
We hebben de Nederlandse prijs voor je. Pak er vast een zakdoek bij.
Leuke auto’s met dikke motoren. In Nederland worden we genadeloos hard gestraft door de BPM-bom. Helaas heeft de BMW M2 CS ook te maken met die Nederlandse belastingen. Dat het een zeer exclusieve M2 betreft waarvan er slechts 30 stuks naar ons land komen helpt natuurlijk ook niet mee.

Vorig jaar werden de prijzen voor de M2 CS van onze buurlanden al bekendgemaakt. Zo gaat de dikke BMW in België 96.500 euro kosten, in Luxemburg staat ‘ie voor 93.500 euro op de stoep en in Duitsland moet je 95.000 euro neertellen voor de hardcore 2 Serie.
Een Nederlandse prijs was vooralsnog niet bekend. Autoblog.nl heeft echter de prijzen in handen en ze zijn, zoals verwacht, niet mals. De 450 pk sterke BMW M2 CS is er in Nederland vanaf 138.217 euro. Ruim 40 mille (40.137 euro om precies te zijn) bestaat uit BPM. De productie van de M2 CS start in maart en de orderboeken worden binnenkort officieel geopend.

De uitrusting
In principe hoeven klanten alleen een kleurtje te kiezen. De standaarduitrusting van de M2 CS is al behoorlijk. Onder meer die gave 19-inch velgen, het M Drivers Package, een alcantara stuurwiel, Navigatie, PDC en een Harman Kardon geluidssysteem zijn standaard.

Wachten = geld besparen
Wie duizenden euro’s in zijn zak wil houden doet er goed aan om de geleverde auto niet meteen op kenteken te zetten. Per 1 juli 2020 gaat er nieuwe regelgeving in wat gunstig kan uitpakken voor (performance) auto’s met veel pk’s. Nu is het nog zo dat de BPM wordt gebaseerd op de NEDC-uitstoot van het voertuig. Per 1-7-2020 volgt er een aanpassing en zal het BPM-tarieftabel gebaseerd worden op de WLTP-uitstoot. Het resultaat kan zijn dat het uiteindelijke BPM-bedrag gunstiger uit kan vallen. De M2 CS, maar ook tal van andere sport- en performanceauto’s, krijgen per 1 juli mogelijk een interessante prijsverlaging.
Er is inderdaad heel weinig aan opties te kiezen. Lak, velgen, typeaanduiding en getinte ramen en dat is het wel. 138k is wel veel geld, maar voor dat bedrag ben je dan in principe ook klaar. Ik denk dat vergelijkbare concurrenten een stuk duurder zijn, zeker als je de optielijst invult.
@berlinetta: Ohnee, ik heb niet goed gekeken in de configurator. Je hebt toch nog wat meer te kiezen. Voor 150k krijg je een bomvolle mee.
@berlinetta: koop een golf 8R als het mogelijk is. Chip m naar 450 pk en je rijd dit ding overal en altijd zoek. En je houd nog 70k fijn op je bankrekening. Heerlijk. En dit zeg ik als een Bmw fanboy
@tanzanitef30n:Maar dan heb je wel een golf.
@tanzanitef30n: jaja, en dan koop jij stiekem die BMW, ben je straks de enige en de rest van de geïnteresseerden zit in een Golf.
@hotze: Denk niet dat ook maar één van de mensen die deze auto overweegt uiteindelijk voor een golf zal kiezen.
@audisportquattro: haha, nee lijkt me ook niet. Misschien dat bij de 1-serie wordt getwijfeld, de 2-serie is van een andere orde.
@tanzanitef30n: ?Goed idee koop een golf van 80 of 90k, je kan de M2CS ook chippen, altijd maar die vergelijkingen met getunede auto’s?
@tanzanitef30n: waarom chip je dat Golfje niet naar 600pk – kan makkelijk uit een 4 cilindertje joh! #borrelpraat #stoerepraatjes
@berlinetta: vergelijking zou een c63 s amg coupe zijn met beide amg exterieur paketten, die kost je 148k in nederland. dus ja, hij is iets goedkoper, maar bij de amg kan je nog alle kanten op met wat je wilt.
