Nogwat die laatst voorbij kwam!
Waarom al die SUV’s? Door de grote wielen en de hoge bodemvrijheid hebben die juist relatief weinig interieurruimte.
e36 met een schuifdakkie!!!
voor elke dag van de week eentje
Waarom geen 3er GT? Laat je je vrouw rijden en kun je achterin mooi zitten! Wel met de 8traps automaat en prof. Navi ;)
@broekhoest: omdat dat de anus van BMW is, daarom
Dit lijkt me een erg lastige opdracht als je zelf niet lang bent.

Ik zou de hoge instap vergeten en een mooie w212 E-klasse stationwagen halen. Wel van voor de face, die is veel sjieker.
De 5GT, deze dus. Absoluut de beste van dit lijstje. Nee, hij is zeker niet mooi maar het rijdt fantastisch. Ga kijken voor een 530i of 535i. Het gaat als de brandweer, vooral een 35i. Vermogen van 307PK is natuurlijk niet niks. Het is meer een 7-serie dan een 5-serie inderdaad, het beestje staat ook op het 7-serie platform en heeft het interieur van een 7-serie. Bekijk de 5GT als een Panamera. You hate it or you love it. Maar rijden kunnen ze als de beste.

Het bakbeest. Bijvoorbeeld een ML63 AMG. Monsterlijke beesten zijn dit die belachelijk hard kunnen gaan, zeker voor een SUV. Maar eigenlijk ben je gek als je dit koopt, een ML500 is ruim voldoende. Zijn echt de meest ideale reisauto’s. Het zit fantastisch, heerlijk comfortabel en je hebt veel luxe.

De ondergewaardeerde. Een Skoda Superb Combi met de 3.6 V6. 258PK in een Skoda Combi, je verwacht het niet. Het ding rijdt zeker goed, heeft ruim voldoende vermogen en een prettige vierwielaandrijving. De ruimte binnenin is riant te noemen. De kofferbak is gigantisch en beenruimte achterin is zeker groot dus je stoel kan ver naar achteren toe. Deze Skoda’s zijn ook zeer onopvallend, het enige dat het beestje een beetje verraadt zijn de vier eindpijpjes. Vandaar dat de pliessie ze ook inzet…

De ultieme gezinswagen. Daarvoor kan je bij Volvo goed terecht. Maar wat is dan het beste? Een oudere maar mooiere V70, of de nieuwere en sterkere V60? Ik persoonlijk zou gaan kijken voor de V70. Vind ik een veel mooiere koets hebben en is volgens mij ook wat ruimer van binnen. Prima auto overigens, een benzinevariant als deze is ijzersterk.

YOLO: Of je hebt gewoon schijt aan iedereen en je koopt DIT. Niet om aan te zien natuurlijk, maar je stapt hoog in, hebt zeeën van ruimte en je zit uiterst comfortabel. En je hebt een 6 liter V8. Lekker doen joh.

