• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo worden EV’s ”goedkoper, groener” én is de batterij na 180 seconden

Auteur: Bas Leesberg, gepost 26 juni 2025 om 08:56 – 6 Reacties

Win-win-win!

We kwamen er bij het WK Snelladen al achter dat de laadsnelheden anno 2025 al vrij indrukwekkend zijn. En de volgende ontwikkelingen komen er alweer aan, terwijl er ook al wordt gesproken over 850 kW laden en 400 kilometer na 5 minuten aan de stekker.

Een vooralsnog wat onderschoven oplossing is nog wat simpeler: het wisselen van batterijen. Dat komt vooral doordat het bouwen van stations een vrij prijzige aangelegenheid is. Nio is op dit moment de enige die het groots aanpakt. Het Chinese bedrijf heeft 60 wisselstations in Europa waarvan tien in Nederland. Je hebt er maar drie minuten van je tijd nodig om je lege accu te verwisselen voor een volle.

Inmiddels experimenteert ook Stellantis met het wisselen van batterijen met de Fiat 500e in Madrid die je bovenaan het artikel ziet. Binnenkort kan er nog een speler naar Europa komen die batterijwissels hier wel groot kan maken.

CATL en het batterij wisselen

Voor wie CATL niet kent: het Chinese Contemporary Amperex Technology Co., Limited is de grootste batterijfabrikant ter wereld. Het bedrijf levert onder andere batterijen aan Tesla en Ford en gaat samen met Stellantis een accufabriek in Spanje bouwen à 4,1 miljard euro. We mogen wel spreken van een grote speler.

CATL heeft nu ook zijn ogen gericht op batterij wisselen. Het bedrijf wil dit jaar nog aan de 1.000 wisselstations in China zitten. Over drie jaar moeten dit er 10.000 zijn. ”Daarna kopiëren we dit businessmodel in Europa en andere regio’s”, zegt Li. Volgens de CATL-baas heeft batterij wisselen een ”gigantisch potentieel” in Europa.

Batterij wisselen maakt EV’s goedkoper, of niet?

Bij het batterij wisselen krijg je te maken met het Battery-as-a-Service (BaaS)-principe. Dit wil zeggen: je koopt de EV zonder batterij en huurt er steeds eentje als je er een nodig hebt. Daarmee haal je het duurste onderdeel van de EV letterlijk uit de auto en is de aanschafprijs van een elektrische auto een stuk kleiner.

Zolang je niet rijdt, is dit inderdaad goedkoper. Wil je de EV gebruiken? Dan ga je betalen voor de huur van de batterij. Hoe duur CATL dit wil maken, is niet bekend. Bij Nio betaal je minimaal € 169 per maand. Naar verloop van tijd is de huur wel duurder geworden dan de prijs van je EV inclusief accu.

Makkelijker recyclen

CATL belooft dat het bedrijf 100 procent van grondstoffen als nikkel, kobalt en mangaan kan hergebruiken. Dankzij batterijwissels kunnen batterijen makkelijker verzameld worden bij een swapstation in plaats van los bij elke afgeschreven EV. Deze recyclingmethode kan naar Europa komen, maar door strenge regels wordt het wel moeilijk volgens Li.

Kortom, batterij wisselen kan een grote rol gaan spelen in de toekomst van de EV. Zeker wanneer CATL echt flink gaat investeren. Met meer automerken die gebruik gaan maken van de CATL-batterijen zullen er meer elektrische auto’s komen die gebruik kunnen maken van de wisselstations.

Bron: Financial Times

Ook interessant!

