
Zoals jullie hebben kunnen lezen is de Mazda6 eruit gegaan in de AB Garage. Uiteraard bemoeien wij collegae ons allen met wat de Benjamin van Autoblog nu moet kopen. Wat te denken van deze kekke E85 Z4, op Marktplaats?
Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak, zo luidt een bekend gezegde. Nu wil ik niet over de redenen gaan waarom onze held @Loek afscheid heeft genomen van zijn Mazdarati. Dat heeft hij immers zelf al uiteengezet. Doch het is nu eenmaal vaak leuker op internet te neuzen naar wat ‘de volgende’ gaat worden dan te investeren in een lange termijn relatie. Al zegt uw trouwe verslaggever dat wel stoer, maar ben ik stiekem nogal honkvast betreffende mijn eigen twee Duitse rode bleppers.

Desalniettemin neuzen wij autoliefhebbers nou eenmaal graag rond op sites als Marktplaats of mobile.de. Meteen heb je scenario’s in je hoofd wat je kan doen met een potentiële nieuwe aanwinst. Alleen ja, elke maand wat nieuws kopen is ook weer niet echt leuk en bovendien duur. Het beste is wat dat betreft windowshoppen met andermans geld en de praktische bezwaren aan hem (m/v/i) laten.
Zodoende heb ik ook maar even gezocht naar een auto voor de immer sportieve en vitale jonge god die wij nog steeds 720S noemen op de redactie. Natuurlijk kom ik dan uit op een dikke BMW. Onze waarde collega is eigenlijk nog veel te jong om in auto’s met meer dan twee deuren te rijden. Dat doen wij immers ook allemaal nog, terwijl we stiekem al dino’s zijn. Dus hoppata, een eerste generatie Z4 op je beeldscherm.
De Z4 is geen vreemde op de redactie, want @nicolasr is al aan zijn tweede bezig en ook @machielvdd viel enkele jaren voor de charmes van BMW’s tweezitter. Het ging daarbij echter altijd om de tweede generatie Z4 (E89), grotendeels ontworpen door vrouwen. Wij staan immers volledig achter een moderne samenleving.

Nu is de E89 een hele fijne softe cruiser, maar voor @Loek is de hardere E85 natuurlijk beter geijkt. Bijkomend voordeel is dat ze (iets) voordeliger zijn. Al hebben de instapprijzen al een tijdje de bodem bereikt, zo lijkt. Het exemplaar dat ik tegenkwam op Marktplaats heeft een vraagprijs van 7.900 Euro. Daar staan ze al tijden voor te koop. Aan de ene kant misschien balen, maar je weet dus ook dat je niet veel meer gaat afschrijven.
Qua techniek zijn de E85 Z4’s best prima. Vooral als je doet wat je moet doen en voor de zes-in-lijn kiest. Beproefde techniek, ook wat beproefde probleempjes, maar die zijn inmiddels bekend en kan je ook wel weer laten fixen. Sommigen vinden dat de E85 vooral voor de facelift te hard is, terwijl het onderstel tegelijkertijd niet zo scherp is als dat van een Boxster (nu zijn dat weinig auto’s).
Veel heeft echter te maken met de standaard runflats die BMW destijds monteerde. Inmiddels is dat allemaal veel beter voor elkaar. En anders monteer je stiekem een set gewoon rubber en neem je een lidmaatschap op de ANWB voor pech onderweg. Met een paar updates kan je de goede basis die de Z4 af fabriek biedt tot een briljante stuurauto maken.

Dit exemplaar op Marktplaats heeft een aantal voordelen en ook een aantal nadelen. In de eerste categorie vallen de kleur Maledivenblau, wat na Merlotrot de beste keuze was. Vooral in combinatie met de oranje pinkers. Er zit ook hout op het dash en de auto staat op de fraaiste velgen voor dit model, namelijk styling 108 patta’s. De prelift achterlichten hebben daarnaast aanzienlijk meer karakter dan de wat saaie units die op de LCI zaten.
Nadelen zijn de toch wel hoge kilometerstand (238.000 kilometer). Liever zou ik ‘m zelf hebben zonder de destijds optionele navi-unit bovenop het dash. Dat is nu hopeloos verouderde techniek en de versies zonder zijn strakker en tijdlozer. Tot slot is er een automaat. Ik ben niet de grootste zelf schakelen purist, maar in een echt ‘sportieve’ tweezitter, is het wel leuker. Enfin, in ieder geval is het niet de SMG. Die is ook best leuk, alleen kan je wel elk moment 3.000 Euro kosten. Dat is toch net wat minder prettig toeren. Resumé Overflakkee; moet @Loek deze dan maar dan, of koop jij ‘m?





