Zo herstelt een Nederlander eigenhandig de Belgische wegen

Auteur: , 77 Reacties
Zo herstelt een Nederlander de Belgische wegen eigenhandig

Initiatief, daar houden wij wel van.

Er wordt regelmatig gegrapt dat de staat van de Belgische wegen op zijn best twijfelachtig is. Echter is uit verschillende onderzoeken gebleken dat de grappen over de kwaliteit van het asfalt wel degelijk gerechtvaardigd zijn. Niet alleen behoren ze tot de onveiligste van Europa, zelfs tegenover verschillende Afrikaanse landen moeten onze zuiderburen het afleggen. Wanneer je hier niet mee leven kunt, wil je dat er iets verandert. Onlangs werd bekend dat een Nederlander besloot niet te wachten op een actie van de overheid, maar zelf het heft in eigen handen nam.

De “Nederlander”, Anton Schuurmans, is al praktisch zijn volledige leven woonachtig in Brussel en heeft schoon genoeg van de slechte staat van de wegen. Niet alleen is het verschrikkelijk irritant, het is ook nog eens onveilig. Door constant gaten moeten te ontwijken hebben mensen minder oog voor het verkeer. Daarnaast is het ook voor fietsers en voetgangers gevaarlijk, daar ze gemakkelijker kunnen vallen door een van de vele gaten.

Sinds Schuurmans een elektrische fiets gebruikt om zichzelf door de stad te bewegen, kan hij het niet meer aan. Toevallig zag hij in diezelfde periode een video van een Latijns-Amerikaan, die bloemen in de gaten van de wegen plantte om mensen te attenderen op de gaten, de boel op te vrolijken en tegelijkertijd een soort vredig protest te voeren. Hierop besloot Schuurmans hetzelfde te gaan doen, onder het mom #flowerpothole.

Nu is het natuurlijk nog maar de vraag in hoeverre de overheid reageert op dergelijke acties, maar in het geval van Schuurmans is het niet bepaald verkeerd uitgepakt. Sterker nog, de Brusselaar heeft inmiddels al ruim meer dan 150 planten geplaatst. Hoewel zeker niet alle gaten worden aangepakt, is een aanzienlijk deel van hen inmiddels gevuld met asfalt of stenen, waardoor de kwaliteit van de wegen verbeterd is.



77 reacties

Dit is 2 maanden oud nieuws, maar ik word er toch blij van; chapeau voor Anton !
@dawwg: komt Anton aus Tirol toevallig?
ik vind het gewoonweg ook raar dat belgen daar niet tegen in actie komen. Voor de rest is het daar redelijk westers, maar de wegen zijn echt verschrikkelijk… Snap dat het niet in 2 weken is opgelost, maar het lijkt niet te verbeteren..
@rnej: de reden is simpel. In België wordt er steevast gekozen voor fluisterasfalft omdat de wegen vaak bij woonkernen liggen en België een transitland is. Fluisterasfalt is minder duurzaam. Om dit in de staat te houden als de buurlanden is niet houdbaar.

Men schakelt nu wel meer en meer over naar gewone asfalt en plaatst men geluidsschermen, maar dat is een project van lange adem.
@dromedaris: Het leek mij toch een stuk eenvoudiger om dan meteen duurzaam asfalt en geluidswallen te plaatsen ipv ‘fluisterasfalt’.
@dromedaris: Fluisterasfalt met gaten, dan mag je het fluisteren wel weer vergeten.
@dromedaris: Het ZOAB wat Nederland overal gebruikt is als ik me niet vergis ook niet bepaald duurzaam… Na elke winter kan er weer een boel vervangen worden omdat het kapot gevroren is.
Toch wordt het hier dan gewoon vervangen of gerepareerd.

Dus waarom zou dat niet ook in België kunnen?
@notsobig: Liever dat het 1x per jaar kapot kan vriezen dan dat je elke keer als het regent geen klote ziet (zoals in Duitsland bijvoorbeeld).
@berlinetta: maar gek genoeg is dat Duitse rotasfalt wel geschikt om met 250km/h over heen te knallen terwijl in NL, op dat biljart laken, een paar uur per dag 130 km/h SOMS is toegestaan.
@gregorius: Ik zou als het regent op de Autobahn geen 250 km/h gaan rijden, behalve als je levensmoe bent. Zo goed is de kwaliteit van die lappendekens niet.
@gregorius: in Duitsland heb je ook iets minder afslagen tov ons dichtbevolkte wegennet.
@berlinetta: Helemaal eens! Qua wegen mogen we in NL echt wel trots zijn hoe ze het hier doen…

