
In het nieuwe platform is ruimte voor een verbrandingsmotor, maar die drijft niet de wielen aan.
Alle elektrische Volkswagens staan momenteel nog op het MEB-platform, maar de Duitsers zijn verwoed bezig om een compleet nieuw platform klaar te stomen. Het Scalable Systems Platform (SSP) gaat onder meer de basis vormen voor de elektrische Golf.
Dat is al een heel belangrijk model, maar het SSP-platform (ja, dat is dubbelop) gaat de basis vormen voor álle elektrische Volkswagens. Dit platform is dus extreem belangrijk. Het is de bedoeling dat er straks alleen van Volkswagen al acht modellen komen met deze basis.
VW ID.-modellen mét verbrandingsmotor
Volkswagen licht nu alvast een tipje van de sluier op en het interessante is: het platform biedt ook ruimte voor range extenders. Verder blijft het wel een puur EV-platform, dus er komt geen verbrandingsmotor die de wielen aandrijft. Op dit moment zijn EV’s met een range extender nog dungezaaid: de enige opties zijn de Mazda MX-30 en de recent gelanceerde Leapmotor C10 REEV.
In 2021 schreven we voor het eerst over het SSP-platform, wat eigenlijk al zo’n beetje klaar had moeten zijn. Het project heeft echter vertraging opgelopen, wat naar verluidt de schuld is van de softwareafdeling. Maar ja, Volkswagen wil natuurlijk niet nog een keer dezelfde fout maken als met de ID.3, door een product te vroeg uit te brengen.
De eerste modellen op het nieuwe platform kunnen we nu pas tegen het eind van het decennium verwachten. De negende generatie Golf (die dus elektrisch wordt) komt waarschijnlijk ergens in 2028 of 2029. Overigens blijft Volkswagen ook de huidige Golf met verbrandingsmotor nog gewoon bouwen, voor de liefhebbers.
Via: Motor1
Nieuwste artikelen
-
Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
-
Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
-
Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
-
Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na





Maar een vertraagd platform door de software is toch precies wat er bij MEB en bij PPE ook gebeurde? Bij MEB werden er al lang wagens gebouwd, die stonden te wachten tot de software klaar was en dat duurde zo lang dat er uiteindelijk maar een half af software versie op de markt gebracht is (met reputatie schade als gevolg).
Het SS Platform! Je kan niet zeggen dat de Duitsers geen humor hebben
De toekomstige VW Ampera.
De volgende generatie BMW X5 (2026) krijgt schijnbaar ook een REX optie. Lijkt mij lastig voor BMW omdat de klant een 6 cilinder wil in een X5 en voor een REX het meestal het slimste is om een erg kleine motor op constante toeren te laten draaien (niet echt lekker voor geluid management).
Noice cancellation zou zo’n nare drie of vier cilinder dreun toch moeten kunnen weg filteren.
Maar waarom zou BMW nog een keer een REX experiment aangaan terwijl het bij de eerste i3 niet succesvol was?
Omdat de i3 te ver voor zijn tijd was.
Als je het praktisch bekijkt is dat de beste manier om een long range EV’s te maken, die Range extender kan simpel op synthetische brandstof werken met minimale uitstoot, en simpel voldoen aan de komende Euro-7 emissie-eisen.
De toekomst is EV en EREV. Zeker voor SUV’s en terrein auto’s is de EREV ideaal. Altijd maximaal koppel beschikbaar, motor op elk wiel mogelijk (torque vectoring, crab walk en tank turns). En voor het rijbereik op de snelweg die 4x per jaar zet je de generator aan.