Zo worden straten in Amsterdam extra duurzaam

Auteur: , 25 Reacties
IJburglaan in Amsterdam

Want samen gaan we voor duurzaam, toch?

Beeld je eens in hoe een weg wordt geasfalteerd. Grote, vervuilende machines zwoegen in veel lawaai en stank om een smerige laag teer op de grond te leggen, wat met kleine bewerkingen een weg wordt. Misschien gaat het efficiënt zo, maar vanuit ecologisch oogpunt is er wel wat ruimte voor verbetering. Amsterdam doet een duit in het zakje: de IJburglaan wordt opnieuw geasfalteerd met gerecycled wc-papier. Ja, echt.

Oké, niet een echte laag poepdoekjes, maar het papier blijkt een prima basis voor asfalt. Sterker nog: om het duurzame effect te benadrukken wordt er geen nieuw papier gemaakt, maar wordt de onderlaag gemaakt van velletjes die uit het riool gevist zijn. Hoopte je die nooit meer terug te zien: vermijd de IJburglaan, daar begint de gemeente met hun toiletpapier-weg. Maar goed, je laat de rode M&M’s ook niet liggen omdat “er luizenbloed in verwerkt zit”. Leg je er dan maar bij neer dat luizenbloed gewoon lekker is. Zo ook hier: de weg is niet alleen relatief goed voor het milieu, het is ook nog eens beter asfalt.

Hoe dat ongeveer werkt? Het bitumen, wat de asfalt-“steentjes” bij elkaar houdt, wil nog wel eens loslaten door wrijving van passerende banden. De wc-papier-drab die in het asfalt verwerkt zit weerhoudt het bitumen ervan om af te druipen, zoals dat heet. Dat zorgt weer voor minder steenslag. Ook is de weg goed voor alle potentiële Schiphol-haters, want het heeft ook een geluidsremmend effect.

Dit hele idee is in het kader van de Holland Circular Economy Week 2018. Hierbij wordt nogmaals onder de aandacht gebracht dat we zuinig moeten zijn op grondstoffen en meer moeten recyclen. Om zo aandacht te schenken aan het milieu van de toekomst. Origineel, Amsterdam…

Image-credit: de IJburglaan met oud asfalt via Google Maps.



25 reacties

Bruin asfalt dus
kakstad
Ja en dan volgend jaar wegen belasting duurder maken. Lekker duurzaam is dat zeg.
Verbaast me niks, als ik wel achterom kijk na een sanitaire stop dan kan ik me prima indenken dat je daarmee kan asfalteren….
De leverancier(s) hebben het ambtenaartje weer bij de piemel (wss samen ‘bedacht’)
Deugen! Heerlijk deugen met z’n allen!
Dat zal meuren zeg, als de zon er ff goed op staat.
“Lg je er dan maar bij neer dat luizenbloed gewoon lekker is”

@720s: E120 oftewel karmijn is een kleurstof, geen smaakstof. 😋

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Karmijnzuur
@rollingstoned: al maakt dat niks uit voor mijn punt, het klopt wel. En mijn gebied van expertise ligt meer bij auto’s dan wetenschap dus een foutje op dat gebied kan gebeuren ;)
@720s: plus… ik laat die rode dus wel liggen ;) ivm met allergie voor het luizenbloed ala E120.
Mijn ochtend drol bood voldoende grip. Moest 3x trekken..
@cloverleaf: je kunt ook beter doortrekken dan trekken: krijg je het veel beter mee weg. Met trekken vind ik 3 keer nog best knap!
Her te gebruiken om voor een tweede keer remsporen achter te laten. Da’s pas duurzaam!
Voor zover ik weet, is asfalt een product dat al héél lang wordt hergebruikt en dus al best duurzaam is. Wellicht dat een wegenbouwer hier op Autoblog meer over kan zeggen?
@pomoek: Geen wegenbouwer, wel leverancier van weg- en waterbouwstoffen. Daardoor heb ik veel te maken met asfalt en de recycling er van. Asfalt is tegenwoordig inderdaad zo duurzaam als maar kan. Elke vorm van asfalt kan gerecycled worden, zowel schoon asfalt als teerhoudend asfalt. Het schone asfalt kan direct de puinbreker in en word binnen no-time vermorzeld tot kleine korrel. Na dit proces is de recycling al voldaan waardoor je het materiaal direct kan toepassen als zijnde asfaltgranulaat. Asfaltgranulaat word vaak gebruikt voor paden en kleine wegen, regelmatig voor terreinen van boeren. Ook kan het asfaltgranulaat na het breken direct toegepast worden voor het produceren van nieuw asfalt.

