• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo won Max Verstappen gisteren de Grand Prix

Auteur: jaapiyo, gepost 2 juli 2018 om 12:56 – 20 Reacties

VER


MV33 greep gisteren de winst in Oostenrijk. Maar hoe deed ‘ie dat eigenlijk?

Ja door gewoon heel veel gas te geven uiteraard, maar het gaat ons iets meer om de details. Uiteindelijk moeten er natuurlijk veel dingen samenkomen om zo’n topresultaat (verslag) te boeken, zeker als je niet per se de beste auto van het veld hebt. Vanochtend schotelden we je al de uitleg van Anthony Davidson voor, die een puike analyse heeft gemaakt over alle gebeurtenissen tot de komst van de Virtual Safetycar. Maar daarna was nog pas de halve strijd gestreden. Max moest het nu immers nog ruim vijftig ronden uit zien te zingen op dezelfde set banden en dat met de snelle Fezza’s, Hamilton en zijn teamgenoot in de nek.

Zoals uiteindelijk bleek in de race werd dit vooral een wedstrijdje banden managen. Ferrari heeft ook dit jaar weer een auto gemaakt die intrinsiek vriendelijk is voor zachte banden. Interessant genoeg leek het team de strijd in het begin van de race hierdoor te verliezen. Kimi kreeg zijn auto niet direct aan de praat en werd opgevreten door de Red Bulls. Doch aan het eind van de race waren de roden juist het snelst. Een paar rondjes voor het eind reed Kimi zelfs de snelste ronde van de race (+10 punten voor L34DF00T ASIATECH in het managerspel!). Na de race gaf de Fin te kennen dat hij en Ferrari wellicht wat eerder tot de aanval over hadden moeten gaan. Maar dit maakt direct duidelijk: ook Ferrari was bezorgd om de banden te veel te belasten en zodoende van de klif af te vallen. Op zich geen rare gedachte, gezien het feit dat Ricciardo en Hamilton al een extra stop hadden moeten maken voor nieuw rubber.

Vooral het feit dat Ricciardo op een gegeven moment een blaar van jewelste op zijn achterband had en Max op dat moment nog tig rondjes te gaan had, riep na de race de vraag op hoe onze landgenoot het geflikt had zijn oude schoeisel op tempo naar de meet te brengen. We wisten na de gebeurtenissen in de kwalificatie al dat Daniel iets meer vleugel op zijn auto had staan, maar volgens Horner was dat niet de enige verklaring. Bij Sky Sports F1 deed Max’ teambaas Christian Horner uit de doeken dat zijn pupil een speciale techniek voor de laatse bochten voorafgaand aan start-finish bezigde:

It [de bandenslijtage] wasn’t predicted coming into the race, but it is hot today and the load in these last two right corners, it is massive the amount of energy these tyres have to take up around there. So that is where Max was really cute today. He backed off through those right handers and made his time in the other parts of the circuit. A really, really mature drive.

Volgens Horner werkte de strategie zelfs zo goed dat de linkerachterband -het probleemkind op de auto’s van Hamilton en Ricciardo- op Max’ RB14 zelfs koeler bleef dan de rechterachterband.

Unbelievable. He was keeping the rear left cooler than the rear right, and the rear left here is the one that takes all the load.

Met een klein beetje hulp van de setup was Max dus met recht de bandenfluisteraar gisteren in de Steiermark.

Dank aan @w0o0dy voor de tip/comment!

Ook interessant!

  • Video: Max Verstappen Grand Prix van Azerbeidzjan Track Guide
    Video: Max Verstappen Grand Prix van Azerbeidzjan Track Guide
  • De auto van Max Verstappen in 2022
    De auto van Max Verstappen in 2022
  • Blijft Max Verstappen de rest van zijn carrière bij Red Bull?
  • Max Verstappen gaat je Viaplay aansmeren
    Max Verstappen gaat je Viaplay aansmeren

Nieuwste artikelen

  • Moet collega @Loek deze Z4 op Marktplaats kopen, of doe jij dat?
  • De BMW 5-Serie (E39) had zomaar minder fraai kunnen zijn
  • BREEK: de wereldauto bestaat niet meer
  • Viaplay en Ziggo slaan de handen ineen voor de F1
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, Christian Horner, daniel-ricciardo, Formule 1, Max Verstappen, oostenrijk, Racing, Red Bull Racing

Vorig bericht: « Eisbein! Porsche 991.2 GT3 RS gaat stuk op de ‘Ring
Volgend bericht: Aii, het FWD virus verspreidt zich op BMW 1-series »

Lees Interacties

Reacties

  1. skinnybmw zegt

    2 juli 2018 om 13:03

    Like a BAWS die Max!

    Login om te reageren
  2. fmgarcia zegt

    2 juli 2018 om 13:11

    Ik wist dat het zo iets moest zijn! Erg gaaf om toch te horen dat je de rest zo te slim af bent!