@gwnbmw: Niet eens aan gedacht, maar is inderdaad ook een goede optie. Iets minder hardcore, maar wel wat meer luxe.
@gwnbmw: M2: is toch concurrent van de CLA . M3 is de tegenhanger van de C63.
@benja01: Qua prijzen zitten ze in elkaars vaarwater. Dat maakt ze dan ook concurrenten toch?
@berlinetta: Mwoah, limited edition vs productiemodel. Qua prijs koop je hier ook een S klasse voor bijv. Maakt het nog geen concurrent?. Neemt niet weg dat het een klap geld is voor een 2 serie. Hoe speciaal dan ook.
@e34m5touring: Ik zie het als twee sportcoupés die een vergelijkbare vanafprijs hebben. Toch wel concurrenten in mijn ogen. Dat de een gelimiteerd is en de ander niet, maakt in mijn ogen niks uit.
@benja01: cla coupe is een 4 deurs, vandaar dat ik voor de c-coupe ging :)
@berlinetta: In Belgie is de prijs van deze volgens mij ongeveer gelijk aan die van een cayman GT4. Dan weet ik toch snel wat te kiezen, hoewel ik het hier echt wel heel warm van krijg.
@bogey: Ik vind ze allebei echt fantastisch. Gaver dan dit wordt het niet in mijn ogen. En de keuze tussen een GT4 of deze zal ook heel lastig zijn. Ik verwacht dat de GT4 nog wat puurder en meer hardcore is, maar daar staat tegenover dat de BMW weer wat praktischer is. Je kan je vrienden nog eens meenemen en wat spulletjes in de kofferbak gooien. Ook wat waard.
@berlinetta: ja, leuk, maar als je weet dat bepaalde buren zoveel minder hoeven te betalen… ?
@poes: Ja, maar daar krijgen wij een fantastische verzorgingsstaat voor terug met een uitstekend zorg- en pensioenstelsel. Ohja, en gratis geld voor degene die niet willen werken.
@berlinetta: Want Duitsland en België kennen dat principe niet? Bovendien is Nederland vandaag de dag eerder een participatiestaat dan een verzorgingsstaat.
@rollingstoned: Uh nee. Ofja, stukken minder.
Maar krijg je er dan ook een zakdoek bij?
Maar hoeveel gaat het per 1 juli verschillen tov nu? Iemand meer info? Alvast bedankt
@lekkerlinksrijden: Rond de 12K begreep ik.
@amghans: dat is een aanzienlijk verschil
@lekkerlinksrijden: Da’s zeker waar. Desondanks blijft het toch nog een pittig geprijsd otootje.
Wel de laatste leuke BMW.
@cazzo046: vlak de 2 Active Tourer niet uit hè.
“Aangezien de auto’s op CO2-gebied schoner uit de WLTP-test komen, zal het uiteindelijke BPM-bedrag ook lager komen te liggen.”
Dat is niet waar. WLTP geeft een realistischer beeld van het verbruik (hoger dus) waardoor ook de CO2-uitstoot hoger is. Echter worden de prijzen per gram CO2 naar beneden bijgesteld om te compenseren voor dat hogere verbruik. Daarbij heeft KPMG berekend dat we met zijn allen daardoor meer BPM gaan betalen en vooral auto’s met een hogere uitstoot lijken hierbij (wederom) gepakt te worden. Lagere prijs per gram CO2 gaat waarschijnlijk dus niet genoeg compenseren voor het hogere WLTP-verbruik.
toch even kant tekening: de order boeken voor de CS zijn al bijna gesloten…. IS namelijk een op=op situatie.. 2200 voor de wereld en eens ze weg zijn komen er geen meer… Leuke wagen trouwens alleen is het verschil tussen de CS en de M2 competition wel erg klein… wel heeft men de carbon afwerking op bv dak zeer mooi gedaan. en het geluid samen met de handbak maakt het zeker een mooie verschijning. Maar eerlijk, de 718 GT4 of GTS.. zelfde groep en dan toch net iets beter. Al geloof ik wel dat deze M2CS de leukste bmw is op dit moment, en waarschijnlijk de laatste van zijn soort ..
@tborre: Het verschil is erg klein zeg je. Heb je er dan al in gereden?