Ook is er een asfalt wat teerhoudend kan zijn, simpelweg teerhoudend asfalt genoemd. Het recyclen van deze afvalstof is wat ingewikkelder maar word al jarenlang gedaan, zeker in Nederland. Durf zelfs te wedden dat Nederland voorloper is in het recyclen van teerhoudend asfalt. Het proces zal ik proberen zo kort en duidelijk mogelijk uit te leggen en gaat als volgt: het teerhoudend asfalt gaat de breker in waarna het asfaltgranulaat word. Vervolgens word het materiaal gereinigd door verbrandingstrommels. Het materiaal word hierin verhit tot een maximum van 850 graden waardoor alle verontreiniging 100% word verwijderd. Na de verbranding heeft het materiaal een temperatuur van 500 tot 700 graden. Het materiaal gaat een koeltrommel in waarin het word gekoeld door koude lucht. De vrijkomende warme lucht kan hergebruikt worden als branderlucht in de verbrandingstrommel. Er komen rookgassen vrij bij het verbrandingsproces en daarin kan nog verontreiniging aanwezig zijn. Deze rookgassen gaan een naverbrander in waarbij alle rookgassen minstens 2 seconden zullen worden verhit tot 850 graden en worden eventuele restverontreiniging in de naverbrander vernietigt. Vervolgens gaat de boel een verkoeling in door middel van een grote boiler. Na de verkoeling worden de gassen in een ontstoffingsfilter ontdaan van stof. De vrijkomende stof word als gecertificeerd product op de markt gezet onder de naam ECO filler en kan worden toegepast in de beton- en asfaltindustrie. ECO filler kan ook toegepast worden als zijnde een alternatief voor ophoogmateriaal. Het nadeel van dit materiaal is dat het zwart is door de verbranding waardoor het een ‘lelijk’ product is. Hierdoor willen opdrachtgevers en aannemers dit materiaal vaak niet toepassen terwijl het uitstekend geschikt is voor ophoging tegen een lagere prijs.

Na de ontstoffing worden de gassen door een grote installatie geleid. Stikstofoxide in de rookgassen word via deze installatie omgezet in het onschadelijke stikstof en zuurstof. In het laatste proces worden de rookgassen behandeld in een gaswasser. Door de gassen te wassen met water waarin kalk is opgelost, word de aanwezige zwaveloxide via een chemische reactie omgezet naar gips. Dit gips is geschikt voor een hoogwaardige toepassing in diverse bouwstoffen.

Ik hoop dat ik met deze uitleg een beetje in beeld heb kunnen brengen hoe duurzaam asfalt kan zijn.
@viezefreddyw: weer wat geleerd, bedankt voor de masterclass
@lekkerlinksrijden: You’re welcome!
@viezefreddyw: heerlijk leesvoer. Ik ga het niet onthouden maar hulde voor je bijdrage. Dank!
@weijs: Ghehe snap ik, best een lap tekst geworden. Het is dat ik er mee te maken heb anders zou ik het ook zo weer vergeten. Maar graag gedaan!
@viezefreddyw: goed om te lezen dat zo’n ‘vieze’ industrie zo ver gaat om zijn afval zo bruikbaar mogelijk te maken
@gulli: Nog een leuk detail; De warmte wat vrijkomt bij het koelen van de gassen door de boiler, word stoom geproduceerd. De stoom gaat door een stoomturbine en drijft een generator aan die de energie omzet in elektriciteit. De opgewekte elektriciteit kan zo’n 5 MW per uur zijn. Ruim voldoende om kantoorpanden te voorzien van stroom.
@gulli: Met de warmte wat vrijkomt bij het koelen van de gassen door de boiler word stoom geproduceerd. Dat is de juiste zin..
@viezefreddyw: weer wat geleerd! Thanks voor het lapje tekst!👍🏻
Heb je een nieuw stuk asfalt, zitten er meteen al remsporen op!
Heb dat altijd al een kakbaan gevonden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).