Succes met de zoektocht!
@viezefreddyw: Edit: Geen idee wat er mis ging bij de Hummer, maar hier dan de daadwerkelijke link (als hij werkt).
@viezefreddyw: die H2 is verrassend krap. Ik zat met m’n knie tegen het plastic dashboard en met m’n kruin tegen het plafond.
Grote buitenmaten zijn geen garantie voor een ruim interieur, helaas.
@stsv8: Ik ben “maar” 1.90 en heb dan ook nergens last van, een H2 is voornamelijk erg breed. Ik heb moeite om vanaf de bestuurdersstoel de deur van de passagiers aan te kunnen raken. Verder is het een erg grote Yolo want de Nederlandse wegen zijn in mijn ogen absoluut niet ingericht op de breedte van een H2 en het verbruik van de 6.0 is niet bepaald ideaal..
@viezefreddyw: een v60 os iets waar hij met die lengte niet aan moet beginnen. Is perfect voor de gemiddelde persoon, maar bij mensen van 1,90 of langer is het achterin al snel te krap.
@viezefreddyw: ik zat ook te denken aan de Skoda Superb of de Nissan X-trail, laatste model is ook erg ruim
Voor al het bovenstaande, op de quatroporte na zou ik de smax niet wegdoen!
Met zo’n lengte adviseer ik een DAF XF 510 Super Space Cab. Lekkere hoge instap en voldoende hoofdruimte. En 510pk onder de kap.
@trustmeiamanengineer: En anders natuurlijk de Quattroporte, want kom op, hoe kun je iets anders uit het lijstje kiezen als je ook de Maserati kunt halen.
@trustmeiamanengineer: Zo he lache, daar heeft hij wat aan zeg.
@donstil: Zuurpruim. Is toch gewoon een goede grap.
@Donstil: huilie huilie…
Er zijn maar weinig auto’s waarin mensen dankzij mijn 208cm comfortabel achter mij kunnen zitten, maar de 5GT en de Skoda Superb (3.6 V6) spannen de kroon.
Zo’n Acadia heeft mijn moeder, daar zit ik niet lekker in als lang persoon. Amerikanen hebben de vervelende eigenschap dat de voorstoel niet lekker ver naar beneden kan waardoor het zicht naar buiten wat beperkt is.
A6 3.0 natuurlijk!
Skoda Superb zat ik ook aan te denken.

Met die 3.6 V6 erin…..
Subaru Legacy (5de generatie 2009-2014) is echt de meest ruime auto waar ik als bestuurder in heb gezeten met mijn 1,96m. Het was de eerste auto waarbij ik instapte en automatisch de stoel volledig naar deed om erachter te komen dat ik niet meer bij de pedalen kon komen. Terwijl de voorstoel op mijn stand stond kon ik trouwens ook nog ruim achter mezelf zitten, dus achterin is ook meer dan genoeg ruimte.
@Tenck: hoe goed is het stuur te verstellen in zo’n legacy? Ben oprecht benieuwd. Vaak zijn Japanse auto’s qua zit wel voldoende. Maar het stuur niet ver genoeg naar de bestuurder toe te krijgen.
@sleepyj: Stuur is in hoogte en diepte verstelbaar. Ik vond dat ik het stuur ver en hoog genoeg naar me toe kon trekken om eindelijk eens zonder gespreide benen te zitten. Zitting had wel wat langer gemogen, maar dat vind ik bijna in elke auto k*t.
@Tenck: bedankt voor je reactie, is een kandidaat als volgende auto. Qua stoel blijft voor mij BMW echter onovertroffen.
Ik wil alleen maar een contra-advies geven.
Laat die Cayenne staan.
Is er iets mee aan de hand dan kom je qua garage prijzen voorbij Maserati land !
Kleine rem revisie vier mille.
Dat liet me de Cayenne die ik een paar jaar geleden kon kopen toen ze nog echt ‘hot’ waren maar heb laten staan.
Ding had een ton kilometers gelopen, eigenaar had geld nodig en ik kon het ding voor een appel en een ei overkopen.
Maar ik ben niet zo het type om de prijs van een Kia Picanto aan een grote beurt uit te geven………….