Ging alleen maar om aan te geven dat het niet zo duurzame fluisterasfalt echt geen excuus hoeft te zijn…
@rnej: Belgen zeuren minder dan Nederlanders, ook op gebied van zaken doen
@mistermini: dat is pertinent niet mijn indruk. Veel meer afschuiven van verantwoordelijkheid als het fout gaat in België dan in NL. Zeker als er een Nederlandse partij betrokken is zal de schuld nooit bij de Belgische partij worden gelegd.
@w0o0dy: Ik werk met beiden en het is overal dezelfde “zever”. Paraplu-technieken zijn overal gekend. er zijn weinig mensen die de schuld durven op zich te nemen indien iets fout loopt…
@rnej: Je mag niet veralgemenen. De autosnelwegen zijn een gewestelijke bevoegdheid. De Belgische overheid heeft er dus niets mee te maken. Je moet dus spreken over Vlaamse, Brusselse en Waalse wegen. De Vlaamse wegen liggen er vandaag de dag goed bij. Er is nog een grote werf bezig tussen Eindhoven en Antwerpen, maar de rest ligt er reeds prima bij.
Eenmaal de taalgrens over, dan is het inderdaad armoe troef. Kunnen wij als Vlamingen helaas niets aan doen.
@stijnvermeersch: je hele lap tekst om het verschil tussen de verantwoordelijken te duiden geeft perfect aan waar het probleem zit. Afschaffen albfue onzin en het wordt opeens veel overzichtelijker, waarschijnlijk ook goedkoper en efficiënter.
@rnej: we zitten hier met 3 regeringen, tegen dat die een akkoord hebben gevonden over kosten verdeling…
@boomhauwer: dat is in Belgie helemaal niet zo moeilijk. Het zijn immers de Vlamingen die betalen.
Gewoon belachelijk die wegen in België.
Tegenwoordig ook nog dikke tol vragen voor het vrachtverkeer.. En dan zulke wegen en straten hebben liggen.
Initiatief nemen? Nederlanders gaan het liefst elders de baas spelen, een bende koloniale boeren.
@johnwaters: Ja, de mensen in Congo mogen in hun handjes klappen met het oud-Belgische bewind daar. Oh nee wacht…
@daihatsucuore: Oh nee wacht…Indonesië vergeten, sorry. Het verschil is dat Nederlanders deze koloniale mentaliteit anno 2018 nog steeds lustig laten botvieren.
@johnwaters: Precies. En alle Duitsers zijn Nazi’s. Fransen zijn een stelletje onbetrouwbare Napoleontische graaiers. En die Romeinen zijn ook nog steeds niet te vertrouwen.
@berlinetta: wat ben jij een bevooroordeeld persoontje, foei!
@johnwaters: dat was natuurlijk sarcastisch. Snap je wel toch?
@berlinetta: en chauvinisten!!! Niet te vergeten. ;-)
@johnwaters: Kom op John, niet zo negatief. Het gaat in het artikel om een goed gemutste Nederbelg die op een ludieke manier toch succesvol het wegdek in Belgie een beetje verbetert. Dat is toch alleen maar toe te juichen?