138k voor een 2 serie…wie had dat 10 jaar geleden kunnen bedenken. 40k BPM…echt bizar (klote)
Even 50% duurder in Nederland ten opzichte van de buurlanden. Het is toch weer om te janken… Alles om de BV te laten draaien met oplichterij
@rike: ach ja, jullie hebben in ieder geval goede wegen ?
@mp014: dat is waar, maar daar betalen we al een flinke mep wegenbelasting voor.
De BPM is gewoon makkelijke struikroverij van onze overheid om de begroting te proberen sluitend te krijgen
@gekkehenk: Het dichten van die begroting lukt vervolgens nog steeds niet waardoor ze nog meer gaan graaien…
@rike: het leven is klote
@maferick74: Niet overal
@gekkehenk: Precies. De BPM is er alleen om de groene obsessies en domme keuzes van onze overheid te financieren.
@gekkehenk: voor linkse gekkies…
@mp014: aan 100 per uur, tis bijna zover.
@dwfc: mijn Kangoo kan toch niet harder ?
Toch mooi dat een landsgrens doorgaand iets onzichtbaars is waar CO2 ook echt niet door wordt tegengehouden. En nog mooier wordt wanneer je als 1 EU praat….man man man wat mega kansloos dit!
Wat een ontzettende lekkere kleur combi op de foto zeg??
Je wordt toch vreselijk genaaid in dit land. Ik hoop toch zo van harte een echt Rechts kabinet en uit de Eu Nexit??
@tfsi: nou, ga dan maar alvast janken want zonder de EU maakt dit landje helemaal geen vuist meer tegen de autofabrikanten. En zijn zo waanzinnig veel voorbeelden te geven wat de EU voor elkaar gekregen heeft. Probleem is vooral dat rechtse politici bij slechte maatregelen zeggen dat het door de EU komt.
@polak: jij bent af!
@kimbo12: idd, polak is waarschijnlijk na de eu pas volwassen geworden.
@tfsi: zal lastig worden, wellicht je kennis op gebied van Internationale Betrekkingen of Security Studies een beetje vergroten… Niets is onmogelijk, maar ten koste van wat is de vraag. Op veiligheidsgebied leunt NL nog steeds meer op NATO dan EU, wat positief is, maar zeker nu USA zeer onvoorspelbaar is heb je je Europese bondgenoten hard nodig op handelsgebied. Ik pleit nog steeds voor een unie met noord-Europese landen, maar dat terzijde… ;-)
Denk je dat die wordt gemaakt door Duitsers, maar de echte Duitsers hebben wij in de regering zitten…. in Amerika kost die geloof ik rond de 87k dolar ?
Ik ga dan toch voor de Cayman GTS
Ja want als ie 70k ziu zijn dan zouden jullie allemaal eentje kopen, gelukkig komen er maar 30 van naar ons stomme kudlandje (Nederland) wat ben ik blij dat ik me niet hoeft bezig te hkuden met de aanschaf van auto’s met 450pk en de bedragen die ervoor neergelegd moeten worden. De vervuiler betaald en des te meer je verdiend des te meer belasting je betaald toch? Of willen jullie dat het gat tussen arm en rijk nog sneller groter gaat worden?
@maferick74: vind jij jezelf arm? Je reactie lijkt afgunstig tegenover mensen die meer geld besteden aan een auto dan jij?
@probono: veel geld uitgeven aan n produkt kan ook n keuze zijn. Ik vind auto’s interessant maar geef er niet veel geld aan uit. Of ik rijk of arm ben, in vergelijking met wie?
@maferick74: In vergelijking met Jan Modaal, bijvoorbeeld.
‘autoblog.nl heeft de prijzen in handen’ deze stonden vorige week gewoon al op instagram bij Van Poelgeest BMW?…
Koopje zo te horen, eigenlijk totaal absurd maar door er een collectors item van te maken misschien wel goede belegging voor binnen een jaar of 10 wanneer dergelijke autos met ice en belachelijk veel pk en uitstoot dan verboden zullen zijn.
Maar blijft een lelijk ding maar als je de kenners mag geloven de enige echt interessante m mobiel.
Met dank aan de auto partij, samen in een badje met die achterlijke D66 kneuzen
Maak er een randstadtaxi van …