Volvo.
Punt.
Mooie wagen
En wordt niet zo snel oud of oubollig.
Met de rest geen ervaring behalve de quattroporte als je geen vriend hebt die FIAT dealer is,: koop maar gelijk een 159 Sation !
Je kunt natuurlijk ook gewoon voor de Mercedes R 63 AMG gaan…
Ik kan me goed voorstellen waar Rick tegenaan loopt bij het uitzoeken van een nieuwe auto. Ben zelf 2,09 meter dus dat is soms best lastig (lang zijn heeft ook zeker zijn voordelen maar alle soorten van vervoer: auto, trein, tram, bus en vliegtuig zijn daar zeker geen onderdeel van). Hoe lang en groot een auto ook aan de buitenkant is wil helaas helemaal nog geen garantie zijn dat je er als lang persoon ook (comfortabel) in past.
Proefzitten in combinatie met proefrijden zijn de enige echte tests die je kan uitvoeren om te ervaren of het past en om de inschatting te maken of het voor een langere rit ook comfortabel blijft.
Waar liep ik tegenaan:
– Peugeot 307 2.0 HDI 3 deurs (leasewagen uit de pool, geen eigen keuze): zat wel redelijk ruim, maar met mijn schoenmaat 47 kwam de neus van mijn schoen klem te zitten achter het het paneel boven de pedalen. Koppelen was hierdoor bijzonder lastig, maar dat paneeltje kon gelukkig makkelijk verwijderd worden.
En wat was het een drama om in een parkeergarage je lange lijf in en uit de auto te wurmen omdat de deuren van de 3-deurs zo lang waren…..
– Volvo S60 (huurauto): lekker groot aan de buitenkant maar binnenin, zeker met die brede middenconsole heel lastig om een comfortabele zitpositie in te vinden.
– Seat Leon 1.9TDI (lease) goed vertoeven hierin. In 2.5 jaar ruim 150k gereden zonder al te veel problemen. Stoel kon voldoende naar achter toe. En wat ik als voordeel zag was het staande gaspedaal.
– Seat Mii (huurauto): verrassend ruim! Beter in te zitten dan in de Volvo. Maar als je een heel gezin over een grotere afstand moet vervoeren geen optie.
– Alfa Giulietta (lease): ietsje minder ruim dan de Leon maar reed wel een stuk beter. Ook probleemloos 120k op de teller gezet in 2.5 jaar.
– Volvo V40 (eerste model): proefgereden maar te weinig ruimte.
– Mazda 6 (privé): past perfect. Maar kan er echt iemand lang achter de bestuurder zitten: niet echt.

Kortom: ga zitten en doe een proefrit in de modellen die je het meest aanspreken.

Naast de nadelen:
– bijna een nek hernia oplopen omdat je als eerste voor het stoplicht (verkeerslicht) staat en deze hangt lekker boven je…
– je schoenen slijten bij de hakken schuin weg omdat je niet kan koppelen en gasgeven met je benen onder het stuur omdat je wijdbeens moet zitten
– je binnenspiegel ontneemt je standaard een groot deel van het zicht naar rechts.

Zitten er ook soms nog wel voordelen aan lang zijn en in een auto zitten:
– Je kijkt vaak in je binnenspiegel (zie nadeel hierboven)
– Bij laaghangende zon niet snel behoefte om de zonneklep te gebruiken
– In Engeland op vakantie met de auto zijn je armen soms lang genoeg om een parkeerkaartje aan de bijrijders kan te pakken uit de slagboom….