Maar voor de goede orde: Foei Belgie en foei Nederland voor bepaalde handelingen tijdens de koloniale tijd. Nu genoeg slachtoffertje gespeeld, het is bijna weekend!
@daihatsucuore: toch vreemd dat Nederlanders zo hard klagen over de Belgische wegen, maar dat er tijdens de vakantieperiodes soms meer geel/zwarte nummerplaten te zien dan dan wit/rode. Maar goed, het is gratis, en dan zijn Nederlanders plots heel wat minder kieskeurig.
@johnwaters: gast.. doei..
@2wheeler: dat ging snel :-)
@johnwaters: Moeten Belgen in Nederland betalen voor het gebruik van de weg? Zuur volkje… Maar goed, gelukkig hebben jullie arrogante Hollanders die graag jullie problemen oplossen.
@silverarrow: net zoals andere buitenlanders moeten Belgen ook niet betalen om in de file te staan op Nederlandse wegen, en net zoals alle andere buitenlanders wordt bij de Belgen het vel over hun oren getrokken als ze in de steden willen parkeren, vooral Amsterdam spant de kroon. Gelukkig kan ik Amsterdam mijden, het is er te druk en te saai, vandaar dat alle toeristen als een bende zombies de Dam op en neer wandelen.
@johnwaters: Dus je komt regelmatig in Nederland? Niet zo zeiken dan. Of kom jij in ruil voor de wegreparaties die wij doen ons fileprobleem oplossen?
@silverarrow: hierzo, we hebben de eerste koloniaal gevonden, tegen anderen zeggen wat ze moeten doen en mogen zeggen. Jij demonstreert nu een écht wat ik bedoel.
@johnwaters: Jij demonstreert ook precies wat ik bedoel. Snel weer terug naar je frieten met azijn.
@silverarrow: frieten met azijn is Brits. Ook een koloniaal volk. Dit manifesteert zich vooral op populaire vakantiebestemmingen, toch?
@johnwaters: Frieten zijn Belgisch en gezien de zuurtegraad van de typische reactie van een Belg zodra het over Nederland of een ander buurland gaat, hebben jullie het azijn ook uitgevonden. Dat een Brit daar nog wat van probeert te maken, kun je die joviale Britten niet kwalijk nemen.
@silverarrow:
“gezien de zuurtegraad van de typische reactie van een Belg zodra het over Nederland of een ander buurland gaat”

Doe maar rustig, je bent een beetje aan het doordraven.
Ik ben ook Belg, en hoef niet over dezelfde kam geschoren te worden als Jan Waters hier…
@e28forever: Ik hoef ook niet over één kam geschoren te worden door jouw landgenoot. Misschien kun je hem ook even op z’n fatsoen aanspreken. Of stopt jouw morele gerechtigheid bij jezelf?
@silverarrow:
Ik kom voor mezelf op, mag het?
Ik ben niet ieders beschermengel.
@daihatsucuore: Indirect heeft die hele situatie mij anders alles behalve benadeeld, zie het probleem niet.
@asskissingpolice: omdat je als gemiddelde Nederlander een koloniaal gedachtegoed hebt. Dat is geen verwijt, maar ik raad aan om eens een beetje meer aan zelfreflectie te doen, dan wordt het allemaal duidelijk.
@johnwaters: Waaruit maak je op dat ik Nederlander ben dan? Niet beginnen schelden aub.
@johnwaters: De goeie ouwe tijd
@jasbelle: ik heb de indruk dat veel Nederlanders heimwee hebben naar die goeie ouwe tijd en nog steeds koloniaal proberen te zijn. Ze zijn echter vergeten dat als men ergens te gast is, men zich ook als gast dient te gedragen. Dit geldt trouwens ook voor allerhande bezoekers van onze contreien.
@johnwaters: Ik ben het wel met je eens dat Nederlanders behoorlijk asociaal kunnen zijn. Belgen zijn dat een stuk minder.
@berlinetta: Belgen zijn vooral een beetje achterbaks.
@tge1: Nederlanders zullen vanaf het begin hun mening uiten, dat is zeker niet slecht. Belgen zijn eerder terughoudend, tot het potje overkookt, en dan heb je het wel geweten :-)
@tge1: Nederlanders zijn heel direct en Belgen juist niet. Dat kan soms inderdaad achterbaks zijn. Maar ik doelde meer op luidruchtigheid. Soms schaam ik me in het buitenland voor andere Nederlanders (en dan met name die uit het westen). Belgen zijn toch niet zo luidruchtig.
@johnwaters: gesproken als een echte Calimero… Beetje zielig die slachtoffer-rol die Belgen met enige regelmaat inzetten wanneer het hun uitkomt.
@w0o0dy: jij denkt veel te weten, je gaat er zelfs van uit dat ik een Belg zou zijn. Bevooroordeeld zijn, en denken dat hun waarheid dé waarheid is, nog een slechte eigenschap van kolonialen.
@johnwaters: haha helemaal grappig.. een niet Belg die de Nederlanders bekritiseert.
I stand corrected, jij weet alles veel beter. De mazzel.
@johnwaters: wees blij dat er iemand zijn handjes uit de mouwen steekt en de burocraten een duwtje de juiste kant op geeft. Als niemand dit deed dan waren die bestuurders nog steeds vooral aan t bakkelijen over zeggenschap, mandaat, budget en planning.
@w0o0dy: bureaucraten zijn allergisch voor duwtjes in de rug, het heeft een contraproductief effect, dat is overal ter wereld zo. Van België tot Nederland, van Indonesië tot Congo :-)
@johnwaters: Tsja, die VOC mentaliteit krijg je d’r niet zomaar uit hè.