Liever iemand anders, Loek dumpt zijn auto’s steeds.
Deze Z4 verdient een baasje die hem wel trouw blijft voor het leven.
Ben jij soms ook gedumpt door @Loek?
Nee, maar las dat hij zijn Mazda binnen een jaar weer in de verkoop zet zonder echte reden, gewoon omdat het kan. Dat is niet hoe ik met auto’s om zou gaan.
@alcantara: wist niet dat je boos werd. Speciaal voor jou houd ik de nieuwe wat langer.
Maldives-blue is wel bloedgaaf. Wellicht nog als projectauto ;)
Ik vind dit dus echt geen mooie auto, en de kleur vind ik ook helemaal niets.
Maar ik vind het wel leuk dat anderen hem wel mooi vinden.
Ik nie
Tja een Z4….over smaak valt niet t twisten maar die velgen zijn echt uit 1970. Zoek nog maar ff verder
Ze worden in het artikel genoemd als een voordeel, maar ik zou ze ook als een nadeel zien. Niet vanwege de vormgeving (ik vind ze wel fraai), maar vanwege de bekende technische problemen met deze velgen. Ten eerste zijn ze erg gevoelig voor oxidatie. Ten tweede staan ze erom bekend dat ze vroeger of later scheuren, met name de achtervelgen. Als de achterste velgen al een keer vervangen zijn – wat gezien de km-stand wel waarschijnlijk is – zul je daar geen last van hebben. Als dit nog de velgen zijn waarmee de auto geleverd is, kun je dus scheuren verwachten.
Ja dat wel. Best gek daar ze van BBS zijn.
@Loek. Ga voor de facelift met een 3.0is of in coupe versie in donker blauw met mooie beige bekleding.
Met dergelijke km stand kost minimaal 20k, wel een andere overweging ;)
Z4 3.0i handbak is best een feestje als je moderne obesitas autos gewend bent. Goed het is geen Porsche maar dit is bereikbaar. Kap open rijden en de inlaat propjes eruit halen, gegarandeerd een dikke smile op je gezicht als je door trekt in de toeren. Ploft zelfs heel kleinbeetje af fabriek. Als laatste zou ik m bijna practisch noemen, de bagage ruimte ook met kap open is best groot. 2 weekend tassen passen er zeker in.
Z4? Jaaaaa! Deze kleur? Nee! En ook de automaat is een afknapper. Hierin wil je zelf roeren.
Vind dit niet zo’n mooi model, z’n opvolger ziet er een stuk beter uit. Daarbij : meerdelige velgen zijn 999 van de duizend keer niet om aan te gluren, deze velgen zijn daar een goed voorbeeld van. Liever monoblocs met een wat dikkere spaak, oogt kloeker.
Amen.
Ik vind het een moeilijke auto. Enerzijds zie ik wel de charme van de kleur met oranje pinkers, anderzijds zou ik dit zelf echt nooit kopen.
Maar geen automaat. En er staan er zat te koop voor schappelijk geld.
Een E85 met automaat is het niet, gewoon de handbak pakken. Past veel beter bij de auto. Ik heb een E86 gehad, de 3.0si met handbak. Fantastische auto!
Na 11 jaar een 3.0i handbak: een echte pretmachine. Heb er heel veel mooie routes mee gereden in Sauerland, Eifel en de Alpen. Met pijn in het hart moeten inruilen op een E89 automaat op basis van medische noodzaak. Inderdaad veel comfortabeler, maat je mist toch de puurheid van de E85. On topic: deze blauwe is over zijn top qua begeerlijkheid.