Succes met je keuze en we horen graag wat het uiteindelijk geworden is.
@ahs1979: Een auto met panoramisch glazen dak zou wel helpen tegen die nek-hernia die je noemt.
@kilum: Juist niet. Zo’n dak lijkt leuk maar je levert dus gewoon hoofdruimte in. Zeker rond de randen. Ga je vaak scheef van zitten, krijg je enorme last van je nek. Ik ben zelf 2.08m en kan door open/panoramadaken vaak minder goed zitten.
@e34m5touring: Dat ligt wel een beetje aan de auto denk ik. Je hebt gelijk dat het in sommige auto’s hoofdruimte kost. Maar ik heb ook in auto’s gezeten waar dat niet het geval was. Met als absolute uitschieter de Citroen C4 Cactus. Daar moet je eigenlijk het panorama dak kiezen simpel weg omdat zonder je gek genoeg minder hoofdruimte hebt. Ik zou die auto dus ook absoluut niet aanraden aan lange mensen. Zonder Panorama dak zit ik met mijn 1,80 al tegen de daklijn aan te kijken. Met panorama dak is het iets beter maar heb ik weinig hoofdruimte over alsnog.
Een Range Rover Sport. Ding is ruim, luxe en tegen de 400pk. En neem vooral een oranje, één van de weinige auto’s die dat heel goed kan hebben:
http://link.marktplaats.nl/m992459659?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=90386
@rob:
Maar het is voor mij volstrekt onmogelijk om goed in te schatten wat nu wel of niet past, met 2 meter 10 aan lichaam…. Nadeel is ook dat auto’s die er ruim uit zien niet perse ruim zijn…… Zo vergis ik me altijd in Volvo’s; XC90, XC60, S60, vond ze eigenlijk helemaal niet zo heel erg ruim. Van buiten lijken het daarentegen bovengemiddeld ruime auto’s…..
Met die lengte. Koop een 7 zitter en haal de bestuurdersstoel er uit. Lekker op de voorste achterbank gaan zitten en je hebt alle ruimte die je nodig hebt.
@kilum: dat kan ook gewoon in een Honda civic van 40 jaar oud…
@lekbak: Uhhhh, Hightower ben jij het?
@lekkerlinksrijden: ik heb het op tv gezien dus het is waar!!!1!!!11!!!!
@lekbak: Police academy was dat toch, met die grote neger” Hightower “
Die blauwe verlengde Alpina 7 reeks van enkele dagen geleden met 5.7 V12. Met chauffeur.
Specifieke reden waarom de Volkswagen Phaeton niet vermeld wordt?
Dat blok van de x35i is fantastish en zeer makkelijk te tunen. Chipje en uitlaat vervangen en je zit zo op de 400pk. Elke dag een lach
De XC90 is een zeer fijne wagen. Met mijn 1,93 altijd een goede zit en de kinderen van 7 en 9 zitten als een vorst achterin. Wij zijn net terug uit Italie met de D5. Nergens last van. Ook na een terugreis van 1200km stapte ik fris uit de auto. Echt een aanrader. De Maser is ook fijn maar wel gevoelig voor onderhoud. Succes met je keuze
@viggen93: dan heeft u korte benen.
Ik kan totaal niet zitten in die auto.
Ben 2,04m. Zo ook de s60 s80
Denk dat de 5gt de beste in dit rijtje is, maar ik zou toch liever een x5 nemen dan
Rick Dos Metros?
Heb met 2,04 hetzelfde probleem gehad, tot ik de 5GT tegenkwam. Wat een verademing om eens een keer niet overal tegenaan te komen en klem te zitten. Ja, je kan je overal wel inwringen, maar leuk is het niet…A6 is leuk en past, maar laag. Mercedes kan alleen ver naar achteren. Mazda cx9 past niet, Volvo ook niet. Quattroporte is een van m’n favoriete auto’s, maar gaat nooit niet passen :-(

Gelukkig rij ik alweer 1,5 jaar rond in de BMW, zelfs met open dak.. Bijkomend voordeel: het is een BMW!
@baf07: Ik vind de korte zitting bij Mercedes niet prettig. Weinig ondersteuning als je lange benen hebt. Als je dan de stoel op de laagste stand moet (zoals jij en ik) dan zit je met gestrekte benen in die auto. Ik kreeg er snel last van. Enorm jammer want er zijn best wat Merc modellen die ik graag zou rijden. BMW heeft bij de ‘duurdere’ stoelen dat uitschuifbare kussentje. Dat vind ik echt een verademing. Mijn M5 had dat al en dat gaf precies genoeg steun. Kon je ook dagen in rijden zonder moe te worden.
Koop de Mercedes R Klasse. Berijdt deze 10 jaar met beleid en je verkoopt hem tegen het aankoopbedrag weer door, want tegen die tijd is het een nog schaarsere en dan gewilde youngtimer.
@RRRobert: dan zul je er toch echt tien jaar niet in moeten rijden!
Jeep grand cherokee