  • Verre reis met EV? Wissel je kleine batterij voor een grotere
  • China vraagt Frankrijk om EV importoorlog op te lossen
    Nieuwe EV-batterij kan zichzelf blussen als ie in brand vliegt
  • Halleluja: dé oplossing tegen EV-branden is hier!
  • Thuis een snellader installeren? Dit kost het
    Zo willen onderzoekers EV-batterijen nieuw leven inblazen

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

500e, batterij, batterijwissel, CATL, Fiat, nio, Stellantis

Vorig bericht: « Nieuwe regels per 1 juli: dit verandert er in het Nederlandse verkeer
Volgend bericht: Blijf dit weekend weg van Assen, ik herhaal, blijf weg van Assen! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Joris24 zegt

    26 juni 2025 om 10:28

    Een van de grote voordelen is natuurlijk dat je de batterijen geleidelijker kunt laden en ook kunt laden wanner de vraag naar stroom lager is. Als je dit slim doet heeft het potentie, maar dan moet er wel gewoon één standaard formaat en aansluiting moeten komen voor batterijen en die gaat er nooit komen.

    Login om te reageren
  2. dare2think zegt

    26 juni 2025 om 10:33

    Het is een innovatieve oplossing, maar in de praktijk ontkom je bijna niet aan een batterijabonnement als constructie om het financieel netjes te regelen. Voor bedrijven is dat prima, maar niet alle particulieren zitten voor een auto van 7-10 jaar oud te wachten op een constructie om de halve autowaarde te leasen. Voordeel is: altijd een relatief goede batterij, voor zolang hij ondersteund wordt. Ben benieuwd hoe het plaatje er over een tijdlijn 10 jaar uitziet.

    Login om te reageren
  3. audirs3 zegt

    26 juni 2025 om 10:34

    In theorie leuk dat batterij wisselen, maar in de praktijk onrealistisch. Enige manier hoe het ooit zou werken als er een soort “batterij standaard” zou komen. Dat de EU soort afmetingen en specificaties verplicht van bijvoorbeeld 3 types accu (50kwh, 75kwh en 100kwh) en dat iedereen dan dat kan uitwisselen, ongeacht het merk. Maar het is nu gewoon een niche.

    Login om te reageren
  4. barchettadriver zegt

    26 juni 2025 om 10:37

    Een akku is al weer een tijdje niet meer zo duur. LiFePo zit ondertussen van A-merk in prismatische cellen rond de 50-60 Euro per kWh. Dan kom je met zo’n 50 kWh akku op 2500€. Vermoedelijk krijgen EV bouwers vanwege de omzet nog een fikse korting. Het zal me niet verbazen als die de helft per kWh betalen.

    Die prijs daalt lekker door. Als dit hetzelfde traject doorgaat als zonnecellen, waarmee het product goed te vergelijken is, dan staat ons nog een leuke prijsdaling en capaciteitsstijging te wachten.

    Login om te reageren
    • Joris24 zegt

      26 juni 2025 om 16:57

      50 kwh voor 2500 piek, bij welk voltage? Als je dat op 400 of zelfs 800 volt doet kun je je huis dagenlang van stroom voorzien, waarom gebruik ik dat niet als thuisaccu ipv die 10 kwh thuisaccu’s die op 50 volt lopen voor hetzelfde geld? Zal wel ergens iets over het hoofd zien.

      Login om te reageren
  5. brammeloo zegt

    26 juni 2025 om 18:07

    Klinkt leuk, maar batterijen in auto’s nemen nog steeds een stevig volume in – stevig genoeg om te denken: “We laten ze deel uitmaken van de draagstructuur van de auto, dat scheelt wat kilo’s.” EV’s wegen nu al te veel (auto’s in het algemeen … belachelijk veel hulpbronnen voor iets dat ons van A naar B brengt, maar dat terzijde), dit maakt ze er niet lichter op. Tenzij het batterijpakket bewust klein en dus lichter wordt gehouden. Maar of dat zo is, vind ik 1-2-3 niet terug. De filmpjes van bvb Nio laten nog steeds een fors uit de kluiten gewassen bodempakket zien. En terwijl je kan (super)chargen bij elke laadpaal, ongeacht je EV, is dit niche zolang het geen standaard is. Dat schiet evenmin op.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North