Als jullie nog een ‘plezant’ wegenstelsel willen hebben mogen jullie altijd bellen hoor.
Maar dan achteraf niet klagen over hoge wegenbelasting en aanschafprijzen van auto’s zoals wij nu doen.
@torsen: heb je suggesties hoe de Nederlandse parkeermaffia aan te pakken?
@johnwaters: collectief motor gaan rijden.
Ow leuk topic, rondje bashen op die zuiderburen die met véél te dikke auto’s rijden en wel naar het EK gaan… Ik doe graag mee!
@stijnb: veel te dikke auto’s? Jaloers omdat de gemiddelde Nederlander in een Aygo koekblik of soortgelijke derivaten moet rondrijden omdat hij anders levend gestroopt wordt door zijn overheid?
@StijnB: en met die nieuwe WLTP of hoe heet dat ding cyclus gaan de nederlanders nog kleinere auto’s kopen want voor de belgen valt die extra co2 nog wel mee belasting technisch.
@stijnb: Succes op het EK ;)
Kan een Belg hier toelichten waarom Belgen vaak het mistachterlicht gebruiken bij regen?
@torsen:
Iets met zichtbaarheid?
@e28forever: Zichtbaarheid door je medeweggebruikers te verblinden?

Ik irriteer me al aan Nederlanders die bij ruim 200m zicht dat ding aan gooien (en hem na de mist vooral lekker aan laten staan). Maar ik kom regelmatig Belgen tegen die het ding aan hebben als het alleen regent.

Even voor de goede orde de Nederlandse wetgeving:
Mistlicht
Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmeren. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan.

Is de wetgeving hier in Belgie anders voor?
@torsen: omdat dat verplicht is bij slechte zichtbaarheid. Ook al is er geen mist en enkel zware regen. Dat kan volgens mij in NL niet anders zijn.
@poeperman: Zoals hierboven al te lezen is dat wel het geval.

“Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken.”

Misschien toch het verschil dat hier ZOAB gebruikt word en regen alleen in extreme gevallen slechtere zichtbaarheid veroorzaakt.

Maar goed om te weten. Wel zo netjes om dan het mistachterlicht in Belgie wel aan te gooien bij regen.
@torsen: met die regen van laatst zag ik nog minder dan met mist. Auto’s voor je zie je dan echt niet hoor. Dan mogen ze van mij wel mistlicht aanzetten. Maar het wordt naar mijn idee ook te snel gebruikt.
@poeperman: zonder mist wordt het knap lastig een zicht van minder dan 50 meter te halen. Want pas vanaf minder dan 50 meter is het gebruik van jet mistachterlicht toegestaan. De eerste regenbui die zo sterk wordt dat het zicht minder dan 50 meter is moet nog vallen, maar waarschijnlijk zal daarvoor de jackpot van de staatsloterij nog wel een paar vallen voordat het klimaat zover veranderd is dat ook wij moeson een normaal begrip gaan vinden.
@torsen: ik ben Belg, maar vind het onnodig voeren van mistlichten ( zowel voor- als achterraan) super irritant. Ik zou zeggen, trek me de bek niet open over middenvak-rijdende Nederlanders, maar eerlijk gezegd zie ik genoeg rare dingen bij ons ook. Als het er op aan komt, zijn we allemaal gewoon debieten, zowel Nederlanders als Belgen :-).
Och… dit soort volk gewoon in de weer laten, komt vanzelf wel een einde aan wanneer Antonnetje met zijn houten klompjes en zijn bloemetjes door de lucht vliegt nadat hij opgeschept wordt bij het ‘herstellen’ van wat putten midden op de weg. Ik zou het alvast niet heel erg vinden, de wereld is mooier zonder zo’n azijnfiguren.
@asskissingpolice: “Ik zou het alvast niet heel erg vinden, de wereld is mooier zonder zo’n azijnfiguren”

Gelukkig hebben we jou om de boel wat op te vrolijken …
@torsen: Geen probleem man, doe ik met plezier!
@asskissingpolice: gelukkig heeft Nederland nog zanger Rinus om de boel op te vrolijken.
België is niks vergeleken bij het zuiden van Italië. Dat is werkelijk slechter dan derdewereldland Lesotho.
@riceos: “België is niks…” Tot zover waren we het eens.
Anton moet begrijpen dat de Belgische staat de autobanden verkopers steunt!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).