Mijn buurman is 2m ongeveer en rokdt een jeep grand cherokee. Hij zegt ook gemakkelijk te zitten
In je eentje auto rijden: Toyota Aygo! Een tijdje basketballers gesponsord en die reden er prima in! Ze konden bijna op de achterbank zitten maar geen enkele klacht van die mannen!
Ik mis de Skoda Superb
@turboz: Ik mis de goeie ouwe tijd
Hier Rick Dos Metros zelf. Heerlijk al die reacties, geeft toch weer de nodige inspiratie. De reden waarom de Superb niet genoemd wordt, is omdat ik er daar al drie van heb gereden de afgelopen jaren ;). De Superb en de S-Max hebben qua cm de meeste hoofdruimte in combinatie met de grootste afstand tussen de rugleuningen voor en achter. Door allerlei rugklachten ben ik van Superb naar S-max overgestapt, want hogere instap. Maar dat ruimtewagen-gevoel bevreemdt, ik vind het niks. Ik wil een motorkap zien. Wat verder een cruciaal ding is: daklijn. Bij mijn S-Max heb ik de zonneklep eruit getrokken want dat scheelde weer 2cm zicht. Veel auto’s hebben een aflopende daklijn. De Range Rover niet, die heeft een mooie rechte daklijn wat dus weer scheelt. Maar daar hebben ze de stoel van op een verhoging gezet zodat ook de Wesley Sneijders onder ons zich king of the road kunnen voelen. Die Cayenne spreekt aan, maar dan trek ik mijn spaarrekening nog wel wat verder leeg voor een model van na 2010. Die zijn mooier én ruimer, heb ik begrepen. Maar ook houd ik de release van de Skoda Kodiaq (morgenavond) in de gaten en ga ook die zsm passen. Die 5GT had ik nog niet aan gedacht: vind ik wel een interessante, maar ja, dan is de instap weer kl*te met mijn rug. Oftewel #zucht #hoeeenluxeprobleemirritantkanzijn.
@geenidee1975: valt mij alles mee met de instap van de GT. Ik zou gaan ‘passen’ en rijden, je wordt aangenaam verrast! Zoek wel 1 uit met comfort stoelen?
Ik mis de Skoda SuperB. Ben zelf bijna 2 meter en normaal gesproken zet ik de stoel in zijn achterste stand. Bij een superb kom ik dan niet meer bij de pedalen. Zeker een goede optie denk ik! Ook met het oog op beenruimte achterin.
@lotus-omega: instap is te laag, heb er al drie gehad maar m’n rug slijt ook razendsnel door een leven lang op (voor mij) kaboutermeubilair.
27,500e uitgeven aan een auto. Ik vind dat nogal wat…
In theorie heel simpel:
Als je bedenkt dat bijna alle auto’s compromissen zijn.

Wat is de beste offroad: Landrover. Wat is de beste kleine wagen: Smart. Waar kunnen de meeste spullen in ? Transporter. Wil je de beste zitpositie en stoelen: Een RR of Bentley.
Maar dat is niet te betalen.
Dus wat kom er in de buurt: de grote limo’s: 7-s, A8-s, en S-sen.
Bij deze wagens is geen enkel compromis gedaan mbt zit positie en stoelen.

Ik kijk even naar de S. Het meeste comfortabel van alle en de beste stoelen. Laat de W220 links liggen en ga voor een W221. Rond de 15.000 genoeg te vinden. 10 mille hou je in de zak omdat het benzine en onderhoud wat duurder zijn.

Alle andere auto’s die hier genoemd worden komen echt niet in de buurt van een S.

Zelf zocht ik al 20 jaar naar een goede auto. Vanwege mijn rug en lengte. 30 auto’s verder met veel rugpijn, en ik rij nu dagelijks een W140 s klasse. Zo fijn. Wil echt niets anders meer.
2.07m hier…rij al jaren tevreden X5, kan het je aanraden Rick. Ruimte zat.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).