• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo hard en vaak remmen F1-auto’s in Monaco

Auteur: Author, gepost 26 mei 2017 om 17:02 – 9 Reacties

Zo hard en vaak remmen F1-auto


Leverancier Brembo legt uit hoe het zit met de remmerij in de stadstaat aan de Côte d’Azur.

Sinds jaar en dag is Monaco het langzaamste circuit op de kalender en dat heeft vooral te maken met het gebrek aan langere rechte stukken. Desalniettemin wordt er veel geremd tijdens een rondje Monte Carlo. Héél veel. Gelukkig zijn de schijven en klauwen die Brembo dit jaar gebruikt prima berekend op hun taak. De nieuwe schijven zijn breder geworden en bovendien voorzien van 1.400 in plaats van 1.200 gaatjes die zorgen voor de broodnodige verkoeling.

Veel remmen…

Ondanks het feit dat de remmen veel worden gebruikt (940 keer in een race), valt het met de belasting op zich nog mee. De snelheden liggen immers laag en dus wordt er relatief gezien niet heel hard geremd. Toch stampt een coureur gemiddeld zo’n 16 tellen per rondje (van ongeveer 1:13 min) geremd. Volgens Brembo wordt er dan ook 23% van de racetijd geremd.

… maar niet heel hard

De auto’s van dit jaar kunnen dankzij hun extra grip en grotere frontaaloppervlak afremmen tot maar liefst 6G. In Monaco gebeurt dat echter niet. Er zijn 12 zones waar geremd moet worden en da’s met afstand het hoogste aantal van de gehele racekalender. Gemiddeld genomen krijgen de coureurs daarbij 3,6G te verduren en wordt per rondje zo’n 211 kWh opgewekt dankzij ERS-systemen. Ook dat getal is op geen enkel ander circuit hoger.

Coureurs oefenen per minuut 1.050 kg aan druk uit op het rempedaal en de enige plek op het circuit die door Brembo wordt aangemerkt als een punt waar de remmen écht op hun falie krijgen is na het uitkomen van de tunnel, bij het naderen van de havenchicane. Hier gaan de mannen van 285 km/u naar 90 km/u in minder dan twee tellen en dat allemaal in slechts 56 meter. Je krijgt al last van je nek als je ernaar kijkt…

De race

Gisteren zijn de eerste vrije trainingen verreden op het stratencircuit van Monaco. ’s Ochtends was Mercedes nog het snelst, maar in de middag kwam niemand in de buurt bij de Ferrari van Sebastian Vettel. Verder is het goed om te weten dat Red Bull de RB13 alsnog heeft uitgerust met een T-wing. Laten we hopen dat dat ding Max en Daniel helpt bij het neerzetten van een mooi resultaat tijdens de race, die uiteraard op zondag wordt verreden.

Foto: Carlos Sainz die, net als Kvyat, behoorlijk rap was tijdens VT1 en 2

Ook interessant!

  • Video: Max Verstappen stelt Monaco aan je voor
    Video: Max Verstappen stelt Monaco aan je voor
  • Raadplaat: waar hoort dit auto-onderdeel?
  • Aston Martin Safety Car
    LOL: politie in Monaco houdt Formule 1 Safety Car aan
  • Koop deze F1-auto als aandenken aan Kimi Raikkonen

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

brembo, Formule 1, monaco, Racing, remmen, Techniek, Video

Vorig bericht: « Bosch het bokje wegens nieuw sjoemelschandaal?
Volgend bericht: Stop de persen: Aston Martin maakt winst! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Supra1981 zegt

    26 mei 2017 om 18:48

    Ver vooruitkijken zodat je kunt anticiperen hebben ze mij altijd geleerd ;-)

    Login om te reageren
  2. djim zegt

    26 mei 2017 om 19:11

    211 kWh op één rondje? Make that the cat wise.
    Of zitten er in zo’n formule1-wagen 3 Tesla batterijen van 600 kilo per stuk?

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      26 mei 2017 om 19:24

      @djim:
      Of 211kWh klopt weet ik niet maar het is cumulatief. Dus gedeeld door 12 rempunten en de energie wordt zo’n beetje meteen weer verbruikt met accelereren​. Dus de accu capaciteit kan veel kleiner zijn.

      Login om te reageren
      • Mairsil zegt

        26 mei 2017 om 20:46

        @harrie: Deze getallen zijn duidelijk onzin. De elektromotor levert 160 kW, dus 1 rondje remmen zou genoeg stroom opleveren om de elektromotor 80 minuten non stop op vol vermogen te draaien… Dacht het niet.

        De remdruk slaat ook nergens op, wat zou 1050 kg per minuut in hemelsnaam moeten betekenen?

        Login om te reageren
        • harrie zegt

          26 mei 2017 om 23:22

          @mairsil:
          Ja het is nogal onduidelijk allemaal, heb het originele Brembo persbericht even opgezocht:

          ‘The numerous braking sections means the amount of energy each car dissipates in braking over the entire course of the GP is really high: 211 kWh.’

          Het is dus de energie die gedurende de hele GP wordt verspild met remmen, das wel even totaal iets anders dan opgewekt met ERS per rondje. MauritsH had een klein creatief zonnesteekje tijdens het vertalen denk ik.

          De remdruk op het pedaal per minuut is cummulatief blijkbaar 1050kg, in het filmpje komt naar voren dat op het zwaarste rempunt de coureur 157Kg pedaaldruk uitoefent. Wat je met dit cijfer moet is mij verder ook een raadsel, maar goed, Brembo heeft weer wat aandacht op de diverse sites.

          http://www.brembo.com/en/company/news/gp-monaco-f1-2017-brembo-brakes

          Login om te reageren
          • Mairsil zegt

            27 mei 2017 om 00:09

            @harrie: Ah dat klink al een stuk logischer. Ze remmen 16 seconden * 78 rondes = 1248 seconden remmen, dan kom je op gemiddeld 608 kW rem-energie. Dat is vergelijkbaar met de ~750 kW motorvermogen die ze hebben, dus dat lijkt me wel aardig kloppend.

            Die remdruk lijkt me ook iemand bij Brembo die dingen heeft lopen optellen die je helemaal niet kan optellen…

            Login om te reageren
    • Mairsil zegt

      26 mei 2017 om 20:54

      @djim: De capaciteit is 2MJ, dus minder dan 1 kWh. Grote onzin dus inderdaad, misschien moest het 211kJ zijn, of hoogstens 211Wh…

      Login om te reageren
  3. pomoek zegt

    26 mei 2017 om 19:41

    Hebben RB en Haas de remmen inmiddels een beetje op orde? Anders zie ik Button nog wel het podium halen, mag hij het seizoen afmaken en kan Alonso gewoon in de VS Indy blijven rijden. Iedereen blij, behalve wij.

    Login om te reageren
  4. janmetdelangeachternaam zegt

    26 mei 2017 om 19:41

    Hoe ze de remmen koel houden os misschien wel net zo interessant. Wat veel mensen niet weten is dat er schoepen zitten in de as, deze zuigen lucht aan en koelen de remmen van binnenuit.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North