
Win-win-win!
We kwamen er bij het WK Snelladen al achter dat de laadsnelheden anno 2025 al vrij indrukwekkend zijn. En de volgende ontwikkelingen komen er alweer aan, terwijl er ook al wordt gesproken over 850 kW laden en 400 kilometer na 5 minuten aan de stekker.
Een vooralsnog wat onderschoven oplossing is nog wat simpeler: het wisselen van batterijen. Dat komt vooral doordat het bouwen van stations een vrij prijzige aangelegenheid is. Nio is op dit moment de enige die het groots aanpakt. Het Chinese bedrijf heeft 60 wisselstations in Europa waarvan tien in Nederland. Je hebt er maar drie minuten van je tijd nodig om je lege accu te verwisselen voor een volle.

Inmiddels experimenteert ook Stellantis met het wisselen van batterijen met de Fiat 500e in Madrid die je bovenaan het artikel ziet. Binnenkort kan er nog een speler naar Europa komen die batterijwissels hier wel groot kan maken.
CATL en het batterij wisselen
Voor wie CATL niet kent: het Chinese Contemporary Amperex Technology Co., Limited is de grootste batterijfabrikant ter wereld. Het bedrijf levert onder andere batterijen aan Tesla en Ford en gaat samen met Stellantis een accufabriek in Spanje bouwen à 4,1 miljard euro. We mogen wel spreken van een grote speler.
CATL heeft nu ook zijn ogen gericht op batterij wisselen. Het bedrijf wil dit jaar nog aan de 1.000 wisselstations in China zitten. Over drie jaar moeten dit er 10.000 zijn. ”Daarna kopiëren we dit businessmodel in Europa en andere regio’s”, zegt Li. Volgens de CATL-baas heeft batterij wisselen een ”gigantisch potentieel” in Europa.
Batterij wisselen maakt EV’s goedkoper, of niet?
Bij het batterij wisselen krijg je te maken met het Battery-as-a-Service (BaaS)-principe. Dit wil zeggen: je koopt de EV zonder batterij en huurt er steeds eentje als je er een nodig hebt. Daarmee haal je het duurste onderdeel van de EV letterlijk uit de auto en is de aanschafprijs van een elektrische auto een stuk kleiner.
Zolang je niet rijdt, is dit inderdaad goedkoper. Wil je de EV gebruiken? Dan ga je betalen voor de huur van de batterij. Hoe duur CATL dit wil maken, is niet bekend. Bij Nio betaal je minimaal € 169 per maand. Naar verloop van tijd is de huur wel duurder geworden dan de prijs van je EV inclusief accu.
Makkelijker recyclen
CATL belooft dat het bedrijf 100 procent van grondstoffen als nikkel, kobalt en mangaan kan hergebruiken. Dankzij batterijwissels kunnen batterijen makkelijker verzameld worden bij een swapstation in plaats van los bij elke afgeschreven EV. Deze recyclingmethode kan naar Europa komen, maar door strenge regels wordt het wel moeilijk volgens Li.
Kortom, batterij wisselen kan een grote rol gaan spelen in de toekomst van de EV. Zeker wanneer CATL echt flink gaat investeren. Met meer automerken die gebruik gaan maken van de CATL-batterijen zullen er meer elektrische auto’s komen die gebruik kunnen maken van de wisselstations.
Bron: Financial Times





Een van de grote voordelen is natuurlijk dat je de batterijen geleidelijker kunt laden en ook kunt laden wanner de vraag naar stroom lager is. Als je dit slim doet heeft het potentie, maar dan moet er wel gewoon één standaard formaat en aansluiting moeten komen voor batterijen en die gaat er nooit komen.
Het is een innovatieve oplossing, maar in de praktijk ontkom je bijna niet aan een batterijabonnement als constructie om het financieel netjes te regelen. Voor bedrijven is dat prima, maar niet alle particulieren zitten voor een auto van 7-10 jaar oud te wachten op een constructie om de halve autowaarde te leasen. Voordeel is: altijd een relatief goede batterij, voor zolang hij ondersteund wordt. Ben benieuwd hoe het plaatje er over een tijdlijn 10 jaar uitziet.
In theorie leuk dat batterij wisselen, maar in de praktijk onrealistisch. Enige manier hoe het ooit zou werken als er een soort “batterij standaard” zou komen. Dat de EU soort afmetingen en specificaties verplicht van bijvoorbeeld 3 types accu (50kwh, 75kwh en 100kwh) en dat iedereen dan dat kan uitwisselen, ongeacht het merk. Maar het is nu gewoon een niche.
Een akku is al weer een tijdje niet meer zo duur. LiFePo zit ondertussen van A-merk in prismatische cellen rond de 50-60 Euro per kWh. Dan kom je met zo’n 50 kWh akku op 2500€. Vermoedelijk krijgen EV bouwers vanwege de omzet nog een fikse korting. Het zal me niet verbazen als die de helft per kWh betalen.
Die prijs daalt lekker door. Als dit hetzelfde traject doorgaat als zonnecellen, waarmee het product goed te vergelijken is, dan staat ons nog een leuke prijsdaling en capaciteitsstijging te wachten.
50 kwh voor 2500 piek, bij welk voltage? Als je dat op 400 of zelfs 800 volt doet kun je je huis dagenlang van stroom voorzien, waarom gebruik ik dat niet als thuisaccu ipv die 10 kwh thuisaccu’s die op 50 volt lopen voor hetzelfde geld? Zal wel ergens iets over het hoofd zien.
Klinkt leuk, maar batterijen in auto’s nemen nog steeds een stevig volume in – stevig genoeg om te denken: “We laten ze deel uitmaken van de draagstructuur van de auto, dat scheelt wat kilo’s.” EV’s wegen nu al te veel (auto’s in het algemeen … belachelijk veel hulpbronnen voor iets dat ons van A naar B brengt, maar dat terzijde), dit maakt ze er niet lichter op. Tenzij het batterijpakket bewust klein en dus lichter wordt gehouden. Maar of dat zo is, vind ik 1-2-3 niet terug. De filmpjes van bvb Nio laten nog steeds een fors uit de kluiten gewassen bodempakket zien. En terwijl je kan (super)chargen bij elke laadpaal, ongeacht je EV, is dit niche zolang het geen standaard is. Dat schiet evenmin op.