
Wat een uniek kleurtje wel niet kan doen met deze Porsche 911R op Marktplaats.
Het is en blijft een gek speciaaltje in de recente geschiedenis van Porsche. Het merk kwam met de 911R, wat eigenlijk een GT3 was, maar dan met handbak en zonder vleugel. Dat bestond nog niet. De markt ontplofte voor dit model en zelfs 800.000 euro voor jong gebruikte exemplaren was niet ongebruikelijk.

911R op Marktplaats
Het feit dat het een 911 was die in een gelimiteerde oplage werd gemaakt hielp natuurlijk mee in die hele exclusieve bubbel rondom het model. Maar toen kwam de 911 GT3 Touring. Wat eigenlijk een 911R was, maar dan gewoon in serieproductie. De bubbel knapte en de waarde van een 911R zakte naar prijzen onder de half miljoen euro.

Een 911R herken je vaak aan zijn witte kleur met striping. Maar sommige exemplaren zijn nu net eenmaal wat specialer. Zoals deze Porsche 911R op Marktplaats, samengesteld in PTS Lava Oranje. Zonder de bekende striping vergeet je bijna dat dit een 911R is. Dit is nummertje 509 van de 991 geproduceerde exemplaren. Gebouwd in 2016.

De kleur staat prachtig op de Porsche. In combinatie met het Nederlandse kenteken zou dit niet misstaan bij de Oranjes. Helaas is WimLex niet zo’n autoverzamelaar als zijn opa, want het lijkt net een match made in heaven zo.
Onder de kap ligt een atmosferische 4.0 liter boxermotor. Uitsluitend gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. 500 pk staat tot je beschikking en de pret stopt bij 323 km/u.

De verzamelaarswaarde is hoog bij een 911R en zo’n PTS maakt alleen nog maar meer hebberig. Er is slechts 13.735 km gereden met de Porker. De auto staat te koop bij onze vrienden van Porsche Centrum Gelderland. Voor 4 ton mag jij je eigenaar noemen van een Lava Orange Porsche 911R. Ik zeg doen.





De 991 R, een van de onbegrepen en onderschatte 911’s vanuit liefhebbersperspectief. Want ja de GT3 Touring lijkt er op, maar de R is toch echt een gaaf stukje specialer met dunner glas, minder isolatie en dergelijke.
De prijzenbubbel was ook meer gebaseerd op ‘het wordt de laatste handbak met 4.0 motor’ dan op echte inhoudelijke waarde helaas.
Mooi dat Porsche een middelvinger opstak tegen de autoflippende ‘liefhebbers’ en het Touring Pack op de 991.2 aanbood. Hulde, mooie actie.
Voor 4 ton spec ik wel een nieuwe 911 Carerra 4 GTS T-hybrid coupe met Aero Pack.
Een vergelijkbare 991.1 GT3 RS koop je voor rond de 2 ton. Dan is 100% premie voor een handbak i.p.v. een PDK wel erg veel geld. Te veel w.m.b.
Kleur doet het niet voor mij. “1990 Nissan Micra die ooit rood was oranje”. Geef mij maar zwart of donkergrijs en als het een kleur moet zijn, liever echt oranje zoals de GT3 RS.
3 ton te duur
Voor dit soort bedragen koop je wel een beter rijdende Porsche 911.
Verkleurd rood, doet het niet goed op mijn netvlies. Maar met een wrapje erop mag ze zeker op de oprit.
Er zijn er maar 991 stuks van de 911 R en in deze kleur waarschijnlijk maar 1. Zeer uniek dus. Wat ik niet begrijp is dat de eerste eigenaar de strepen heeft weggelaten. Dat is toch wel iconisch en dus kenmerkend aan de 911 R. Zonde. Alleen de kenner zal zien dat het toch wel heel speciaal is.
Doe dan maar een GT3 991 touring, ook 500pk. En voor 250k minder… Voor die paar details…