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      2 juli 2018 om 13:56

      @fmgarcia: Bewonderingswaardige coureur. In Brazilië 2016 met de regen had hij ook iets verbazingwekkends door hele andere lijnen te rijden. Ben benieuwd wat Max the wizard in de toekomst nog meer voor intelligente mooie dingen gaat laten zien wat andere coureurs gewoon totaal missen :-)

      Login om te reageren
      • fmgarcia zegt

        2 juli 2018 om 17:45

        @venividivici: Ik had gisteren ook weer zo’n gevoel van ongeloof. Ik heb het met geluid uitgekeken om geen moodswings te krijgen als Jack er even in vliegt. Maar snapte gewoon niet hoe het kon. Denk dat Olav daar ook last van had. Brazilie snapte ook niemand wat van. Volgens mij heeft hij nog eens zoiets geflikt. Zn snelste rondje met 40 laps oude supersoft. Toen zaten ze bij sky echt met de handen in het haar hoe dat nou kon.

        Login om te reageren
  3. gove zegt

    2 juli 2018 om 13:21

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  4. Dizono zegt

    2 juli 2018 om 13:23

    Mag ik zeggen dat ik hier toch wat parallellen zie met MSC? Ook hij kon soms iets te veel met het hart in plaats van met het verstand racen( bv clash met Villeneuve in 97 of crash met Montoya in tunnel Monaco) maar beschikte ook over denkkracht om andere lijnen te zoeken in de regen (1996, Spanje, met de niet al te compitieve Ferrari tegen de snelle Williams en Benetons) of met dit soort trucjes z’n banden net wat beter te benutten dan z’n tegenstanders. Beide zeker geen gentlemen drivers, maar wel racers in hart, nieren en verstand.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      2 juli 2018 om 13:55

      @dizono: dat mag je zeggen;)

      Login om te reageren
    • dappers zegt

      2 juli 2018 om 15:34

      @dizono:
      https://i.pinimg.com/736x/cd/1c/e7/cd1ce778b273f85b7eb067ed23425eec–political-quotes-inspiring-people.jpg

      Login om te reageren
    • Erik zegt

      2 juli 2018 om 18:08

      @Dizono: MSC was zelfs zo intelligent om in Monaco zijn bolide in de vangrail te parkeren zodat de rest zijn tijd niet meer kon verbeteren en MSC de pole pakte. Ook Rosberg heeft dit eens gedaan in Monaco zodat Hamilton de poletijd niet meer kon verbeteren van Hamilton. Typisch Duits….

      Gelukkig hebben ze de truc bij MSC doorzien en werd hij gediskwalificeerd.

      Login om te reageren
  5. escort77 zegt

    2 juli 2018 om 13:39

    Hoe meten ze die bandentemperatuur eigenlijk gedurende de race? Ik kan me iets voorstellen bij een thermometer met chip op het velgbed, maar het gaat waarschijnlijk ook vooral om de oppervlaktetemperatuur. Optische sensoren die dat uitlezen?

    Login om te reageren
    • ghengiskhan zegt

      2 juli 2018 om 13:54

      @escort77: er zit een sensor in het wiel die de bandendruk meet. Daaruit kun je vervolgens de temperatuur terugrekenen, want ze weten natuurlijk de begintemperatuur en de begindruk.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      2 juli 2018 om 13:58

      @escort77: Een hoge kwaliteit warmtecamera? Dan kan je gelijk de hele buitenkant van de auto pakken vanaf de zijlijn.

      Login om te reageren
      • bassx zegt

        2 juli 2018 om 14:23

        @lekbak: Daar zitten er vier van op de auto voor elk wiel

        Login om te reageren
    • bassx zegt

      2 juli 2018 om 14:27

      @escort77: Middels sensoren die voor of achter het wiel geplaatst worden. Foto hieronder zie je een bobbel in de vloer, daar zit de temperatuur sensor in om de temperatuur te meten van de band. http://4.bp.blogspot.com/-eGE88z66S1s/T6EGlPRcqpI/AAAAAAAABNU/vRvmLBUe-dM/s1600/RBR+Pitot+Sensors.jpg

      Login om te reageren
      • caraddict7 zegt

        2 juli 2018 om 21:02

        @bassx: meer van zulke weetjes graag! Erg leuk / leerzaam! Dankje!

        Login om te reageren
  6. frederik zegt

    2 juli 2018 om 14:03

    Cute? Ik denk dat hij “good” bedoelde. :)

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      2 juli 2018 om 16:14

      @frederik: wellicht vindt Horner hem ook wel schattig… ?

      Login om te reageren
    • dawwg zegt

      4 juli 2018 om 12:38

      @frederik: Nee, hij bedoelde en zei echt “cute”; niet hetzelfde :)

      Login om te reageren
  7. marinepower zegt

    2 juli 2018 om 18:55

    De bandenfluisteraar, die houden we erin!

    Login om te reageren
  8. barry355gtb zegt

    2 juli 2018 om 20:18

    Max fluistert zijn banden net zoals de beste coureur ever aka M. Schumacher. Deze kunst beheersen alleen de echte grote coureurs en ook Max, dus de conclusie moge duidelijk zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North